Home Blog Page 130

Graver ut Torreviejas maritime og industrielle historie

0

Selv om Eras de la Sal allerede hadde fungert som utløp for Torreviejas industri, var det først med Mínguez-kaien at bukten fikk virkelig fart på havneaktivitet. Denne kaien, også kjent som Turbio-kaien, var fra midten av 1800-tallet og frem til 1950-tallet episenteret for byens fiskeri- og handelsliv, og her kom og gikk alle slags varer fra andre deler av Spania, men også fra Nord-Afrika og til og med Cuba.

Havna forsvant under Franco

Denne inngangsporten til verden ble begravet, sammen med den vakre stranden som omkranset den, under deponiet som ble beordret under diktaturet. En legende i Torreviejas minne, som etter årets høysesongen har blitt brakt frem i lyset igjen i forbindelse med arbeidet med det nye fritidssenteret i havnen.

Bomber fra borgerkrigen

Da gravemaskinene ankom tidligere i år den gamle fiskekaien. Dette i forbindelse med det nye storprosjektet hvor området skal bli omgjort til Torreviejas nye utelivs-område. Man fryktet at de skulle kommer over granatene som ble sluppet over byen av det italienske flyvåpenet under borgerkrigen. Men det man fant er selve havnens opprinnelse.

Teknikerne og arkeologene i det spesialiserte selskapet Arpa Patrimonio undersøker nå, sammen med bystyret, om funnene fortjener å forbli synlige, slik de har vært i nesten hundre år. Det mangler ikke på stemmer som er for dette. Kommunale kilder som er blitt konsultert, er derimot forsiktige og vil helst ikke rope varsko. «Vi vil vente på selskapets rapport».

Havnen lå innenfor området her markert i blått, til høyre.

Yrende folkelivet rundt denne historiske kaien

De eldre husker fortsatt det yrende folkelivet rundt denne historiske kaien, og til og med at de steinene som i prinsippet ikke var viktige i det hele tatt ved siden av parkeringsplassen til Real Club Náutico, en gang var stedets vestlige klippe som ble reist av borgermesteren Antonio Mínguez «el Turbio» på 80-tallet på 1800-tallet.

Forretningsmann og senere lokal-politiker Miguel Mínguez stod bak den første havnen i Torrevieja.

Den 85 meter lange kaien var en svært fruktbar aktivitet, ettersom det var det eneste stedet der det ble lastet og losset andre varer enn salt, som fortsatte å bli skipet ut gjennom hele epoken, forteller Vicent Esteban, professor i havner ved universitetet i Valencia.

TURBIO-HAVNEN: Kjerrer venter på båten så de kan losse varene som skal sende ut fra Torrevieja.

Professoren, som også satt i komiteen som deltok i restaureringen av Eras de la Sal-bukken, forteller at en av de første aktivitetene kaien hadde, var å sørge for utskipning til Algerie av produkter fra gartneriene i Murcia og Vega Baja.

Levante-brygga

For å se en annen brygge i Torrevieja måtte vi vente på Levante-brygga, som begynte å bli bygget i 1915 og som varte helt til 1950-tallet. Før det, på 1930-tallet, hadde rådhuset ifølge Esteban allerede advart om den elendige tilstanden til Turbio-brygga og minnet oss om at den ble drevet under en administrativ konsesjon, som måtte oppheves.

Den funksjonelle døden for Mínguez-kaien kom imidlertid ikke før i 1957. Det var da man begynte å planlegge utfyllingen av havnen, som ble anslått til 12 millioner pesetas. I 1958 var det allerede anlagt en god esplanade for sommerutstillingen, og i 1959 var grunnen komprimert og bortledningen av regnvann fra gaten Rambla de Juan Mateo løst ved hjelp av store rør.

På 1960-tallet ble de nylig revne fiskepakkhusene bygget. Det eneste som står igjen fra det gamle havneområdet er baren La Marina, grunnlagt av familien Mínguez, som fortsatt er åpen. I februar 2023 ble det fylt ut for å utvide parkeringsplassen til Club Náutico, og enda en del av kaien ble tildekket. Hvis den skulle bli helt avdekket, ville den være den eldste bevarte 1800-tallskaien i Spania, foran Portugalete og Gamazo i Santander.

Les også

Torreviejas første havn og historie: Salt og menneske-smugling av spanske bønder til Algerie

2023 på vei til å bli rekordår for turismen på Costa del Sol

Andalucía er på vei til å slå besøks-rekorden fra det historiske året 2019, med 33 millioner turister ved årets slutt. Frem til september, dette året, har man tatt imot 27,2 millioner feriegjester, én million flere enn i 2019.

Flest briter

Verdens største reiselivsmesse arrangeres nå, den tre dager lange World Travel Market (WTM) i London. Andalusiske destinasjoner har spådd at 2024 vil bli året da regionen gjenoppretter det historiske antallet britiske turister i det som er det viktigste internasjonale markedet for Andalucía og Costa del Sol.

Prognosen ble offentliggjort da fagfolk fra reiselivssektoren strømmet til ExCel-messesenteret i London på messens første dag. Under den offisielle åpningen av Andalucía-regionens stand kom presidenten for Juntaen, Juanma Moreno, med dagens første store kunngjøring. Etter å ha avslørt at sommerturismen har vært den beste i regionens historie, kunne han fortelle at Andalucía er på vei mot rekorden med 33 millioner turister ved årets slutt. «Vi er på vei i riktig retning. Det gjenstår fortsatt et siste hinder i årets siste måneder, men vi er veldig optimistiske», sa han og forklarte at regionens destinasjoner frem til september har tatt imot 27,2 millioner feriegjester, én million flere enn i det historiske året 2019. I tillegg opplyste han at mer enn tolv millioner besøkende har valgt å feriere i regionen mellom juli og september, et tall som aldri tidligere har blitt nådd.

850 000 flere besøkende enn i fjor og 600 000 flere enn i perioden før pandemien

«Det er første gang dette tallet er oppnådd. Det betyr 850 000 flere besøkende enn i fjor og 600 000 flere enn i perioden før pandemien», forklarer han. Men i tillegg har disse turistene brukt mer penger enn noen gang tidligere, med et gjennomsnittlig døgnforbruk på 78,70 euro, fire mer enn tidligere. Og som om ikke alt dette var nok til å garantere Andalucía-regionens tiltrekningskraft, påpekte Moreno at turistenes vurdering etter oppholdet har steget til nesten enestående, nærmere bestemt med en score på 8,8 av ti.

Juntaens president fremhevet betydningen av det britiske markedet og World Travel Market-messen, som han sa «gjør London til verdensturismens mekka». Moreno sa at han var overbevist om at dette markedet, som står for 23 % av de internasjonale reisende, vil ta seg helt opp igjen neste år. «Andalucía er på full fart tilbake i Storbritannia og er i ferd med å posisjonere seg som et foretrukket reisemål. På WTM arrangeres det viktige møter med turoperatører og flyselskaper, der vi må overtale dem til å ta hensyn til regionen i planleggingen», sier han.

Når det gjelder flyforbindelser, kunngjorde presidenten for Juntaen at de to største arrangementene i verden med fokus på dette temaet vil bli avholdt i Andalucía neste år og i 2025. Granada vil være vertskap for det årlige toppmøtet Capa Airlines Leader Summit, som vil samle 250 flyselskaper fra hele verden i 2024, og Sevilla vil være vertskap for den tre dager lange konnektivitetsmessen Routes i Europa i 2025.

«Begge arrangementene vil potensielt bety et stort sprang for flyforbindelsene i Andalucía, styrke de fem flyplassene og påvirke hele regionen med en parallell agenda. Det er to ekstremt verdifulle løft for merkevaren Andalucía, som vil hjelpe oss å fortsette å vokse», sier han.

Flere flyseter

Med samme optimisme forsikret presidenten for Turismo Costa del Sol, Francisco Salado, at «2024 vil bli året da den britiske turismen kommer tilbake på samme nivå som i det historiske året 2019», og kunngjorde at turistrådet har planlagt å investere nesten én million euro i markedsføring av Malaga-provinsen i Storbritannia i løpet av neste år. Salado fremhevet Costa del Sols uslåelige posisjon når det gjelder volumet på det britiske markedet i Andalucía og Spania. «Feriereisende fra Storbritannia som overnatter i Malaga, utgjør 70,3 % av de som overnatter i Andalucía og 9,3 % av de som overnatter i Spania. Overnattingene de genererer, utgjør 79 % av overnattingene i Andalucía og 8,5 % av overnattingene i Spania. Og når det gjelder britiske ankomster til Malaga lufthavn, utgjør de 88,3 % av alle ankomster i Andalucía og 12,5 % av alle ankomster i Spania», sa han og la til at Turismo Costa del Sol innen 2024 har til hensikt å «gjenerobre dette viktige markedet». I den forbindelse opplyste han at det neste år vil bli gjennomført mer enn 20 reklamekampanjer for å nå dette målet.

Han påpekte også flyselskapenes engasjement for destinasjonen og sa at flyselskapene styrker forbindelsene mellom Malaga og Storbritannia denne siste delen av året. Presidenten for Turismo Costa del Sol forklarte at de har satt opp 14,4 % flere flyseter til Malaga. Konkret sa han at åtte flyselskaper vil fly til 17 engelske byer eller større tettsteder frem til desember. «Prognosene for de tre siste månedene av 2023 indikerer en betydelig økning i tilbudet av seter fra det britiske markedet til Malaga, noe som tilsvarer ca. 85 000 flere passasjerer», sa han og bemerket at med unntak av Belfast og Southampton, som har redusert flykapasiteten, har resten økt den.

London er igjen på førsteplass med god margin, etterfulgt av Manchester, som er de to største byene når det gjelder antall passasjerer.

Salado forteller at mer enn 668 000 seter har blitt tilbudt i denne perioden fra Storbritannia, og at syv av de åtte flyselskapene har økt tilbudet. Alle unntatt Wizzair. Derimot er det Ryanair som har lagt ut flest seter på markedet, med en økning på 109 %, etterfulgt av easyJet, Jet2.com og British Airways.

Rekordhøye 32.000 migranter har ankommet Kanariøyene i år

0

Tallet overgår den forrige rekord under migrasjonskrisen i 2006, da 31 678 migranter gikk i land på Kanariøyene.

Spanias Kanariøyer har satt ny rekord i antall irregulære ankomster til øygruppen, med mer enn 32 000 migranter som har tatt den farefulle båtreisen hittil i år. De fleste av dem er fra Senegal.

