”Spanske” biler slapp inn i Norge – men hva så?

Publisert

Norske tollmyndigheter har midlertidig åpnet for kjøring med spanskregistrerte biler i Norge, for nordmenn som ikke er utvandret.  Alle som søker om bruk av utenlandsregistret bil får søknaden automatisk innvilget, men tillatelsene gjelder bare i to uker. Hundrevis som nå har kjørt sin bil nordover,  er nå svært usikre på hvor lenge den kan bli i Norge.

Norske tollmyndigheter har midlertidig åpnet for kjøring med spanskregistrerte biler i Norge, for nordmenn som ikke er utvandret.  Alle som søker om bruk av utenlandsregistret bil får søknaden automatisk innvilget, men tillatelsene gjelder bare i to uker. Hundrevis som nå har kjørt sin bil nordover,  er nå svært usikre på hvor lenge den kan bli i Norge.

Tollmyndighetene mottok en rekke henvendelser fra norske statsborgere i utlandet, som var fanget av askeproblemene etter vulkanutbruddet på Island i slutten av April. Mange så ingen annen mulighet enn å kjøre sin egen spanskeregistrerte bil til Norge. Derfor innførte Tollvesenet en automatisk innvilgelse av søknader om midlertidig kjøring, men kun for to uker.

“Innførsel og bruk av utenlandsregistrert motorvogn for personer med fast oppholdssted i Norge er regulert i forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge (midlertidigforskriften) § 5.

Det følger av bestemmelsen at tollregionene etter søknad kan gi tillatelse til at person med fast oppholdssted i Norge, kan føre utenlandsregistret motorvogn her i landet for kortvarig bruk i enkeltstående tilfeller. Tillatelsen gis for et fastsatt tidsrom og skal gjelde klart angitt person og motorvogn.

Under de spesielle omstendighetene askeproblemene i luftrommet forårsaket  vil det ikke være hensiktsmessig å kreve saksbehandling av søknadene etter denne bestemmelsen for personer som velger å benytte utenlandsregistrert kjøretøy i forbindelse med hjemreise fra utlandet.

Enklere søknadsprosess

Søknadsprosessen er derfor forenkles så lenge nevnte situasjonen er aktuell. Det vil da være tilstrekkelig at søknadsskjemaet fylles ut ved innførsel. Søknaden kan innvilges og kjøretillatelse gis ved attestasjon på skjemaet uten etterfølgende saksbehandling”. Dette skriver Tollvesenet i et rundskriv til alle tollstasjonene.

Denne raske og fleksible reaksjonen har gitt mange Spania-nordmenn mulighet for å komme seg hjem til tross for flyproblemene. Men vel hjemme har de en spansk bil i gården, og denne må ut av landet igjen innen fjorten dager, hvis ikke myndighetene innvilger søknad om langtidslagring.

De fleste av pensjonistene har planer om å kjøre bilen ned til Spania igjen til høsten, i mellomtiden vil de bare ha den parkert i Norge. Men her vil ikke myndighetene gi noen blanko fullmakt.

Ingen problem for de som har utvandret

Nordmenn med folkeregistrert adresse i Spania trenger ikke søke om noe som helst. De kan med loven i hånd bruke sin utenlandsregistrerte bil på midlertidig opphold i Norge. Noen vil muligens etter å ta tatt med seg sin spanskregistrerte bil til Norge vurdere å melde flytting til Spania for lovlig kunne kjøre bilen i Norge en periode.

Torrevieja – Norge for drøye tusenlappen

Fra Torrevieja til Norge for tusenlappen

Berit Aarvold brukte bare halvliteren med diesel på mila med sin lille bil, der kom drivstoffet på rundt 1100-1200 kroner på turen fra Torrevieja til Norge. I tillegg kom alle bompengene og fire overnattinger.

Raskeste vei via Luxembourg

Bomstasjonene står tett på den franske motorveien, som holder en av europas høyeste standarder, men det koster. Avhengig av ruten du velger vil bomavgiftene kunne komme opp i nærmere 1200 kroner. Men det finnes gode riksveier i Frankrike man kan kjøre på helt gratis, og med mindre man skal kjøre spesielt fort tar det heller ikke særlig lenger tid og utsikten og opplevelsene er lang mer spennende enn fra motorveien. Å kjøre gjennom Tyskland er helt gratis men den tyske Autobahn er sterkt trafikkert så mange velger å holde seg i Frankrike så landt nord som mulig og kjøre via Luxemburg inn i Tyskland for å spare tid selv om det er noen kilometer lenger. Lilleputtstaten har også noen av de laveste drivstoffprisene i Europa som gjør det til ett naturlig sted å stoppe for mange.

 

Lenker:

Tollvesenet: Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge

 

Tekst og foto: Per Arne Skramstad 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter