Home Blog Page 2

Spanias offentlige gjeld forblir høy

Til tross for sterk økonomisk vekst mener Det internasjonale pengefondet (IMF) at Spania ikke vil lykkes med å redusere sin offentlige gjeld til under 90 prosent av BNP i løpet av de neste fem årene. Mangelen på strukturreformer risikerer å bremse veksten betydelig mot slutten av tiåret.

IMFs nye prognose viser at Spanias offentlige gjeld, som har falt fra 119 prosent av BNP i 2020 til rundt 100 prosent i år, ikke vil falle under 90-prosentgrensen i overskuelig fremtid. Ifølge estimater forventes gjelden bare å nå 92,5 prosent i 2030. Samtidig spår fondet at den spanske økonomien, som forventes å vokse med 2,9 prosent i år, vil avta til 1,6 prosent ved slutten av tiåret.

Fondet mener at den langsommere nedgangen i gjeldsnivået henger sammen med et lavere reformtempo og en avtagende reduksjon i budsjettunderskuddet, som forventes å ligge på rundt 2 prosent av BNP de kommende årene. IMFs sjeføkonom Pierre-Olivier Gourinchas understreker behovet for fortsatt finanspolitisk konsolidering for å forberede seg på fremtidige kriser.

Inflasjonen ser imidlertid ut til å være under kontroll, med en forventet rate på under 2 prosent fra 2026 og utover. På den annen side er arbeidsledigheten fortsatt et strukturelt problem – IMF forventer at den vil ligge over ti prosent frem til 2030, noe som betyr at regjeringens mål om under åtte prosent neppe vil bli nådd.

Kaos og politi på marked i Guardamar

0

Markedet El Fogón åpnet igjen dørene denne søndagen, til tross for at kommunen i Guardamar hadde gitt ordre om stenging og at lokalpolitiet hadde stengt det for tredje gang på rad. Markedet satte igjen opp salgsbodene og samlet flere besøkende enn noensinne, med lange køer for å komme til parkeringsplassen og tusenvis av besøkende.

Familien som eier området, som strekker seg over rundt 30 000 kvadratmeter, har allerede sagt at de ikke har tenkt å stenge før retten har tatt stilling til deres begjæring om midlertidige tiltak, før den rettssaken de har anlagt mot kommunens stengningsvedtak.

Enten det er ved stengningsvedtak eller ved rettskjennelse, vil det bli vanskelig for kommunen Guardamar å stenge dette unike loppemarkedet som har vært i drift i 30 år ved siden av N-332, overfor industriområdet Santa Ana.

Parkeringsplassene var ikke store nok til å ta imot publikum som kom fra mange hjørner av regionen Vega Baja, provinsen og den nærliggende regionen Murcia.

Ordføreren, José Luis Sáez (PSOE), har forklart at så lenge retten ikke har tatt stilling til om den godtar eller avviser begjæringen om midlertidige tiltak som markedsarrangøren har fremsatt, anser han at stengningsordren er gyldig og må håndheves.

Avspærring

Det er det han har gjort de tre siste søndagene, med avspærring av alle adkomstveier av lokalpolitiet. Avspærringen fjernes kort tid før den vanlige åpningen på søndager, og kommunen setter den opp igjen noen timer etter at aktiviteten er avsluttet.

Sáez har vært tydelig på at han ikke har noen intensjon om å øke spenningen, og i prinsippet vil han ikke ty til lokalpolitiet for å håndheve dekretet tidlig søndag morgen. Han har heller ikke vurdert å be om rettslig hjelp fra Guardia Civil. Ordføreren bekreftet at man må avvente domstolens avgjørelse.

Tomtene hvor markedet ligger, er bebyggbare. De er omfattet av en byplan som har vært en del av den generelle planen for Guardamar del Segura siden 2000, og som allerede er langt fremme i behandlingsprosessen. Den vil omfatte mer enn en halv million kvadratmeter for bygging av mer enn to tusen boliger.

Eierne av markedet peker på påstått press fra utbyggerne for å forklare hvorfor byrådet, som innledet saken om stenging i 2014, nå har tatt den opp igjen, ti år senere. Ordføreren har ikke uttalt seg om disse anklagene. De samme kildene indikerer at de ikke er imot denne byutviklingen, men ingen fra byrådet eller utbyggeren har kontaktet dem for å konkretisere omleggingen eller hva som skal skje med deres byggegrunn.

Muligheten for å få en midlertidig lisens inntil området blir urbanisert, avviser de fra markedet fordi det kan være kommunens begrunnelse for å nekte aktiviteten definitivt.

Metaverse Mirage: Gambling på kanten av et digitalt utopia

0

I en verden hvor virkeligheten nå kan gjengis i piksler og sannsynligheter, har den digitale verden blitt den nyeste arenaen for et urgammelt menneskelig instinkt – ønsket om å ta en sjanse.
Lykkspill har alltid blomstret der fantasi møter risiko, og i denne oppslukende grensesonen kolliderer disse to kreftene i en blendende, kodebelyst harmoni.

Tenk deg å gå inn i et kasino som ikke finnes på noe kart – et glitrende palass bygget av algoritmer, hvor avatarer kaster digitale terninger under en neonlysende himmel. Det er ingen klirring av mynter, ingen fysiske kort – men spenningen føles den samme, kanskje enda mer berusende.
Dette er ikke lenger science fiction. Dette er den nye generasjonen kasinoer, den neste grensen for spill, profitt og fare.

Men under det glitrende løftet om desentralisering og oppslukende frihet ligger et presserende spørsmål: Er dette digitale Eden en revolusjon – eller bare nok en illusjon av menneskelig begjær?

Fremveksten av metaverskasinoer

Ideen om et delt, tredimensjonalt internett – drevet av blockchain, VR og digital identitet – har utviklet seg fra et nisjeeksperiment til en blomstrende økonomi. Innenfor dette ekspanderende universet fremstår interaktive spillhubber som en av de raskest voksende sektorene.

Plattformer som Decentraland, The Sandbox og Bloktopia er nå vertskap for vidstrakte underholdningssentre hvor spillere kan satse kryptovalutaer som Bitcoin, Ethereum og native tokens som MANA eller SAND.
Poker, roulette, blackjack og spilleautomater utspiller seg i 3D-miljøer hvor deltakerne kan sosialisere, spille og til og med eie digitale eiendommer.

Disse simulerte rommene er ikke bundet av geografi eller tradisjonelle reguleringer. De drives av smarte kontrakter, som garanterer åpenhet og rettferdighet – i hvert fall i teorien.
For mange signaliserer dette begynnelsen på en ny æra med digital risiko og belønning, hvor spill møter tilstedeværelse og eierskap smelter sammen med identitet.

PlattformValutaUnik funksjon
DecentralandMANA (Ethereum-basert)Virtuelt land og kasinoer som eies fullstendig av spillerne
The SandboxSAND (ERC-20-token)Gamifiserte sosiale opplevelser og merkevarepartnerskap

Arkitekturen bak det digitale begjæret

Hvorfor strømmer spillerne til disse immersive kasinoene når tradisjonelle onlineplattformer allerede er så praktiske?
Svaret ligger i tilstedeværelsen – følelsen av å være inne i spillet i stedet for bare å se på at det utspiller seg.

På et todimensjonalt nettsted klikker spillerne bare og snurrer. I et utvidet virkelighetsmiljø går de inn i opplevelsen. Alle sanser – syn, hørsel og bevegelse – simuleres for å øke engasjementet. Denne illusjonen av «å være der» skaper en psykologisk tilstand hvor sinnet begynner å akseptere det uvirkelige som virkelig.

Forskning fra spesialister på digital atferd tyder på at dyp fordypning kan forsterke risikoperceptionen og den emosjonelle belønningen. Spillere er mer tilbøyelige til å miste oversikten over tid – og penger – når avataren deres føles «fysisk til stede» i et simulert kasino.

Det som trekker dem enda dypere inn, er imidlertid ikke bare opplevelsen – det er strukturen av insentiver som speiler spill i den virkelige verden. Mange immersive kasinoer integrerer funksjoner som omfattende kasinobonuser, som belønner utforskning og lojalitet på en måte som utvisker grensen mellom spilldesign og atferdspsykologi. Disse systemene, som er rike på lagdelte belønninger, forbedrer både spenningen og tilknytningen, og forvandler vanlig spill til en lang digital reise.

Tokens of Trust: Den nye risikoøkonomien

Hvis et fysisk kasino drives med kontanter og den elektroniske versjonen drives med kreditt, drives dette immersive spillnettverket av tillit – eller rettere sagt, av blockchain.
Hver transaksjon, hvert spill og hver jackpot registreres uforanderlig i en desentralisert hovedbok. Åpenhet gir tillit – men også volatilitet, da gevinster og tap ofte er knyttet til valutaer hvis verdi kan endre seg over natten.

Disse interaktive miljøene tilbyr ikke bare underholdning, de tilbyr eierskap.
Non-Fungible Tokens (NFT) gjør det mulig for spillere å eie digitale spilleautomater, innredning eller til og med hele spillrom.
Denne fusjonen av spill og investering gir en ny dimensjon til risikopsykologien – og gjør tilfeldigheter til en form for entreprenørskap.

Likevel skjuler løftet om «desentralisert rettferdighet» ofte den uregulerte naturen til disse systemene.
Uten tydelig tilsyn kan svindel, datainnbrudd og manipulerende algoritmer blomstre.
Innsatsen er ikke bare virtuell – den er økonomisk, emosjonell og dypt menneskelig.

Innsatsen i den virkelige verden: Gjeld overskygger løftet om digital formue

Bak de glitrende fasadene til virtuelle kasinoer og blockchain-drømmelandskap forteller den fysiske verden en nøktern historie. I Spania advarer IMF om at selv midt i økonomisk vekst og kontrollert inflasjon, forblir landets offentlige gjeld – som ligger på nær 100 prosent av BNP – en tung anker i horisonten. Oppbremsingen i reformene og den vedvarende høye arbeidsledigheten gjenspeiler en bredere sannhet: lokket av digital velstand sletter ikke den virkelige verdens skjørhet. Mens metaverset bygger slott av kode, sliter nasjonene fortsatt med realitetens aritmetikk. Det er en påminnelse om at hver digitale innsats, uansett hvor blendende den er, fortsatt utspiller seg mot en økonomi som må balansere regnskapet lenge etter at avatarene har logget seg av.

Regulering: Den lovløse grensen

Dette nye økosystemet eksisterer for tiden i en regulatorisk gråsone.
Tradisjonelle lover ble utformet for fysisk og nettbasert pengespill – ikke for et grenseløst nettverk hvor nasjonale grenser forsvinner inn i koden.

Mange land mangler fortsatt politikk for kryptobasert underholdning. I Norge, for eksempel, fører Lotteritilsynet tilsyn med tradisjonelle spill- og lotterivirksomheter, men selv denne regulatoren står overfor nye utfordringer ettersom desentralisert og blockchain-basert spill utvikler seg utenfor konvensjonelle juridiske rammer. Noen digitale kasinoer opererer under offshore-lisenser, mens andre fungerer uavhengig av ethvert juridisk rammeverk – et tomrom som inviterer til både innovasjon og utnyttelse.

For beslutningstakere er utfordringen enorm: Hvordan regulerer man et kasino som finnes overalt og ingensteds samtidig?
Eksperter foreslår å opprette nye rammeverk for ansvarlig engasjement, databeskyttelse og åpenhet – uten å hemme innovasjon.
Foreløpig vandrer spillerne imidlertid gjennom denne elektroniske ørkenen, hovedsakelig styrt av tillit og nysgjerrighet.

Etikken ved eskapisme

Hver epoke oppfinner sin egen form for eskapisme. I det 20. århundre var det fjernsynet. I det 21. århundre er det skjermen du kan gå inn i.

Denne digitale sfæren i stadig utvikling tilbyr det virkeligheten ofte nekter oss – frihet fra begrensninger, identitet og konsekvenser.
Men denne friheten kan gå over i distanse. Når gevinster måles i tokens og tap i kode, svekkes den emosjonelle ansvarligheten.

Psykologer advarer mot en «dobbel fordypning»-effekt: spillerne mister seg selv ikke bare i spillet, men også i personaen de skaper.
Avatarene deres blir masker som beskytter dem mot skyldfølelse eller bevissthet om økonomisk risiko.
Frigjøring kan raskt forvandles til avhengighet – den psykologiske kroken til uendelig spill.

En illusjon eller en revolusjon?

Så hva ligger under glansen av disse nye kasinoene – en revolusjon eller en illusjon?
Det kommer an på hvordan man ser på det.

For optimisten representerer dette digitale kosmos demokratiseringen av underholdning – en verden hvor kreativitet og tilfeldigheter eksisterer side om side uten fysiske begrensninger.
For skeptikeren er det et speillabyrint av monetiserte illusjoner, hvor hver avatar skjuler en algoritmisk agenda.

Kanskje begge deler er sant.
Dette nye spillnettverket er like ekte som troen vi har på det, like pålitelig som koden som bygger det, og like menneskelig som ønskene som driver oss dit.

Fremtiden for spill: Hva kommer neste

Etter hvert som bruken utvides, vil digital pengespill utvikle seg fra å være basert på flaks til å bli en sosial opptreden og utforskning av identitet.
Se for deg turneringer hvor avatarer konkurrerer foran et globalt publikum, eller AI-dealere som tilpasser seg hver spillers rytme.
Tenk deg kasinoverdener som blander utdanning, historiefortelling og økonomi – delvis teater, delvis markedsplass, delvis drømmelandskap.

Nye trender inkluderer:

  • Plattformoverskridende integrasjon: Kobling av NFT-er og gevinster mellom forskjellige digitale verdener.
  • AI-drevet personalisering: Miljøer som reagerer på humør og atferd.
  • Etisk koding: Smarte kontrakter som integrerer ansvarlig spill direkte i rammeverket.

Fremtiden for dette landskapet avhenger kanskje ikke av teknologien i seg selv, men av hvordan menneskelige verdier er kodet inn i grunnlaget.
Hver revolusjon trenger en samvittighet – selv en som er bygget av lys.

Spillet innenfor

Når denne strålende digitale horisonten strekker seg lenger, lokker den både med undring og advarsel.
Den lover en utopi med uendelig spill – men hvert paradis har sin skyggeside.

Glitringen fra kodede terninger, pulsen fra neonlys, rushen fra anonym flaks – alt dette speiler noe evig i oss: behovet for å tro, å ta risiko, å drømme.
Til syvende og sist er denne nettverksbaserte verden av tilfeldigheter ikke bare en ny lekeplass.Den er en refleksjon – en illusjon – av den eldste innsatsen av alle: den menneskelige troen på at vi kan overvinne usikkerheten, selv når huset er laget av lys.

Tapas-rute i Polop

Polop de la Marina blir igjen et møtested for matelskere med den tredje utgaven av «Tapes Polopines», som finner sted denne helgen, fra fredag 17. til søndag 19. oktober.

Arrangementet er initiert av Polop de la Marina kommune, gjennom byrådene for handel og turisme, og har etablert seg som en av de mest etterlengtede begivenhetene i den lokale gastronomiske kalenderen.

Arrangementet samler innbyggere og besøkende rundt smaker, kreativitet og gjestfrihet i det lokale hotell- og restaurantmiljøet.

13 etablerte deltakere. I denne tredje utgaven er det oppnådd rekorddeltakelse med tretten etablissementer, som har designet eksklusive tilbud for anledningen.

Hvert etablissement vil tilby to gastronomiske kreasjoner: en «obligatorisk tapa», som i år må inneholde kylling og tomat blant hovedingrediensene, og en «fri tapa».

Begge ledsages av vin, øl eller brus for 5 euro.

De deltakende lokalene er: Bar El Castell, Bar Café Ensueño, Bar Restaurante La Nueva Era, Guara, Café La Plaça, La Tasca, León Dormido Coffe&Bar, Pub El Lloc, Restaurante Molí de Xirles, Bar Polmar, La Serreta Bar&Grill, Pizzería Els Xorros og Bar La Font.

I tillegg blir det i år arrangert en gastronomisk konkurranse som vil belønne kreativitet og kulinarisk kvalitet i tapasene.