Øyene, som ligger nær det afrikanske kontinentet, har i flere tiår vært brukt som et springbrett til Europa. Selv om de fleste kommer fra Senegal, kommer det også båter fra Gambia, Mauritania, Marokko og Vest-Sahara.

Ifølge tall fra Spanias innenriksdepartement og lokale nødetater har minst 32 029 personer gått i land på Kanariøyene fra januar til november i år, noe som overgår den tidligere toppnoteringen fra migrasjonskrisen i 2006, da 31 678 migranter gikk i land på Kanariøyene.

Smuglere i Senegal pakker unge mennesker på jakt etter bedre muligheter i Europa i gamle håndverksfiskebåter. Turen fra Senegal til Kanariøyene tar vanligvis en uke og er rundt 1600 km i motvind.

Les også: Migranter fra Senegal får opphold i Alfaz del Pi

Migrantbåtene forliser eller forsvinner ofte i Atlanterhavet.

For å unngå grensekontrollene langs kysten tar smuglerne lengre turer og navigerer først vestover i det åpne Atlanterhavet før de fortsetter nordover til Kanariøyene – en omvei som har ført mange til den lille øya El Hierro lengst vest, og som til tider har overveldet lokale myndigheter og nødetater.

Senegal, som en gang var et fyrtårn for demokratisk stabilitet i regionen, har vært preget av sosiopolitisk uro og voldelige sammenstøt tidligere i år.

President Macky Salls kriserammede regjering har oppløst Ousame Sonkos opposisjonsparti, som er populært blant unge velgere. Den politiske krisen har sammen med mangel på jobber, stigende matvarepriser og reduserte fiskebestander fått tusenvis av mennesker til å forlate landet.

Spanias innenriksminister Fernando Grande-Marlaska fløy til Senegals hovedstad Dakar i forrige uke for å oppfordre regjeringen til å gjøre mer for å hindre båtene i å forlate landet.

Grande-Marlaska oppfordret sin senegalesiske kollega Sidiki Kaba til å «handle raskere» for å unngå flere dødsfall. Ifølge Den internasjonale organisasjonen for migrasjon har minst 512 mennesker omkommet på denne ruten så langt i år, selv om tallet antas å være et stort mørketall.

Spania har utplassert nesten 40 politi- og sivilgardister, fire båter, et helikopter og et fly i Senegal for å overvåke kysten og slå ned på smuglernettverk i samarbeid med lokale myndigheter.

Madrid sier at den felles innsatsen har forhindret 7 132 personer fra å forlate Senegal i år.

Under «cayucos-krisen» i 2006 – oppkalt etter de store kanoformede båtene fra Mauritania og Senegal som ofte brukes av smuglerne – inngikk Spania avtaler med ti afrikanske land om å ta imot returnerte migranter og stoppe nye båter fra å forlate landet.

I årene som fulgte, gikk ankomstene til Kanariøyene ned og var stort sett håndterbare inntil de økte igjen i 2020, blant annet som følge av økt overvåking langs den populære Middelhavsruten.

Sailbåt sank etter angrep fra spekkhuggere

I 45 minutter angrep spekkhoggere seilbåten «Grazie Mamma II» i Gibraltarstredet mellom Marokko og Spania.

Seilbåten ble så hardt skadet at skroget ble ødelagt og tok inn betydelige mengder vann begynte å synke. Dette i området mellom Tarifa helt syd i Spania og Tanger helt nord i Marokko.

Sjøredningstjenesten klarte til slutt å redde mannskapet om bord etter å ha forsøkt å kjøre seilbåten til havnen i Tanger i Marokko. Seilbåten gikk på grunn ved innseilingen til havnen, ifølge Morskie Mile, som organiserer seilcruise i Middelhavet.

«Konfliktsone»

Hendelsen 31. oktober overrasket eksperter og marinbiologer. Spekkhoggere passerer normalt gjennom sundet i april og mai for å fange tunfisk som kommer fra Atlanterhavet på vei inn i Middelhavet hvor de skal gyte. Spekkhuggerne er i konflikt med spanske fiskere som tar den samme tunfisken. Regelmessig tar spekkhuggerne tunfisk i det den er på kroken til fiskerne.

Marinbiologer mener adferden hvor de angriper seilbåter er knyttet til lek. Det er spesielt roret de prøver å slå på, som på en moderne seilbåt er et svakt punkt. Adferden læres av individer som lever i samme familie-gruppe som oppholder seg i området rundt Gibraltar-stredet og opp Cadiz-kysten mot Portugal. Seilbåter anbefales å holde god avstand fra land her for å unngå spekkhuggerne. På vei gjennom selve stredet har man ikke dette alterna

Edvard Grieg konsert i Marbella

Lørdag 11. november kan man oppleve «ekte norsk» stemning i form av Griegs musikk. Natalia Kuchaeva spiller piano og Anna Nielsen spiller fiolin.

