Home Blog Page 110

Vil oppruste Residence Park i Alfaz del Pi

I Alfaz del Pi vil man oppruste Residence Park urbanisasjonen, et boligområde med mange fastboende nordmenn.

Kommunen i Alfaz del Pi utlyser om kort tid en anbudskonkurranse for oppgradering og renovering av veidekket i boligområdet Residence Park, der gatene viser tydelige tegn på slitasje.

Arbeidene skal utføres på hovedinnfartsveien til boligområdet, Calle Serra Muixara, og forgreningene Calle Serra del Ferrer, Calle Serra Cortina og Calle Serra d’Espadà.

Problemene som er oppdaget, skyldes at asfalten er utslitt og at det har samlet seg vann i flere områder. Ifølge Toni Such, rådmann for byplanlegging. «Arbeidet vil bestå i å forsterke veidekket for å forbedre trafikkforholdene og sikkerheten i urbanisasjonen. Det vil også bli utført variasjon av skråninger i ulike områder for å omdirigere utstrømningen av vann og dermed gi en bedre respons i perioder med regn.

Arbeidene skal utføres på ca. 5 000 m² av veibanen. De omfatter fresing av de områdene som er i dårligst forfatning, lapping av disse områdene og renovering av hele veibanen. Den horisontale skiltingen vil også bli malt på nytt, og de berørte stikkrennene og dekslene vil bli byttet ut, i tillegg til at det om nødvendig vil bli dannet skuldre for evakuering av vann.

Tiltaket innebærer en kommunal investering på 95 000 euro. «Målet er å legge dette renoveringsprosjektet ut på anbud så snart som mulig, ettersom arbeidet vil redusere trafikkrisikoen og få slutt på problemene med vannansamlinger», legger Toni Such til.

Spansk prest solgte Viagra

En prest i Spania er arrestert for angivelig å ha drevet Viagra-handel fra hjemmet sitt. Den ikke navngitte presten ble arrestert sammen med en annen mann mistenkt for å ha solgt medisinen, i tillegg til «andre kraftige afrodisiakum».

Han ble arrestert i Extremadura, vest i Spania, og har møtt i retten siktet for en kriminell handling. Prestens advokat sier til lokale medier at anklagene er grunnløse.

Presten skylder på «romantisk partner»

Storavisen El Pais hevder at den andre mannen som ble arrestert, var prestens romantiske partner, og at de solgte stoffer til kunder fra deres felles hjem.

Eiendommen ble overvåket av politiet og raidet av Guardia Civil på mandag. Prestens advokat sier at «det ikke finnes noen bevis som inkriminerer» hans klient, og at «han ikke hadde kjennskap til noe som helst».

Bispedømmet venter

Viagra er tilgjengelig på apotek i henhold til spansk lov. Det er uklart hvilke andre stoffer de to mennene skal ha solgt. I en uttalelse sier bispedømmet Plasencia – som prestens kirke tilhører – at de «venter på at fakta skal bli avklart» og at etterforskningen skal fortsette.

I uttalelsen heter det at kirken «beklager hendelsene som er beskrevet, med all den smerte, lidelse og skandale de medfører».

Sabotør tømte ut 60.000 liter

Politiet etterforsker nå sabotasjen som førte til at 60 000 liter vin ble ødelagt etter at en kamuflert person åpnet kranene på to vinbeholdere.

José Moro, eier av bodegaen Cepa 21 i Castrillo de Duero (Valladolid), anslår tapet til 2,5 millioner euro.

Det var natt mellom lørdag og søndag forrige helg at en person brøt seg inn og åpnet kranene til to vintanker. Et overvåkningskamera fanget opp personen, som mistenkes å være en kvinne.

Ifølge Guardia Civils etterforskere viser personens fremgangsmåte og bevegelser at han hadde god kjennskap til vintankenes konstruksjon og plassering. Gjerningspersonen kan være en tidligere ansatt.

Ansiktet er ikke synlig på overvåkningsbildene, og en regnfrakk eller annet beskyttelsesutstyr gjør at man ikke kan se personens klær.

Totalt er 60 000 liter vin ødelagt, deriblant Malabrigo, som er laget på Tempranillo-druen og har fått 92 poeng av vineksperten Parker, og Horcajo, som koster 90 euro flasken og har fått 93 poeng av Parker, skriver ABC.