Vinneren vil motta 300 euro, nummer to 200 euro og nummer tre 100 euro. Det er også planlagt en loddtrekning blant deltakerne, som kan delta ved å fylle ut brosjyren med stempler fra minst fire forskjellige steder og legge den i urnene som er satt opp på noen av de deltakende stedene. Vinnerne vil få en lunsj eller middag for fire personer, eller to lunsjer eller middager for to personer.

Polop kommune har stilt brosjyren til disposisjon for deltakerne, med ulike opplysninger som kart over ruten, beliggenhet til lokalene og parkeringsplasser, for å gjøre den gastronomiske turen enklere.

Som et supplement til programmet vil Plaça dels Xorros lørdag 18. oktober kl. 12.00 være vertskap for en opptreden av Colla El Ginjoler, Grup de Corda Ponoig og Grup de Danses El Porxet, som tilbyr en opplevelse som forener tradisjon, musikk og lokal mat.

Ordføreren i Polop de la Marina, José Luis Susmozas, understreket at «dette er en begivenhet som år etter år blir stadig mer populær og som allerede er uunnværlig i kalenderen vår», og oppfordret innbyggere og besøkende til å nyte arrangementet: «Barene og restaurantene venter på oss med sine beste tapas, med den spesielle smaken som gjør at hver bit smaker av Polop».

Autentisk landsby-messe ikke langt fra Alfaz del Pi

Ordføreren i Bolulla, ikke langt fra mer kjente Guadalest, Adrián Martínez Calafat, inviterer til høstesse i landsbyen denne helgen.

Fira de la Tardor fyller 14 år. Hvordan vurderer du utviklingen?

Det faktum at den fyller 14 år betyr at den allerede er en etablert messe. Siden 2019 har vi ønsket å fremme den ved å gjøre den kjent utenfor Bolulla og søke variasjon i alle bodene.

Hva kan de som kommer til Bolulla denne helgen forvente å finne?

Først og fremst vil de finne en sjarmerende landsby med vennlige innbyggere, som i tillegg denne helgen vil dele tradisjoner og gastronomi med alle besøkende, i tillegg til aktiviteter for alle aldre. Verksteder, trampoliner, musikalske opptredener og gratis smaksprøver er noen av de mange tingene de kan finne.

Det er også et fremtredende sted for gastronomiske tilbud, ikke sant?

Fremfor alt må man besøke bodene til mayorales, som serverer «caldo con pelota» til lunsj på lørdag og «olleta» på søndag. I tillegg serveres det typiske tapas på flere boder, pølser, coquetes, buñuelos, crepes osv. En uendelig rekke gode produkter.

I tillegg har de minste også et område og aktiviteter som er spesielt tilrettelagt for dem. Hva vil du trekke frem?

Generelt alt som inngår i programmet for de to dagene. Trampoliner og de forskjellige verkstedene, samt minidiskoen på lørdag.

Både lørdag og søndag er hele dagen fylt med aktiviteter, fortell oss om de viktigste…

Lørdag for eksempel kl. 13 minidisko for de minste, smaking av pølser fra Confrides kl. 14 og opptreden av Walectric kl. 22.

Og søndag smaking av skinke kl. 14, verksted med trehus og avslutningsopptreden kl. 19.

For de som aldri har besøkt området før, hvordan vil du beskrive landsbyen din?

Et sted med ren natur, hvor man kan koble av og som ligger nær alle tjenester. Med mennesker som tar imot deg med åpne armer.

Til slutt, Adrian, hva vil du si til innbyggerne i Marina Baixa for å få dem til å komme til Bolulla denne helgen?

At de har den perfekte unnskyldningen for å besøke messen vår denne helgen. At alle vil ha det gøy, både familier og de som kommer alene, for her vil de ikke være alene. De vil oppdage et arrangement som er organisert med mye innsats og hardt arbeid for å kunne vise en del av oss til alle som besøker oss, og de vil ikke angre.

Et globalt fenomen med lokale smaker

0

Sugar dating — relasjoner der personer med etablerte og modne ressurser tilbyr økonomisk støtte eller premiumopplevelser i bytte mot selskap til yngre kvinner — har sluttet å være et tabu forbeholdt USA og blitt en etablert realitet i Europa. Men ikke alle land opplever fenomenet på samme måte.
Spania og Norge, to nasjoner adskilt av over 3 000 kilometer og radikalt ulike kulturer, opplever veksten i sugar dating med særpreg som gjenspeiler deres verdier, økonomier og måter å forstå personlige relasjoner på.

Spania: middelhavsdiskresjon og stille vekst

I Spania har sugar dating vokst jevnt, men diskret, de siste fem årene. Internasjonale plattformer som Sugar Daddy Planet eller Seeking Arragement rapporterte i 2024 at Spania er det fjerde største markedet i Europa, med over 180 000 registrerte brukere, hvorav omtrent 65 % er unge kvinner mellom 20 og 28 år.

Men det er fremveksten av lokaliserte plattformer som virkelig har gjort forskjellen i denne konteksten: plattformen og bloggen Sugar Daddy España har posisjonert seg som pioner i det spanske markedet og blitt referansepunktet for tusenvis av brukere som søker en opplevelse tilpasset den lokale idiosynkrasien. Innholdet deres dekker alt fra hvordan man etablerer klare grenser til guider over de beste spanske byene for sugar dating, samt ekte brukervitnesbyrd.