Stedet er Casa Las Mariposas i Marbella Hill Club klokken 18.00. Info / reservasjoner på +34 654 013 232

Anna Margrethe Nilsen har fått ros for å spille fiolin «full av sødme, entusiasme, glede og fyldig klang». i følge Budstikka. I en alder av ni år debuterte hun som solist med Kringkastingsorkesteret og opptrådte senere som solist med Bergen Filharmoniske Orkester, Kaliningrad Kammerorkester, symfoniorkestrene i Trondheim, Kristiansand, Romerike, Bærum, Asker og Juena; Trondheim, Kristiansand, Romerike, Bærum og Asker, og Juenesses Musicales, Novgorod Chamber, Den Norske Operas Orkester, Musicum Concentus, Galician Chamber, Manhattan School of Music Philharmonic, St. Petersburg State Symphony og Belarus State Chamber Orchestra. Petersburgs Filharmoniske Orkester og Carnegie Hall, og har opptrådt med anerkjente artister som Lars Anders Tomter, Guy Braunstein, Liza Fershtman, Henri Demarquette, American String Quartet, Øyvind Gimse, Paul Neubauer, Amanda Forsyth og Pinchas Zukerman. Nilsen er opprinnelig fra Norge og begynte å spille fiolin da han var fire år gammel.

Pianisten Natalia Kuchaeva er opprinnelig fra Moskva. Hun er kritikerrost for sin «formidable teknikk, delikatesse og utsøkte følsomhet», har bodd i Spania siden 2009. Hun er utdannet ved musikkskolen tilknyttet P.I. Tsjaikovskij-konservatoriet i Moskva og ved Gnessin-akademiet. Deretter fortsatte hun studiene ved Lucerne School of Music i Luzern i Sveits, med internasjonalt anerkjente lærere som Vladimir Tropp og Konstantin Lifschitz. Hun har nylig fullført Master of Lied «Victoria de los Angeles» ved ESMUC i Barcelona, Spania, hvor hun ble uteksaminert med utmerkelse.

Program:

SONATA Nº 1 OP. 8 EN FA MAYOR (Copenhagen, 1865)
Allegro con brio
Allegretto quasi andantino
Allegro molto vivace

SONATA Nº 2 OP. 13 EN SOL MAYOR (Oslo, 1867)
Lento doloroso / Allegro vivace
Allegretto tranquillo
Allegro animato

SONATA Nº 3 OP. 45 EN DO MENOR (Troldhaugen, 1887)
Allegro molto ed appassionato
Allegretto espressivo alla Romanza
Allegro animato

18-årsgrense for kjøp av energidrikker

Legekollegiet i Málaga oppfordrer den andalusiske regionsregjeringen til å forby salg av energidrikker til mindreårige på grunn av alvorlige helserisikoer. Et slikt forbud er allerede på vei i Galicia.

Det økte forbruket blant unge har fått legekollegiet i Malaga til å reagere. På et planlagt møte med andalusiske helsemyndigheter er det ventet at legene vil kreve en 18-årsgrense for kjøp av energidrikker. Målet er å motvirke skadevirkningene av drikkenes høye innhold av koffein, taurin og sukker.

Et stort inntak av energidrikker kan ifølge forskere føre til hjerte- og karsykdommer, nevrologiske problemer, atferds- og søvnforstyrrelser. Presidenten for Málagas legekollegium, Pedro Navarro, understreker behovet for å beskytte unge mennesker mot disse skadelige stoffene.

Rapporten «Estudes» fra 2022 viser at fire av ti elever har drukket energidrikker i løpet av den siste måneden, med en høyere forekomst blant gutter. Faren for å blande disse drikkene med alkohol er også et økende problem, og 16,1 prosent av elevene mellom 14 og 18 år har gjort det.

Legekollegiet understreker viktigheten av å skille mellom energidrikker og såkalte isotoniske drikker. Sistnevnte, som hovedsakelig inneholder salter og mineraler, er berettiget etter fysisk aktivitet.

Årets største fiesta i Alfaz del Pi, komplett program

Frem til 10. november markerer man i Alfaz del Pi årets største fiesta, Santísimo Cristo del Buen Acierto 2023.

I Alfaz del Pi handler byens fiesta mest av alt om å drikke og uformell morro. Dette skjer i hovedsak i det mange fiesta-lokalene som hører til byens mange «penyas» eller venne-gjenger som spleiser på dette. For mange er høydepunktet karnevals-opptoget eller Paella-konkurransen.

SØNDAG 5. NOVEMBER

12:00h. Mañaneo i «Penya La Mamella» med xaranga AUREBA i Murcia Street.

17:00h. Kveld i «Penya L’Os».

MANDAG 6. NOVEMBER

13:00 h. Klokkeringing for å annonsere starten på festlighetene. Parade med dronningene og damene akkompagnert av Xirimita og Tabalet.

16:00 h. Kveld organisert av «Penya L’Impacte».

19:00 h. Parade med dronninger og damer akkompagnert av Bandeta Jove d’Altea, Xirimita og Tabalet.

19:30 h. Samling av Peñas på Plaza Mayor.

20:00 h. Inntog av Peñas ledsaget av Bandeta Jove d’Altea, Batucada Jambo de la Nucía og Xirimita og Tabalet til Casa de Cultura for åpningstalen.

20:30h. Utdeling av Mayorales-slipsene til Peñas.

21:30 h. Proklamasjon i Casa de Cultura, ved …………

22:00 h. Picaeta for alle Peñas i kommuneteltet.

22:30 «ALFASROCK»-kveld. Opptreden av de lokale gruppene «DAÑOS A TERCEROS», «STAR TRES» OG «SEKÍA» i teltet på Calle Murcia.

01:00 h. Opptreden av de lokale DJ-ene R3DER OG FRANBRO i det kommunale teltet.

TIRSDAG 7. NOVEMBER

8:30 h. Oppvåkning av Peñas akkompagnert av xirimita og tabalet.

