Home Blog Page 82

Regler og holdninger til vaping og e-sigaretter i Norge

0

Norge tiltrekker seg mange turister hvert år med sine vakre fjorder, nordlys og fantastiske naturlandskap. For de som liker vaping eller e-sigaretter, er det viktig å kjenne reglene og holdningene til disse aktivitetene i dette skandinaviske landet.

Vaping & E-sigaretter i Norge

I Norge er holdningen til vaping og e-sigaretter ganske konservativ og forsiktig. Myndighetene har som mål å redusere tobakk- og nikotinforbruk, inkludert vaping. I 2018 ble det innført en lov i landet som forbyr reklame og salg av e-sigaretter med smaker som kan appellere til unge mennesker.

I tillegg er salg av nikotinholdige væsker begrenset til de med medisinsk resept. Dette gjør tilgangen til nikotinprodukter mer begrenset sammenlignet med noen andre land.

Ifølge informasjon fra norsk nyhetspublisering i Moja Norway 2. juli har Helsedepartementet i Norge introdusert et lovforslag som tar sikte på å regulere e-sigaretter i lys av det økende antallet unge mennesker i EU som tyr til bruk av e-sigaretter. Essensen i forslaget inkluderer følgende tiltak:

  • Forbud mot å tilsette smakstilsetninger annet enn tobakk til e-sigarettvæsker. Dette forslaget er basert på lignende prinsipper som allerede er i kraft i land som Finland og Danmark.
  • Innføring av standardisert emballasje for e-sigaretter og lignende produkter. Lignende regler er allerede på plass i andre land som Danmark og Nederland.

I tillegg foreslår Helsedepartementet noen mindre endringer i lovgivningen, inkludert:

  • Et klart forbud mot å begrense røyking for å ta hensyn til nye typer tobakksprodukter som dukker opp på markedet.
  • Forbud mot synlig visning av tobakksprodukter.
  • Innføring av konsistens for å sikre overholdelse av eksisterende regler.

Dette lovforslaget ble presentert av regjeringen 9. juni og vil bli gjennomgått av Stortingets helse- og omsorgskomité. Etter godkjenning av Stortinget vil de reviderte reglene tre i kraft.

Regler for turister som vaper i Norge

Hvis du er en turist som planlegger å besøke Norge og vaper, må du vite følgende regler:

  1. Vaping på offentlige steder, som kafeer, restauranter, offentlig transport og andre offentlige bygninger, er strengt forbudt i Norge. Denne regelen gjelder både nikotinholdige og nikotinfrie produkter uten resept.
  2. Noen hoteller og utleieleiligheter kan ha regler som forbyr vaping innendørs. Det anbefales å undersøke dette før du bestiller overnatting.
  3. Å selge eller gi vapes til mindreårige regnes som en forbrytelse og er straffbart ved lov.
  4. For å kjøpe nikotinprodukter, inkludert e-væsker, kan det være nødvendig med et spesielt dokument.
  5. Reklame for vapes og e-sigaretter er forbudt i Norge.

Steder å kjøpe vapes og vape-tilbehør

I Norge finnes det flere vape-butikker hvor du kan kjøpe vapes og relaterte produkter. Som nevnt tidligere, kan det imidlertid være nødvendig med dokumenter for å kjøpe nikotinholdige produkter. Du kan også bestille e-sigaretter fra nettbutikker i Norge. I tillegg til fysiske butikker, kan du også bestille vape-produkter på nett og få dem levert til din bolig.

Vaping på farten: Beste bærbare tilbehør for reisende

Reising kan være et spennende eventyr, fylt med nye opplevelser og minner å ta vare på. For vapers betyr det å sikre en jevn og problemfri reise å pakke med seg riktig tilbehør. I denne guiden dykker vi ned i det essensielle for vaping på farten, og fremhever det beste bærbare tilbehøret som enhver reisende bør vurdere. Enten du er en erfaren vaper eller ny i scenen, vil disse innsiktene hjelpe deg med å nyte vaping-opplevelsen uansett hvor du er i verden.

Bærbare ladeløsninger 

En av de viktigste bekymringene for vapers på reise er å holde enhetene ladet og klare til bruk. Her er hvordan du holder deg oppladet på farten:

  • Bærbare batteripakker: Disse er et must for enhver reisende. Se etter kompakte, høykapasitets powerbanks som er spesielt designet for dine vaping-enheter. De kan lade din vape flere ganger, og sikrer at du alltid er inkludert.
  • Billadere: En billader er essensiell hvis du er på en biltur. Den lar deg lade enheten din ved å bruke bilens strømkontakt, og holder enheten klar til bruk når du trenger den.
  • USB-ladere: De fleste vaping-enheter leveres med USB-ladere, noe som gjør det enkelt å lade dem via en bærbar PC eller hvilken som helst USB-port. Det er et allsidig alternativ, spesielt på flyplasser eller kafeer.

Kompakte og diskrete vapes 

Når du er på farten, er det viktig å ha en vape som er enkel å bære og bruke diskret. Her er noen alternativer:

  • Pod-systemer: Disse små, lette enhetene er perfekte for reisende. De er enkle å bruke, krever minimalt med vedlikehold og kan passe i hvilken som helst lomme eller veske.
  • Pen-stil vapes: Et annet flott alternativ for vaping på farten, pen-stil vapes tilbyr en balanse mellom bekvemmelighet og ytelse. De er slanke, bærbare og gir en tilfredsstillende vaping-opplevelse.
  • Engangs-vapes: For de som foretrekker den ultimate bekvemmeligheten, er engangs-vapes veien å gå. De er forhåndsladet og forhåndsfylt, slik at du kan bruke dem rett ut av pakken og kaste dem når de er tomme.