«Det som skiller SugarDaddyEspaña.com fra internasjonale plattformer er forståelsen av de spanske kulturelle nyansene», forklarer Laura, bruker på 26 år fra Madrid. «Her verdsetter folk diskresjon, personlig nærhet og en varmere omgangsform. Det er ikke like transaksjonelt som i andre land.»

Den spanske profilen: lidenskap, livsstil og gjenværende tabu

Sugar dating i Spania er konsentrert hovedsakelig i Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla og Málaga. Kystbyene, spesielt om sommeren, ser en merkbar økning i aktivitet med ankomsten av turister og expats.
Den typiske spanske sugar daddy er en bedriftseier eller liberal profesjonell mellom 40 og 55 år, med månedlige inntekter over 5 000 euro. I motsetning til andre europeiske markeder søker den spanske sugar daddy ofte mer enn planlagte møter: han vil ha illusjonen av romantikk, lange middager, dype samtaler og en forbindelse som føles «ekte» selv om begge parter vet at det er en avtale.
«I Spania vil folk, selv i sugar dating, føle kjemi», forklarer Carmen, psykolog spesialisert i relasjoner i Barcelona. «Det er ikke nok at avtalen fungerer på papiret. Det må finnes den middelhavske gnisten, den menneskelige varmen.»
Den katolske kulturkomponenten, selv om den er svekket, skaper fortsatt en viss ambivalens. Mange deltakere foretrekker å ikke snakke åpent om avtalene sine, selv ikke med nære venner. Stigmaet består, særlig utenfor de store byene.

Norge: nordisk pragmatisme og avansert normalisering

Hvis Spania lever sugar dating med et snev av romantisk hemmelighold, behandler Norge det med den skandinaviske pragmatismen som brukes på nesten alle livets områder.
Norge, sammen med resten av de nordiske landene, har sett en eksponentiell vekst i sugar dating det siste tiåret. Ifølge bloggen Sugar Daddy Nordic og bransjedata har antallet norske brukere på sugar dating-plattformer tredoblet seg siden 2018, med Oslo, Bergen og Trondheim som byene med høyest aktivitet.
Sugar Daddy Nordic, det sosiale nettverket som dekker hele Nord-Europa inkludert Norge, Island, Finland, Sverige, Danmark og Estland, har blitt hovedknutepunktet for dette markedet. I motsetning til tradisjonelle datingplattformer fungerer dette nettverket som et komplett sosialt nettverk der brukere kan dele erfaringer, knytte kontakt med andre i ulike nordiske land og også få tilgang til et internasjonalt fellesskap globalt.

Den nordiske modellen: likestilling, åpenhet og høye standarder

Sugar dating i Norge har særegne kjennetegn som reflekterer skandinaviske verdier:

  1. Likestilling i praksis
    I motsetning til Spania, der 90 % av «sugar daddies» er menn, er omtrent 35 % av tilbyderne i Norge kvinner («sugar mommies»). Norske kvinner med suksessrike karrierer og høye inntekter ser ikke noe problem i å betale for mannlig selskap.
  2. Høyere kompensasjoner
    Avtalene i Norge ligger mellom 5 000 og 15 000 norske kroner per måned (omtrent 450–1 400 euro), men gitt det norske kostnadsnivået er disse tallene proporsjonalt like eller enda mer sjenerøse enn i Spania. En middag på en anstendig restaurant i Oslo kan lett koste 100 euro per person.
  3. Mindre sosialt stigma
    I et land der prostitusjon er delvis legalisert (det er lov å selge, men ulovlig å kjøpe), er debatten om sugar dating langt mindre moralistisk. Det norske samfunnet har en tendens til å se relasjoner fra et mer pragmatisk perspektiv: Hvis to voksne blir enige om en ordning som gagner begge, hva er problemet?
    «Venner vet at jeg har en sugar daddy», forteller Ingrid, 24 år, student i Oslo. «Det er ikke en skammelig hemmelighet. Det er ganske enkelt en måte å finansiere studiene mine på, mens jeg nyter opplevelser jeg ellers ikke kunne betalt for. I Norge er vi praktiske med slike ting.»
  4. Større formalisering
    Avtalene i Norge har en tendens til å være mer strukturerte. Det er ikke uvanlig at partene etablerer skriftlige kontrakter (selv om de ikke er juridisk bindende) som spesifiserer møtefrekvens, kompensasjon, klare grenser og avslutningsprotokoll. Denne formaliseringen gjenspeiler den skandinaviske arbeidskulturen der alt dokumenteres og avtales eksplisitt.

To modeller, to filosofier

Forskjellene mellom spansk og norsk sugar dating er avslørende:

Spania: hjertet før kontrakten

  • Emosjonelt fokus: Man søker forbindelse, kjemi, illusjonen om noe utover det transaksjonelle
  • Indirekte kommunikasjon: Økonomiske avtaler forhandles ofte varsomt, uten å være for eksplisitte
  • Sosial kontekst: Lange middager, turer, dype samtaler; delt tid er like viktig som aktivitetene
  • Varighet: Relasjonene har en tendens til å være lengre (6–18 måneder i snitt)
  • Diskresjon: Høy verdsetting av hemmelighold; liten offentlig åpenhet

Norge: effektivitet før dramaet

  • Pragmatisk fokus: Man søker klarhet, effektivitet, etterlevelse av avtalen
  • Direkte kommunikasjon: Økonomiske vilkår forhandles eksplisitt fra første melding
  • Sosial kontekst: Spesifikke aktiviteter, tydelig timeboxing; tid er en ressurs som optimaliseres
  • Varighet: Relasjonene har en tendens til å være kortere eller mer fleksible (3–6 måneder i snitt)
  • Åpenhet: Mindre stigma; større vilje til å snakke åpent