José Moro var den første spanske vinmakeren som havnet på Forbes’ liste over de 100 mest innovative entreprenørene. José er tredje generasjon av den berømte vinmakeren Emilio Moro.

Den russiske piloten som hoppet av til Ukraina, skutt og drept i Villajoyosa

En mann som ble skutt og drept i Villajoyosa, antas å være en russisk helikopterpilot som hoppet av til Ukraina i fjor. Spanske myndigheter opplyser til BBC at offeret kan ha levd under falsk identitet.

Liket av Kuzminov funnet i nærheten av en eiendom i byen Villajoyosa (Alicante), sammen med dokumentasjon som samsvarer med hans nasjonalitet, men med et annet navn.

En utbrent bil som tilsynelatende ble brukt av angriperne, ble funnet i nærheten av åstedet, opplyser etterretningstjenesten til pressen.

I august fløy Maxim Kuzminov et helikopter inn på ukrainsk territorium, der han overga seg selv.

En talsmann uttalte til den ukrainske avisen Ukrayinska Pravda: «Vi bekrefter at han er død… Han bestemte seg for å flytte til Spania i stedet for å bli her.

«Det vi vet er at han inviterte sin tidligere ektefelle til å bli med ham, og så ble han funnet skutt og drept.»

Kuzminov skal ha kontaktet den ukrainske etterretningstjenesten for å informere dem om sin beslutning om å hoppe av en gang i fjor.

I forbindelse med «Operasjon Synytsia» fløy han Mi-8-helikopteret sitt over grensen og landet i Øst-Ukraina 9. august.

To andre personer om bord, som ikke kjente til Kuzminovs planer, ble skutt og drept da de begynte å løpe tilbake mot grensen etter at helikopteret hadde landet. Kuzminov, som også ble skutt i beinet, la skylden for drapene på russiske styrker.

Under en pressekonferanse i september sa Kuzminov at han byttet side fordi han var imot Russlands krig mot Ukraina.

Han sa også at Ukraina hadde lovet ham 500 000 dollar (397 000 pund) i statlige utbetalinger, nye dokumenter og beskyttelse for familien hans.

Ukrainske myndigheter sa at de hadde tilbudt Kuzminov muligheten til å bli i Ukraina.

Sekretæren for Ukrainas nasjonale sikkerhets- og forsvarsråd, Oleksiy Danilov, sa: «Han ville definitivt ha blitt beskyttet her. Og jeg tror ikke at de har oppført seg like skammelig her som de gjorde i Spania», sier han.

Det har ikke kommet noen offisiell kommentar fra russiske myndigheter, men tirsdag sa Sergej Narysjkin, direktør for Russlands etterretningstjeneste, følgende: «Denne forræderen og forbryteren var et moralsk lik.»

Noen måneder etter at Kuzminov hoppet av, viste russisk stats-TV en mann som skal ha vært en russisk etterretningsoffiser som sa: «Jeg tror ikke han vil leve lenge nok til å bli stilt for retten.»

SEATs inntog på det norske markedet

0

Siden etableringen i 1950, har SEAT ( Sociedad Española de Automóviles de Turismo ), fortsatt å bevise hvorfor de er det fremste bilproduksjonsselskapet. SEAT er Spanias største bilprodusent, og har forblitt en nøkkelaktør i det globale bilmarkedet, spesielt innenfor Volkswagen Group.

I de siste nyhetene ser det spanske bilmerket ut til å gi meningsfulle bidrag og investeringer i Norges bilsektor, gitt landets sterke vekt på elektromobilitet og miljømessig bærekraft. I denne artikkelen skal vi analysere hvordan SEAT fremmer en revolusjon i Norges bilindustri.

SEATs inntog på det norske markedet

Norge skiller seg ut som et av landene med bred aksept for elektromobilitet ; landet har bokstavelig talt de høyeste bruksratene for elektriske kjøretøy (EV), e-busser, e-sykler og e-lastebiler globalt.