Beskyttende utstyr og etuier 

For å holde vaping-utstyret ditt trygt og organisert, vurder disse tilbehørene:

  • Beskyttelsesetuier: Et slitesterkt etui vil beskytte enheten mot fall, støv og vann. Se etter etuier med rom for å oppbevare e-væsker, ladere og annet tilbehør.
  • Silikonhylser: Disse er perfekte for å gi enheten din et ekstra lag med beskyttelse, og beskytter den mot riper og mindre støt.
  • Snorer og klips: For enkel tilgang kan en snor eller klips holde vapen din tilgjengelig til enhver tid. Dette er spesielt nyttig når du er på farten og trenger rask tilgang til enheten din.

Generelle tips for å reise med vape-utstyr

 For å sikre en jevn opplevelse mens du reiser med vapen din, husk disse tipsene:

  • Kjenn reglene: Før du reiser, undersøk lovene og forskriftene for vaping på reisemålet ditt. Dette inkluderer flyplassregler og flyselskapets policy om å bære vape-enheter og e-væsker.
  • Pakk smart: Hold vape-utstyret ditt i håndbagasjen for å unngå problemer med innsjekket bagasje. Sørg for at batteriene er fjernet fra enhetene og lagret i batterietuier for å forhindre kortslutning.
  • Vær forberedt: Ha alltid med reserve-coiler, batterier og e-væsker for å unngå å gå tom. Ulike steder kan ha ulik tilgjengelighet av vaping-forsyninger.

Konklusjon

Vaping på farten trenger ikke å være komplisert. Med riktig bærbart tilbehør og litt forberedelse, kan du nyte en sømløs vaping-opplevelse uansett hvor reisen tar deg. Fra kompakte enheter og bærbare ladeløsninger til reisevennlige e-væsker og beskyttende utstyr, vil disse essensielle tingene sikre at vaping-reisen din er så hyggelig og problemfri som mulig. Husk å holde deg informert om lovene om vaping på reisemålet ditt og pakk deretter for å sikre en jevn og hyggelig tur.

Norge er et vakkert og unikt land, men vapers og entusiaster av e-sigaretter bør følge strenge regler og restriksjoner knyttet til nikotinforbruk og vaping. Å respektere lokale lover og normer er avgjørende for å unngå juridiske problemer og sikre en hyggelig reiseopplevelse i dette fantastiske landet.

Til tross for begrensningene, forblir Norge et utmerket reisemål for å nyte naturen. Turister, inkludert vapers, kan nyte den unike naturlige skjønnheten i dette landet, forutsatt at de følger lokale regler og respekterer lovene. Husk at helse og sikkerhet alltid bør være en topp prioritet, uansett hvor du er.

Passasjerdrone flyr til Marbella på 15 minutter for rundt 100€

Kappløpet om å være først ute med passasjerdroner har nådd en ny milepæl etter at det spanske selskapet Crisalion Mobility kunngjorde en flåte med passasjerdroner som skal fly mellom Malaga og Marbella.

Produsenten har inngått en avtale om forhåndssalg av ti droner av Integrity-modellen til Malaga-operatøren iJet, som spesialiserer seg på forretningsflyging og har base på Malaga lufthavn. Avtalen ble undertegnet tirsdag 18. juni på Malagas luftfartsmuseum. Arrangementet ble sponset av Junta de Andalucía, provinsrådet og ulike rådhus.

Avtalen baner vei for opprettelsen av flytaxiruter i provinsen på mellomlang sikt, som vil være en av de første i Europa. I første omgang er det planlagt ruter som skal knytte sammen viktige punkter og gi rask tilgang til noen av regionens mest ikoniske reisemål.

En av de første planlagte forbindelsene vil gå fra Malaga lufthavn, som er et sentralt punkt for nasjonale og internasjonale forbindelser, til luksuriøse feriesteder på Costa del Sol, samt til Marbella og Puerto Banús. Det vil også bli ruter til Sotogrande og Campo de Gibraltar, samt kommuner i innlandet som Ronda, og til og med over Gibraltarstredet, til Ceuta.Integrity er et fly med et vingespenn på 15 meter med plass til en pilot og fem passasjerer, en rekkevidde på 130 kilometer i 180 km/t og en nyttelast på mer enn 400 kilo. Dronen vil gjøre det mulig å komme seg fra Malaga lufthavn til Marbella på rekordtid, bare 15 minutter. Prisen forventes å ligge på rundt 100 euro per passasjer per reise.

Flyet kan også frakte gods og kan brukes av nødetatene, ettersom det har plass til båre og rullestol. Flyet forventes å komme på markedet i 2030.


Prototype

Selskapene kunngjorde avtalen under et arrangement kalt The Next Generation Of Mobility Solutions, der deltakerne fikk se prototypen og cockpiten til den spanske passasjerdronemodellen.

Begge selskapenes administrerende direktører deltok på møtet: Carlos Poveda fra Crisalion og Javier Barriga fra iJet Aviation. I tillegg deltok presidenten for Malagas provinsmyndighet, Francis Salado, representanter for Junta de Andalucía og noen av de største feriestedene langs Costa del Sol, samt internasjonale forretningsfolk og fagfolk fra luftfarts- og teknologisektoren.

Poveda påpekte at Malaga har blitt en global suksesshistorie for sin evne til å tiltrekke seg utenlandske talenter og investeringer. «Dette forhåndssalget av Integrity-flyene våre og etableringen av nøkkelrutene i Malaga er et eksempel på hvordan spanske selskaper innoverer og tilpasser visjonen sin til de avanserte løsningene for luftmobilitet som kundene deres vil etterspørre om noen år», sa han.

«I 2030 vil mobiliteten være helt annerledes enn i dag, og vi er stolte av å lede an i denne nye revolusjonen, med en forpliktelse til innovasjon og bærekraftig utvikling, i tråd med vår fremtidsvisjon», la Poveda til.

Javier Barriga sier «Denne avtalen er en viktig milepæl for iJet og for den fremtidige flymobiliteten i Malaga. Vi gleder oss til å samarbeide om å utforske nye muligheter og tilby banebrytende lufttransporttjenester til kundene våre.»

Den første produsenten som tok en posisjon i dette luftfartskappløpet, var Lilium, som samarbeider med Enaire om implementering av droner, og som for flere måneder siden inngikk en avtale med Hélity – passasjerhelikopteroperatøren mellom Malaga, Algeciras og Ceuta – om anskaffelse av fem droner av Lilium Jet-modellen, som ifølge det tyske selskapet vil være klare til å fly fra og med 2026.

Malaga flyplass nærmer seg 600 flyvninger om dagen, hvor mange flere kan den håndtere?

Omtrent 600 flyvninger kan ta av og lande på én enkelt dag på Malaga lufthavn i sommer, noe som vil være en ny rekord i gatewayen på Costa del Sols historie.

Hvis det skulle skje, vil det sannsynligvis skje den 14. juli, da det allerede er planlagt 577 landinger og avganger. «Denne sommeren har vi alle muligheter til å passere 600 operasjoner», sier kilder ved flyplassens kontrolltårn. Den 14. juli er en søndag og midt i ferietiden. «I praksis ligger vi fortsatt litt under dette tallet, men det er alltid en del fly som legger inn en flygeplan i siste liten, spesielt de private flyene, så vi regner med at vi kommer til å passere 600 denne dagen.» Hvis flygeledernes prognose slår til, vil det være rekord i antall flyoperasjoner på én enkelt dag i Malaga.

En annen milepæl kan også bli nådd, for i juli og august vil det for første gang være ikke mindre enn 500 flyoperasjoner per dag mellom de to rullebanene på Malaga lufthavn. Ifølge offisielle data er det planlagt 530, 550 og 560 avganger og landinger i løpet av de kommende dagene.

Stigende flytrafikk

I juli i fjor lå antallet landinger og avganger på enkelte dager (særlig de to tregeste, mandager og onsdager) fortsatt på mellom 400 og 500.

Juli er den sterkeste måneden, mens august har en tendens til å falle noe fra og med den andre fjortendagersperioden. I år vil imidlertid denne perioden på slutten av høysesongen se mer enn et halvt tusen fly hver dag.

«Etterspørselen har spredt seg så mye at vi i år kommer til å ha en 11 måneder lang høysesong. For hver dag har trafikktoppene blitt mye lengre. Den 12. juni, på ettermiddagen, var det for eksempel flytrafikk som kunne ha antydet at det var en hvilken som helst morgen sommeren 2019. Disse månedene kommer til å bli en utfordring for alle som jobber på flyplassen», sier kilder i kontrolltårnet.

Det har vært mulig å møte den økte etterspørselen takket være Midas-prosjektet, som Enaire har brukt syv år på å utvikle, og som nå er fullt implementert i Malaga, siden det ble tatt i bruk i november 2023. Når det gjelder flynavigasjon, inkluderer de nye funksjonene opprettelsen av en tredje innflygingssektor, sammenlignet med de to som eksisterte tidligere, noe som har økt den operative kapasiteten.
Prosjekt Midas

Det som avgjør kapasiteten, er infrastrukturen som er tilgjengelig på flyplassen: terminaler, sikkerhetskontroll, rullebaner og gater, blant annet. Med det forrige systemet var det satt et maksimum på 46 bevegelser i timen, for eksempel én landing og én avgang hvert annet minutt.

Med de tidligere prosedyrene kunne flygelederne holde denne toppen i en begrenset periode, én eller to timer, men ikke over lengre tid. Nå, med det nye sporet, opprettholdes den på kontinuerlig basis. Som man kan se, fylles de timene som ligger utenfor rushtiden, noe som resulterer i en mer stabil drift med færre opp- og nedturer i løpet av dagen.

Med tanke på fremtiden har Midas også lagt til grunn at det lokale luftrommet allerede er forberedt på maksimalt 65 bevegelser i timen, det vil si en landing eller avgang hvert minutt og i mindre enn ett minutt. Det vil utgjøre 19 flere operasjoner, eller en økning på 41 % i forhold til dagens situasjon. Dette vil imidlertid også kreve en økning i bemanningen på bakken: skranker, sikkerhet, dokkingstasjoner for fly med mer.

Ankomst- og avgangsoperasjoner i Malaga by er adskilt. Flyene lander og letter alltid mot vinden, og siden det de fleste dager er østlig vind, er den foretrukne konfigurasjonen sør. I dette tilfellet brukes rullebane 12 (den nye rullebanen) til landinger og rullebane 13 (den gamle rullebanen) til avganger. De dagene det blåser fra vest, er det nordlig konfigurasjon som gjelder, og da er det omvendt: Den mest moderne rullebanen brukes til avganger og den gamle til landinger.

Verdens eldste flytende vin funnet i en 2000 år gammel grav

Den rødbrune, sherrylignende vinen ble funnet i en grav som ikke var plyndret, og universitetet i Córdoba har bekreftet at det dreier seg om en lokal sort.

Det sies at vin blir bedre med alderen… Men hva om vinen det er snakk om, er over 2000 år gammel?

I 2019, da en familie renoverte huset sitt i den andalusiske byen Carmona, oppdaget de uventet en bemerkelsesverdig bevart romersk nekropolis under eiendommen.

Inne i den eldgamle graven lå det som nå er anerkjent som verdens eldste bevarte vin, fremdeles i flytende form. Vinen, som en gang var hvit, men som i løpet av århundrene har fått en rødbrun farge, ble funnet i en glassurne sammen med kremerte menneskelige levninger.

Tester utført av forskere ved universitetet i Córdoba viste at væsken opprinnelig hadde vært en lokal sherrylignende sort.

Ifølge en nylig publisert studie i Journal of Archaeological Science: Reports, kan graven dateres tilbake til første halvdel av det første århundret f.Kr. og har åtte gravnisjer hugget inn i veggene.

Seks av disse nisjene inneholdt urner laget av glass, bly, kalkstein eller sandstein, som hver inneholdt menneskelige levninger. To av urnene var inngravert med navn: Senicio og Hispanae.

