Det nye kysttoget mellom Malaga og Estepona må under bakken, mener eksperter

Publisert

Ingeniøreksperter har diskutert muligheten for å forlenge Costa del Sol-jernbanelinjen mellom Malaga og Estepona under jorden under et forum i regi av SUR.

På det første forumet “Los Caminos del Tren Litoral” (Kysttogets ruter) deltok Ángel García Vidal, representant for sivilingeniørforeningen i Malaga, Carlos Miró, sivilingeniør, Rainer Uphoff, transportekspert og daglig leder for Mufmi (kollektivtransporttjenesten som allerede er implementert i flere kommuner i provinsen), og Ignacio Jardí, sivilingeniør og representant for selskapet Ferrovial. Ignacio Lillo, journalist i SUR, ledet møtet.

Ekspertene konkluderte med at det beste alternativet for en utvidelse av jernbanen på Costa del Sol er en underjordisk trasé. Den bør være dobbeltsporet for å tillate flere eller færre stopp og hastigheter, med en ny trasé mellom Malaga og Fuengirola og forlenget til Marbella og Estepona i en første fase og, i senere faser, til Axarquia og Campo de Gibraltar.

“Helt nødvendig”

García Vidal sa at det fantes svært konkrete planer for toget de siste tiårene, men at årene har gått uten fremgang. “Det er et helt nødvendig prosjekt for utviklingen, livskvaliteten og økonomien, slik at dette ekstraordinære stedet kan fortsette å være det,” sa han.

Miró sa at kompleksiteten i prosjektet ikke er et gyldig motargument, ettersom toget er en nødvendig infrastruktur. “Det var tvil om høyhastighetstoget AVE, og folk trodde det var umulig å krysse Torcal. Det er myndighetenes jobb å overbevise folk om at det er mulig,” la han til.

“Vi har allerede nesten ti studier, så det er ikke sant at det ikke finnes noen. Det er mange muligheter. I dag snakker vi ikke lenger om en linje som ikke går fra ett punkt til et annet, det er en linje som er delt i to grener. Vi må huske på at kysten er et viktig knutepunkt. Å klare seg uten jernbanen er å fornekte muligheten for utvikling. Det er et prosjekt det er verdt å satse på og overvinne skepsisen til. Og her gjør ikke sentralmyndighetene hjemmeleksen sin, men det gjør de andre steder i landet. Til og med Galicia har sitt tog mellom Coruña og Santiago,” sa han.

Innovasjon innen transport

Uphoff påpekte viktigheten av innovasjon innen transport. “Jeg kan ikke se at toget kan betraktes separat, det må være en del av et system. Og det systemet må være innrettet mot toget, slik at toget fungerer,” sa han. Han påpekte at toget bør nå Estepona “i det minste”.

Jardí påpekte det faktum at Malaga er episenteret for jernbaneteknologi, med 90 partnere. “Vi er spesialister på å løse utfordringer av alle størrelser. I dag er det behov for en teknisk løsning. Jernbaneklyngen er klar til å støtte og promotere dette toget. Det kan vi ikke gå glipp av,” sa han.
Ideen om en korridor

García Vidal pekte på konseptet med en jernbanekorridor til Middelhavet. “Allerede for 160 år siden ble det utført arbeid mellom Sierra de Córdoba og Malaga. Det var et viktig arbeid for å frakte kull”, trakk han frem som et eksempel. Eller tilgangen til Asturias med 50 kilometer tunneler i Pajares til mer enn fire milliarder euro. “Vi betjener mer enn 1,7 millioner mennesker, i henhold til perioden, og vi har ikke infrastrukturen. Innen bygg og anlegg er ikke prosjekter dyre eller billige, de er enten nødvendige eller ikke”, legger han til. Som et eksempel ville motorveien på Costa del Sol kostet 3,6 milliarder euro i dag.

Ignacio Jardí sluttet seg til Vidals ord. Dessuten ville ikke Malaga være den mest komplekse utfordringen, sa han. “Det ville være et helt vanlig prosjekt med sitt omfang og sine investeringer. Det er absolutt levedyktig. Ikke i alle de foreslåtte alternativene,” sa han. “Layout, teknikk, rullende materiell … alt er der”, la han til.
Overbevise og lede

Miró sa at oppdraget er å overbevise folk og vise vei i prosjektet. “Skepsisen hos myndighetene er verre enn hos innbyggerne. Det er derfor Cercanías tiltrekker seg 13 millioner passasjerer i året. På grunn av forholdet mellom motorveier og tofeltsveier trenger vi toget som et alternativ, med en storby mellom Nerja og Manilva”, la han til.

García Vidal roste Cercanías C1-pendeltoget og dets antall og effektivitet når det gjelder å betjene flyplassen. Han forsvarte forbedringer på opptil 30 % i frekvens, men ikke i hastighet. Etter hans mening bør det bygges en ekstra linje mellom Malaga og Estepona for å gå fra Nerja til Campo de Gibraltar, i stedet for å forlenge den nåværende linjen som ender i Fuengirola.

Jardí påpekte at kysten er overfylt og fjellene ligger langt unna, og at et midtpunkt er avgjørende for et transportalternativ. Han sa at det eneste alternativet er under bakken.

Vidal sa at jernbanen må bygges der folk er, og at traseene ikke kan flyttes. “Det hadde vært ønskelig å ha reservert land. Så det er ikke noe annet alternativ enn å gå under bakken, noe som kan gjøres uten problemer fordi anleggsteknikk gir svar,” sa han.
Et andalusisk byrå?

Upphoff sa at de intraregionale togene ikke bør styres fra Madrid, men at et andalusisk jernbanebyrå kan være løsningen. I mellomtiden summerte García Vidal opp de millioner av pendlere med bil og tog mellom alle reiselinjene på Costa, inkludert folk som reiser via Malaga lufthavn (24 millioner per år) og overnatter (15 millioner). “Av disse 24 millionene som flyr til Malaga, ankom 80 % flyplassen med tog. Alle tallene er svimlende,” sier han.
Den absolutte kollapsen om ti år

Miró spådde en absolutt kollaps på Costa del Sol om ti år hvis det ikke finnes løsninger som jernbanekorridoren, spesielt med tanke på prognoser som de for Malaga lufthavn, der 30 millioner mennesker kan komme til å passere om ti år. Han sa at jernbanestasjonen på flyplassen bør bygges om. “Spørsmålet er ikke om vi skal bygge toglinjen. Spørsmålet er ikke hvordan. Spørsmålet er ikke hvordan. Undergrunnsbanen. Spørsmålet er hvorfor vi ikke bygger den nå”, sa Jardí.

Uphoff pekte på å tilpasse behovene til den voksende befolkningen, og nevnte flere kollektivtransporttjenester på nattestid som et eksempel. Miró avsluttet sitt innlegg med å be kommunens teknikere om å begynne å tenke på hvordan prosjektet best kan integreres. Ángel García Vidal trakk frem store anleggsprosjekter fra fortiden i et forsøk på å overbevise folk om at jernbanelinjen er gjennomførbar. “Vi må alle sammen gjøre det mulig for denne infrastrukturen å komme videre. Dette er tiden for å lage infrastrukturpolitikk, men ikke for å politisere infrastruktur,” la han til.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter

Nyttig å vite: