På biltur langs spanske veier dukker den store, sorte Osborne-oksen opp. Man kan ikke unngå å legge merke til den. Oksen har for lengst blitt et spansk nasjonalsymbol og i år er det 55 år siden den aller første oksen ble satt opp. Osborne-oksen har levd et turbulent liv og ved flere anledninger har myndighetene forsøkt å fjerne oksen, men til ingen nytte. Nå er det bestemt at oksen har sin rettmessige plass i det spanske landskapet.
Historien om den sorte kjendisoksen startet i 1956. Den velrenommerte brandyprodusenten Grupo Osborne i Jerez de la Frontera satte ut reklamen året etter og selskapet hadde nok aldri tenkt seg at oksen skulle bli gjenstand for så mye debatt og ikke minst bli så folkekjær som den har blitt.
Les også: El Toro – Den spanske oksen
14 meter høye okser
Hovedårsaken til at oksen havnet langs spanske veier, var Grupo Osborns ønske om å få økt salg av selskapets brandy ”Veterano”. Kunstneren Manolo Prito foreslo å benytte profilen av en kampklar okse som reklameobjekt og slik ble det. I 1957 ble altså den første oksesiluhetten plassert utenfor Madrid og i løpet av året var 16 okser satt opp langs veiene.
De første oksene var laget av tre, de var svarte med hvite horn og varemerket ”Veterano” var malt med store, røde bokstaver på selve oksen. Det viste seg ganske raskt at det spanske høst- og vinterværet, med kraftige vinder, tok knekken på treoksene og i 1961 ble det laget nye okser av metall. Samtidig ble høyden økt fra fire til sju meter.
Allerede året etter kom nye okser til verden og de var hele 14 meter høye. Bakgrunnen for akkurat denne endringen kom av at spanske myndigheter forlangte at all reklame langs veiene skulle flyttes lenger vekk fra selve veien, i et forsøk på å bedre trafikksikkerheten. Med nye plasseringer og betydelig større okser ble de imidlertid like synlige som tidligere.
En del av landskapet
Kampen mot Osborne-oksene fortsatte fra myndighetenes side. I 1988 krevde spanske myndigheter at all type reklame langs motorveiene skulle bort. Osborne malte over de røde bokstavene på oksene og det ble sluttet midlertidig fred. Freden varte i seks år. I 1994 var nye lover på trappene og hensikten fra myndighetene var igjen at all reklame, de sorte oksene inkludert, ved det offentlige veinettet skulle fjernes. Det viste seg at myndighetene undervurderte kjendisoksenes betydning og status blant spanjolene. Det ble heftige protestaksjoner og organisasjonen ”Salvemos al Toro” – ”la oss redde oksen” – ble etablert.
Etter hvert kom også politikerne i de selvstyrte regionene på banen og engasjementet for å redde oksens liv økte ytterligere. I Andalucía ble oksene ført opp på lista over verneverdige minnesmerker og andre steder ble Osborne-oksen fredet. Saken endte til slutt i spansk høyesterett og dommen som ble avsagt var klinkende klar: ”Oksen er blitt en del av det spanske landskapet. Oksene skal bli stående”. Dermed hadde vinhuset Osborne, oksene og alle den venner vunnet nok et slag. Det forventes nå at jubilanten får stå i fred og at Osborne på sin side tar ansvaret med å vedlikeholde nasjonalsymbolet.
Varemerke for alltid
Det skal nå være totalt 94 okser som er utplassert langs de spanske veiene. Det finnes flest i Andalucía og ellers på det spanske fastlandet, men både Mallorca og Kanariøyene kan skilte med Osborne-okser. På det meste var 500 okser plassert ut. Nå har det kommet forespørsler fra USA, Tyskland, Danmark og Sveits om Osborne vil eksportere oksen, men det er ikke kjent hva som blir utfallet av saken.
Osborne-oksen har som man forstår for lengst utviklet seg til å bli noe mer enn en vanlig logo for et produkt. Den spanske kunstneren Cristobal Toral har uttalt at oksen er et ikon for spanjolene på samme måte som Marilyn Monroe-bildet av Andy Warhol er for amerikanerne. Det setter oksens liv i perspektiv og vi har da også for lengst registrert at den sorte oksesiluhetten dukker opp i mange andre sammenhenger. På nøkkelringer, klistremerker, postkort, solhatter og T-skjorter finner vi den sorte oksen. Osborne-oksen har blitt Spanias fremste varemerke – antakeligvis for alltid.
FAKTA
Bodegas Osborne er blant Spanias eldste og mest prestisjetunge vinhus. Vinhuset ble grunnlagt i 1772 i Andalucía.
Osborne begynte å produsere sherry og brandy, men etter hvert kom også vinproduksjonen i gang. Man er blant annet kjent for vinene Solaz og Montecillo.
I tillegg produserer Bodegas Osborne den verdensberømte skinken Cinco Jotas som har vunnet en rekke internasjonale priser. Skinken 5J kommer fra griser som går fritt omkring og på grunn av dette og at grisene får næringsrike mat, så innholder skinken ekstra mye omega fett. Skinken er altså ikke bare god i smaken, men også sunn å spise. Osborne-skinken eksporteres til 37 land.