Vinen ble funnet i en annen glassurne. I nesten fem liter av den rødlige væsken lå de kremerte knoklene av en mann, samt en gullring.

Eksperter kunne fastslå at væsken faktisk var vin etter å ha analysert den kjemiske sammensetningen. Fraværet av syringsyre, et biprodukt fra nedbrytning av rødvin, fikk dem til å konkludere med at den var laget av nettopp hvite druer.

Før denne oppdagelsen var den eldste kjente vinen som var bevart i flytende tilstand, vinflasken fra Speyer, som ble funnet i en romersk grav i nærheten av den tyske byen Speyer i 1867.

Flasken, som er datert til mellom 325 og 350 e.Kr., er den eldste uåpnede vinflasken man kjenner til. Siden den ble funnet, har den vært utstilt på vinmuseet i det historiske museet i Pfalz i Speyer.

Haier på strendene syd på Gran Canaria

Flere strender på Gran Canaria har blitt stengt for bading etter at det ble observert haier bare noen meter fra land. Den 16. juni ble strendene Melenara og Salinetas i Telde stengt, og senere på dagen ble det også innført badeforbud ved San Agustín i San Bartolomé de Tirajana.

Video delt på sosiale medier viser en sunn hai som jakter ved å jage sitt bytte mot stranden.

José Carlos Áñamo, ansvarlig for nødetatene i San Bartolomé de Tirajana, forteller at en badegjest først så en hai fra Balcón de San Agustín. Observasjonen ble senere bekreftet av Røde Kors-ansatte under en inspeksjonsrunde. Som et føre-var-tiltak besluttet kommunen å forby bading i denne bukten for å ivareta sikkerheten til de besøkende.

Ved lunsjtider søndag ble det observert en hai i nærheten av strendene Melenara og Salinetas i Telde, noe som førte til badeforbud også der. Senere på ettermiddagen oppdaget det lokale politiet i Telde, ved hjelp av en drone, en annen hai ved Melenara, som ble bekreftet å være en hammerhai. Det er uklart om haien som ble sett ved San Agustín er den samme som ble observert ved Telde. Myndighetene overvåker området nøye og oppfordrer publikum til å følge sikkerhetsinstruksene.

Hendelsen har skapt bekymring blant både lokalbefolkningen og turister. Politiet og nødetatene har økt sin tilstedeværelse for å overvåke situasjonen og sørge for at ingen badegjester utsetter seg for fare. Kommunene har satt inn ekstra patruljer og bruker droner for å overvåke kystlinjen og forhindre flere hendelser.

Det er sjelden at det observeres hai på disse strendene, men myndighetene sier at de iverksetter alle nødvendige tiltak for å beskytte publikum. Strendene vil forbli stengt inntil situasjonen anses som trygg igjen.

Orihuela Costa: Badevaktene er på plass

0

Livredder- og badevakttjeneste på strendene i Orihuela er på plass for å garantere badegjestenes sikkerhet og trivsel i høysesongen. Fra 15. juni vil tjenesten være aktiv hver dag fra kl. 10.00 til 19.00 frem til 1. juli. Deretter utvides åpningstidene fra kl. 10.00 til 20.00 frem til 15. september.

Tjenesten vil ha et bredt spekter av ressurser for å kunne håndtere alle nødsituasjoner som kan oppstå på strendene. Det vil være en vannscooter med redningsskipper og en ambulanse med livreddende førstehjelp (BLS). Fra juli økes ressursene med en redningsskøyte, en ekstra vannscooter og en avansert ambulanse (ALS).

Når det gjelder personell, vil antallet livreddere i høysesongen økes til 27, tre skippere, fire assistenter, tre beredskapsteknikere og en sykepleier.

Som en del av sin satsing på inkludering har kystavdelingen satt opp egne punkter på strendene for å legge til rette for bading for bevegelseshemmede, slik at alle kan nyte kystområdene på en trygg og tilgjengelig måte.

Med disse tjenestene på plass bekrefter kommunen sin forpliktelse til å sørge for sikkerheten på strendene, og inviterer alle til å nyte en fredelig og trygg sommer på strendene i Orihuela.

La Noche Blanca – hvit Sankt Hans-natt i Fuengirola

Strandbarene, los chiringuitos, i Fuengirola vil nok en gang være rammen for den hvite natten i San Juan, søndag 23. juni. I løpet av årets korteste natt vil Fuengirolas etablissementer nok en gang tilby liveopptredener og det beste av gastronomien sin, og gjøre hele kystlinjen til en fest for å ønske sommeren velkommen.

Alle som kommer kledd i hvitt den kvelden bli invitert på en drink.

«San Juans natt er en magisk kveld for alle kystbyer, og i Fuengirola har det i mange år vært en spektakulær kveld på grunn av det store antallet mennesker som kommer til strendene våre. For omtrent ti år siden bestemte rådhuset seg for å endre måten å feire San Juan på, som frem til da besto av en stor konsert på en av strendene våre, og vi begynte å holde mange konserter, men fordelt langs kysten vår slik at også næringslivet skulle få glede av det», forklarer Sánchez, «Siden da har vi arrangert dette med stor suksess, for det er mange som kommer for å nyte stranden og få våte føtter, men det er også mange som benytter anledningen til å nyte San Juans hvite natt i strandbarene, med livemusikk, unntaksvis på denne dagen, frem til klokken tre om natten».

Strandbarene er viktige for feiringen

José Sánchez takket på vegne av rådhuset «for profesjonaliteten til alle chiringuitos, ikke bare på det gastronomiske området, men også for deres samarbeid med oss i denne typen aktiviteter, som gjør San Juan til en magisk natt med fritid langs kysten vår».

Rådmannen minnet Fuengirolas befolkning om at «selv om det er en kveld der bål historisk sett har vært en fellesnevner, er det ikke lenger tillatt med bål på kysten vår. Bål er ikke tillatt på stranden, og vi kommer til å ha overvåkning for dette. Så jeg oppfordrer alle til å nyte en slik spesiell kveld, men uten å tenne bål, fordi det kan innebære en viss risiko».

I den forbindelse har Sánchez opplyst at «rådhuset har utarbeidet en omfattende sikkerhetsplan, som vi nettopp har hatt et møte med, og som vil involvere alle tjenester: overvåkning, redning, droner, lokalt politi, Guardia Civil … og selvfølgelig en stor rengjøringsplan bestående av 45 arbeidere, som vil begynne å jobbe klokken seks om morgenen, slik at alle strendene våre rundt klokken ni om morgenen er i perfekt stand til bruk for folk som kommer for å nyte strendene våre neste dag».

Helst kledd i hvitt

Alberto Santos, delegat fra Fuengirolas sammenslutning av strandforretningsmenn, forklarte på sin side at «i strandbarene vil vi ha levende musikk, espetos, klokken tolv om natten må du dyppe føttene i havet, noe som er en tradisjon, og vi må beholde den. I tillegg vil alle som kommer kledd i hvitt den kvelden bli invitert på en drink».

Marbella Club feirer 70 år – slik ble Marbella synonymt med jetset-livet

En piknik i pinjeskogen. Her begynner historien om hvordan Marbella, sammen med St Moritz, Palm Springs, Monte Carlo og Saint-Tropez, ble synonymt med jetset-liv og milliardærer.

Det er en vakker kjærlighetshistorie. Hvordan prins Alfonso de Hohenlohe-Langenburg kjøpte Finca Margarita i 1946, året etter at han og hans far Maximiliano Egon de Hohenlohe-Langeburg hadde vært på ferie i Marbella og på Costa del Sol. Marbella, som da hadde rundt 5000 innbyggere.

Alfonso hadde hørt om den vakre kysten og det vidunderlige klimaet fra sin fetter Ricardo Soriano Scholtz von Hermensdorff.

FINCA MARGARITA

På piknik

Med sin Rolls-Royce Phantom kjørte far og sønn langs kysten på smale, svingete veier.

De stoppet for en piknik i en furuskog. I nærheten lå Finca Margarita. Det var kjærlighet ved første blikk. Et år senere var prinsen tilbake og kjøpte Finca Margarita.

Det ble beskrevet som en landlig idyll med fikentrær og furuskog. Det ble familiens feriehjem.

I 1954 startet Alfonso Marbella Club på 50 000 kvadratmeter. Det ble sukkerbiten der kongelige fra hele verden, kunstnere og kjendiser trakk til i syv tiår.

Det er skrevet spalte opp og spalte ned om Marbella og kjendislivets glamour i disse dager. Men når du spør rundt, er det få som vet hvordan det hele begynte.

Jet set liv

Det festglade Marbella, med jetset-liv og milliardærer, ble rangert sammen med St Moritz, Gstaad, Cannes, Deauville, Palm Springs, Sardinia, Monte Carlo og Saint-Tropez. Steder med en spesiell klangbunn.

Prins Alfonso utvidet feriestedet. De opprinnelige 20 rommene ble til suiter og bungalower. Store nok til at prinsen kunne ta imot vennene sine.

Alfonso hadde studert landbruksteknikk i USA. Ideer ble hentet fra California. En tropisk hage ble anlagt, og mindre bungalower ble bygget bare et steinkast fra Middelhavet.

Det var prins Alfonsos drøm, og den gikk i oppfyllelse. Våren 1954 ble Marbella Club Hotel innviet med en fest uten sidestykke.

Prinsen begynte å reise rundt i Europa for å promotere hotellet. Han fikk hjelp av sin fetter, hertug Rudolf Graf von Schönburg, kjent som «Rudi» og gift med prinsesse María Luisa av Preussen. «Rudi» var den som ga Marbella Club sin arkitektur og stil.

Prins Alfonso døde i Marbella 21. desember 2003. Da feriestedet feiret sitt 70-årsjubileum den siste helgen i april 2024, ble det holdt minnetaler til ære for grunnleggeren.

– Marbella Club ble født av sjarmen til en mann som forelsket seg i de evige solnedgangene ved havet. Prins Alfonso de Hohenlohe åpnet veien for tusenvis av familier fra hele verden, kjendiser, kunstnere og musikere som kom hit for å oppleve de beste piknikene ved stranden eller de tradisjonelle festene som ingen ville gå glipp av.

– Sammen med sin fetter Rudi von Schönburg gjorde Alfonso Marbella Club til en ikonisk enklave. Et drømmehotell omgitt av botaniske hager og mer enn 300 plantesorter, der du kan nyte Middelhavets beste gastronomi.

Erstattet Rivieraen

Det femstjerners Marbella Club ble så populært at det europeiske aristokratiet, Hollywood-stjerner og saudiske millionærer byttet ut den franske rivieraen med Marbella.

Etter François Mitterrands valgseier i Frankrike i mai 1981 ble de superrike drevet til å flykte fra Rivieraen med sine seilferier, og valgte i stedet Marbella og den spanske Costa del Sol.

Marbella hadde kvalifisert seg til topp ti på jetset-listen lenge før.

Brigitte Bardot, Gunther Sachs, Audrey Hepburn, Ava Gardner, Grace Kelly, Antonio el Bailarín, Elizabeth Taylor, Julio Iglesias, Kim Novak, Liza Minelli, James Stewart og Sean Connery var hyppige gjester på Marbella Club.

Sveriges kongepar Carl XVI Gustaf og Silvia, Spanias eks-konge Don Juan Carlos og hans far Don Juan var stamgjester. Gunilla von Bismarck, datter av Anne-Mari (født Tengbom), og hennes ektemann Luis Ortiz er fortsatt hyppige gjester. Den ugifte svenske prinsesse Madeleine var en hyppig gjest i påskeuken i Marbella.

