Home Blog Page 939

Signy Munkeby – “Talentspeidere og ikke feilsøkere”

Ved Den Norske Skolen i Rojales har rektor Signy Munkeby tatt fatt på et nytt og spennende skoleår. I tillegg til å by på en god skole med god undervisning, ønsker Signy også å by på det lille ekstra, nemlig god service til brukerne.
134 elever var registrert ved første skoledag i Rojales. Det er rekord med god margin. Den populære skolen har alltid hatt oversøknad, og det er dessverre alltid noen som ikke får plass. I søknadsprosessen er det førstemann til mølla som gjelder. Det må søkes for hvert år, og de som allerede har plass gis prioritet.

Harley Davidson and The Marlboro Light Man

Få, om noen, kjøretøy har vært like myteomspunnet som motorsyklene fra Harley Davidson. Men må man ha møkkete olabukse, slitt skinnvest, hullete boots og et brokete rulleblad for å kjøre Harley? Spaniaposten har tatt turen innom Iron Boyzz i Torrevieja.

Butikken er full av effekter, klær, ekstrautstyr og Harleyer i alle varianter. Bak veggen som deler lokalet i to, åpenbarer det aller helligste seg, et verksted fylt til randen med deler og verktøy, midt oppe i det hele står en mann som minst har doktorgradskompetanse på Harley Davidson.

Rune Skullerud tenner seg en Marlboro Light og begynner å fortelle om sin 35-årige lidenskap for den amerikanske motorsykkelfabrikkens produkter.   

– Min første motorsykkel var en Suzuki 100, som jeg anskaffet meg da jeg tok lappen i 1972. Så ble det både Honda og Kawasaki, før jeg i 1974 satt på en Harley Davidson for første gang. Samme år kjøpte jeg en Chopper for 4.200 kroner. Siden den gang har det i praksis bare vært Harley, selv om jeg også har samlet på Ducati underveis.

Iron Boyzz
Rune og kona hadde drevet baren La Luna i Playa Flamenca i noen år, da de i 2003 bestemte seg for å ta med seg barna og flytte nedover på permanent basis.

– Da jeg kom til Spania begynte jeg å reparere motorsykler hjemme i garasjen. Men det ble fort for lite. På et tidspunkt hadde jeg 12 stykker stående ute i hagen, da begynte naboene å klage, og ting begynte å begrense seg selv. Så i 2007 kjøpte jeg disse lokalene og satte i gang, forteller Rune.

Iron Boyzz kjøper, selger, reparerer, modifiserer og bygger Harley Davidson motorsykler. Du kan godt stikke innom med et annet merke også, men da er det ikke sikkert du vil få hjelp.

– det er Harley som er min greie. Det er det jeg kan. En gang brukte jeg over to timer på å finne batteriet på en Suzuki, det sier seg selv at det blir dårlig butikk. Jeg kan i verste fall ta oljeskift på japsene, ikke noe særlig mer enn det. Når det gjelder Harley tar jeg derimot på meg alt, også motoroverhalinger selv om det ikke alltid er å anbefale. En motor koster fra 4.000 euro og oppover, så ofte kan det bli billigere å kjøpe ny, forklarer Rune, og tenner seg en ny Marlboro Light.

”Custom Made”
For tiden selger Iron Boyzz gjennomsnittlig en Harley Davidson i måneden, og Rune er godt fornøyd med det, selv om han selvsagt gjerne skulle ha solgt to. Men det er ikke salg som står i hovedfokus, det er snarere bygging og modifisering som er de største satsningsområdene, og den type oppdrag er det nok av, snart skal det bygges annen etasje i lokalene, verkstedet begynner å bli for lite. Som de fleste andre Harley mekanikere, er Rune selvlært.

– Mesteparten av oss, som driver med dette, er selvlærte, det vil si, vi lærer av hverandre og utveksler erfaringer. Det finnes ingen fasit for Harley Davidson, dette er praktisk kunnskap, ren mekanikk, ikke moderne elektronikk, selv om nyere Harleyer også har nok av det. En av favorittbeskjeftigelsene våre, er å bygge opp sykler fra bunnen av, ”Custom Made”. Jeg har bygd en Harley helt fra scratch siden jeg startet Iron Boyzz i september i fjor. Det var for direktøren for Zodiac, en av verdens største leverandører av Harleydeler. Da er det ikke snakk om noe ferdig kit som bare kan settes sammen, mange av delene må håndlages. Det blir mye dreiing, filing og pussing, for ikke å snakke om skruing.