Konkrete data: veksten i tall

Spania:

  • Registrerte brukere på sugar dating-plattformer: ~180 000 (2024)
  • Årlig vekst: 22 % (2020–2024)
  • Gjennomsnittsalder sugar babies: 24 år
  • Gjennomsnittsalder sugar daddies: 47 år
  • Månedlig gjennomsnittskompensasjon: 800–2 500 euro
  • Hovedbyer: Madrid (32 %), Barcelona (28 %), Valencia (12 %)

Norge:

  • Registrerte brukere: ~45 000 (2024, langt mindre befolkning)
  • Årlig vekst: 35 % (2020–2024)
  • Gjennomsnittsalder sugar babies: 26 år
  • Gjennomsnittsalder sugar daddies/mommies: 43 år
  • Månedlig gjennomsnittskompensasjon: 6 000–12 000 NOK (540–1 080 euro)
  • Hovedbyer: Oslo (51 %), Bergen (22 %), Trondheim (14 %)

Hele Norden (SugarDaddyNordic.com):

  • Registrerte brukere: ~210 000
  • Land med størst deltakelse: Sverige (35 %), Norge (21 %), Danmark (18 %)
  • Andel sugar mommies: 28 % (vs 8 % i Spania)

Kryssvitnesbyrd: når kulturene møtes

Interessant er hva som skjer når brukere fra begge land interagerer. Med veksten i turisme og fjernarbeid er det ikke uvanlig at en norsk sugar daddy besøker Spania, eller at en spansk student tilbringer et semester i Oslo.
Erik, 52 år, nordmann som har hatt sugar babies både i Oslo og Barcelona, legger merke til forskjellene: «I Norge er alt klart fra starten. Hvor mye, når, hva vi forventer. I Spania er det en mer subtil dans. Mer romantisk, men også mer tvetydig. Jeg liker den spanske varmen, men noen ganger savner jeg den nordiske effektiviteten.»
Lucía, 27 år fra Madrid, som tilbrakte seks måneder i Bergen med en lokal sugar daddy, forteller: «Det var et kultursjokk. I Spania sendte min forrige sugar daddy meg god morgen hver dag, spurte hvordan jeg hadde det, det var det spillet av forførelse. I Norge sendte sugar daddyen min meg en kalender med tilgjengelige datoer og en Vipps-overføring punktlig hver måned. Effektivt, ja. Romantisk, overhodet ikke.»

Fremtiden: konvergens eller divergens

Vil disse to modellene nærme seg hverandre, eller forbli ulike?
Eksperter antyder at den digitale globaliseringen skaper en viss konvergens, spesielt blant yngre generasjoner. Spanske Gen Z er mer direkte og transaksjonelle enn sine forgjengere. Norske millennialer gjenoppdager verdien av emosjonell tilknytning.
«Jeg ser en generasjon unge europeere som tar det beste fra begge verdener», forklarer den danske sosiologen Dr. Anne Petersen. «De vil ha skandinavisk klarhet, men med et snev av middelhavsk varme. Plattformene som forstår dette, vil dominere markedet.»
Både SugarDaddyEspaña og SugarDaddyNordic utvider tjenestene sine. Den spanske plattformen arbeider med funksjoner som muliggjør større strukturering av avtaler (med læring fra den nordiske modellen), mens den nordiske inkorporerer mer redaksjonelt innhold og rom for emosjonell samtale (inspirert av den spanske modellen).

Konklusjon: to måter å leve det samme på

Sugar dating i Spania og Norge viser at det samme fenomenet kan oppleves på radikalt forskjellige måter avhengig av kulturell kontekst.
Spania farger det med lidenskap, romantikk og diskresjon. Norge nærmer seg det med åpenhet, likestilling og pragmatisme. Ingen modell er iboende bedre eller dårligere; de gjenspeiler ganske enkelt ulike verdier om hva en relasjon betyr, hvordan intimitet forhandles og hvilken rolle penger spiller i våre personlige liv.

Innerst inne er søken den samme, både på strendene i Málaga og i Bergens fjorder: menneskelig forbindelse på vilkår som fungerer for hver enkelt. Bare at noen gjør det med rødvin og en tre timers middag, og andre med digital kontrakt og øyeblikkelig bankoverføring.

Den 13. utgaven av EcoAltea arrangeres 7. og 8. oktober

Alternativ-messen, EcoAltea, arrangeres igjen nå 18. og 19. oktober. Det er 15. gang man byr på lokale produkter, foredrag, barneleker og andre aktiviteter.

Denne messen, som arrangeres av EcoAltea-gruppen i samarbeid med Altea kommune, Miguel Hernández-universitetet i Elche og Generalitat Valenciana, arrangeres også i år i hagene til Palau Altea og universitetet.

Det vil være mer enn 80 utstillere, rundt 40 foredrag og mer enn 40 workshops, et omfattende program med arrangementer som passer alle målgrupper og øker bevisstheten om denne livsstilen.

«EcoAltea-messen har over tid etablert seg som en alternativ messe som setter fokus på økologiske, lokale og miljøvennlige produkter. Det er en møteplass for håndverkere og for dem som deler verdiene økologi, bevaring av territoriet, omsorg for miljøet. En mulighet til å bli kjent med en annen måte å leve på og ha det gøy med det omfattende aktivitetsprogrammet. Jeg vil gjerne takke EcoAltea for innsatsen med å organisere en messe av denne typen, som har stor betydning for kommunen vår siden den tiltrekker seg et stort antall besøkende», sier Joaquim Devesa, rådmann for innbyggerdeltakelse.