11:00 h. Parade med dronningene og damene, akkompagnert av Bandeta Jove d’Altea.

11:30 h. Åpning av jubileet og utstilling av nattverdens hellige sakrament.

12:00 h. Feiring av høymessen dedikert til Faderen.

12:00 h. Formiddag på «Penya la Castanyeta».

13:00 h. Mañaneo 10-årsjubileum i «Penya Qui Soc?».

13:00 h. Parade og besøk av borgermestere, damer og dronninger til den første sektoren i Peñas.

16:00 h. Innvielse av Barnas verden på parkeringsplassen i Bolleta.

18:00 h. Trisagio til nattverdens sakrament (takksigelsesbønner og bønner til Faderen).

19:30 h. STOR MULTI-FARGET RIDNING. Utgangspunkt: Casa de Cultura.

23:30 h. Opptreden av gruppen IV QUATRO i teltet i Murcia Street.

01:00h. Opptreden av DJ AITOR BELDA i det kommunale teltet.

ONSDAG 8. NOVEMBER

8:30 h. Oppvåkning av Peñas akkompagnert av xirimita og tabalet.

11:00 h. Start av barnas verden på parkeringsplassen i Bolleta.

11:00 h. Parade med dronningene og damene, akkompagnert av Bandeta Jove d’Altea.

11:30 h. Utstilling av nattverdens hellige sakrament.

12:00 h. Feiring av høymessen dedikert til Sønnen.

13:00 h. Parade og besøk av Mayorales, Ladies og Queens til den andre sektoren av Peñas.

13:00 h. Formiddag på «Penya las Valquirias».

16:00 h. Fortsettelse av barnas verden på parkeringsplassen «la Bolleta».

16:00 h. Ettermiddag organisert av «Penya Descontrol».

18:00 h. Trisagio til Eukaristiens hellige sakrament (takksigelsesbønner og bønner til Sønnen). På slutten av festivalen marsjerer dronninger og damer i følge med Bandeta, Xirimita og Tabalet til Casa de Cultura.

20:00 h. BLOMSTER OFFER, til Santísimo Cristo del Buen Acierto, med avgang fra Casa de Cultura. På slutten GRAN DANÇA. Alle som ønsker det, kan danse de tradisjonelle dansene.

23:00 h. Opptreden av «The Kraken» El Retorno de Atlantis i det kommunale teltet.

1:00 h. Utdeling av priser for kavalkaden. På slutten av premieutdelingen, fortsettelse av «The Kraken».

TORSDAG 9. NOVEMBER (HELGENENS DAG)

8:30 h. Vekking av Peñas akkompagnert av xirimita og tabalet.

11:00 h. Start av Barnas verden på Bolleta-parkeringen.

11:00 h. Parade med dronninger og æresdamer, akkompagnert av Bandeta Jove d’Altea.

11:30 h. Utstilling av nattverdens hellige sakrament.

12:00 h. Feiring av den høytidelige høymessen til ære for nattverdens sakrament, med Miguel Ángel Schiller Villalta som forretter og Juan Susarte og Confia2 som sangere.

13:30 h. Mascletá på esplanaden til Casa de Cultura av «PIROTECNIA VALENCIANA».

16:30 h. PEYMAs «Peñas de PEYMA»-kveld.

17:00 h. Gateteater for barn. «Pirateventyr» med avgang fra Casa de Cultura. Tur gjennom byens gater. På slutten av teateret blir det et fyrverkeri av søtsaker og en snack med sjokolade for barna.

17:00 h. Opptreden av UDPs pensjonistorkester. Lliria-Camp de Turia-Serranos i teltet i Calle Murcia. På slutten av forestillingen vil det bli delt ut sjokolade og coca.

17:30 h. Parade av dronninger og damer akkompagnert av Bandeta.

18:00 h. Trisagio al Santísimo Sacramento (takksigelsesbønner og bønner gjennom Kristus til Den hellige ånd).

19:00 h. Høytidelig prosesjon av det hellige sakramentet. På slutten av prosesjonen tas bildet av den hellige Kristus av det hellige sakramentet ned fra omkledningsrommet.

22:00 h. Opptreden av «SEVEN CRASHERS Orchestra» i Murcia Street.

23:30 h. CORREFOCS av «Les Dimonis Polopins». Rute: start fra «la Creueta», Federico García Lorca Street, Escuelas Street, Avda. Ejércitos Españoles, Camí de la Mar til Casa de Cultura. Orkesteret fortsetter etter korrefokkene.

01:00 h. Opptreden av DJ BORJA i det kommunale teltet.

FREDAG 10. NOVEMBER

8:30 h. Oppvåkning av Peñas akkompagnert av xirimita og tabalet.

11:00 h. Start av Barnas verden på parkeringsplassen i Bolleta. 1

11:00 h. Parade av våre dronninger og damer, akkompagnert av Bandeta Jove d’Altea.

12:30 h. Høytidelig høymesse til Santísimo Cristo del Buen Acierto ledet av vår biskop Monsignor Jose Ignacio Munilla Aguirre, og sunget av L’Alfàs Canta Polyphonic Choir.

14:00 h. Mascletá av «PIROTECNIA VALENCIANA» på esplanaden ved Casa de Cultura.

14:30 h. Populær aperitiff i kommuneteltet.

17:00 h. Barneteateret «Los cuentos del Sr. Plot», i regi av likestillingsdepartementet, i Escuelas Viejas.

