Home Blog Page 119

Godværet vender tilbake neste uke

0

Det kalde været vil ta en pause i Vega Baja-regionen når en varm luftmasse forventes å nå Den iberiske halvøy i løpet av de neste dagene.

Det kan bli over 20 °C i midt på dagen.

Denne massen av varm luft vil føre til en betydelig temperaturstigning, slik at maksimumstemperaturen kan nå over 20 °C og til og med opp mot 25 °C i enkelte deler av regionen. Temperaturstigningen begynner på søndag og vil vare til minst fredag 19. januar.

Fuengirola begrenser vanntilførselen fra midnatt til sju om morgenen

Mangelen på nedbør fører til et alarmerende fall i vannmagasinene, noe som tvinger kommunene til å iverksette tiltak for å redusere forbruket. I den forbindelse har Fuengirola kommune kunngjort at de fra og med neste mandag, 15. januar, vil begrense bruken av vann om natten.

Konsesjonsselskapet for vanndistribusjon i Fuengirola, Gestagua, har kunngjort at de fra mandag vil senke vanntrykket fra midnatt til klokken syv om morgenen. Tiltaket vil gjelde alle dager i uken unntatt lørdager, for å få familielivet til å gå opp i en høyere enhet og for å skade hotell- og restaurantbransjen så lite som mulig. Kommunalråd for infrastruktur, José Sánchez, og Gestaguas representant i Fuengirola, Enrique Sánchez, forklarte at tiltaket vil gjelde alle kommunene på Costa del Sol fra natt til mandag.

Privat øvelseskjøring blir tillatt

Den spanske trafikkmyndigheten DGT planlegger etter sigende en rekke viktige reformer som skal tre i kraft i 2024, blant annet muligheten til å kjøre bil allerede som 17-åring, økt beskyttelse for motorsyklister, flere alkohol- og narkotikatester og satsing på autonome kjøretøy.

Antall omkomne motorsyklister har økt med 19 prosent det siste året. Trafikkmyndighetene prioriterer derfor tiltak for å redusere ulykkene i denne gruppen. Blant annet vil det bli påbudt med helhjelm og godkjente hansker for motorsyklister i trafikken.

I tillegg vil førerkort type B ikke lenger tillate kjøring av lettere motorsykler eller mopeder, slik det hittil har vært mulig for dem som har hatt førerkortet i minst tre år. I stedet vil det også kreves et obligatorisk kurs for å kjøre motorsykler på opptil 125 kubikkcentimeter.

En annen stor endring er at ungdom fra 17 år får lov til å kjøre bil, forutsatt at de er i følge med en voksen over 24 år som har hatt førerkort i minst fem år. Dette er en del av et EU-vedtak som ble fattet i desember, og som ennå ikke er ferdigbehandlet i detalj før det kan tas i bruk i de ulike medlemslandene. Den forventes imidlertid å bli ferdigbehandlet i løpet av året og betyr i praksis at det blir mulig å øvelseskjøre også i Spania.

DGT planlegger også å øke antallet alkohol- og narkotikatester med ti prosent i år, noe som vil bety rundt seks millioner alkoholtester og 120 000 narkotikatester. Bakgrunnen er at mer enn halvparten av sjåførene som omkom i trafikkulykker i 2022, testet positivt for alkohol, narkotika eller psykotrope stoffer.

I tillegg vil reguleringen av selvkjørende kjøretøy bli gjennomgått for å gjøre det mulig å ta dem i bruk i større utstrekning. Lovverket vil bli utviklet i samråd med industridepartementet og bilindustrien. Dette tiltaket anses som en måte å forbedre trafikksikkerheten på ved å redusere risikoen for menneskelige feil, samt optimalisere trafikkflyten og begrense miljøutslippene.

For å tilpasse trafikkreglene til nye teknologiske og mobilitetsmessige krav vil DGT også oppdatere trafikkskiltkatalogen, den første større reformen av disse siden 2003.

Malaga flyplass til Marbella på 22 minutter

Málagas provinsregjering har sammen med Málaga kommune presentert et helt nytt forslag til en jernbaneforbindelse mellom Málaga og Marbella. Det dreier seg om en linje ved siden av det eksisterende pendeltoget til Fuengirola, som anslås å koste mellom 2,5 og 2,7 milliarder euro å bygge.

