Hva rettigheer har passasjerene når flyet er forsinket?
Forsinkede flyvninger skjer dessverre regelmessig. Streik eller uvær i ett land fører til forsinkelse som forplanter seg videre til andre avganger og avganger fra andre land. Og i det Norwegian måtte sette mange av sine nye Airbus fly på bakken førte det til en rekke kansellerte og forsinkede flyvninger og et «strammere» program for deres andre maskiner.
Alicante flyplass er en av Europas mest punktlige og effektive. Likevel kan man oppleve at flyet er forsinket ut fra Alicante i på grunn av forsinkelser andre steder i flyeselskapenes rutenett.
Reisende er genrelt lite informert om deres rettighet til erstatning ved forsinket fly.
Har passasjerer rett på kompensasjon ved forsinkelse? Hvordan går jeg frem?
Du kan kreve opptil €600 i kompensasjon dersom flyet ditt har vært forsinket, kansellert eller overbooket siste tre årene. Kompensasjonen avhenger av hvor lang forsinkelsen var og distansen på reisen. Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Det finnes online-tjenester som Airhelp.no hvor profesjonelle fremmer kravene til flyselskaper som SAS og Norwegian på vegne av reisende.
Reisendes rettigheter til erstatning kommer i etterkant av regelverk fra EU. 68% av reisende føler at flyselskapene ikke gir dem nok informasjon når det oppstår problemer med flyvninger.