Home Blog Page 75

Pensjonert Formel 1-sjåfør skal få britene til å kjøre penere på el-scooter

Det er ikke uvanlig å se dem på en el-scrooter, et personlig mobilitetskjøretøy (PMV) som gjør det enklere for både eldre og ikke fult så eldre å komme seg til stranda og baren på hjørnet. Men hvor godt kjører besøkende til Storbritannia disse elektriske sparkesyklene?

Det ser ut til at de ikke er de beste sjåførene, og derfor har en turoperatør satt søkelyset på dette aspektet for å lansere en kampanje for å øke bevisstheten om reglene som brukerne må overholde når de kjører i gatene og på promenadene i kommunen. Og det har de gjort ved hjelp av en Formel 1-legende: den britiske føreren Johnny Herbert.

Rådhuset i Benidorm tok for mange år siden grep for å forsøke å begrense turistenes misbruk av disse kjøretøyene. Det ble vedtatt en kommunal forskrift om mobilitet, som blant annet slår fast at utleie av disse selvgående rullestolene er begrenset til personer med anerkjente bevegelsesproblemer, med funksjonshemninger eller som er over 55 år gamle. I tillegg er det generelt forbudt å kjøre disse kjøretøyene på fortau, med unntak av personer med nedsatt bevegelighet eller funksjonsmangfold, som kan gjøre det med en maksimal hastighet på 4 kilometer i timen, tilsvarende hastigheten til fotgjengere. Blant reglene er en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen.

Og selv om reglene er veldig klare, kan man se folk i byen som ikke overholder regelverket. Faktisk har turoperatøren bak initiativet, «On the beach», en statistikk fra sin egen undersøkelse: «80 % av britene mener at disse ‘scooterne’ er farlige å kjøre» i hendene på andre briter som ferierer i Benidorm. Selskapet slår fast at britene «offisielt har tildelt seg selv tittelen som de verste sjåførene… av el-stoler». Som et morsomt eksempel peker de på at «flere gjerder og palmer har blitt skadet i prosessen».

Med alle disse dataene på bordet, og med britene som de turistene som leier flest slike kjøretøy, «trekker» kampanjen på kjøreerfaring for å prøve å øke bevisstheten om riktig bruk av disse selvgående stolene. Personen som gir råd om «kjøresikkerhet», er Johnny Herbert, en velkjent tidligere F1-fører og vinner av 24-timersløpet i Le Mans. Han dro selv til Levante-stranden i Benidorm for å sette seg på en av disse «scooterne» og spille inn videoen med rådene til sjåførene.

Tipsene

Under produksjonen hevder eks-raceren å være den «perfekte personen» til å gi råd til sine landsmenn. Det første av disse er at «før du setter i gang, må du sørge for at du vet hvordan scooteren fungerer og, viktigst av alt, teste bremsene». Alt for at sjåførene skal gjøre «noen prøvekjøringer i nærheten av stedet» der de leier kjøretøyet og «bli kjent» med hvor raskt det kan bremse. «I F1 handler det om hvem som kommer først frem, men med en scooter er det ikke slik», sier han i tipsene.

Heste-fiesta: Dyreplageri eller kjærlighet for hest?

Ved daggry drar ungdommer fra Sabucedo (Galicia) og omegn opp i fjellene for å «feire» «Rapa das bestas«. Målet er å finne villhester som lever i området, bringe dem tilbake til landsbyen og klippe en bit av manen deres. Som del av aktivitetene dras vill-hestene i manen og halen så byens unge menn kan vise seg frem ved å forsøke å ri på dyrene.

Tradisjonen markeres i en rekke landsbyer i regioner som Pontevedra, Lugo og La Coruña fra juni og frem til slutten av august.

Arrangørene beskriver den som en edel konfrontasjon mellom menneske og hest.

Festivalen «Rapa das bestas» i Sabucedo går tilbake til 1400-tallet og arrangeres hvert år i den første uken av juli.

Festivalen «Rapa das bestas» i Sabucedo har aner tilbake til 1400-tallet og arrangeres hvert år den første uken i juli.

Den spanske hestefestivalen blir mer og mer populær for hvert år som går, ifølge arrangørene. Og når kvelden faller på, samles deltakerne for å nyte mat, musikk og vin.

Krangler om Spanias første borgerkrigsmuseum

Uenighet og strid om hvordan Spanias borgerkrigsår skal representeres, har bremset utviklingen av landets første nasjonale borgerkrigsmuseum.

Det høyreorienterte Partido Popular (PP) og Vox kontrollerer regionen Aragón, nordøst i Spania, der det nasjonale museet for slaget ved Teruel og borgerkrigen skal bygges.

Den regionale regjeringen i Aragón motsetter seg den nasjonale sosialistiske regjeringens lov om historisk minne fra 2022, som formelt fordømmer Francoregimets undertrykkelse.

Regjeringene er i en rettslig strid om fremstillingen av Franco-tiden, etter at politikerne i Aragón har lykkes med å omstøte loven om historisk minne og erstatte den med sin egen versjon.

VALENCIA: Bildet viser pansrede kjøretøy i en av Valencias hovedgater, Gran Via.

Konkordieloven

Konkordieloven, som er vedtatt av tre av Spanias autonome regioner – Aragón, Castilla y León og Valencia – kan påvirke deres forpliktelser når det gjelder menneskerettigheter og bevaring av historisk minne.

Selv om Spanias forfatningsdomstol midlertidig har suspendert Aragóns konkordanslov, har lokale myndigheter planer om å anke avgjørelsen.

Kritikerne av lovene, inkludert den nasjonale regjeringen og foreninger for historisk minne, har beskrevet dem som et forsøk på å bagatellisere, rettferdiggjøre eller utslette Franco-tidens grusomheter.

Mens de juridiske kampene fortsetter, har det blitt uttrykt bekymring for hvordan Spanias borgerkrig og Franco-tidens fortid vil bli representert i museet.

I fjor ble det kunngjort, som en seier for Aragóns regionale regjering, at et minnesmerke på museumsområdet med navnene på dem som døde i kamp, ikke ville skille mellom dem som kjempet for og mot Franco – i strid med regjeringens lov om historisk minne.

I april oppfordret FN den spanske regjeringen til å iverksette alle nødvendige tiltak for å sikre streng respekt for internasjonale standarder for bevaring av historisk minne om alvorlige menneskerettighetsbrudd.

Byggaktiviteten øker i «sekundære» områder

0

Tidligere trender har snudd helt. Området som inkluderer Torrevieja og Orihuela, Vega Baja, har gått fra å være fokus for nye boligprosjekter til å se seg forbigått av andre områder. Analysen av dataene viser en stor forskjell mellom trenden i Vega Baja, som er helt nedadgående, og veksten i resten av provinsen.

I provinsen som helhet ble det påbegynt 312 færre boliger enn samme periode i fjor andre kvartal 2023, mens det i Vega Baja ble påbegynt 700 færre, et fall på 50%. Derfor skyldes aktivitetsfallet i kvartalet utelukkende fallet i Vega Baja, den eneste regionen der det er et fall i forhold til første kvartal, med et fall på 22%.

«I analysen av forrige kvartal spådde vi et betydelig fall som er oppfylt, så vi kan snakke om en nedadgående trend i aktivitet hvis utvikling i de kommende kvartalene vil markere den for hele provinsen. Vekten av Vega Baja på totalen er imidlertid 26%, dette er fortsatt høyere enn vekten av befolkningen i regionen, «sa presidenten for COATA.

Nærmere bestemt er antallet igangsatte boliger i Vega Bajas territorium i første halvdel av 2024 1 633, mens det i 2023 var 2 294 boliger. Det totale antallet kvadratmeter er 220 496, og gjennomsnittsprisen per kvadratmeter er 508 euro.

I Orihuela er det igangsatt 386 boliger, med et samlet areal på 58 287 m2. I Torrevieja er det derimot bygget 496 boliger på til sammen 68 499 m2.

I motsetning til Vega Baja, viser resten av provinsens områder en økning i aktiviteten. I Alicante-området ble det registrert 684 igangsatte boliger, 3 % flere enn i andre kvartal i fjor og 116 % flere enn i første kvartal i år, noe som er det høyeste aktivitetsnivået siden 2008.

Las Marinas er den regionen i provinsen som hadde høyest aktivitet i kvartalet, med en økning på 36 % i forhold til andre kvartal i fjor og 151 % i forhold til første kvartal. Totalt ble det påbegynt bygging av 859 boliger, det beste tallet for et andre kvartal i området siden 2018.

Tallene for Elche-området, med 252 igangsatte boliger, er også positive. I dette området er økningen i forhold til andre kvartal i fjor på 10 %, og 105 % i forhold til første kvartal i år.

190 boliger er påbegynt i det indre av provinsen, en økning på 157 % i forhold til andre kvartal i fjor og 111 % i forhold til første kvartal i år. Dette er det beste tallet for et andre kvartal de siste sju årene, og 118 % høyere enn gjennomsnittet for andre kvartal de foregående seks årene.

Feirer sjømmenn og fiskeres-helgen 12. til 14. juli

Virgen del Carmen i Altea: 11 til 14. juli.

Sjømennene hyller sin skytshelgen Virgen del Carmen. Hovedsette for festivalen er nede på strandpromenaden, ved siden av havnen. Det blir er en vakker sjøprosesjon hvor bildet av Jomfruen fraktes med båt over bukten og blomster kastes på havet. I Altea feirer man San Pedro (Sankt Peter) samtidig som Virgen del Carmen. Kontakt turistkontoret for detaljert program.

For mange er høydepunktet fyrverkeriet som avslutter festivalen søndag 14. klokken 23.00. Det skytes opp fra promenaden ikke langt fra havnen i Altea.

I Altea har disse festlighetene dype røtter spesielt merker man dette nabolaget i Sant Pere nære havnen i Altea. Festlighetene begynner torsdag 11. juli kl. 21.00 med «cena de sobaquillo» i Sant Pere-gaten – foran Caixaltea.

Fredag 12. juli kl. 13.00 er det offisiell kunngjøring av festene. Kl. 17:00 er det matbit for barna i lokalene til fiskerlauget, kledd i tradisjonelle sjømannsdrakter fra Altea. Kl. 18:00 Entrada de la Murta (opptog) og kl. 23:00 verbena med forestillingen «Tamilah i Fluxà».

Lørdag 13. juli kl. 08.00: «Despertá». Kl. 9.30: San Pedro Mediterranean Falucho Trophy og kl. 11.00: Optimist- og jolleseilregatta. Kl. 14:00: Tradisjonell «Calderos»-konkurranse og gigantisk paella på fiskemarkedet i fiskehavnen. Kl. 17:00: Vannleker for de minste, og kl. 23:00: Dans under åpen himmel med «Mississipi-orkesteret».

Søndag 14. juli, kl. 8:00 «Despertà», kl. 13:00 invitasjon Coca a la Llumà. Kl. 18.30 samles vi på Plaza del Convento for å følge bildene av San Pedro og Virgen del Carmen til stedet der kampanjemessen vil finne sted kl. 19.00. Etter messen vil Sjømannsprosesjonen finne sted rundt Alteabukten, der kommisjonen stiller en båt til rådighet for innbyggerne i Altea. Under prosesjonen vil det bli avfyrt 21 salver til ære for alle sjømennene, og spesielt til ære for Antonio Carro Ribes, som nylig gikk bort i en alder av 51 år.

Klokken 23:00 vil fyrverkeriet avslutte Fiestas of San Pedro og Virgen del Carmen 2024 i Altea.

Clavario de Honor, Pascual Aznar, takket på sin side Altea rådhus, departementet for festligheter og publikum for samarbeidet. Han takket også festkomiteen som valgte ham til æresclavario og inviterte Alteas befolkning til å ta del i disse sjøfartsfestlighetene.

Nå kan du klone kjæledyret ditt i Marbella

Alle i Spania som ønsker å klone kjæledyret sitt, kan nå gjøre det, men det vil koste minst 55 000 euro.

Praksisen er nå lovlig, og Ovoclone-laboratoriet i Marbella er det første som tilbyr tjenesten. Ifølge selskapets administrerende direktør og embryolog Enrique Criado «finnes det fortsatt etiske og moralske barrierer i befolkningen når det gjelder dette spørsmålet», men han er overbevist om at «prisfallet som denne prosessen vil oppleve i løpet av årene, samt den økende populariteten, vil føre til at den blir normalisert i samfunnet».

Utviklingen av kloningsteknikker og økningen i antall brukere og klinikker som utfører denne praksisen i Spania, vil føre til aksept, legger han til. «De første barna som ble født «in vitro» var en skandale den gangen, men i dag er det vanlig praksis. Det samme vil skje med dette problemet. I morgen vil det være helt vanlig,» sa embryologen.
Alle pattedyr

Laboratoriet kan klone alle pattedyr, fra hunder og katter til hester og kameler. Eiere av hester som deltar i konkurranser er en av de hyppigste kundene, og det kommer allerede forespørsler fra De arabiske emirater, og det samme skjer med kameleiere.

Et annet av laboratoriets mål er å kunne stille vitenskapelige fremskritt på dette feltet til rådighet for den offentlige forvaltningen. «Med både assistert befruktning og kloning kan vi hjelpe dyr som står i fare for å bli utryddet», sier Criado. Laboratoriet er «i samtaler med flere institusjoner», la han til, og trakk frem eksemplet med «viktigheten av å redde den iberiske gaupa».

Brukerprofil

«De aller fleste som kommer for å få klonet kjæledyrene sine, er mennesker som har et sterkt bånd til kjæledyrene sine og ofte behandler dem som om de var deres egne barn», sa embryologen.

«De som kloner vet utmerket godt at de er andre dyr, at de har 99,9 % av den samme genetikken som originalen, men at det er et annet dyr som selvfølgelig ikke har noen minner, men som likevel har den samme genetiske koden som originalen.»

I løpet av de åtte månedene denne praksisen har vært i drift i Marbella, har det allerede oppstått alle slags situasjoner. Fra en klient som sendte privatflyet sitt for å hente embryologen slik at han kunne ta prøver fra en hund som nettopp hadde dødd, til et inngrep i Napoli for å klone åtte hunder.
De fleste er ikke renrasede

Når det gjelder tilnærmingen til prosessen, ser de fleste på klonen som et «barn» av det dyret de har mistet, ikke som en erstatning. En ting som skiller seg ut, er at de fleste av de klonede hundene ikke er renrasede.

Det er heller ikke alltid det er mulig å gjennomføre prosessen. «Noen som har ringt oss for å klone kjæledyrene sine, har kommet med nedfrosset biologisk materiale, noe som ikke er bra for oss, og mange har bedt om å få tatt ut prøver, men dyrene var allerede døde og begravet», sier Criado, som påpeker at «for at teknikken skal fungere, må kjæledyret være i live eller bare noen timer etter at det døde». Konservering av cellelinjer er en separat prosess som lagrer genetisk materiale for både sykdom og kloning.

De rike og berømte kloner kjæledyrene sine

Barbara Streisand, Javier Milei og Diane von Fürstenberg er blant kjendisene som har benyttet seg av denne teknikken med kjæledyrene sine. Den argentinske presidenten har fire kloner av sin mastiffhund Conan, noe som har fått mye kritikk i landet.

Det første klonede dyret i verden var den berømte sauen Dolly i 1997. Siden den gang har prosedyrene blitt forfinet, og det er nå en realitet som er lovlig i mange land.

Innfører alders-kontroll for porno på web

Til høsten vil spanske myndigheter ta i bruk digitale lommebøker for å verifisere brukernes alder på nettet når de går inn på porno- eller voksennettsteder.

Cartera Digital Beta-«lommeboken» vil være en mobilapp som lagrer en «alderslegitimasjon for voksne» utstedt av spanske myndigheter etter å ha analysert brukerens ID-kort som er lagret i systemet.

Lommeboken genererer 30 nøkkelpar per måned som kan brukes én gang for å verifisere en persons identitet, ifølge et teknisk dokument som ble offentliggjort denne uken.

Systemet vil ha dobbel autentisering «for å hindre at mindreårige får tilgang via voksne enheter», ifølge Spanias minister for digital transformasjon og offentlig tjeneste.

Myndighetene vil også identifisere leverandører av innhold for voksne på «pålitelige hvitelister», slik at det nasjonale instituttet for cybersikkerhet (INCIBE) vil hjelpe nettlesere med å identifisere hvilke nettsteder som må verifisere alder før de viser innholdet.

Den digitale lommeboken vil også kunne lagre kommunale registre, universitets- og andre grader samt ID-dokumenter.
En av tre spanske ungdommer lærer om sex gjennom porno

«Dataene vi ser om mindreåriges tilgang til vokseninnhold og de mulige konsekvensene av dette, har fått oss til å utvikle dette verktøyet så raskt som mulig», sa José Luis Escrivá, Spanias minister for digital transformasjon og offentlige tjenester, i en uttalelse denne uken.

En rapport som ble publisert av Spanias justisdepartement i januar, viste at syv av ti unge mellom 13 og 17 år ser på porno jevnlig, og 30 prosent sier at det er deres eneste kilde til seksuell opplæring.

Spanske barn får vanligvis først tilgang til porno når de er mellom 9 og 11 år, ifølge rapporten, og de fleste får tilgang til dette via telefonens meldingsapper eller sosiale nettverk.

Ifølge Escrivà betyr dette at unge mennesker anser dette innholdet som «tro mot ekte seksualitet … noe som får dem til å etterligne», noe som har ført til en økning på 116 prosent i seksuelle overgrep utført av mindreårige de siste fem årene.

«Dette systemet for verifisering av myndighetsalder som vi presenterer i dag, er et av de mest nødvendige og effektive tiltakene for å bekjempe dette problemet», sier Escrivá.

«Lommeboken» (digital dokumentholder) trenger «litt over to måneder» på å bli ferdigstilt før den blir gjort tilgjengelig for alle innbyggere «på slutten av sommeren», fortsatte Escrivá.
Spania jobber med en bredere lov om beskyttelse av mindreårige på nettet

Spania arbeider også med et nytt lovforslag som vil gjøre det obligatorisk for alle tjenesteleverandører for voksne å bruke aldersverifisering.

Loven om beskyttelse av mindreårige i digitale miljøer vil «garantere mindreåriges rettigheter i den digitale sfæren» ved å fokusere på personvern, beskyttelse av personopplysninger og «tilgang til innhold som er egnet for deres alder», ifølge en pressemelding fra regjeringen om lovforslaget.

Hvis lovforslaget blir vedtatt, vil offentlige myndigheter også gjennomføre bevisstgjøringskampanjer om rettigheter og risikoer for mindreårige på nettet. Myndighetene vil tilby spesiell omsorg til barn «med patologier forbundet med upassende bruk av enheter», heter det videre i pressemeldingen.

Loven kriminaliserer opprettelse og spredning av pornografiske deepfake-bilder eller lyd generert av kunstig intelligens (AI).

Regjeringen planlegger å sende lovforslaget til det spanske parlamentet for godkjenning i løpet av høsten.

EU-lommebøker på nett skal fases inn før 2027

Spanias tiltak er en del av en større innsats fra EU for å innføre digitale lommebøker for 80 prosent av innbyggerne innen 2030. Den spanske lommeboken følger samme regelverk som de europeiske modellene.

Den endelige digitale EU-identiteten (EUDI) vil fungere som en fysisk lommebok, men på nettet. Dokumenter vil bli lagret sikkert og være tilgjengelige hvor som helst i EU.

Standardene i European Digital Identity Regulation (eIDAS 2), som ble oppdatert i mai, regulerer hvem som må ta i bruk den virtuelle lommeboken, med det endelige målet om aksept innen 2027, ifølge det spanske programvareselskapet Veridas.

Slik velger du et trygt nettcasino

0

Det er ingen tvil om at nordmenn elsker pengespill. Være det seg tradisjonelle spill som lotto og tippekupongen eller mer moderne former for pengespill, som nettcasino. 

Spill på norske nettcasino byr både på spenning, flott underholdning og ikke minst muligheten til å vinne enorme premier. Med litt flaks kan det være du som vinner den neste store jackpotten. Mange norske spiller har vunnet titals millioner kroner på norske nettcasino og med slike gevinster kan man lett oppfylle alle sine drømmer. Være det seg ny bil og ikke gå på jobb igjen, eller å kjøpe drømmehuset i Spania. 

Nye norske nettcasino åpner sine virtuelle dører hver eneste uke og det er ikke like lett å vite at man ender opp med å spille på trygge norske casino. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du kan finne trygge casinoer som tar hensyn til både spiller sikkerhet, raske utbetalinger og ikke minst rettferdig spill. 

Historien til pengespill i Norge

Pengespill har en lang historie i Norge som startet med lanseringen av tippekupongen rett etter andre verdenskrig. Tippekupongen ble en umiddelnar suksess i Norge og Norsk Tipping har siden lansert en rekke spennede spill som flakslodd, lotto og for noen år siden også sine egne nettcasino. 

Ifølge Lotteritilsynet er pengespill veldig populært blant nordmenn og rundt 55% av det norske folk svarer at de deltar i en eller annen form for pengespill hvert eneste år. 

Statistikken inkluderer både fysiske spill som leveres på kiosker som Narvesen og spill pp nett. Statistikken viser også en soleklar økning i antall nordmenn som spiller på nett og flere eiere av kjente nettcasino hevder at det er over 400.000 nordmenn som spiller på nett hver eneste uke. 

Hvorfor spille på norske nettcasino?

For mange nordmenn gir det en ekstra trygghet i å vite at de spiller på et såkalt norsk nettcasino. Nettcasino som er åpne for norske spillere opererer under et strengt regelverk med en rekke ulike reguleringer som sikrer at spillene er rettferdige og at spillernes personlige og økonomiske opplysninger er beskyttet ved hjelp av det siste innen cybersikkerhet.

Før du setter opp en konto hos et nettcasino bør du alltid sjekke følgende:

  • Regulering og lisensiering: Norske nettcasinoer er egentlig ikke norske. Det vil si. Vi kaller dem norske casino da de retter seg mot norske spillere, men de er alle regulert av anerkjente europeiske myndigheter i andre land. De mest seriøse av dem er Malta Gaming Authority (MGA) og UK Gamblig Commission (UKGC) Disse myndighetene er det samme som Lottertilsynet i Norge og sikrer at casinoene opererer lovlig og overholder strenge krav til rettferdig spill og sikkerhet, som også beskytter norske spillere. 
  • Sikkerhet: Trygge norske nettcasinoer bruker avansert krypteringsteknologi for å beskytte dine personlige og økonomiske opplysninger. Dette inkluderer SSL-kryptering som hindrer uautorisert tilgang til sensitiv informasjon.
  • Ansvarlig spill: Mange norske nettcasino har løsninger som hjelper deg som spiller å spille ansvarlig og sette grenser for spillingen. De bør også ha lett tilgjengelig informasjon om hvordan du kan få hjelp om du føler at spilleavhengighet er på vei til å bli et problem. 
  • Kundeservice på norsk: Et siste viktige aspekt er hvor god kundeservice er. Det er ikke alle som har norsk support, men det er veldig lett å finne casino som tilbyr det. Om dette er viktig for deg, er det bare å lete litt til så finner du raskt casinoet for deg. 

Hvordan finne trygge norske casino på nett? 

Når du leter etter et trygt norsk nettcasino, er det flere ting å se etter. Her er noen enkle tips du kan følge for å være sikker på at du spiller ved et trygt casino.

  • Sjekk lisensiering: Sjekk at casinoet har en gyldig lisens fra en anerkjent reguleringsmyndighet. Informasjon om lisensiering finner du vanligvis nederst på casinoets nettside.
  • Les anmeldelser: Sjekk hva andre spillere sier om casinoet. Les anmeldelser fra pålitelige kilder for å få en ide om casinoets rykte blant andre norske spillere. 
  • Test kundeservice: Prøv å kontakte kundeservice før du registrerer deg. Se hvor raskt og profesjonelt de svarer på spørsmålene dine.
  • Sikkerhet: Sjekk at casinoet bruker avansert krypteringsteknologi for å beskytte dine opplysninger. Dette er ofte nevnt på casinoets nettside under sikkerhet eller personvernpolicy. Du kan også spørre kundesupport om dette.
  • Betalingsmetoder: Sørg for at du velger et casino som tilbyr trygge og pålitelige betalingsmetoder. Norske nettcasino bør tilby alternativer som Visa, Mastercard, Much Better og Revolut. 

Spill ansvarlig 

En av de viktigste tingene du må huske på når du skal spille på nett, er å spille ansvarlig. Mange norske nettcasinoer tilbyr ulike verktøy og ressurser for å hjelpe spillere med å holde kontroll over egen spilling. 

Dette kan inkluderer muligheten til å sette grenser for innskudd, grenser for hvor mye du kan tape før du må ta en pause og ulike tidsbegrensninger. Det er også viktig å være klar over ulike tegn på spillavhengighet og søke hjelp om nødvendig. 

Organisasjoner som Hjelpelinjen for spilleavhengige og Blå Kors tilbyr begge støtte og rådgivning til de som trenger det.

Husk at spill på nett er først og fremst ment å være gøy. Nordmenn elsker som vi har vært innom tidligere pengespill og med den enorme veksten i antall nettcasino har det blitt enklere enn noen gang å spille fra både PC og mobilen. 

For å sikre at du har en trygg og positiv opplevelse er det viktig å velge et pålitelig norsk nettcasino. Ved å sjekke lisensiering, lese anmeldelser, teste kundeservice kan du føle deg trygg når du spiller på nett og bare kose deg med opplevelsen.

Hvem vet, kanskje du er neste heldige vinner av en jackpot på mange millioner kroner. Da er ikke Spania drømmen, bare en drøm lengre.  

Slik tar du vare på bilen din i den varme sommeren:

0

(Tips til sjåfører for å holde bilen i topp stand)

Hemmeligheten bak bilen din vare i mange år, eller tiår til og med, er å holde tritt med stramme vedlikeholdsplaner i og utenom sesongene. Hver sesong kommer med sin «hardhet», og du bør forberede bilen din for slike hendelser.

Hvis det var vintersesongen, er det tilrådelig å vinterføre bilen din slik at de ekstremt lave temperaturene ikke skader motorens ledninger og andre deler av bilen. Men det er sommer, så hva må du gjøre for å forhindre at de høye temperaturene skader bilens lakk og andre ting?

Denne artikkelen deler verdifulle tips for å hjelpe deg med å forberede kjøretøyet for sommersesongen, så ingenting går utenom det vanlige og ingen komponent blir skadet på grunn av høy varme. Når det er sagt, bør du ha litt bilverktøy for verksteder og garasjeverktøy slik at du kan jobbe eller sjekke bilen når som helst på dagen – rett i garasjen din.

Hvordan ta vare på bilen din i den varme sommeren: Tips til sjåfører for å holde bilen i topp stand

For å slå varmen fra sommersesongen, først og fremst bør du skaffe deg et bildeksel til bilen din – den perfekte størrelsen for din bilmodell.

1. Sjekk alltid kjølevæsken

Sommersesongen er ikke tiden for at bilens motor skal overopphetes på grunn av lave kjølevæskenivåer eller av andre grunner. Sørg for å alltid sjekke kjølevæskenivåene ganske flere ganger enn du gjør når det er vinter eller høst. Fyll på kjølevæske når den faller betydelig.

2. Sørg for at bil AC fungerer

Å kjøre i sommervarmen kan være «helvete» hvis bilens AC ikke fungerer. Så sjekk AC og fiks det hvis det er noen problemer med systemet. Fyll bilens AC-gass og sørg for at radiatoren er i perfekt stand. En fungerende bil AC om sommeren gir uvurderlig avlastning og komfort, spesielt på lange kjøreturer.

3. Skaff deg et passende bildeksel

Hvis du parkerer bilen utenfor, sørg for at du får minst to bildeksler som du alltid kan bruke til å dekke bilen etter at du har parkert. Solstråler er billakkens fiende nummer én; selv om du vokser bilen din etter å ha fått en ny maling, kan konstant sollys få voksen til å falme raskt, og deretter begynner de viktigste malingslagene å bli påvirket.

4. Hold dekkene i sjakk

Bildekk påvirkes av varme; hvis du kan, få sommerdekk for å erstatte de nåværende du har der. Men det er ikke obligatorisk å bytte dekk til sommerdekk; bare hold trykket på dine nåværende dekk i sjakk – alltid. Svært høyt trykk på dekkene kan føre til at de blåser ut.

5. Bytt oljefilter

Med mindre du nylig har skiftet oljefilter, bør du skifte ut det gamle filteret med et nytt når sommersesongen nærmer seg. Dette er viktig for å sikre effektiv oljestrøm gjennom hele motoren og dens komponenter – for å forhindre overoppheting og garantere optimal motorytelse.

6. Ikke glem bremsene

I alt du gjør for å klargjøre bilen din for sommersesongen, ikke glem å sjekke bremsene. Hvis det er tegn på slitasje, bytt ut den delen av bremsesystemet som har fått slitasjen. Bremsene dine bør være i perfekt stand for sommerkjøring fordi veiene kan være glattere og du trenger bremsene for å kontrollere dekkenes glidning.

7. Rengjør eller skift ut vindusviskerne

Rene vindusviskere sørger for at sikten din ikke blir flekker mens du kjører. Det er tilrådelig å bytte vindusviskerne med fastsatte intervaller, eller i det minste alltid holde dem rene slik at de ikke blir uskarpe når de aktiveres for å rengjøre frontruten.

8. Hold alltid bilen kjølig

Hvis du kommer tilbake fra en lang tur, hell litt vann på panseret og dekkene for å kjøle dem ned litt, og la dem deretter fortsette å kjøle seg ned mens bilen står parkert. Omfavn enhver taktikk som vil holde bilen kjølig til de fleste ganger.

Lydisolering av motorrom

0

Ingen vil ha en bråkete bil, det er så mye flaut og irriterende på samme tid. Naboene dine ville heller ikke vært kule med deg fordi bilen din forstyrrer freden, lett når du varmer opp bilen eller kommer tilbake fra jobb. Til tross for at nye bilmotorer har en typisk lyd de produserer, som noen sjåfører kan synes er beroligende og spennende.

For eksempel produserer en ny Dodge Charger-motor en dyp lyd når motoren går i turtall; det samme gjelder Ford Mustang, Toyota Supra eller Chevy Camaro. Vanligvis produserer mange turbo V6- og V8-motorer en dyp, kraftig lyd. Disse lydene er vanligvis elsket av de fleste bilentusiaster, men hvis du ikke har lyst på det, kan du overdøve «støyen».

Mens nye biler er bygget på en måte som ikke lager høy lyd, kan gamle biler produsere svært høy lyd. Støyisolering er viktig for sjåførene, slik at de kan fokusere på veien i stedet for å bli plaget av at støyen fra bilens motor kan påvirke andre sjåfører på veien.

Enten motorens vanlige lyd er for høy eller den gamle bilen din lager for mye støy, vil denne veiledningen hjelpe deg med å lydisolere motorrommet.

Hvordan lydisolere et motorrom

Lydisolering av motorrommet betyr definitivt å installere noen produkter som demper støyen som produseres i motorrommet når du kjører turtall i bilen; lydisolering lar deg også nyte roligere turer og mer komfort. Til å begynne med trenger du noen lyddempende materialer; disse kan kjøpes fra nettbutikker eller offline butikker som selger bildeler.

Nødvendige materialer:

  • Bilvaskløsning og avfettingsmiddel : For å rengjøre motorrommet grundig.
  • Tørre filler : For vask og tørking av motorkomponentene.
  • Lyddempende matter : Det viktigste lydisolerende materialet
  • Varmebestandig matte : For å forhindre at motorvarmen skader de installerte lydisolerende mattene.
  • Spraylim : Valgfritt
  • Saks, skiftenøkler og skrutrekker : For å løsne blokkerende motorkomponenter og kutte av lydisolerende materialer.
  • Hansker : For å beskytte hendene

Første trinn: Vask og rengjør motoren

Hvis bilen er varm, la den avkjøles, og vask deretter motorrommet grundig ved å bruke vaskehallen. Når du er ferdig med vask, bruk avfettingsmiddelet til å fjerne fast smuss, skitt og oljeavleiringer som ikke vaskes bort med vanlig bilvask. La motorrommet tørke helt etter vask før du fortsetter.

Andre trinn: Installer lydisoleringsmattene

Start installasjonen med motorrommet tørt og kjølig. Du må kanskje løsne noen deler av motorrommet for å installere de lydisolerende mattene du har. Mens du løsner en motorkomponent, sørg for å se nøye etter, slik at du kan huske det nøyaktige installasjonsmønsteret når du fester komponenten etter installasjonen.

  1. Mål installasjonsplassen som er tilgjengelig på motorrommet og kutt den ut fra matten du kjøpte.
  2. Installer den utskårne matten i den nøyaktige plassen den er ment for å passe den. Vanligvis har disse mattene klebrig rygg, men hvis den du har ikke har det, bruker du bare spraylimet du har kjøpt. Det kan være lurt å jevne ut eventuelle bobler med en rull eller hendene.
  3. Sørg for å dekke alle nøkkelområder i motorrommet – med fokus på store, flate overflater som brannmuren, panseret og sidene av motorrommet.

Tredje trinn: Installer varmebestandige matter

I tillegg til de lyddempende mattene er det viktig å installere varmebestandig isolasjon. Dette reduserer ikke bare støyen ytterligere, men beskytter også mot høye temperaturer i motorrommet . Tilsynelatende ville motoren bli veldig varm under kjøring, så denne installasjonen vil absorbere varmen og forhindre overoppheting, noe som kan brenne de lyddempende mattene.

Generelle nyttige tips for lydisolering av motorrommet

  • Installer mattene seksjon for seksjon; fokus på én del av motorrommet om gangen for bedre kontroll.
  • Velg de beste materialene innenfor budsjettet ditt.
  • Ikke forhast installasjonen, ta deg god tid og nyt hvert av trinnene.

Sørg for å sette sammen motorrommet i riktig rekkefølge og fest alle komponentene du har mistet for å få tilgang til å installere materialene. Koble til batteriet igjen sist, gå deretter inn og start bilen for å sjekke om lydisoleringen fungerte.

Vil at DU slutter å kjøpe pirat-varer

0

Ti store gule og røde skilt har i noen dager advart forbipasserende og badegjester i Torrevieja om at kjøp av pirat-varer på gaten med bøter 200 euro

Dette er det siste initiativet fra rådhuset i Torrevieja som forsøker å bekjempe salget av piratkopierte produkter på strandpromenaden. Rådhuset har startet en kampanje – først på sosiale nettverk som advarer om bøtene.

Advarsler på strand-promenaden

To av plakatene er plassert på stranden i Los Náufragos. Tre langs Juan Aparicio-promenaden, kanskje det området som er mest berørt av salget, der hovedsakelig senegalesiske migranter har gatesalg som et levebrød. Stranden Playa del Cura har ytterligere to, Los Locos-kysten har en annen og La Mata har to til.

Salget medfører ikke bare et «tapsproblem» for den lokale handelstanden. Tross for den dårlige kvaliteten på produktene er kopi-varene populært blant turistene.

Strandpromenaden

Problemet er spesielt stort på Juan Aparicio-promenaden, i området fullt av terrassebarer og dens forlengelse på Cura-stranden. Mellom terrassene hvor selgerne legger ut some varer på et laken (manta) er det en smal korridor som er vanskelig å krysse.

Politi i sivile klær

Byråd for sikkerhet, Federico Alarcón, har påpekt at rådhuset denne gangen forsøker å opptre samvittighetsfullt. Det vil være vanskelig for skiltene å forsvinne fra den ene dagen til den andre fordi de er godt forankret og i en betydelig høyde fra bakken, selv om Torrevieja daglig erstatter mange av alle slags hærverk.

Folk rev ned plakatene

I fjor forsvant de små plakatene fra kampanjen mot gatesalg i løpet av noen timer. Nå må det arbeid til som kan fanges opp av videoovervåkningssystemet. Plakatene gjør oppmerksom på at uautorisert gatesalg må stanses, og at boten er på 200 euro.

Rådhuset har i mer enn femten år forsøkt å få bukt med problemet, som ikke er unikt for Torrevieja, uten særlig suksess. Selgere og kjøpere veksler på strandpromenaden, og «top manta», som vanligvis innehas av personer uten fast status i Spania, forsvinner fra stedet ved den minste politi-tilstedeværelse. Og de er i stand til å okkupere salgsområdene sine selv i full synlighet av det lokale politiet og sivilvakten for å ha nok plass til å komme seg ut derfra.

3,5 millioner Euro til ombygging av strandpromenaden

0

Bystyret har besluttet å bevilge midler til prosjektet for ombygging av strandpromenaden, slik at det vil være ferdig mot slutten av året.

3,5 millioner euro fra overskuddet blir satt av til de første konkrete handlingene i løpet av årets siste kvartal. Byrådet har til hensikt å jobbe parallelt med det private prosjektet for ombyggingen av fritids-området, som allerede er godt på vei.

Tre spesifikke områder

1) Tilpasse og restaurere Muelle del Turbio eller Muelle Mínguez, som er fredet i generalplanen og Torreviejas havneopprinnelse, og som nå er begravd under asfalt og i ganske dårlig stand.

2) Ombyggingen av uteområdet rundt den gamle tollbygningen ved hovedinngangen til det nye fritidsområdet som bygges i havne-området.

3) Byggingen av gangvei som vil forbinde promenaden ved Levante-kaien med området, som nå ligger ved havnekaien kjent som «El Relleno».

Omgitt av vann

Kommunens idé for Muelle Mínguez (Mínguez-kaien) er å gjenvinne kaimuren som bevarer blokkene mot kaien, men også resten av kaien slik at den får tilbake noe av sin opprinnelige utforming som en molo omgitt av vann.

Ombygging ved toll-bygningen

En annen av de planlagte investeringene omfatter ombygging av området rundt toll-bygningen, som ble rehabilitert av den private konsesjonæren for Paseo del Mar, Empresas del Sol, som en av betingelsene Generalitat stilte for å overta havnens hovedområde for de neste 50 årene.

Her skal det bygges en parkeringsplass for 600 biler, samt serverings- og kinoarealer fordelt på 8000 kvadratmeter.

Til slutt prosjekterer byrådet en rampe mellom Levante-bryggepromenaden og den nye Paseo del Mar, noe som antagelig vil sammenfalle med reparasjonsarbeidene på selve den utkragede promenaden, som nå er i ferd med å bli tildelt. Konsesjonæren har behov for rampen for å sikre kontinuitet i tilgjengeligheten for fotgjengere fra den østlige delen av havnen.

Oppsamling av regnvann

Disse tre tiltakene gjør det også mulig å konsentrere seg om den delen av promenaden og Juan Mateo-boulevarden som er i ferd med å bli bygget av Agamed, og som snart vil slutte å påvirke Muelle Mínguez og Aduana.

Det investeres ytterligere fire millioner euro i Agameds arbeid. Større faser, som ombyggingen av Vista Alegre- og La Libertad-promenaden og gågatene rundt, vil bli utsatt til de kommende årene.
Avhending

I budsjettet for 2024 var det satt av drøyt fem millioner euro til ombyggingen. De var imidlertid knyttet til et usannsynlig salg av kommunal grunn i planen for skyskraperne på Los Náufragos-stranden.

Etter at kommunerevisjonen aksepterte bruken av overskuddslikviditet til investeringer, noe som ikke var klart for noen måneder siden, vil de 3,5 millionene euro bli innlemmet i budsjettet uten at det er nødvendig å selge tomter eller bruke lån som kommunen har fått innvilget – og dermed vil det heller ikke bli betalt renter.

Av det ambisiøse prosjektet mellom Hombre del Mar-monumentet på Paseo de Juan Aparicio og Paseo Vista Alegre, har rådhuset så langt bare utført den provisoriske rundkjøringen som gir tilgang til fritidsområdet. Den har kostet en halv million euro.

Investeringen som ble vedtatt i tirsdagens plenumsmøte, dekker knapt 10 % av det som trengs på strandpromenaden. Ombyggingsprosjektet alene – uten bygningsarbeidene – som utarbeides av konsulentfirmaet Ipydo-Construcciones Laquant, har en kostnad på 1,5 millioner euro, og investeringen i etterfølgende arbeider er anslått til rundt 40 millioner euro.

Resterende midler

Budsjettene for 2024 ble utarbeidet med den forsiktighet at overskuddslikviditeten – overskuddet fra inntekter og det akkumulerte overskuddet fra manglende gjennomføring av investeringer i tidligere år – ikke ville kunne brukes i år, ettersom de finanspolitiske reglene som forhindrer at disse pengene brukes til løpende utgifter og konvensjonelle investeringer, er gjenvunnet.

Alicante
clear sky
31.9 ° C
32.9 °
29.1 °
53 %
3.1kmh
0 %
man
31 °
tir
30 °
ons
29 °
tor
33 °
fre
31 °
Fuengirola
clear sky
31.3 ° C
32.1 °
30 °
40 %
2.6kmh
0 %
man
30 °
tir
26 °
ons
29 °
tor
28 °
fre
27 °