18:00 h. Innsamling av Mayoralas, våre dronninger og damer og engelen, akkompagnert av Bandeta.

19:00 h. Feiring av den hellige messe for alle årets avdøde.

20:00 h. Høytidelig prosesjon av Santísimo Cristo del Buen Acierto. På slutten vil jenta TRIANA RUIZ SAN JOSÉ resitere ambassaden til Santísimo Cristo del Buen Acierto.

22:00 h. Stor natt mascletá av «PIROTECNIA VALENCIANA» på esplanaden til Casa de Cultura.

23:00 h. Og for å avslutte festen, opptreden av gruppen «LA GRAN BABYLON» i teltet i Murcia Street.

Komplett program i PDF format.

80 flyktninger fra Senegal får opphold i Alfaz del Pi

Som del av regjeringens program for å flytte migranter fra Kanariøyene til fastlandet får 80 senegalesere et opphold i Alfaz del Pi. De er flyttet inn på et hotell som ligger ved riksvei N-332, mellom Alfaz del Pi og Altea.

Dette en avtale mellom departementet for inkludering, sosial sikkerhet og migrasjon og det privateide hotellet.

De lokale organisasjonene som allerede jobber med personer i omsorgsboliger er ansvarlige for flytting og innkvartering. I dette tilfellet frivillige fra Røde Kors.

Ønsker folk fra andre land velommen

Byens rådmann Toni Such, sier i en pressemelding at «vi er et land som ønsker folk fra andre land velkommen, og det er derfor vi ønsker å uttrykke vår solidaritet med situasjonen de nå opplever på Kanariøyene».

Siden denne helgen har grupper av migranter ankommet Valencia, Alicante og Gandía, ifølge kilder fra regjeringsdelegasjonen, og i møte med en humanitær krise innenfor rammen av deres kompetanse i det nasjonale mottakssystemet, forklarer Such, «de har tidligere kontaktet rådhuset av institusjonell lojalitet, selv om vi ikke griper inn, kompetansen til å håndtere deres omsorg tilhører den spanske regjeringen som er den som jobber direkte med foreningene for å utføre mottaket».

Mulig forbud mot kortdistanseflyvninger i Spania

Spania vil forby kortdistanseflyvninger når det finnes et alternativ med tog som tar mindre enn 2,5 timer. Forslaget kommer fra Spanias regjerende sosialistparti (PSOE) og det venstreekstreme Sumar-partiet. De to ble forrige måned ble enige om å danne en ny koalisjonsregjering.

Tiltaket er ment å redusere utslippene fra raske innenlands-flyvninger og oppmuntre til mer bærekraftige reiser, som en del av Spanias klimahandlingsplan for 2050.

Det kan påvirke flyvninger fra byer som Alicante, Barcelona, Sevilla og Valencia til Madrid. Flyvninger som benytter hovedstaden som mellomlanding til internasjonale ruter, vil imidlertid ikke omfattes av forbudet.

Frankrike innførte et lignende tiltak tidligere i år, men miljøvernere har stilt spørsmål ved hvor effektivt det er for å redusere flytrafikken.
Kommer Spania til å innføre et forbud mot kortdistanseflyvninger?

Det gjenstår å se om forbudet vil tre i kraft. Koalisjonen mellom PSOE og Sumar er ikke nok til å skape flertall, og derfor trengs det fortsatt støtte fra mindre regionale partier, inkludert katalanske uavhengighetspartier.

Avtroppende statsminister Pedro Sánchez har frist til 27. november med å skaffe flertall, ellers vil det bli avholdt nyvalg i januar 2024.
Hvordan kan et forbud mot kortdistanseflyvninger hjelpe miljøet?

Hvis man fjerner korte flyreiser der det finnes et togalternativ på opptil fire timer, vil man kunne spare opptil 300 000 tonn CO2 og 50 000 flyreiser i året, ifølge en studie som Ecologistas en Acción offentliggjorde i forrige måned.

Sammenslutningen av miljøorganisasjoner har foreslått 11 flyruter som kan erstattes av togreiser, noe som vil redusere Spanias CO2-utslipp fra innenriks luftfart med nesten 10 prosent.

Regjeringens forslag vanner imidlertid ut dette målet ved å fokusere på reiser som kan gjøres med tog på under 2,5 timer.

Det vil heller ikke gjelde for flyreiser til knutepunktflyplasser – et forbehold som har fått Ecologistas en Acción til å kalle forbudet et teoretisk «fantastisk tiltak» som i praksis forblir «rent symbolsk».

Frankrikes forbud mot kortdistanseflyvninger viste seg å være tilsvarende begrenset, og påvirket bare tre flyruter.

Har Spania nok togforbindelser til å erstatte kortdistanseflyvninger?

Togreiser blir stadig mer populære i Spania, og på strekningen Madrid-Valencia er togets andel av flyreisene allerede 90 prosent, sier Javier Gándara, president i den spanske flyselskapssammenslutningen ALA, til avisen Politico.

Det er imidlertid ikke alltid like lett å erstatte kortdistanseflyvninger med togreiser. For å få en internasjonal forbindelse på Barajas-flyplassen i Madrid fra en by som Valencia må man ta et høyhastighetstog til hovedstadens sentralstasjon og deretter bytte til et regionaltog.

Internasjonale mellomlandinger er derfor ikke omfattet av det foreslåtte forbudet, ettersom passasjerene sannsynligvis vil velge å fly videre til andre europeiske flyplasser i stedet.

