Habaneras er trolig Torreviejas mest kjente kulturuttrykk. Overalt hvor man går i saltbyen og omegn støter man på det velklingende ordet. De mest fremtredende eksemplene er kanskje la Avenida de las Habaneras og el Centro Comercial Habaneras. Men hva er egentlig Habaneras?
Habaneras er flertall av Habanera, som er en musikksjanger, eller rettere sagt en type sang med rolig rytme, som ble utviklet på Cuba i det 19. århundre. Den kan enten bli sunget eller være instrumental, og sjangeren er tilpasset forskjellige musikkformasjoner som for eksempel storband, kor og kvartetter.
Habaneras er trolig Torreviejas mest kjente kulturuttrykk. Overalt hvor man går i saltbyen og omegn støter man på det velklingende ordet. De mest fremtredende eksemplene er kanskje la Avenida de las Habaneras og el Centro Comercial Habaneras. Men hva er egentlig Habaneras?
Habaneras er flertall av Habanera, som er en musikksjanger, eller rettere sagt en type sang med rolig rytme, som ble utviklet på Cuba i det 19. århundre. Den kan enten bli sunget eller være instrumental, og sjangeren er tilpasset forskjellige musikkformasjoner som for eksempel storband, kor og kvartetter.
La Habanera er egentlig en internasjonal betegnelse på all tradisjonell musikk og dans på Cuba. Senere ble navnet benyttet på dansene den kubanske overklassen danset. Rundt midten av 1800-tallet bemerket Sebastián Iradier med en rolig musikksjanger for vokal og piano. Han kalte selv sjangeren “danza lenta”, men på folkemunne fikk den navnet Habaneras.
Opprinnelsen
Opprinnelsen til Habanerassjangeren er noe omdiskutert. En teori går ut på at det i utgangspunktet var spanske emigranter som tok musikken med seg til Cuba da de utvandret. Derfor har den av noen fått et såkalt ”tur-retur” (”ida y vuelta”) -stempel. Andre, og trolig mer plausible teorier, tilsier at sjangeren ble utviklet på Cuba og har sin opprinnelse der.
Det er for øvrig enighet om at den kom til Spania med sjøfolk og tilbakevendende emigranter, som sang nostalgiske sanger som minnet dem om livet på Cuba. Det var til å begynne med hovedsakelig i barene og restaurantene at Habanerassjangeren ble praktisert på den iberiske halvøy.
Habanerastradisjonen fikk først og fremst fotfeste i Andalucía, men snart spredte den seg raskt videre til maritime miljøer i Valenciaregionen, Catalonia, Galicia, Cádiz, Asturias, Cantabria og endog Baskerland.
Utbredelse
I dagens Spania har Habaneras svært populært blant befolkningen flere steder langs kysten. I Catalonia har eksempelvis sjangeren fortsatt et solid forfeste, særlig på Costa Brava hvor det blant annet i landsbyen Calella de Palafrugell hvert år arrangeres en Habanerasfestival som trekker til seg tusenvis av tilskuere.
Ellers er Habaneras utbredt i Alicanteprovinsen, og da spesielt Torrevieja. Hvert år siden 1955 har saltbyen i slutten av juli arrangert den storslagne festivalen Certamen Internacional de Habaneras y Polifonía de Torrevieja, som er erklært som internasjonal turistattraksjon – Fiesta de Interés Turístico Internacional.
Festivalen, som finner sted nede ved havnen i området som kalles Eras de Sal, trekker til seg flere titalls tusen tilskuere fra fjernt og nær. De mer en tusen musikerne og koristene hvert år deltar i festivalen har bakgrunn fra mange forskjellige land.
Ricardo Lafuente
Det er først og fremst et navn som har bidratt til å sette Habanerostradisjonen i Torrevieja på verdenskartet de siste årene. Ricardo Lafuente Aguado, bedre kjent som Ricardo Lafuente, ble født inn i en fattig arbeiderfamilie i saltbyen i 1930.
Allerede som svært ung utviklet Lafuente en dyp interesse for musikk. Etter endt skolegang og forskjellige jobber, inkludert noen år i et lokalt trykkeri, begynner han mot slutten av 40-tallet å komponere sine egne sanger.
Utover 50-tallet har han flere skuespillerioppdrag i tillegg til konserter rundt omkring på Costa Blanca. På nyåret 1955 inngår Lafuente i den nydannede korforeningen Masa Coral Torrevejense de Educación y Descanso. Samme år arrangeres for første gang Certamen Nacional de Habaneras, som senere ble til Certamen Internacional de Habaneras y Polifonía de Torrevieja.
Habaneras har nå blitt Lafuentes favorittsjanger. Frem mot 60-tallet skriver han flere av sine mest kjente klassikere som “Habana, te quiero”, “La niña de Guatemala” og “El zunzuncito”. I denne perioden melder han seg inn i foreningen Sociedad General de Autores de España. Etter å ha sikret seg opphavsrettigheter får han nå sine første inntekter fra musikken.
På begynnelsen av 60-tallet forlater Lafuente Habanerassjangeren til fordel for vals, foxtrot, bolero og ballader. Med sine tre band, “Los dos de la Sal”, “El Trío Habanera” og “Los Cinco Levantinos”, turnerer han hyppig rundt i Alicanteprovinsen og Murcia.
Etter en periode i Madrid flytter Ricardo Lafuente tilbake til hjembyen på midten av 60-tallet. Han er nå et velkjent navn i Torrevieja. I 1968 blir han ansatt som dirigent for det nydannede Coro y Orquesta Salinas, samme år komponerer han “Himno a Torrevieja”, som i 1986 ble utnevnt til Torrevieja kommunes offisielle sang.
Utover 70- og 80-tallet går Lafuente fra suksess til suksess. Og han er en av hovedattraksjonene på hver eneste Certamen Internacional de Habaneras y Polifonía de Torrevieja. I 1985 utgir han boken “La Habanera en Torrevieja”, som inneholder 154 Habaneras både av gammel og nyere årgang, som regnes som en del av Torreviejas folklore.
Ricardo Lafuente dør 78 år gammel den 26. februar 2008, etter lengre tids sykdom. Til tross for svekket helse var han aktiv som sanger, musiker og dirigent til langt ut på 2000-tallet. I 1996 fikk han sitt eget museum i hjembyen – Museo de la Habanera ”Ricardo Fuente Aguado”, som ligger i den gamle jernbanestasjonen i Avenida de la Estación i sentrum av Torrevieja.
Kjente komponister
Ricardo Lafuente er kanskje den mest kjente Habaneraskomponisten i Torrevieja og i hele Alicanteprovinsen. På verdensbasis finnes det imidlertid en rekke musikkstorheter som har dedikert seg til denne spesielle musikksjangeren. Deriblant kan nevnes: Kubanske Ignacio Cervantes, franskmennene Emmanuel Chabrier og Claude Debussy og ikke minst spanjolen Sebastián Iradier.
Museo de la Habanera ‘Ricardo Lafuente Aguado’
Museet i “Avenida de la Estacion”, som er dedikert Ricardo Lafuente, inneholder opptak, fotografier, instrumenter, malerier og en rekke av musikerens eiendeler.