Med sin forpliktelse til å redusere karbonutslipp og fremme bærekraftige transportløsninger, presenterer Norge et ideelt landskap for SEAT for å utvide sin markedstilstedeværelse. SEAT ønsker å introdusere flaggskipet sitt av EV- og hybridbilmodeller for å imøtekomme de brede preferansene til norske bilkjøpere/brukere som prioriterer miljøvennlige transportalternativer.

Elektriske og hybride tilbud

SEATs elektriske og hybride modeller tilbyr en overbevisende blanding av ytelse, effektivitet og miljøvennlighet, som er perfekt i tråd med Norges krav til bilindustrien. Selskapets elektriske kjøretøyer utnytter avansert batteriteknologi for å levere langdistansereiser mellom fulle ladninger og imponerende hurtiglademuligheter.

Batterivarighet og ladetider er de to største bekymringene for elbilkjøpere, og SEAT la merke til disse faktorene for å bygge elbiler som kjører lengre og lader raskere uten at det går på bekostning av ytelsen. SEATs hybridmodeller er også et perfekt valg for alle som ønsker å bygge bro mellom tradisjonelle ICE-kjøretøyer og helelektriske kjøretøyer – og disse hybridbilene kommer med godt utformet og gjennomtenkt estetikk.

Hva med bil tverrstabilisator (CTSS)?

En bil tverrstabilisator (CTSS) kan være et flott utstyr å legge til kjøretøyet ditt. Det sikrer effektivt grep på dekkene og jevn håndtering, uavhengig av veiforholdene. Giret er montert under de nedre kontrollarmene på kjøretøyet og går gjennom sidene av kjøretøyet.

ifølge reservedeler24.co.no stabilisatorstang er stabilisatorstang et essensielt bilutstyr for tøffe sjåfører og folk som kjører gjennom ustø terreng. Når du installerer et CTSS-system, vil kjøretøyet ditt forbli balanserte og «stabile» svingmanøvrer, noe som definitivt betyr at du vil nyte en tryggere og mer praktisk kjøreopplevelse.

Tverrgående stabilisatorer senket sidekreftene som ble utøvet på kjøretøy under svinger for å forbedre håndteringen og førerkontrollen. Det er nødvendig at hver bileier får dette tilbehøret og har det installert i kjøretøyet sitt.

SEATs rolle i Norges bærekraftige fremtid

Ettersom Norge fortsetter sin overgang mot et grønnere transportøkosystem, kan SEATs tilstedeværelse i landets bilmarked katalysere ytterligere fremskritt innen elektromobilitet og bærekraft. SEAT (under Volkswagen) har allerede produsert forskjellige EV- og hybridmodeller som imponerte mange bilkjøpere globalt.

SEAT-biler er også relativt rimelige uten at det går på bekostning av stil, komfort eller ytelse. Du kan legge til en bil tverrgående stabilitetsstabilisator til en SEAT-modell hvis du føler at du trenger mer stabilitet for kjørestilen din, men da er SEATs kjøretøyer velbalanserte og kjører jevnt med avanserte sjåførassistentteknologier.

Konklusjon

SEAT er allerede et ledende bilmerke i Spania. Merket søker kun å utvide og befeste sin holdning som ledende innen elektromobilitet ved å penetrere det norske markedet. Tilsynelatende vil dette være landets første trekk for å komme inn i andre land der elbiler raskt blir adoptert av innbyggerne.

Selv om SEAT-modeller tilbyr stabilitet og balanse for enhver kjørestil, kan det hende at noen sjåfører ønsker å legge til en stabilisatorstang for å styrke kjøretøyet ytterligere for hard-core drift og manøvrering. I alle SEAT-kjøretøyer er å anbefale og rimelige også, bør du sjekke dem ut.

Henvisning:

Ni av ti pasienter med de vanligste svulstene kan helbredes ved tidlig diagnose

Spesialister ved Quirónsalud i Torrevieja påpeker at ni av ti pasienter med de vanligste svulstene kan kureres hvis de oppdages i et tidlig stadium, slik tilfellet er med bryst-, prostata- og tykktarmskreft.

Brystkreft er den vanligste svulsten i den kvinnelige befolkningen, og utgjør nesten 30 % av alle kreftformer som diagnostiseres hos kvinner, og er også den mest diagnostiserte svulsten på verdensbasis. Dr. Marta Huertas, radiolog ved bildediagnostikkavdelingen ved Hospital Quirónsalud Murcia, understreker derfor hvor viktig det er å ta mammografi.