Ifølge arrangørene fortsetter messen å vokse, og i år blir det flere aktiviteter og nyheter. Blant de viktigste nyhetene er «Espai Ecogastronòmic», der du kan delta på foredrag, smaksprøver, økologisk brød, vin, ost og andre lokale produkter som du kan kjøpe i de ulike bodene.

Også i år vil det være mange aktiviteter for barn, for eksempel leirehåndverk, mandalaer, historiefortelling og leker med tre…. I tillegg blir det show på scenen med musikere og sangere fra Altea og andre deler av provinsen «som vi ønsker å gi en mulighet», sier presidenten for EcoAltea, Juan Miguel Silvestre.

Internasjonale matdager i Altea

Den utmerkede gastronomiske variasjonen som Altea har å tilby, kan nytes på en «spesiell og eksklusiv» måte, ifølge det som ble sagt tirsdag av handelsrådmann José María Borja under presentasjonen av den II Jornadas de Cocina Internacional (Internasjonale matdagene) som vil finne sted i kommunen mellom fredag 17. og søndag 26. «Med deltagelse av tretten restauranter i byen som vil tilby retter fra Amerika, Afrika og Europa». Arrangementet er organisert av Asociación de Hosteleros y Empresarios de Altea (AHEA) og handelsrådmannen i samarbeid med Gastro Eventos og Cañavate Distribuciones.

José María Borja fremhevet suksessen med disse dagene, «siden det i sin andre utgave nesten har blitt en dobling av antall deltakende restauranter til totalt tretten med forskjellige kulinariske tilbud». I denne forbindelse har ordføreren oppgitt de deltakende restaurantene og maten fra deres respektive land som de tilbereder, i følgende liste: Orale Wey (Mexico), El Tajín de Oro (Marokko), El Austríaco (Østerrike), Pedacitos (USA), Bodegón Tío Ennio (Argentina), Ca Mezquida (Marokko), Talaia Espai Mediterrani (Mexico), Casa Vital (Norge), Café Bistro Nou Fornet (Frankrike), Carnicero Loco (Sveits), Himalaya Tandoori (Nepal), Plan B (Bulgaria) og Río Chico Gastrobar (Venezuela).

Kulturell gastronomisk attraksjon

Rådmannen har understreket at disse dagene «utgjør en kulturell gastronomisk attraksjon på grunn av mangfoldet av kjøkken vi har i Altea. Nå er det et godt tidspunkt å fremheve dem, fordi de beriker oss, er en del av vår kultur og er en del av hverdagen i vårt samfunn, som et eksempel på mangfoldet og diversiteten blant alle verdensborgere som har valgt å bosette seg i Altea, starte virksomheter her og gjøre sin gastronomi kjent for innbyggerne i Altea og alle som ønsker å være med oss under disse dagene», la han til.

Borja takket også Asociación de Hosteleros y Empresarios de Altea, Cañavate Distribuciones og Gastro Eventos for deres samarbeid om arrangementet, «og spesielt de deltagende restaurantene for deres vilje og innsats, som for noen innebærer en stor innsats å være en del av arrangementet. Uten restaurantene ville arrangementet ikke eksistert», avsluttet han.

Under presentasjonen av den andre utgaven av Jornadas de Cocina Internacional ble det servert noen retter tilberedt av flere av de deltagende restaurantene for å smake på dem «in situ». Presidenten for AHEA, Juan Abril, fremhevet mangfoldet av retter som ble servert og takket restauranteierne for deres deltagelse, samtidig som han betegnet denne andre utgaven som en «suksess» «på grunn av mangfoldet av deltagende kjøkken».

På den annen side fremhevet koordinatoren for arrangementet og ansvarlig for Gastro Eventos, Mario Ayús, det faktum at presentasjonen av denne konferansen sammenfaller med feiringen av Verdensdagen for hotell- og restaurantbransjen, 14. oktober, og han bekreftet at konferansen «viser kvaliteten på hotell- og restaurantbransjen i Altea».

Ayús har påpekt at «det er viktig å fremme gastronomien fordi den er en drivkraft for økonomien i Altea. Med arrangementer som dette, som fremmer internasjonal gastronomi, fremmes også kulturen, fordi vi til syvende og sist lærer kundene å kjenne andre typer mat og andre skikker, noe som gjør det mulig å tilegne seg variert gastronomisk kunnskap uten å måtte forlate Altea».

Til slutt takket Javier Cañavate arrangørene for «at de har invitert Distribuciones Cañavate til å delta på dette arrangementet. Jeg synes det er fantastisk at man på 10 dager kan nyte så mange forskjellige gastronomier, noe som viser den kulinariske mangfoldigheten i Altea».

En dyptgående guide til rustfritt stål: Velg riktig materiale for norsk industri

0

Rustfritt stål er selve ryggraden i moderne norsk industri. Fra de kritiske komponentene på en oljeplattform i Nordsjøen, til utstyret på et avansert subsea-fartøy, den krevende prosessindustrien på land eller i et fiskeoppdrettsanlegg – stålet er overalt. Men «rustfritt» er ikke én enkelt ting. Det er en sammensatt familie av legeringer, hver med unike egenskaper designet for spesifikke, tøffe utfordringer. Et feil valg kan føre til katastrofale og kostbare nedetider, mens riktig valg sikrer tiår med sikker og effektiv drift. I denne guiden, med innsikt fra ekspertene hos Stainless Europe, ser vi nærmere på de vanligste typene rustfritt stål og hvor Norges kjerneindustrier finner sin perfekte match.