Den nye linjen, som vil omfatte ca. 47 nye kilometer spor, skiller seg fra den eksisterende pendeltoglinjen mellom Málaga og Fuengirola, som er nær kapasitetsgrensen. Ifølge prosjektet skal den eksisterende linjen gå parallelt med den nye for å unngå forstyrrelser under byggingen. Togene på den nye linjen vil kunne nå hastigheter på opptil 160 kilometer i timen, noe som vil gjøre det mulig å reise direkte fra flyplassen til Marbella på bare 22 minutter.

Forslaget ble presentert av Malagas ordfører Francisco de la Torre og provinsrådets president Francisco Salado. Det er basert på en studie finansiert av Unicaja Banco og utarbeidet av konsulentselskapene ARCS og Analistas Económicos de Andalucía. Den anslår et passasjervolum på mellom 34 og 46 millioner reisende i året.

Prosjektet forventes å ta rundt åtte år å fullføre og er budsjettert til mellom 2,5 og 2,7 milliarder euro. Det er basert på et begrenset antall viktige stasjoner utenfor det bebygde området, med et supplerende bussystem for å transportere passasjerer til og fra togstasjonene.

I tillegg til de rene transportforbedringene legger studien vekt på de betydelige økonomiske og miljømessige fordelene ved prosjektet. Det sies blant annet at prosjektet vil gi en besparelse på 603,1 millioner euro ved å forhindre overbelastning, forurensning og ulykker.

En gruppe ingeniører, jernbaneeksperter og regelmessige pendlere la tidligere denne uken frem sin plan for et nytt lokaltog for Costa del Sol.

Trøffelen, Valencia regionens sorte gull feires 27. og 28. januar

0

Trøffelen blir av spanjolene kalt ”det sorte gull” og beskrevet som uunnværlig for den gode kokkekunst. I Valenciaregionen produseres flest spanske trøfler og det ønsker de nå å markedsføre ved å diske opp lokale delikatesser.

Trøffel-festival i Valencia

Tidligere år har det vært i landsbyen Andilla man har arrangert “trøffel-festivalen”. I 2024 markerer man trøffelen 27. og 28. januar. Men stedet er flyttet til nabo-landsbyen «La Pobleta» nord-vest for Valencia by.

Arrangementet er sponset av både det lokale bonde-kooperativet samt Valencia-regionen.

Som tidligere år er det La Pobleta (en liten landsby i Andilla) som er valgt som møtested for produsenter og utstillere på denne store samlingen som er åpen for publikum, der det som vanlig vil være salg av ferske trøfler og trøffelprodukter, samt alle slags tradisjonelle og håndverksmessige produkter fra området, som oster, honning, pølser, kaviar, søtsaker osv.

Man viser også vise frem trøffel-hunder og hvordan de lukter seg frem til trøfler under bakken. Som vanlig er det egne aktiviteter for barna.

En kostbare liten «knoll»

Trøffelen er en gruppe underjordiske, knollformede sopper som vokser på røttene til visse tresorter. Det finnes over 100 forskjellige typer trøfler. Noen er matnyttige og blir ansett for å være en delikatesse på finere kjøkken, men de er vanligvis svært kostbare.
De fleste trøflene kommer fra Frankrike og Italia. I Norge vokser til og med arten hjortetrøffel, men den har liten eller ingen verdi i matlagingen.

Trøfler har en meget kraftig og raffinert smak og lukt som gjør at dette er høyt etterspurt gourmetmat.

I Europa blir det solgt trøfler til opptil 30.000 kroner per kilo. De mest eksklusive artene er sort Pèrigord trøffel og italiensk hvit trøffel.

Sort Pèrigord trøffel vokser på røtter av eiketrær. Italiensk hvit trøffel vokser på forskjellige trerøtter og satte prisrekord da kasinoeieren Stanley Ho, i 2007 betalte 330.000 dollar for en trøffel som veide 1,5 kilo. Den dyre trøffelen ble funnet i nærheten av Pisa i Italia.
Tidligere brukte man griser til å lete opp delikatessene som ligger skjult under overflaten siden de har en forkjærlighet for kulinariske smaksopplevelser. Problemet med å bruke matglade griser er at de har en tendens til å spise trøflene når de har funnet dem.