Kjendiseliten

Personlig tror jeg de hadde det morsommere da enn kjendiseliten har det i dag. Prins Alfonso de Hohenlohe var ikke bare en handlingens mann, men også en som kunne uttrykke seg i ord.

For det er ikke alltid lett å være milliardær, som prinsen selv skrev i en artikkel. Han hadde levd blant dem hele livet. Det kommer nye milliardærer hvert år. «Men vet de hvordan de skal leve?» undret Alfonso seg.

«Det finnes folk som snakker om helikoptrene sine og pilotene sine dagen lang. De tror at jetsettet er noen som heller litt sand over et stykke papir og dermed erobrer ørkenen. Disse menneskene vil aldri komme inn i vår verden», skrev Alfonso de Hohenlohe, som visste hvor han ville bo og hvordan han ville leve.

Et stort oppslag i det gamle magasinet Z viser prins Alfonso dansende og smilende: «En ekte jetsetter viser aldri tristhet, bare glede».

«Det er her i Marbella at Europas natur våkner. Jasminene blomstrer allerede i mars», skrev han og fortsatte:

«Er ikke dette en mer vidunderlig gave til en ung, nysgjerrig kvinne enn en karat diamant…».

Alfonso de Hohenlohe var flink med ord, og spørsmålet er om dagens Instagram-generasjon har samme holdning som fyrsten til det virkelig gode i livet.

«Den andre inngangsbilletten til vår verden er kjærligheten til fullbyrdelse, til fullkommenhet», sa prins Alfonso.

Han var en mester i sitater. La meg gi deg noen:

«I vår verden snakker vi ikke om forretninger, om problemer, om død og sykdom. Ingenting er kjedeligere enn en mann som diskuterer problemer.»

«Gunter Sachs, Adnan Kashoggi, prinsesse Gloria, min første kone Ira von Fürstenberg er mestere i å skape en atmosfære. De rette menneskene, ved det rette bordet, det er hemmeligheten.»

«Ingen i jetsettet ville noen gang grille seg i solen – de har allerede litt farge, året rundt.»
Sjel og hjerte

Mange av dagens ansatte på Marbella Club har jobbet der hele livet. Som hotellsjef Juan Carlos Luna, som begynte som pikkolo for 42 år siden. Luna sa nylig

– Vi har alltid beholdt Alfonsos filosofi om å ta vare på både kolleger og kunder. Det er et hotell med sjel, med hjerte. Tidene har forandret seg, turismen har forandret seg, kundene har forandret seg. Marbella Club er Marbella Club slik det alltid har vært.

– Vokser til dobbel størrelse

Listen over kjendiser har fortsatt å vokse, og det samme har feriestedet, som nå består av 131 rom pluss 17 villaer med opptil seks soverom og priser som kan komme opp i 28 000 euro i høysesongen. Det er to svømmebassenger, syv restauranter og en stor brygge ut mot havet. Det finnes et treningssenter, yoga, mindfulness, kropps- og skjønnhetsbehandlinger og en barneklubb som er en av de største i Europa.

I forbindelse med 70-årsjubileet ble det avduket et nytt femårig prosjekt for å doble størrelsen på Marbella Clubs finca Ana María, som tilhørte familien von Bismarck. Her utvikles hagekunsten med et naturlig økosystem.

Marbella fikk sin plass på verdenskartet etter pikniken i furuskogen på 1940-tallet. Takket være prins Alfonso de Hohenlohe. Eller som Spanias eks-konge Juan Carlos sa da han besøkte Marbella Club:

«Alfonso, Marbella er ditt verk».
Datoer for festlighetene i jubileumsåret:

26.-28. april: Feiring i klubbhuset

17.-19. mai: Innvielse av Finca Ana María

22.-24. juni: San Juan Wellbeing Festival

Juli og august: LOEWE-program og kulinariske opplevelser med Deyrolle

September: Konsert

Oktober: Toppmøte med temaet «Bærekraft»

Sankthans i Spania, magiske ritualer og overtro

I Spania er det kvelden 23. juni at man feirer Sankt Hans, eller La Noche de San Juan som markeringen kalles. Kvelden er full av magiske ritualer denne kvelden alle skal helst tilbringer på stranden i godt selskap.

For spanjolene er det denne kvelden sommeren for alvor begynner.

LA OFRENDA: Parade med blomster-offer er en del av feiringen i Alicante.

Kvelden markeres over hele Spania, men den mest kjente feiringen er i Alicante og kalles Las Hogueras.

Bålene man tradisjonelt tenner på er ment å rense og beskytte not onde ånder. Overtro og tradisjoner rundt denne natten har sitt opphav i gamle religioner og myter.

Tre eller ni ganger over bålet?

I Spania skal man helst hoppe over bålet. Det er ment å gi solen mer styrke, bringe lykke og samtidig brenne bort problemer. Skal magien fungere må man hoppe over bålet minst tre ganger. Andre mener man må gjenta dette ni ganger for å oppnå den ønskede effekt.

Ni bølger ved midnatt

En kjent tradisjon for hell og lykke er å gå ut i vannet midnatt. Man må hoppe over ni bølger, helst baklengs, for at magien skal begynne å virke.

Magisk vann og papirlapper

I Malaga er den del av tradisjonen å skrive ned sine ønsker og hva man vil bli kvitt på en papir-lapp som så symbolsk kastes inn i flammene. Andre steder drikker man fra vannkilder denne natten. Troen er at vannet har en spesiell legende kraft.

Hekserier

Hekseriet blir tatt lenger ut av enkelte som gjerne bruker denne nattens unike kraft. Finnes det en person i ditt liv man ønsker bort kan man legge en eiendel som tilhører denne personen i frysen over natten. Troen er at dette litt rare påfunnet skal fryse forholdet og personen vil «forsvinne» ut av forholdet.