Huertas peker på tomosyntese-mammografi som den store utviklingen innen dette diagnostiske feltet, ettersom den muliggjør en mer avansert undersøkelse ved å redusere overlapping av strukturer og gjøre det mulig å identifisere lesjoner som kan forbli skjult. «Takket være tomosyntese-mammografien kan vi diagnostisere lesjoner på et tidligere stadium, redusere antall supplerende tester eller repetisjoner sammenlignet med konvensjonell mammografi, samt forbedre vurderingen av tette bryster», sier radiologispesialisten ved Quirónsalud Murcia.

Når det gjelder menn, er prostatakreft utvilsomt den vanligste svulsten, noe som gjør det nødvendig å understreke viktigheten av forebygging og tidlig diagnose av denne svulsten for å bevare menns helse. Dr. Javier Pérez, urolog ved Hospital Quirónsalud Valencia, anbefaler følgende når det gjelder tidlig diagnose.

«Fra 50-årsalderen og oppover er en blodprøve for prostataspesifikt antigen (PSA) og, hvis dette er forhøyet, en digital rektal undersøkelse (DRE) de viktigste verktøyene for å identifisere mulige tilfeller av prostatakreft i et tidlig stadium».

En annen teknikk ved mistanke om prostatakreft er fusjonsbiopsi, som anses å være den beste diagnostiske testen, spesielt i områder som mistenkes å inneholde prostatakreftceller på MR. «Det anbefales spesielt i lesjoner som er vanskelig tilgjengelige, når lesjoner er observert på MR og klinisk mistanke om prostatakreft vedvarer etter en negativ biopsi for svulst, og for å vurdere overvåking av lavrisikosvulster eller fokale behandlinger», sier urologspesialisten ved Quirónsalud Valencia.

Når det gjelder begge kjønn, er tykktarmskreft den mest utbredte svulsttypen, en svulst som ifølge dr. Pedro Bretcha, leder for kirurgisk onkologi ved Quirónsalud Torrevieja-sykehuset, har økt med 22 % det siste tiåret.

Når det gjelder tidlig oppdagelse av tykktarmskreft, er det enighet om at det bør gjennomføres en undersøkelse fra femtiårsalderen og oppover på alle personer uten risikofaktorer, for eksempel den årlige testen for okkult blod i avføringen, som har vist seg å være like effektiv som andre diagnostiske tester. «Når det gjelder personer med økt risiko,» sier Bretcha, «bør de delta i et screeningprogram i yngre alder og med hyppigere intervaller. Personer som har en førstegradsslektning under 60 år med tykktarmskreft eller to førstegradsslektninger uansett alder, bør få utført en koloskopi fra 40-årsalderen eller ti år før slektningen fikk diagnosen, og deretter gjentas hvert femte år.

Johan Galtung er død

Johan Galtung ble født i Oslo i 1930 og døde sist lørdag i hjembyen i en alder av 93 år. Han hadde doktorgrad i matematikk (1956) og sosiologi (1957), var professor i fredsvitenskap og ekspert på mekling og konfliktløsning.

Helt siden han oppdaget Alfaz del Pi på 60-tallet hadde han hatt tette bånd til byen hvor han også hadde sin egen bolig.

SpaniaPosten intervjuet Galtung ved to anledninger i 2009 og i 2011.

Fredsprofessoren i Alfaz del Pi

Johan Vincent Galtung: – De første nordmennene som slo seg ned i Alfaz del Pi var landsvikere og frontkjempere

Som en av de første nordmenn i Alfaz del Pi var hans observasjoner av den tidligere norske kolonien svært interessante. Det var også interessant å høre om hvordan Galtung følge PSTs overvåkning av ham som såpass plagsom at det bidro til at han flyttet utenlands.

Blant de første til Alfaz del Pi

Galtung kom som en av de første nordmenn til Alfaz del Pi. Han kategorisete i et tidligere intervju med Spaniaposten den norske innvandringen til området i tre faser, hvorav de to første ikke var overveldende positive.

– De første nordmennene som slo seg ned her var landsvikere og frontkjempere. Etter det kom det jeg kaller for oljearbeiderfasen, mens vi nå er inne i en tredje fase som domineres av folk som jobber her nede eller jobber herfra, slik som meg selv, samt en stor gruppe flotte og aktive pensjonister.

– Dagbladet og VGs negative fremstillinger av det norske miljøet her passer til de to første fasene. Landssvikerne var det jo lite positivt med, de hadde til og med underskriftskampanjer til fordel for Francos regime og fikk panikk da han døde i 1975. Oljearbeiderfasen var det heller ikke så bra. De etterlot seg mange ”frustrerte fruer” hver gang de reist tilbake til plattformene. Dessuten var miljøet den gang preget av mye alkohol.

Skuffet etter statsministerens besøk til Torrevieja

0

Pedro Sánchez besøkte avsaltingsanlegget i Torrevieja 14. februar, i anledning en statlig investering som skal øke kapasiteten med 50 %.

Besøket ble i etterkant kritisert av både regionale og lokale politikere fra opposisjonen. De mislikte å ikke var invitert eller og ikke fikk møte den spanske regjeringssjefen.

Den akutte vannmangelen har fått regjeringen til å øke investeringene i avsaltingsanlegg. Nærmere 120 millioner euro er bevilget til å øke kapasiteten i Torrevieja fra 80 til 120 kubikkhektometer per år. Målet er å sikre en bærekraftig vannforsyning i La Vega Baja-området.

Til tross for investeringen ble Sánchez ikke tatt imot med åpne armer da han besøkte Torrevieja. Den andalusiske regionspresidenten Carlos Mazón (PP) kritiserte både det faktum at representanter for de lokale myndighetene ikke var invitert til arrangementet og det faktum at regjeringen ennå ikke har gitt klarsignal til å overføre vann fra elven Tejo til Segura for å bekjempe tørken.

Mest kritisk var ordføreren i Torrevieja, Eduardo Dolón (PP), som hadde forventet å møte Sánchez for å diskutere lovede investeringer i kommunen. Det dreier seg først og fremst om oppgradering av strandpromenader og strender, som ligger under det statlige kystdepartementets ansvarsområde.

Andre som ble skuffet over Sánchez’ besøk, var pressekorpset, ettersom regjeringssjefen holdt en institusjonell tale uten mulighet for journalistene til å stille spørsmål.

Norsk skole i Spania: Fem å velge i mellom

For familier som kun skal være i Spania en kortere periode kan det være aktuelt å sende barna på norsk skole. Det finnes fire norske skoler på fastlandet, tre av dem i Alicante-provinsen og en i Malaga.

Kanariøyene har man en norsk skole i Mogán kommune sydvest på øya.

Studere i Spania?

Merk at spansk-undervisning ikke er standard som obligatorisk på disse skolene som følger norsk undervisningsplan. Men man kan få støtte fra lånekassen i Norge. Skolene mottar også støtte fra den norske staten pr elev.

Den norske skolen Malaga (Benalmadena)

Den Norske Skolen Málaga er en norsk, privat grunnskole for elever på 1. – 10. – trinn. Skolen ligger i Benalmadena midtveis mellom Malaga og Marbella. På websiden til skolen skriver man «For å sikre et best mulig framtidsrettet skoletilbud, benytter skolen høyt kompetente lærere som benytter varierte undervisningsmetoder og læringsstøttende teknologi.»

Den Norske Skolen i Rojales-Ciudad Quesada (Torrevieja, Alicante)

Dette er den norske skolen nærmest Torrevieja. Skolen ligger i Quesada-urbanisasjonen i Rojales kommune like nord for saltbyen. Her finner man også den norske sjømannskirken i La Siesta urbanisasjonen.

På denne norske skolen kan du gå hele løpet fra første klasse på barneskolen, til og med tredje året på videregående skole. På skolens webside skriver man: På skolen vår er vi opptatt av å utvikle HELE mennesket – både faglig og sosial utvikling står i fokus og tilpasses den enkelte.