Det spanske flyselskapet Iberia har også hevdet at frekvensen på togene som betjener store flyplasser i dag ikke kan matche frekvensen på korte innenriksflyvninger.

ALA har argumentert for at man i stedet for å innføre et forbud bør knytte de store flyplassene til høyhastighetsnettet, slik at de reisende kan velge mellom fly og tog.

Nettverket utvides raskt, og Barajas lufthavn skal etter planen kobles til det innen 2026.

Luksusboliger motstår markedsnedgang

0

Salget av førsteklasses boliger øker med 15 % i Alicante-provinsen, til tross for økonomisk usikkerhet og stigende renter.

Verken inflasjon eller renteøkninger ser ut til å bremse marskedet for luksusboliger. Salget fortsetter å vokse med tosifret tall, dette til tross for nedgangen man ser i andre segmenter i markedet.

I motsetning til den generelle stagnasjonen eller til og med nedgangen i markedet, har salget av luksuseiendommer – de som koster fra 500 000 eller 600 000 euro – økt med rundt 15 % i år i Alicante, ifølge estimater fra de største spesialiserte byråene.

«85 % eller mer av transaksjonene vi gjennomfører, gjøres uten boliglån, og de få som finansierer, påvirkes ikke i samme grad av stigende renter som en middelklassefamilie», sier Juan Torregrosa, sjef for Costa Blanca Sotheby’s International Realty, som sier at 2023 «kommer til å bli et godt år», med fortsatt sterk etterspørsel.

«Etter pandemien innså folk at de kunne bo hvor de ville og telependle for selskapet eller drive virksomheten sin fra hvor som helst. Hvorfor fryse hvis du kan bo ved sjøen og med sol hele året?», påpeker også Valentina Sileike, delegat i Alicante for eiendomsmegler Lucas Fox, som nettopp har utarbeidet en rapport som bekrefter det gode øyeblikket for luksussegmentet i hele Spania, med generell økning i antall transaksjoner og også i prisen.

En studie som viser Costa Blancas økende betydning i denne bransjen, med nesten 7 % av superluksuseiendommene – de som koster mer enn 2,5 millioner euro – som markedsføres i landet. På dette området dominerer imidlertid Malaga og Balearene fortsatt klart, med nesten 33 % av det totale tilbudet.

Relativt lave priser

Både Torregrosa og Sileike er imidlertid enige om at Alicante har et stort potensial å utnytte på dette området, og at prisforskjellen som fortsatt eksisterer i forhold til de andre stedene, er et konkurransefortrinn når det gjelder å tiltrekke seg kunder. «Vi snakker om det faktum at du i mange tilfeller kan finne et svært likt produkt til nesten halvparten av prisen», sier Sotheby’s-representanten.

Dette er en bransje som ikke har unngått oppmerksomheten til lokale utbyggere, som de siste årene har fokusert mange av prosjektene sine på denne premiumsektoren og i økende grad tilpasset boligene til smaken til disse kjøperne, hvorav de fleste kommer fra utlandet. «Kjøperne etterspør moderne boliger med store vinduer og større dimensjoner. Spanjolene tilbringer en stor del av livet utendørs, men i de nordlige landene tilbringer de mye mer tid hjemme, og da er det viktigere at rommene er store og lyse», sier talsmannen for Lucas Fox. En stil som ikke passer inn i mange av de eldre bygningene i området, der det for eksempel var en tendens til å gjøre vinduene mindre for å unngå varmen om sommeren, påpeker eksperten.

Når det gjelder nasjonaliteter, er det for tiden tyskere, nederlendere og belgiere som leder an i etterspørselen i Alicantes luksussektor, selv om det også begynner å komme kjøpere fra den andre siden av Atlanterhavet. «I vårt tilfelle har vi kunder fra USA fordi Sotheby’s er et velkjent varemerke der, noe som gir dem trygghet når de ønsker å kjøpe i utlandet», forklarer Juan Torregrosa.

Etterspørselen øker rundt Torrevieja

Selv om det tradisjonelt har vært nordkysten av provinsen som har konsentrert mesteparten av denne typen etterspørsel, har Vega Baja-området de siste årene også begynt å tiltrekke seg kjøpernes interesse. «Siden slutten av pandemien for to år siden har salget til tyskere, som er på jakt etter eksklusive eiendommer, økt kraftig», sier Santiago Sánchez fra Engel & Völkers-megleren i Torrevieja. Dermed har områder som Punta Prima, Campoamor og Cabo Roig blitt begunstiget av den økte etterspørselen.

Flere unge kjøpere

Ifølge Sánchez er det flere unge enn tidligere som etterspør en bolig nummer to i området. Mens en stor del av kjøperne tradisjonelt har vært pensjonister over 60 år, er dagens kunder i 50-årene, og mange er fortsatt i jobb. Som tidligere påpeker Engel & Völkers-representanten at prisforskjellen – spesielt i forhold til Balearene – fortsatt er en viktig faktor.

Når det gjelder type bolig, er det enfamiliehus med svømmebasseng og en stor tomt som gir privatliv som dominerer i disse profilene, selv om det i noen tilfeller er viktigst at boligen ligger ved «stranden», ifølge Santiago Sánchez. I sistnevnte tilfeller er imidlertid toppleiligheter det foretrukne alternativet.