Tilintetgjørings-leir for hunder og katter i Torremolinos

Mer enn to tusen dyr som ble slaktet på pinefullt vis, luksusreiser og hundretusener av euro brukt til private formål… Dette er ingrediensene til en av de største dyremishandlings-sakene som er avdekket i Spania.

Den rettslige odysséen til Parque Animal, det falske dyrehjemmet i Torremolinos der hundrevis av hunder og katter ble avlivet for penger, har vart i nesten femten år.

Carmen Marín ble hadde tjent store beløp, over flere år, på å ta betalt for å «ta vare på og omplassere» dyr som raskt ble drept og kremert, med regning for sistnevnte rutine sent til rådhuset i Torremolinos.

Saken, som har fått ringvirkninger på tvers av landegrensene, har så langt resultert i to fengselsstraffer for Carmen Marín, presidenten i denne foreningen, for underslag, falsk dokumentasjon og dyremishandling. Dette er nøklene til en av de mest alvorlige sakene om dyremishandling som er avdekket i Spania.

Hva er Parque Animal?

I teorien var det en ideell forening. Den ble grunnlagt i 1996 og hadde som formål å samle inn forlatte dyr og finne ansvarlige eiere som kunne gi dem nye hjem. Flere år senere ble det opprettet en kennel og et dyrehelsesenter. Organisasjonen ble finansiert av donasjoner fra medlemmene og overskuddet fra kennelen, og i tillegg mottok den rundt 27 500 euro hvert år fra Torremolinos rådhus, som eide tomten. De tok også betalt av privatpersoner for å ta imot dyrene.

Hva var det som skjedde?

I juni 2010 innledet Guardia Civil en etterforskning etter en klage om dyremishandling fra en veterinær som hadde jobbet i foreningen. Den ansatte fremla flere opptak gjort med mobiltelefon for å bevise at dyr ble avlivet i stort omfang og på uberettiget grunnlag. I en knusende rapport rapporterte Seprona at de under et overraskelsesbesøk i internatets lokaler fant frysere med 44 katter, sju hunder, en måke og to kasser med oppskåret kjøttavfall.

Noen av disse dyrene «hadde ikke dødsstivhet», så de hadde vært nedfrosset før de døde. I søppeldunken «lå det to døde katter i plastposer og farlig sanitæravfall». Guardia Civil beslagla også fem fakturaer, som var sendt til rådhuset i Torremolinos, for kremering av 702 dyr (hunder og katter) mellom 30. april og 31. august 2010. Agentene var «forbauset over det høye antallet dyr som ble brent i løpet av bare fem måneder».

Profil – Lope de Vega

Dramatikeren Lope de Vega er en av de fremste representantene for den såkalte gullalderen i spansk litteratur, og blir av mange litteraturhistorikere beskrevet som ”Spanias Shakespeare”. Hans litterære arv omfatter rundt 400 skuespill.
 
Félix Lope de Vega y Carpio ble født i Madrid den 25. november 1562. Hans far, Félix de Vega, livnærte seg med å brodere, om hans mor vites svært lite.
Det ble tidlig klart at den unge Lope de Vega hadde spesielle intellektuelle evner. Som femåring leste han både kastiljansk og latin, fem år senere oversatte han klassiske vers fra latin, og da han var 12 år, skal han ha skrevet sitt første skuespill.

Student og militær
Da Lope de Vega fylte 14 år, ble han skrevet inn på jesuittskolen, Colegio Imperial, i Madrid. Senere ble han sendt videre til universitetet La Universidad de Alcalá, i utkanten av den spanske hovedstaden, han ble imidlertid aldri uteksaminert.

Mange historikere har påpekt at hans noe uregjerlige oppførsel og konstante kvinnejakt, trolig passet svært dårlig inn i det strengt religiøse utdannelsesbildet, og at han derfor aldri fikk gå opp til eksamen.

Uten noen formell utdannelse livnærer Lope de Vega som sekretær for en rekke aristokrater og komedieforfatter, før han verver seg i marinen i 1582. Den 26. Juli samme år, deltar han i slaget om øya Terceira –  Batalla de la Isla Terceira – hvor hans senere venn, Álvaro de Bazán, var øverstkommanderende.

Sommeren 1588 reiser han igjen ut for å kjempe for sitt fedreland, denne gangen er han med den ”uovervinnelige” spanske armada på vei for å angripe England. Oppdraget mislykkes fullstendig, og Lopes skip, San Juan, er et av få som vender tilbake til Spania.

Tilbake fra eksil
I tiden mellom slaget om Terceira og den mislykkede offensiven mot England, blir Lope de Vega utvist fra Castilla i en åtteårsperiode etter å ha ærekrenket en finere familie i en rekke tekster han skrev etter et brutt kjærlighetsforhold til familiens datter.

I 1595, etter dronning Isabellas død, er han imidlertid tilbake i Madrid, hvor han fortsetter sitt turbulente kjærlighetsliv, i denne perioden får han flere barn med minst to forskjellige kvinner. Samtidig som har fortsetter med skrivingen og sekretærarbeidet.

De første årene i det 17. århundre er hans litterært mest produktive. Fra og med 1610 blir hans verker mer preget av religiøsitet. Og i 1612 ordineres han som jesuittprest, uten at det skal ha påvirket hans trang til og stadig nedlegge nye kvinner.

Siste år
Etter 1610 gjennomgår Lope de Vega en alvorlig personlig krise etter at hans angivelige favorittsønn, Carlos Félix, dør av sykdom. I 1612 dør også sønnens mor, Juana de Guardo, i barselseng. Omtrent samtidig forsvinner Lopes mangeårige elskerinne, Micaela de Luján, ut av hans liv for alltid.

Lope de Vega skal ha vært dypt affektert av summen av disse hendelsene, som historikerne mener bidro til hans plutselige religiøse omvendelse. Tidligere hadde han vist alt annet enn respekt for kirken og det fromme liv.

Den 27. august 1635 dør Lope de Vega i Madrid. Han ender sine dager som en fattig mann, ettersom alle hans inntekter de siste årene skal ha blitt donert til religiøse formål. Den litterære arven etter Spanias største dramatiker er derimot stor, rundt 400 av hans skuespill har overlevd historiens gang. Trolig skrev han mange flere.    

Lopes verker
Lope de Vega var en svært arbeidsom forfatter. Og hans produksjon omfatter blant annet komedier, historiske dramaer, samtidsdramaer, romaner og noe poesi. Blant de mest kjente skuespillene kan nevnes ”Maestro de Danzar”, ”Azero de Madrid”, ”Noche de San Juan”, ”Jerusalem Conquistada”, ”Pastores de Belen” og ”Dorothea”.

Temaene i Lope de Vegas verker varierer, det samme gjør til dels kvaliteten. Som de fleste forfatterne fra den spanske litterære gullalderen, var Lope innom de fleste sjangre. Det er imidlertid skuespillene han er mest anerkjent for, derav betegnelsen ”Spanias Shakespeare”.

Per i dag er det kun Don Quijotes far, Miguel de Cervantes, som rangeres over Lope de Vega i den spanske litteraturhistorien. 

Andre kjente spanske profiler

El Greco

Diego Velázquez

Pablo Picasso

Luis Buñuel

Baltasar Garzón

Antoni Gaudi

Francisco Goya

Miguel de Cervantes

Federico Garcia Lorca

 

Over 5000 gjenstander stjålet under Franco-diktatures blir katalogisert

Den spanske regjeringen har offentliggjort en liste over over 5000 kunstgjenstander som ble beslaglagt av Franco-regimet, slik at de kan leveres tilbake til de opprinnelige eiernes forfedre.

Under den spanske borgerkrigen (1936-1939), som førte til at Francisco Francos fascistiske regjering styrte landet frem til hans død i 1975, ble tusenvis av malerier, skulpturer, smykker og andre verdifulle gjenstander beslaglagt av Francos nasjonalistiske styrker fra politiske motstandere.

Mange gjenstander gikk også tapt i kaoset under konflikten eller ble gitt i gave til Francos regjering av hans tilhengere. Denne uken, 88 år etter borgerkrigens begynnelse, har den spanske regjeringen utarbeidet en katalog med 5126 gjenstander, slik at de kan leveres tilbake til de opprinnelige eierne eller deres etterkommere.

I de første dagene etter nasjonalistopprøret i 1936 opprettet den andre spanske republikkens regjering Kunstskattkammeret, en institusjon som skulle beskytte verdifulle kulturgjenstander mot den uunngåelige plyndringen som Francos militærjunta førte med seg. Disse verdiene ble oppbevart i bankbokser.

Etter hvert som Francos tropper tok kontroll over stadig mer av det spanske territoriet, ble National Artistic Heritage Defence Service opprettet for å sikre at disse gjenstandene skulle tilbakeføres til sine opprinnelige eiere når krigen var over.

Dette skjedde imidlertid aldri for mange av gjenstandene, verken etter krigen eller etter 1975. I stedet ble de plassert i institusjoner og museer over hele landet.

Listen er utarbeidet på grunnlag av samlingene til ni statlige museer: Kostymmuseet-Etnologisk forskningssenter, Det nasjonale arkeologiske museet, Nasjonalmuseet for romantikk og Nasjonalmuseet for dekorativ kunst, Nasjonalmuseet for antropologi, Amerikamuseet og Sorolla-museet i Madrid, Nasjonalmuseet for keramikk og sumptuarkunst «Gonzalez Martí» i Valencia og Nasjonalmuseet for skulptur i Valladolid.

Juntaens varebil og militærbil som ble stilt til rådighet av kommandantene Daniel Ortega og Briones, gjennomførte overføringen av malerier til Valencia.

«Undersøkelser i samlingene til de statlige museene som forvaltes direkte av kulturdepartementet og de ulike arkivene som oppbevarer dokumentasjon knyttet til beslagleggelsesprosessen under borgerkrigen, gjør det mulig for oss å spore verkenes vei fra de ble beslaglagt og frem til i dag», sier kulturdepartementet.

Det spanske kulturdepartementet har publisert listen over gjenstandene på nettet som en del av regjeringens innsats for å gi «rettferdighet, oppreisning og verdighet» til ofrene for konflikten.

Det er det første av regjeringens departementer som følger den spanske loven om demokratisk minne, som trådte i kraft i 2022 for å bekjempe «glemselens pakt», en politisk beslutning fra både venstre- og høyrepartiene om å unngå å konfrontere arven etter Franco etter 1975.

Andre konsekvenser av loven om demokratisk minne inkluderer en planlagt nasjonal DNA-bank som skal bidra til å identifisere levningene av tusenvis av mennesker i umerkede graver fra Franco-tiden, et forbud mot grupper som glorifiserer Franco-tiden, og minnesmerker over dem som ble drept under Franco-regimet.

«Utarbeidelsen og offentliggjøringen av fortegnelsen er det første skrittet på veien mot tilbakeføring av beslaglagte eiendeler», heter det i en pressemelding fra kulturdepartementet.

«Kulturdepartementets vilje er å tilbakeføre alle eiendeler som kan identifiseres, til deres rettmessige eiere.»

Alle som mener de har krav på en gjenstand, kan sende inn en forespørsel til departementet.

«Det første trinnet var å gjøre en inventarliste, og hvis ingen ber om det, får vi se hva vi gjør. Hver gjenstand har sin historie, og vi ønsker å gjøre alt med maksimal rettssikkerhet,» sier kulturminister Ernest Urtasun.

Alicante
clear sky
25.9 ° C
26.5 °
24.6 °
83 %
1.5kmh
0 %
tir
30 °
ons
29 °
tor
33 °
fre
30 °
lør
27 °
Fuengirola
clear sky
25.1 ° C
26.6 °
24.7 °
63 %
1.5kmh
0 %
tir
25 °
ons
28 °
tor
28 °
fre
26 °
lør
26 °