Den norske skole Albir (Playa del Albir, Alicante)

DNS Albir ligger i Alfaz del Pi kommune på Costa Blanca. Skolen er organisert som aksjeselskap og er godkjent av norske myndigheter og følger norsk læreplan. Skolen ligger et godt stykke oppe i Albiråsen, ikke langt fra naturområdet Sierra Helada.

Skolebygget er på til sammen ca. 1000 kvm, fordelt på 2 etasjer. Fra den store takterrassen, som for øvrig benyttes til utendørsundervisning, har man panoramautsikt fra Calpeklippen i nord til Benidorms skyskrapere i sør.

Den norske skolen i Albir har 60 elever. 

Den norske skole Costa Blanca (Alfaz del Pi, Alicante)

Den norske skolen i Alfaz del Pi tilbyr undervisning for både grunnskole og videregående. Skolen i Alfaz del Pi åpnet 29. august 1972 som en ren barneskole.

Den norske skolen på Gran Canaria Mogán

Foto fra den norske skolen Gran Canaria.

Den norske skolen på Gran Canaria ligger i Mogán kommune syd på øya litt vest. Dette er en en godkjent norsk skole.

Den ligger dalen Barranco de la Verga i Mogán kommune på Gran Canaria.

Vi er en skole som har fokus på elevene gjennom hele skoleløpet. Hos oss finner du en skjønn forening av elever fra første klasse som akkurat har lært å skrive navnet sitt til russen som avslutter 13 års skolegang.

Flere reportasjer om norske skoler i Spania fra SpaniaPosten finner du her

Malaga Flyplass, transport med buss tog, leiebil eller taxi

Malaga flyplass – Málaga–Costa del Sol Airport

Like syd for Malaga by ligger flyplassen som offisielt heter «Aeropuerto de Malaga-Costa del Sol«. Dette er Spanias fjerde største med rundt 14 millioner passasjerer årlig.  Norwegian og SAS flyr hit fra Oslo Gardermoen. Norwegian flyr også til Malaga fra Haugesund (HAU), Sanderfjord flyplass Torp (TRF), Trondheim Lufthavn Værnes (TRD) og Bergen Lufthavn Flesland. Noen avganger går dog bare i sommerhalvåret.

Leiebil direkte på Malaga flyplass

Mange synes det enkleste er å leie bil bil direkte på Malaga flyplass. Leiebil er billig i Spania og Malaga-provinsen har mye å oppdage. Med egen leiebil er det langt enklere å komme seg til og fra både stranda og butikkene. Se SpaniaGuiden sine tilbud for leiebil i Malaga med henting direkte på Malaga flyplass.

Flyplassen i Malaga har mer begrenset plass for leiebil enn f.eks. Alicante Flyplass. Mange leverandører har derfor bilene plassert i industriområder rundt flyplassen. Leiebilene fra SpaniaGuiden står direkte i parkeringshuset til høyre når du går ut av terminalbygget.

Malaga flyplass til Malaga sentrum busstider

Det går expressbuss til flyplassen fra sentrum av Malaga. Bussen går hver halvtime fra flyplassen fra klokken 06.30 frem til midnatt. Deretter er det avgang 01.30 og 04.25. Billetten koster 3 Euro og kjøpes ombord i bussen. Reisen tar rundt 15 minutter. Bussen stopper på grunnplan ved Terminal 3.

Se detaljer på selskapets webside.

Lokaltoget Malaga flyplass – Fuengirola m.m.

Det går et lokaltog fra Malaga til Fuengirola. Togets linje C1 har et stoppested i underetasjen på Malaga Flyplass terminal 3. Lokaltoget går til byer som Fuengirola, Benalmadena, Torremolinos og Malaga ca hver halvtime. Første toget fra Malaga flyplass til Fuengirola går kl. 05.32 og siste 23:42.

Besøk vebsiden til renfe for ruteplan.

Reisetid til og fra Malaga Flyplass:

Fuengirola: 34 minutter (Buss videre til Marbella)
Benalmádena: 18 minutter.
Torremolinos: 10 minutter.
Málaga María Zambrano (overgang til luntoget AVE) 8 minutter.
Málaga sentrum: 12 minutter.

Buss til og fra Malaga flyplass

Det går buss fra flyplassen videre til Costa del Sol. Denne bussen kan ta deg helt vest forbi Marbella til både Estepona, Algeciras og La Linea på grensen til Gibraltar. Selskapet heter Avanzabus. Bussen går fra underetasjen i terminal 3 og til Marbella rar reisen 45 minutter og til Estepona 1 time og 15 minutter.

Det går også buss østover til Costa Tropical, Torrox, Nerja etc. Se: ALSA sin webside for detaljer om buss østover fra Malaga.

Malaga Flyplass Taxi
Taxiholdeplassen er direkte på flyplass-området.

Flyplassen er relativt kompakt. Det er uproblematisk å gå fra ene terminalbygningen til den andre.

Malaga Flyplass Kart
Malaga Flyplass Kart: Flyplassen har tre terminalbygninger. Men avstandene er kort og du går raskt fra den ene til den andre om du må bytte. Klikk på kartet for en interaktiv versjon med zoom etc.

Se pris på leiebil på Malaga flyplass


Modererer endringene av byens nye ansikt mot havnen

0

Verken total eller delvis under bakken. Ordføreren i Torrevieja, Eduardo Dolon, og varaordføreren Rosario Martinez Chazarra presenterte fredag det siste forslaget til ombygging av havneområdet.

Det er snakk om å helt eldre Torreviejas «ansikt mot havnen» ved siden av det nye fritids-området som skal bygges i havneområdet. Rådhuset har nå satt av de neste 15 dager for at innbyggerne kan bidra med sitt syn på denne nye versjonen av prosjektet, som berører 135.000 kvadratmeter av strandpromenaden.

Det sistnevnte alternativet krever en kommunal finansiering på 45 millioner kroner, uten å ta med de 20 millionene som trengs til rehabiliteringen av Eras de la Sal. Den nye fristen for oppstart av arbeidene – og dette er første gang på tre år – ble av ordføreren på en pressekonferanse satt til siste kvartal i år.

Ifølge det nye forslaget vil all trafikk mellom området rundt havneområdet i Torrevieja gå på overflaten. Hovedtyngden av biltrafikken til dette området vil gå via Calle Ramón Gallud, og vil kun ha to alternativer. Å kjøre inn i den nye underjordiske parkeringskjelleren i fritidsområdet Paseo del Mar eller å kjøre ut via Calle Rambla Juan Mateo.

Spania åpner for mer medisinsk cannabis

Det spanske helsedepartementet har satt i gang en prosess for å godkjenne utvidelsen av medisinsk cannabis i Spania. Departementet har åpnet en offentlig høring, og innbyggerne har mulighet til å komme med sine synspunkter på departementets nettsider.

Helsedepartementet understreker at reguleringen av medisinsk cannabis vil være basert på «de beste tilgjengelige vitenskapelige dataene». Sannsynligvis vil innføringen skje gradvis, med en prøveperiode som skal evalueres og deretter eventuelt forlenges eller gjøres permanent.

Kreftpasienter står fortsatt utenfor

I dag kan pasienter som lider av epilepsi, spastisitet eller multippel sklerose få utskrevet cannabis. Økt bruk av cannabis har lenge vært etterspurt av landets kreftpasienter.

Lovgivningsprosessen har trukket ut og stått i stampe i lang tid. Da nåværende helseminister Mónica García tiltrådte, lovet hun å gi grønt lys for endringen så snart som mulig.

Hennes mål er at kreftpasienter som opplever kvalme på grunn av behandlingen, også skal få tilgang til medisinsk cannabis for å lindre symptomene.

En studie bestilt av departementet i 2022 støtter forskrivning av ekstrakter eller regulerte doser av cannabis til visse pasienter. Bare leger, private eller offentlige, vil kunne foreskrive preparatene. Rapporten slår også fast at de kun skal være tilgjengelige på apotek tilknyttet sykehus eller helsesentre. Den åpner imidlertid også for at de kan være tilgjengelige på vanlige apotek.

Alicante
broken clouds
25.7 ° C
26.8 °
25 °
48 %
3kmh
76 %
tor
33 °
fre
27 °
lør
27 °
søn
27 °
man
24 °
Fuengirola
clear sky
26 ° C
27.1 °
26 °
47 %
4.6kmh
0 %
tor
30 °
fre
25 °
lør
24 °
søn
24 °
man
22 °