Når det gjelder fremtiden, påpeker Valentina Sileike at veksten i den digitale industrien eller den mulige konsolideringen av et førsteklasses filmsenter – hvis Ciudad de la Luz klarer å tiltrekke seg store produksjoner – kan bidra enda mer til utviklingen av luksussegmentet i området. Og alle er enige om at en av de viktigste faktorene er at El Altet-flyplassen har gode forbindelser til de viktigste europeiske destinasjonene.

Ung kvinne knivstukket på diskotek i Fuengirola

Knivstikkingen av en jente på et diskotek i Fuengirola skjedde fordi gjerningsmannen skal ha forsøkt å ta en venn av offeret på rumpa. Dette er konklusjonen til det nasjonale politiets etterforskere etter å ha innhentet forklaringer fra de involverte i hendelsen. Den antatte gjerningsmannen bak knivangrepet, som er spansk og 19 år gammel, er varetektsfengslet for drapsforsøk.

Hendelsene fant sted i morgentimene søndag 29. oktober inne på nattklubben Boss, som ligger i Calle Martínez Catena, hvor utelivet i Fuengirola er konsentrert. Offeret, som er 23 år gammel og av argentinsk opprinnelse, hadde gått ut for å ta en drink sammen med noen venner. De var på utdrikningslag.

Rundt klokken seks om morgenen oppstod det håndgemeng inne på utestedet, og jenta ble stukket midt i brystet og gjennomboret lungen. En video som ble spredt på sosiale medier, viser en lokal politimann som hjelper henne på gulvet utenfor diskoteket mens ambulansen ankommer.

Dørvakten informerte det lokale politiet om at gjerningsmannen befant seg inne på diskoteket. Betjentene tok seg inn i lokalet og immobiliserte gjerningsmannen, som ble avhørt for drapsforsøk og skader.

Inne på diskoteket forklarte den unge mannen spontant at årsaken til knivstikkingen var at han var omringet av tre personer som forsøkte å angripe ham, og at jenta tok tak i nakken hans. Han trakk da instinktivt frem kniven og stakk henne i brystet, selv om han sa at han angret med en gang.

Offeret ble evakuert til Regionsykehuset, der hun fortsatt er innlagt, selv om det går bra med henne. Gjerningsmannen ble tatt med til arresten, der det ble iverksatt etterforskning for å gi retten en så detaljert rekonstruksjon av hendelsesforløpet som mulig.

Betjentene fra enheten for spesialisert voldskriminalitet (UDEV) ved politistasjonen i Fuengirola stilte den anholdte til disposisjon for den lokale instruksjonsdomstolen nummer 2 tirsdag. Sammen med ham overleverte de en attest med opplysninger om saken til dommeren.

Etterforskerne har tatt opp forklaringer fra offeret, vennene hennes, vitner og sikkerhetspersonalet ved etablissementet. Ifølge politiets etterforskning startet det hele da den nå pågrepne mannen kjørte hånden gjennom håret og forsøkte å ta på rumpa til en venninne av den knivstukne jenta.

Jentegruppen bebreidet mannen for hans oppførsel. Ifølge denne versjonen av hendelsesforløpet skal han ha reagert med å slå til en av kvinnene, noe som førte til at offeret kom i veien, og i løpet av håndgemeng ble hun knivstukket i brystet.

Intelligent røntgen vil gjøre kontrollen smidigere på spanske flyplasser

Glem tungvinte sikkerhetskontroller der du må pakke ut laptopen fra håndbagasjen og kaste vannflasken i søpla. Fra 2024 vil neste generasjons sikkerhetsteknologi bli installert på spanske flyplasser. Dette vil gjøre reisen raskere og enklere.

Aena, den spanske luftfartsmyndigheten, bekrefter at spanske flyplasser vil begynne å installere den nye sikkerhetsteknologien med røntgenskannere og 3D-teknologi i 2024.

Den nye teknologien har blitt testet på flyplasser i Storbritannia, Nederland, Finland og USA. I Spania blir Barajas-flyplassen i Madrid og El Prat i Barcelona de første i 2024.

I 2025 skal det nye sikkerhetssystemet installeres på Palma de Mallorca og Málaga-Costa del Sol, landets henholdsvis tredje og fjerde største flyplasser.

I 2026 skal teknologien utvides til Gran Canaria, Tenerife Sør, Lanzarote, Fuerteventura, Alicante-Elche, Valencia, Ibiza, Menorca og Bilbao.

Målet er å erstatte den tradisjonelle røntgenmaskinen med ny teknologi som kan sammenlignes med CT-skanning på sykehus.

En annen nyhet er at EU arbeider for å innføre et standardmål for håndbagasje som kan plasseres i kabinen. Selv om det ennå ikke er fattet noen bindende beslutning, ønsker EU å fremskynde prosessen med å etablere felles regler for håndbagasje som flyselskapene må følge.

Flyselskaper som Ryanair, Vueling, Volotea og easyJet har i dag egne kriterier for å tillate, nekte eller kreve betaling for håndbagasje.

Alicante
clear sky
30.2 ° C
31.5 °
28.9 °
57 %
6.7kmh
0 %
tor
30 °
fre
27 °
lør
27 °
søn
27 °
man
26 °
Fuengirola
clear sky
28.6 ° C
28.6 °
26 °
47 %
4.6kmh
0 %
tor
29 °
fre
26 °
lør
25 °
søn
25 °
man
24 °