I dag brukes det såkalte trøffelhunder som er trent opp til formålet. En god trøffelhund kan oppdage trøfler en halvmeter under jordoverflaten.

Ideelle vekstforhold
Den er uunnværlig på det gode kjøkken, i hjemmet og på restauranter, hevder kokkene i provinsen Castellòn som i januar har arrangert gastronomiske helger til ære for den sorte trøffelen.

Den svarte trøffelen blir vanligvis plukket på senhøsten eller vinteren. 11. og 12. februar arrangeres en egen fest for trøffelen, Feria Itinerante de la Trufa, i Albocàsser i Castellòn. Castellònprovinsen i Valencia-regionen er en av de fremste trøffelprodusentene i Spania. Klimaet i provinsen er ideelt for å gi gode vekstforhold for soppen.
Det er hovedsakelig Frankrike, Spania, Italia og Hellas som bruker trøffelen i sin eksklusive matlaging. Frankrike produserer 45 prosent av trøflene, Spania 35 prosent og Italia 20 prosent.

Syntetisk trøffelolje
Grunnet sin høye pris blir trøflene brukt med måtehold.
I dag blir det solgt oljer med trøffelsmak, det blir drysset litt over maten og skinnet blir brukt i sauser. Alt for å utnytte hver del av den kostbare soppen.
Trøffeloljen er spesielt populær fordi den er billig, men gir allikevel smak og aroma av trøfler i matlagingen. De fleste trøffeloljer har derimot ikke trøfler i seg, men er syntetisk smakssatt. Mange som bruker trøffelolje blir selv i dag overrasket over denne informasjonen.

Calçotada – vårløkens egen festival i Katalonia

0

I slutten av januar begynner morroa. Tradisjonen sier det er siste søndag i januar delikatessen skal feires. Lille Valls i Katalonia er landsbyen med den mest autentiske feiringen som selvsagt inkluderer kåringen av den som kan spise mest og flest. De grillede vårløkene dyppes i paprika og hvitløks-saus (salvitxada) i det nesa settes i været så herligheten enklere kan gå rett ned halsen.

Årets Calcotada-markering starter man 28. januar i Valls i Katalonia og tradisjonen er populær i Barcelona og landsbyene rundt. I sentrum av det hele, er en tynn småbrent løk: Du kan bli med på Calçotada frem til slutten av Mars måned over hele katalonia.

Matfestivalens opprinnelse sies å være i det 19. århundre i landsbyen Valls i Tarragona. Det var den gangen man begynte å servere grillede løk som høstes i vinterhalvåret. Etter hvert ble løkspisingen tradisjonell i området. Man kom fra byene ut på landet for å nyte løk dyppet i saus i tradisjonelle «masias», små uthus blant åkrene.

Løken grilles over åpen ild til den er myk på innsiden og klar til å spises. Det obligatoriske tilbehøret er salvitxada saus hvor hovedingrediensene er hvitløk, paprika, nøtter og olivenolje. Løken dyppes i sausen og løken skal inntas som om det var sverdsluking man drev med. Hodet legges tilbake og blikket vendes mot himmelen i det løken fortæres. Det kan bli litt grisete så det er godt man normalt får delt ut et forkle i forkant.

Naturligvis akkompagnert av rødvin som helles fra en «porron». Disse smårare krukkene med lang «tut» som gjør at man kan helle rødvin rett i egen og venners munn. Mer eller mindre uten å søle sånn altfor mye i det alle drikker fra samme «porron» uten at munnen berører «apparatet» i det den går rundt bordet.

Selv om det mest tradisjonelle stedet å spise løk og drikke vin fra «porron» er ute på landet i Tarragona, aller helst i Valls, er dette vanlig i hele Katalonia og mange steder i Spania. Restauranter over hele Spania tilbyr calçotada menyer fra slutten av januar frem til slutten av mars.