Livsstil
Ifølge Rune Skullerud er Harley Davidson mer enn bare en motorsykkel, det er en livsstil. Hver Harley har sitt eget liv, den har sjel. Dessuten er ingen helt like, alle har sitt lille særpreg.

– Å kjøre Harley er en egen livsstil, noe du dedikerer deg fullt og helt til. Det er også en god investering, du taper ikke penger. For eksempel får du lett kjøpt en 15 år gammel japse for 1.500 euro. For en like gammel Harley må du fort ut med 15.000 euro, det er ofte mer enn den kostet da den var ny. Når det gjelder kvalitet, er det ikke lenger noe tema, det har den nye ”Evolutionmotoren” sørget for. Problemet med Harley, har ofte vært at folk har skrudd dem helt i hjel. Folk som ikke har peiling begynner og skru, så bare skrur og skrur de, helt til de til slutt ikke får startet motoren. En Harley er heller ikke vanskelig å manøvrere slik noen vil ha det til, den kan virke tung å se på, og den kan være tung når den står stille. Men så for du kommer i gang, er den temmelig lettkjørt. Harley Davidson er for alle, og du kan velge alt fra en Sportster på 883 kubikk, til en Road King på 1.900 kubikk, opplyser den engasjerte Harley entusiasten, før han tenner seg nok en Marlboro Light.

Rune mener at Spania er motorsykkellandet over alle motorsykkelland. Lappen koster bare 3-400 euro, og det er sesong hele året.

– Det er en helt annen sykkelkultur her enn hjemme i Norge. Forrige helg var vi på treff i San Pedro, da var flere tusen sykler samlet. Dette er så definitivt et sykkelland. For oss som driver med Harleymodifisering er det en fryd, så lenge du har fjæring blir stort sett alt godkjent. Prisene er det heller ikke noe å si på, du får en pent brukt Harley fra rundt 5.500 euro og oppover. Jeg vet om mange som har begynt å kjøre sykkel etter at de har flytta til Spania. Lappen er billig, du kan ta den på engelsk, og du kan ta den på bare 3-4 dager. Hvis du har norsk førerkort må du passe på å få bytta til spansk, ellers er det bare å sette i gang. Motorsykkelmiljøet er forresten veldig sosialt, masse turer og treff. Hver onsdag hele året arrangerer vi ”bikertreff” på La Luna, man må for øvrig ikke ha egen Harley for å være med der.

Allemannseie
Harley Davidson er en internasjonal ”greie”. Iron Boyzz importerer fra mange land, særlig fra England og Tyskland. Kundemassen kommer fra hele Europa og fra alle samfunnslag, kan Rune fortelle.

– På 70-tallet var det stort sett ”fillefranser” som kjørte Harley. Dette har forandret seg radikalt de siste femten årene. Harley Davidson er blitt allemannseie, og kjøres i dag av alle typer mennesker, også presidenter og direktører. De kommer jo i alle prisklasser, det finnes knapt noen begrensning. To gasshåndtak kan for eksempel se helt like ut, men prisen kan variere med 200 euro. Det er det vi kaller usynlig kvalitet, det kommer an på om håndtaket er dreid i et stykke eller ikke. Felgene på den ene sykkelen min er et annet eksempel, de koster 4.000 euro uten dekk. Det er fordi de er laget av et stykke metall, etter 48 timer i en dreiemaskin kommer de ut som ferdige felger. På en annen side kan du kjøpe en fiks ferdig strøken sykkel til 5.500 euro. Harley er blitt et ”folkekjøretøy”. Et bevis på det er at verdens største organisasjon er H.O.G, Harley Owners Group. Det er nye tider. Mine kunder består av hummer og kanari, med et aldersspenn fra 20 til 72 år.

Alle mulige slags folk kommer innom Blizz Boyzz bare i løpet av den lille timen Spaniaposten er der, meningen er at det skal være et sted for alle som er interessert i Harley. Runes kone Irene, som selvsagt også har lappen, er sterkt engasjert i å få flere damer med i miljøet. Hun er med og hjelper til i butikken hver formiddag. Familien Skullerud med fire barn har funnet seg godt til rette i sitt nye hjemland.

– Vi har kommet hit til Spania for å bli, det er helt klart, noen ganger angrer jeg på at jeg ikke dro før. Vi har kommet bra i gang med sjappa her, om ikke lenge skal jeg bygge andre etasje, da blir det butikk oppe og verksted nede. Jeg har det akkurat slik jeg ønsker å ha det, livet består av familie og sykkel. Hva mer kan man ønske seg? Spør mannen bak Iron Boyzz og tenner seg en ny Marlboro Light. Klokka nærmer seg seks, og det er på høy tid å begynne å skru litt igjen.
 

     
        
     
   

 

Radikalt skandinavisk kjøkken – Restaurant Eriksson

Robert Johansen fra Ålesund har vært med på å starte imponerende mange restauranter og delikatesseforretninger i sitt unge liv. Nå har han slått seg til ro i Horizonte urbanisasjonen utenfor Torrevieja, hvor han driver Restaurant Eriksson.     

Turen går til Palma de Mallorca

Mallorca er Spanias største øy og utgjør, sammen med Ibiza, Menorca, Formentera, Cabrera, samt noen mindre øyer, den autonome regionen Balearene. Innbyggerne snakker kastiljansk i tillegg til en lokal dialekt av katalansk, som de lokale innbyggerne refererer til som ”mallorqui”.

Turisme og jordbruk er i dag de viktigste næringsveiene. Rundt 22 millioner turister passerer årlig Son San Juan flyplassen utenfor Palma, noe som gjør den til Spanias tredje mest trafikkerte etter Barajas i Madrid og El Prat i Barcelona.

På sørkysten av Mallorca, nærmere bestemt i Palmabukta, ligger Balearenes hovedstad Palma de Mallorca (eller bare Palma) med ca. 375.000 (2005) innbyggere. Historikerne er i dag stort sett enige om at Palma ble grunnlagt av romerne år 123 før Kristus under navnet ”Palmaria”. Palma ble en strategisk viktig havneby for romerske destinasjoner i Afrika og Hispania (det romerske navnet på den iberiske halvøy + en liten bit av det sørlige Frankrike).

Viktig handelssentrum
Etter det romerske imperiets fall, ble byen flere ganger invadert av vandalene, før maurerne ankommer på begynnelsen av 700-tallet. Fra det 8. til det 13. århundre, var Palma underlagt diverse muslimske kalifater. Muslimene utviklet, som i resten av Spania, både handelen og jordbruket. Men perioden var også preget av utbredt sjørøveri og diverse andre uroligheter. Blant annet lykkes vikingene gjentatte ganger i å innta Palma.

På nyttårsaften år 1229 ble Palma erobret av Jaime el Conquistador (Jaime I), samme mann som i 1238 erobret Valencia. Under hans sønn Jaime II av Mallorca, skulle byen få en ny storhetstid. Den geografiske beliggenheten kombinert med en stabil politisk periode, gjorde at Palma nok en gang blomstret som et av middelhavsområdets viktigste handelssentrum. Under Jaime II ble kjente minnesmerker som Palacio Real de la Almudaina, Castillo de Bellver og La Catedral de Mallorca oppført.

Fra senmiddelalderen var Palma nok en gang hjemsøkt av konflikter og sosial urolighet. Og i århundrene som fulgte var utviklingen stort sett preget av de politiske begivenhetene på det iberiske fastlandet. Da Napoleon okkuperte Catalonia og Valencia på begynnelsen av det 19. århundre, fungerte Palma som et slags fristed for flyktninger fra disse regionene, noe som gjorde at Palma fikk en ny kulturell og økonomisk blomstringsperiode. Mallorcas kultur er fortsatt den dag i dag særlig sterkt preget av den katalanske.

Turistboomen
På 1950-tallet ble Mallorca ”oppdaget” som turistmål, og fra 1960-tallet var boomen i gang. Denne medførte en radikal omlegging av øyas hverdagsliv. Palma begynner så smått å vokse til en moderne storby, og bølger av ny arbeidskraft ankommer for å ta del i den økonomiske oppturen. Først kommer spanjoler fra mindre privilegerte områder på fastlandet, senere er det fremmedarbeidere fra Afrika og Latin-Amerika som utgjør den største immigrasjonsgruppen.

Palma de Mallorca fremstår i dag, til tross for sin beskjedne størrelse, som en internasjonal metropol. Byen tilbyr det meste en turist kan begjære, enten man er ute etter fest, shopping eller kultur. Dessuten befinner man seg aldri langt fra utsøkte sandstrender, eller noen av middelhavets beste dykkesteder. Og skulle man bli lei av bylivet, er det bare å leie en bil og kjøpe et kart. Ingenting på Mallorca er mer enn 100 km unna Palma.

Mye å se
Som turist i Palma har man et vell av muligheter å velge mellom. Katedralen ”La Seu” (identisk med La Catedral de Mallorca) er definitivt byens mest kjente byggverk. Den er oppført på ruinene av den tidligere arabiske moskeen, som skal ha vært et av verdens største bygninger gjennom alle tider. Byggingen av den 55 m brede og 121 m lange katedralen pågikk i nærmere 400 år (1229-1601).
Fra 1901-1914 var selveste Antoni Gaudi på plass i Palma for å lede den prestisjefylte oppussingen av byens fremste monument. Etter en krangel med sin oppdragsgiver forlot Gaudi arbeidene lenge før han fikk fullført.

Blant andre nevneverdige bygg finner man Palacio Real de la Almudaina og Castillo de Bellver. Førstnevnte ligger vegg i vegg med katedralen og er en ombygging (tidlig 14. århundre) av det tidligere muslimske palasset ”Banu Ganiya”. I dag fungerer det som en av kongefamiliens residenser i Palma, samt at deler av palasset er gjort om til museum. Castillo de Bellver ble oppført under Jaime II på 1400-tallet, og var i utgangspunktet et forsvarsverk. Fra tidlig 1700-tallet og frem til Francos død i 1975, har det imidlertid fungert mest som fengsel. Slottet er uansett verdt et besøk, om ikke annet for utsiktens skyld.

Gamlebyen med sine trange gater og smug er fullstendig restaurert, og må regnes som et must for enhver med en viss interesse for historie eller arkitektur. Her er det apostlenes hester som gjelder, brorparten av gatene er for smale for biltrafikk. Området er dog ikke større enn at man på en tre – fire timer får en brukbar oversikt. Blir man sulten underveis, kan man for eksempel spise på en av de mange lokale restaurantene i typiske; Calle dels Apuntadors.

Eksklusiv havn
Passeo Maritimo (havnepromenaden) er definitivt et besøk verdt. Palma har, ifølge innbyggerne selv, Europas mest eksklusive lystbåthavn. Det vil si at noen av verdens feteste privateide yachter er parkert her. Havna har Spanias lengste ventelister og budrundene involverer ofte flere millioner euro, opplyser en lokal kilde. Når man spaserer langs havnepromenaden følger man delvis den gamle bymuren et stykke, det er herfra man får de beste inntrykkene av synet som møtte alle som i tidligere tider har forsøkt å erobre Palma.

Andre ting som kan være interessant å få med seg er det nye akvariet situert like utenfor Palma sentrum. Ellers er togturen mellom Palma og Soler en fin utflukt hvis man ønsker seg en svipp ut av bykjernen. Togene som benyttes her er over 100 år gamle, og dette er en utsøkt mulighet til å se noe av landskapet som omgir Palma. ”Pueblo Español” er også verdt å få med seg. Her kan man vandre mellom modeller av Spanias 20 mest besøkte severdigheter som for eksempel Alhambra (Granada) og Torre del Oro (Sevilla).

Campers
Palma har som sagt noe å tilby alle og enhver. Utelivet er hovedsakelig konsentrert rundt Avenida Juan Miro. Her finner man de fleste av mest kjente barene og klubbene. Er det shopping man er ute etter kan man velge alt fra de eksklusive butikkene i Avenida Jaime III, til mer standardiserte saker som kjøpesenteret ”Porto Pi”.

Ellers er vel skoene fra Campers Mallorcas fremste varemerke for tiden, og det 120 år gamle familiefirmaet er representert med en rekke ”hippe” utsalg rundt om i Palma sentrum.

Fra Palma de Mallorca kan man fly direkte til alle Spanske storbyer inkludert Alicante og Valencia. Turen tar en drøy halvtime og billettene koster fra rundt 50 euro og oppover. Attraktive overnattingssteder bør bestilles i god tid på forhånd i sommerhalvåret og ved jule- og nyttårstider.

 

 

Stort fravær i parlamentet

En ny undersøkelse viser at fraværet blant de folkevalgte i parlamentet er urovekkende høyt. Det er særlig representanter fra PP som uteblir. Selv når det skal foretas viktige avstemminger glimrer de med sitt fravær.

9 personer arrestert for å finansiere ETA

Fransk politi har arrestert til sammen ni personer i en omfattende politiaksjon mot ETAs støtteapparat i Frankrike. De arresterte mistenkes for å ha bidratt til å finansiere den baskiske terrororganisasjonens forbudte politiske fløy Batasuna. Alle de ni pågrepne er næringsdrivende innen hotell- og restaurantbransjen.

Zapatero gratulerte Obama

Europas statsoverhoder var rask ute med å gratulere Barack Obama med seieren i det amerikanske presidentvalget den 4. november. Jose Luis Rodriguez Zapatero, sier Obamas valgseier innleder en “ny æra” for dialog og internasjonale relasjoner, og at Spania er forberedt på å være med.

38 år i Spania – Pia Wedin føler seg mer spansk enn svensk

Da Pia flyttet til Mallorca i 1970, var Spania fortsatt et lukket diktatur. Siden den gang har hun vært med på å stemme for både den nye grunnloven, og landets medlemskap i EU. I dag driver hun strandbaren ”Foodline Express” i La Mata, der holder hun på med det morsomste hun vet…

”Stoppestedet” i San Miguel

Trude Rønning og Svein Arne Gundersen har vært venner gjennom 25 år, de er begge gamle langtransportsjåfører. Nå har de trukket seg tilbake i Spania, og åpnet kafeen ”La Parada”, i San Miguel de las Salinas.

Nordnorsk seriegründer på Costa Blanca

For et knapt tiår siden bestemte familien Strømsnes seg for å flytte fra hjembyen Bodø til Spania. Per-Ivar Strømsnes hadde tenkt å trappe ned på arbeidsmengden. Men å tilbringe dagen med å kaste stein i Middelhavet, var ikke noe for han…

Det nordnorske klimaet var ikke lenger særlig fristende for familien Strømsnes, og i 1999 tok de den endelige beslutningen om å flytte til Spania. Per-Ivar Strømsnes drev med eiendomsutvikling og forvaltning hjemme i Bodø den gangen, han var sin egen sjef, og trengte ikke være fysisk til stede for å kunne jobbe.

Skulle trappe ned  
– Det var ganske mange som begynte å flytte fra Bodø på slutten av nittitallet, men flesteparten reiste nedover til Østlandet. Vi ville lenger enn som så, skal man først flytte på seg, må man flytte langt, ikke bare til Tønsberg, tenkte vi. I 1998 reiste hele familien til Gran Canaria for og ”prøvebo”, det var helt greit. Så var det noen som anbefalte oss å prøve Albir på fastlandet. I april 1999 tilbrakte vi 14 dager der, det ga mersmak. Vi bestemte oss raskt for å ta et prøveår, det er over ni år siden nå. Det var nok eventyrlysten som drev oss. Det at jeg kunne jobbe via internett, og bare trengte å ha en ”handyman” til og ta seg av det praktiske hjemme i Norge, var selvsagt også en stor fordel, forteller Per-Ivar Strømsnes.

Egentlig hadde familiefaren tenkt å trappe ned på arbeidsmengden da han flyttet til Spania. Men etter hvert begynte han så smått med leilighetsutleie, og allerede i oktober 99, hadde han startet Costa Blanca Booking.

– Meningen var at jeg skulle roe ned og delvis førtidspensjonere meg da jeg kom nedover, det var ikke meningen at jeg skulle ha noe fast. Men det ble fort kjedelig, det å sitte og slenge stein i Middelhavet var ikke noe for meg. Har du forresten lagt merke til at selv om du kaster en firkantet murstein, blir mønstrene i vannskorpa fortsatt runde, det er ikke grenser for ensformighet, sier Per- Ivar med et lite smil.

På lufta  
Per-Ivar Strømsnes er gründer til fingerspissene, og han har aldri vært redd for å prøve nye ting. I februar 2000 gikk han på lufta med Costa Blanca Radio. Det hele begynte som et samarbeid med lokalradioen i Alfaz, hvor nordmannen fikk en god avtale med to timers sendetid hver dag. Etter en stund koblet de seg opp mot en ny og større sender i Altea, hvor de ble forespeilet at de skulle få hele Costa Blanca som dekningsområdet, men det ble aldri noe av, investeringene kom ikke som de hadde blitt lovet.

– På denne tiden kom de norske tv-kanalene, avisene og ukebladene til Costa Blanca, og på toppen av det hele, internettbølgen. Med ett var det langt verre å drive lokalradio. Det ble vanskelig å konkurrere med de nye mediene, og vi fikk plutselig betydelig lavere reklameinntekter. I 2004 bestemte vi oss for å ta en pause på ubestemt tid, der er vi fortsatt i dag, sier Per-Ivar.
Costa Blanca Undervisning
I 2001 startet Per-Ivar og kona Lill den norske skolen i Albir, Costa Blanca Undervisning. Lill er utdannet lærer hjemme i Norge, og arbeidet en stund ved Den Norske Skolen Costa Blanca i Alfaz del Pi. Men så en dag følte hun seg klar for nye utfordringer.

– Lill fant ut at hvis hun skulle jobbe på en perfekt skole, måtte hun skape den selv. Så vi leide en villa i Albiråsen og satte i gang. De første par årene hadde vi 20 elever, så ble det 30. Vi så fort at det var et marked til stede, det var helt klart ønskelig med en norsk skole i Albir, så vi bestemte oss for å utvide. Vi kjøpte bygningen der hvor vi holder til i dag, og gjorde den om til skoleformål, deretter sørget vi for statlig godkjenning, og så var det i gang for alvor. Siden det har vi hatt rundt 60 elever hvert år, det er det samme som fullt hus. Dette er konas ”baby”, og det går bra, folk vil ha skolen her i Albir, det er helt tydelig, opplest og vedtatt, fastslår bodøværingen.

Universell organisasjon
Men det er eiendom som er essensen i Per-Ivars rike, og i 2003 begynte han med eiendomsmegling i tillegg til utleievirksomheten.

– Costa Blanca Booking er en universell organisasjon. Vi er forberedt på konjunktursvingninger, og skal hele tiden kunne tilpasse oss markedet. Dessuten kunne ikke beliggenheten vår, her i hovedgata i Albir, vært noe særlig bedre. Vi har en god del ”drop-in” kunder. Det gjelder å være fleksibel, for eksempel behersker våre tre salgsarbeidere så godt som alle europeiske språk, det er selvsagt en fordel. Så det er ikke vi som har det verst i bransjen om dagen, selvfølgelig merker vi at det er lavere omsetningstakt, men det går ganske greit, forklarer Per- Ivar.

Han mener at det ikke er så verst stilt med nordmenn som mange skal ha det til, det er verre med britene, de kjøper langt mindre nå, mens for eksempel hollenderne fortsatt er relativt stabile.

– De som kjøper nå er de som ikke er konjunkturavhengige. Det er de som ikke trenger å låne penger i spanske banker, de som har penger, det er ikke lenger så mye den ”vanlige mannen i gata”. Dessuten er det mer firmaer som kjøper om dagen, det å kjøpe fritidsbolig til sine ansatte, kan du godt si er en voksende trend.

Totalleverandør  
I 2004 begynte Costa Blanca Booking å utvikle egne boligprosjekter, da ordner Per-Ivar alt selv, alt fra advokater og banker, til arkitekter og entreprenører. Alle tjenester blir levert av lokale spanske firmaer.

– Vi er blitt en totalleverandør, og tilbyr absolutt alt. Jeg opplever det for øvrig som relativt greit å drive forretning i Spania, det skal sies at det er et langt tøffere byråkrati her, det er mye mer krav til dokumentasjon, og uendelig mange formaliteter. Men jeg har lært meg å kjøpe inn de tjenestene jeg trenger, det løser mange problemer. På den måten slipper du og gjøre alt to ganger, og det er jo en stor fordel, sier den joviale bedriftslederen. For øvrig må man jo ha litt høyere grad av tålmodighet. Det er ikke alltid like høyt tempo på saksbehandling som man er vant med fra hjemlandet. I ordboken står det at betydningen av ordet ”manana” betyr i morgen. I realiteten betyr det ”forhåpentlig en gang i fremtiden” .

Costa Blanca Booking er også totalleverandør på leiemarkedet. Og selv om salget har sunket noe, er det fortsatt nok av folk som leier feriebolig, faktisk flere enn noen gang. Men også i leiemarkedet endrer trendene seg.

– Det blir en knallsommer for utleiemarkedet, alt er booket, vi har stinn brakke hele sommeren. Trenden nå om dagen, er at familier slår seg sammen og leier større villaer. Der kan de grille, invitere venner og slippe ungene løs. Det er bedre enn å bo i en leilighet med en liten terrasse på størrelse med skrivebordet her. Folk tar gjerne en leiebil på kjøpet også, da kan de velge mellom strand eller basseng, denne ferieformen har nærmest eksplodert om dagen, forteller Per-Ivar Strømsnes.

Trives godt
Familien Strømsnes er hjemom Norge noen ganger i løpet av året. Minimum 5 ganger eller sjeldnere. Det kommer litt an på hvor mange av Per-Ivars gamle kompiser som gifter seg for andre eller tredje gang, ellers er de hjemme hver sommer og annenhver jul.

– Vi trives godt her i Spania, vi liker måten å leve på, og vi har fått nok å gjøre, og er fornøyd med det. Men livet her nede skal ikke bare være jobb, det handler om å nyte de andre gevinstene som er til stede ved å bo her i landet. Jeg har ikke tenkt å flytte hjem med det første, det blir i hvert fall ikke neste uke for å si det sånn. Det viser seg at mesteparten av verdens befolkning bor utenfor Norge, og de klarer seg faktisk ganske bra. Det går med andre ord an å leve andre plasser, og dette stedet er så definitivt en av dem. Og slik avslutter gründeren, som egentlig bare skulle sitte og kaste stein i Middelhavet da han kom til Spania for snart ti år siden…

 

Kokken som forelsket seg i Middelhavet

Pelle Hallebratt begynte som kokkelæring hjemme i Sverige i 1964. Siden den gang har han jobbet på rundt 100 forskjellige kjøkken, før han i 1999 åpnet populære Café Hudik i sentrum av Torrevieja.

Den folkekjære kaféeieren vokste opp i en stor svensk industriby. Da skolen var over, tok alle kameratene seg jobb i en av de mange fabrikkene i området, men Pelle hadde allerede som 12-åring bestemt seg for å bli kokk.

Spania runder 2,8 millioner arbeidsledige

Ifølge ferske tall fra arbeids- og immigrasjonsdepartementet, teller Spania nå 2.818.026 arbeidsledige. Det er det høyeste antallet siden april 1996. I løpet av 12 måneder har 769.449 personer mistet jobben. Det er en økning på hele 37,56 %.

Alicante
few clouds
19.3 ° C
20 °
17.4 °
72 %
1.5kmh
20 %
tor
19 °
fre
21 °
lør
21 °
søn
20 °
man
23 °
Fuengirola
broken clouds
16 ° C
17.1 °
16 °
94 %
1.5kmh
75 %
tor
20 °
fre
19 °
lør
19 °
søn
21 °
man
20 °