Bli med når presten velsigner kjæledyr og opplev kåringen av Spanias beste skrønemaker

0

I Orihuela vil man dette året feire dyrenes skytshelgen, San Anton, søndag 14. januar. Det er en av mange litt pussige katolske tradisjonen hvor prester på kirketrappa velsigner kanarifugler, små-hunder og marsvin.

Få kjæledyret ditt velsignet

Markeringen begynner klokken 09.00 med «Desperta» tradisjonen hvor man under festival-dager vekker opp landsbyen. Klokken 10.00 er det gudstjenste i San Antons kapell etterfulgt av verksted for barna klokken 11.00. Dagens høydepunkt er velsignelsen av kjæledyr som skjer klokken 11.30. Klokken 12.00 starter kåringen av Spanias beste skrønemaker, sjarlatan.

Kåring av byens beste svindler – Concurso Nacional de Charlatanes

Kåringen av byens beste «sjarlatan» er normalt en del av markeringen i Orihuela. Lokale personligheter viser frem sitt salgs-talent og evne til å overtale folk med å selge de dummeste ting.

San Antón Abad

Eller San Antonio Abad – ble født i Comas i Egypt i år 251, og han døde i fjellet Colzim, i nærheten av Rødehavet, i år 356. Legenden forteller at San Anton i 20-års alderen solgte alt han eide og ga pengene til de fattige, for så å innlede en eremittilværelse. Årene som fulgte brukte han på å hjelpe andre eremitter til å dirigere sine liv. Sine siste år tilbrakte han i absolutt ensomhet i ørkenen. Det sies at han ble 105 år.

San Antons popularitet gjelder ikke bare i Spania, men også i resten av den spansktalende verden. I Peru, Panama, Guatemala, Mexico, Den Dominikanske Republikk og en rekke andre land i Latin-Amerika, finnes gater, plasser, sykehus og hoteller som er oppkalt etter San Anton Abad.

Les hele artikkelen om San Antón Abad.

Boligmarkedet i 2024: Mer stabile priser fortsatt hett leiemarked

0

Den post-pandemiske «boomen» er over. I 2024 forventes et mer normalt boligmarked i Spania. Det er konklusjonen til et panel av eksperter på det spanske boligmarkedet som er intervjuet av det spanske næringslivsmagasinet Expansión.

Sammenlignet med den forrige boomen for 15 år siden vil det denne gangen ikke få alvorlige konsekvenser for økonomien.

Boligprisene generelt i Spania vil vokse med beskjedne 1,6 prosent i 2024, og det forventes rundt 530 000 boligkjøp, en nedgang på syv prosent.

En sterk etterspørsel etter utleieboliger gjør at leieprisene forventes å stige med 4,3 prosent. Årsaken er en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel.

Den ledende boliglånsrenten, Euribor, opplevde i desember det største fallet på 14 år. Men det er ingen tegn til lavere boliglånsrenter, noe som kunne satt fart i boligmarkedet, ettersom Euribor-renten fortsatt er høy på årsbasis.

Gjeninnfører obligatorisk munnbind på sykehus og klinikker

Spania vil gjeninnføre et landsomfattende påbud om bruk av munnbind på sykehus fra og med 10. januar, ettersom antall tilfeller av influensa og covid-19 har økt i løpet av julen.

Tiltaket var nødvendig for å «beskytte pasienter og helsepersonell», sa Spanias helseminister Monica Garcia mandag.

I Valencia-regionen har smitteraten for Covid-19 viruset passert 1500 tilfeller per 100 000 innbyggere. Med det har det regionale helsedepartementet har sendt sykehus og klinikker instruks om obligatorisk bruk av munnbind som et forebyggende tiltak.

I innstruksen viser man til Helsedepartementets ordre SND/776/2023 i det man erklærte slutten på den obligatoriske bruken av munnbind i Spania hvor det er spesifisert i hvilke situasjoner bruken av dem bør gjeninnføres.

Med tanke på forekomsten av luftveisinfeksjoner i Valencia-regionen (1 501 tilfeller per 100 000 innbyggere i epidemiologisk uke 52), anses det som hensiktsmessig å innføre obligatorisk bruk av munnbind i helse- og sosialsentre i følgende situasjoner:

Personer med symptomer når de oppholder seg i fellesarealer.
Fagpersoner som behandler symptomatiske tilfeller
Personer som arbeider på intensivavdelinger og avdelinger med sårbare pasienter.
I akuttmottak på sykehus eller i primærhelsetjenesten
På steder der pasienter og pårørende oppholder seg (venterom i primærhelsetjenesten, konsultasjonsrom på sykehus, ...).

På samme måte legger instruksen til at i resten av situasjonene som generelt er ment for beskyttelse av personer som anses som sårbare, kan ledelsen av helseavdelingene, basert på sine egne protokoller og på anbefalingene fra de forebyggende medisinske tjenestene, etablere obligatorisk bruk av masker i tillegg til de etablerte indikasjonene, avhengig av den epidemiologiske situasjonen og de spesielle strukturelle og funksjonelle egenskapene til deres avhengige sentre.

Vaksinasjon uten forhåndsavtale

På den annen side minner det regionale helsedepartementet om at helsesentrene fra og med neste mandag, 8. januar, vil administrere doser av influensa- og covid-19-vaksiner uten forhåndsavtale, slik den regionale ministeren Marciano Gómez kunngjorde torsdag, for å fremme immunisering av befolkningen i møte med oppgangen i luftveisinfeksjoner.

På samme måte har det regionale departementet vedtatt en rekke spesielle omsorgstiltak som svar på økningen i luftveisinfeksjoner som er typisk for denne vinterperioden.

Disse tiltakene ble vedtatt på onsdagens møte mellom den regionale helseministeren, Marciano Gómez, direktøren for kontoret for koordinering og integrering av sosial- og helsevesenet i Valencia-regionen, Manuel Escolano, og representanter for direktoratene for sykehusomsorg og økonomisk styring, kontrakter og infrastruktur.

På denne måten tok møtet opp problemene som år etter år oppstår på grunn av sesongmessige topper i etterspørselen etter helsetjenester, slik som den nåværende eller de som forventes i løpet av de kommende ukene.

Blant tiltakene man ble enige om, er å justere planleggingen av kirurgisk aktivitet for å skape plass til å møte etterspørselen, og avhengig av situasjonen på hvert enkelt sykehus, for å effektivisere bruken av eksisterende ressurser, samt å styrke arbeidsstyrken.

Andre tiltak er å styrke hjemmesykepleien i disse periodene og å etablere et best mulig samarbeid med det regionale sosial-, likestillings- og boligdepartementet for å fremme hjemmesykehusinnleggelse i eldrehjem i tilfeller der denne ressursen er ideell, samt omfordeling og prioritering av sosiale ressurser.

Til slutt, dersom det er behov for å samarbeide med private ressurser, og for å redusere eventuelle spenninger som kan oppstå, vil det også bli forsøkt å få til et offentlig-privat samarbeid.

Den regionale helseministeren, Marciano Gómez, kunngjorde dessuten at han i neste uke vil møte lederne for helseavdelingene i Valencia-regionen for å analysere gjennomføringen av disse tiltakene.

Tabarca, sjørøver-historie på Spanias minste bebodde øy

0

Tabarca, Spanias minste bebodde øy, ligger nær Alicante-kysten og er en skjult skatt for reisende som søker unike opplevelser. Øya har en fascinerende historie, preget av pirater og fiskere, og var engang et tilfluktssted for berberpirater. På 1700-tallet ble øya befestet under kong Carlos III for å beskytte mot piratangrep, og restene av disse festningene er fortsatt synlige.

En gang i tiden var Tabarca skjulested for Middelhavets fryktede pirater. Etter det ble Spanias farligste fanger deportert dit og glemt. I dag er øya et fredelig feriealternativ, under en sjømil fra Santa Pola, nær kysten mellom Alicante og Torrevieja.

Tabarca er den minste av Spanias øyer som er permanent bebodd, med mellom fem og 50 innbyggere avhengig av sesong. Et tosifret antall serveringssteder vitner om mange sommergjester på dagstur til øya.

Men husk å ta med deg kontanter, hvis du bestemmer deg for å ta turen. Det finnes ingen minibanker på Tabarca, og de færreste restaurantene har oppdaget det vi her inne på fastlandet kaller kredittkort.

Tiden står stille
Det er ikke all verden å ta seg til på den lille bilfrie øya. Det finnes et lite museum, og kirken, som sammen med fyret utgjør øyas eneste ”høyhus”, kan være verdt et besøk. Ellers kan du rusle rundt i de smale gatene, ta deg et bad på en av de mange små strendene, eller rett og slett bare legge deg ned og slappe av.

Tiden står mer eller mindre stille på Tabarca, det søvnige fiskersamfunnet er preget av ro og fred. Det er lett og la seg rive med av denne stemningen. Hvis du ikke har lyst til å gi slipp med et første, kan du la siste gå båt tilbake uten deg, og heller bli noen netter.

Tiden står stille på Tabarca

De fastboende leier ut husene sine til besøkende. Vanlig pris er rundt 300 euro for en helg. Ellers finnes flere mindre hoteller og pensjonater. Et av hotellene tar 100 euro natten, for overnatting i det som tidligere skal ha vært guvernørens bolig.

Historier om sjørøveri og fangehull
Da sjørøverne herjet på 16 og 1700-tallet var Tabarca et farlig sted å være. Med utgangspunkt i den lille øya angrep og plyndret de flere steder langs Costa Blanca. Utbyttene gjemte de i de store grottene som omringer Tabarca. Sjørøveriet tok imidlertid brått slutt da tunisierne invaderte øya og tok hele sjørøverbosetningen til fange i 1741.

27 år senere betalte den spanske kongen, Carlos III, tunisierne en betydelig sum for å forlate Tabarca. Så gjorde han øya om til militær utkikkspost og fengsel. Sistnevnte skulle snart bli beryktet.

Landets verste forbrytere ble sendt dit. Hele den gamle bymuren er full av små fangehull, mazmoras. Der ble fangene sperret inne og glemt for evig og alltid. Et lignende system finnes blant annet i Cartagena.

Fakta om Tabarca
Tabarca ligger 15 kilometer sør sørøst for Alicante, og 9 kilometer øst sørøst for Santa Pola, den lille øya er 1750 meter lang og 300 meter bred på det bredeste.

På slutten av 1800-tallet hadde øya nærmere 1.000 innbyggere, hvorav flesteparten livnærte seg av fiske, som fortsatt i dag er viktigste næringsvei. Til tross for at det nå bare bor i underkant av 50 personer på Tabarca.

Selv om Tabarca er sterkt sosialt og økonomisk knyttet til fiskehavna i Santa Pola, er den politisk underlagt administrasjonen i Alicante by.

I 1986 ble det etablert et marinereservat i farvannene utenfor Tabarca, som var Spanias første av sitt slag. Områdets marine fauna og flora regnes som unik i Middelhavssammenheng, og marinereservatet egner seg svært godt for dykking og snorkling.

TOSHIBA Exif JPEG

Turer arrangeres fra Santa Pola, Torrevieja og Alicante. Enkelte av båtene har glassbunn.

For informasjon ta kontakt med de enkelte billettkontor:

Santa Pola – Isla de Tabarca,
Tels.: 96 541 11 13 / 639 893 920

Alicante – Isla de Tabarca,
Tel.: 96 521 63 96

Torrevieja – Isla de Tabarca,
Tel.: 96 670 21 22

Les også om de norske barnas «Strandhugg på Tabarca«


Historiske værdata for Malaga understreker tørkekrisen provinsen står overfor

En detaljert analyse av dataene fra målestasjonen på Malaga lufthavn viser at det bare regnet 232 dager på fem år, men at det falt mindre enn fem millimeter regn på halvparten av disse dagene. I løpet av ni måneder regnet det ikke en eneste dråpe.

En detaljert analyse av meteorologiske data fra målestasjonen på Malaga lufthavn viser at det bare regnet 232 dager på fem år, men på halvparten av disse dagene falt det mindre enn fem millimeter regn og på en tredjedel mindre enn 1 mm. Den lengste perioden uten en dråpe regn var mellom 25. april 2019 og 14. september 2019. Og i ni av de 72 månedene som utgjør studieperioden fra 2019, falt det ikke en eneste regndråpe.

Analysen av dataene som Spanias meteorologiske institutt (Aemet) har levert til SUR, gir et godt bilde av den alvorlige tørkesituasjonen i Malaga-provinsen. I femårsperioden fra 2019 til 2023 ble det registrert 1 613,2 mm nedbør på flyplassen, noe som tilsvarer et dårlig gjennomsnitt på 322,6 mm per år.

I løpet av studieperioden var det 45 dager med mer enn 10 mm nedbør, 21 dager med mer enn 20 mm, 14 dager med mer enn 30 mm, åtte dager med mer enn 40 mm og fire dager der regnmåleren registrerte mer enn 50 mm.

De våteste dagene var 8. januar 2021 (61,7 mm), 20. mars 2019 (60,3 mm) og 25. mars 2022 (60,2 mm). Det kom også mye nedbør mellom 20. og 25. januar 2020, i forkant av pandemien, da det regnet fem dager på rad med til sammen 145 mm.
Det tørreste året

Det er kjent at 2023 var det tørreste året siden den offisielle registreringen startet i 1942. I fjor regnet det bare 37 dager, og på Malaga lufthavn ble det registrert 179,3 mm regn. Det nest tørreste året var 2019, da det bare falt regn i 31 dager med en akkumulert mengde på 207,2 mm. Det beste året var 2020, da det regnet 56 dager med en akkumulert total på 459,8 mm.

Tørken i 1995, som var kulminasjonen på fem nedbørsfattige år, er fortsatt tydelig i manges minne. Siden 1990 og de påfølgende årene ble det bare registrert 330 mm, 398 mm, 320 mm, 468 mm, 304 mm og 315 mm regn på flyplassen. I 1996 regnet det, og det regnet mye: 1 120 mm, noe som tilsvarer 1 307 mm i 1978 og 1 169 mm i 2010.

Byggearbeider i Ciudad Quesada

0

Rådhuset i Rojales investerer totalt 573 324 euro i ombyggingen av Calle Baja og innkjørselen til Avenida de las Naciones som en del av arbeidene som inngår i rehabiliteringsplanen for Ciudad Quesada.

Arbeidene har en ferdigstillelsesperiode på to og en halv måned og berører et område på 18 402 kvadratmeter offentlig vei, som sammenfaller med den viktigste og mest kjente innkjørselen til området, der Los Arcos-arkaden og El Ancla-rundkjøringen ligger.

Rådmann for arbeider og tjenester, Jesús Martínez, understreker at «arbeidene ikke bare har til hensikt å renovere og forbedre elementene og tjenestene på dette punktet i urbanisasjonen, men også å oppdatere den med hensyn til regelverk og eventuelt innlemme andre nye elementer som ikke var planlagt i begynnelsen for mer enn 40 år siden». Dette er grunnen til at Martínez beskriver arbeidet som «grunnleggende», ettersom tiltaksområdet har en spesiell topografisk utforming på grunn av nærheten til hovedinnkjøringen til Ciudad Quesada-utbyggingen fra motorveien AP-7.

Arbeidene omfatter blant annet utskifting av drikkevanns- og avløpsnettet, utvidelse av regnvannsnettet, utbedring av fortau og tilrettelegging for bevegelseshemmede, omlegging av offentlig vei, utskifting og utvidelse av belysningen til LED og direkte tilkobling fra Calle Ancla til CV-905A. På samme måte ferdigstilles sykkelveien i Rojales-området, som på den ene siden skal kobles til den eksisterende sykkelveien i Benijófar-området og på den andre siden til den som går parallelt med CV-905 i retning Torrevieja.

Alicante
clear sky
30.2 ° C
31.5 °
28.9 °
57 %
6.7kmh
0 %
tor
30 °
fre
27 °
lør
27 °
søn
27 °
man
26 °
Fuengirola
clear sky
28.6 ° C
28.6 °
26 °
47 %
4.6kmh
0 %
tor
29 °
fre
26 °
lør
25 °
søn
25 °
man
24 °