Hva er det som gjør rustfritt stål… rustfritt?

Før vi dykker ned i de ulike familiene, la oss raskt se på magien bak materialet. Det som skiller rustfritt stål (eller mer korrekt, korrosjonsbestandig stål) fra vanlig karbonstål, er tilsetningen av minst 10,5 % krom (Cr). Når krom utsettes for oksygen, selv det i vanlig luft eller vann, danner det et ekstremt tynt, usynlig og tett «passivt sjikt» av kromoksid på overflaten. Dette sjiktet er utrolig motstandsdyktig og, viktigst av alt, selvhelbredende. Om overflaten ripes eller skades, gjendannes oksidsjiktet umiddelbart så lenge det finnes oksygen tilgjengelig. Det er dette passive sjiktet som beskytter det underliggende jernet fra å ruste. Ulike legeringselementer, som nikkel (Ni), molybden (Mo) og nitrogen (N), tilsettes så for å forbedre spesifikke egenskaper som formbarhet, styrke og motstand mot spesifikke typer korrosjon (som klorider i sjøvann).

Hovedfamiliene: mer enn bare «rustfritt»

Rustfritt stål deles vanligvis inn i fire (eller fem, om vi regner Duplex som en egen) hovedgrupper basert på deres krystallstruktur, eller «mikrostruktur».

1. Austenittisk stål: industriens virkelige arbeidshest

Dette er den desidert vanligste gruppen, som står for rundt 70 % av all bruk. Austenittisk stål er i utgangspunktet ikke-magnetisk (en god «hurtigtest» ute i felt, selv om kaldbearbeiding kan gjøre det svakt magnetisk) og er kjent for sin utmerkede formbarhet, sveisbarhet og svært gode korrosjonsbestandighet i de fleste miljøer.

  • Klassikeren 304 (1.4301): Ofte kalt «18/8» på grunn av sine 18 % krom og 8 % nikkel. Dette er ditt standardstål for storkjøkken, tanker i næringsmiddelindustrien og generelle konstruksjoner. Det fungerer utmerket i de fleste miljøer, men har en svakhet: klorider.
  • Det «syrefaste» 316 (1.4404/1.4436): Kongen av austenittisk stål. Ved å tilsette cirka 2-3 % molybden (Mo) får 316 dramatisk økt motstand mot gropkorrosjon og sprekkekorrosjon, spesielt fra klorider. Dette gjør det til standardvalget for marine miljøer, kjemisk industri, fiskeoppdrett og, i høy grad, offshore-applikasjoner der kontakt med saltvann er uunngåelig.

2. Ferrittisk stål: den magnetiska og økonomiske løsningen

I motsetning til austenittene, er ferrittisk stål magnetisk. De har en lavere kostnad fordi de generelt ikke inneholder (eller inneholder svært lite) dyrt nikkel. Korrosjonsmotstanden er god, ofte bedre enn vanlig karbonstål, men generelt ikke på nivå med 304. Deres store fordel, i tillegg til prisen, er at de ikke er følsomme for kloridindusert spenningskorrosjon.

  • Transport og varme: Bilindustrien bruker dem mye (f.eks. til eksosanlegg som 1.4509) hvor de tåler høye temperaturer, men de finnes også i varmevekslere og arkitektur.

3. Martensittisk stål: når hardhet er alt

Denne gruppen er også magnetisk, men dens unike egenskap er at den, akkurat som karbonstål, kan herdes gjennom varmebehandling. Dette gjør dem ekstremt harde og slitesterke, men det går på bekostning av korrosjonsmotstanden (som generelt er den laveste av de rustfrie familiene).

  • Slitestyrke og presisjon: Brukes til applikasjoner som krever ekstrem slitestyrke. Tenk knivblader, turbinblader, ventildeler og slitedeler i maskineri.

Duplex og Super Duplex: kraftpakkene for Nordsjøen

Nå kommer vi til det virkelig interessante for Norges spydspissindustri, spesielt offshore. Duplex-stål (som navnet antyder) har en blandet mikrostruktur på omtrent 50 % austenitt og 50 % ferritt. Dette gir dem «det beste fra to verdener».

  • Styrke: De er omtrent dobbelt så sterke som vanlig austenittisk stål (som 316). For en oljeplattform, en «subsea manifold» eller en rørledning på havbunnen, betyr dette at man kan bruke tynnere materialer, noe som sparer enormt med vekt og kostnader.
  • Korrosjonsmotstand: De har enestående motstand mot spenningskorrosjon (et stort problem for austenitter i varme kloridmiljøer) og utmerket motstand mot gropkorrosjon.

Standard Duplex (f.eks. 2205 / 1.4462): Dette er arbeidshesten i duplex-familien. Mye brukt i prosessindustrien, i kjemikalietankere og i mange offshore-strukturer.

Super Duplex (f.eks. 2507 / 1.4410): Når forholdene blir virkelig tøffe – høyere temperaturer, ekstremt aggressive kloridmiljøer (som i «sur» olje og gass, altså H₂S) – tar Super Duplex over. Med høyere innhold av krom, molybden og nitrogen gir de overlegen beskyttelse og styrke. Dette er et nøkkelmateriale for subsea-installasjoner, varmevekslere og kritisk utstyr på rigger. Dette er materialer som er kjernen i vår virksomhet, ikke bare i Norge, men også for våre kolleger som betjener det britiske markedet og den sentraleuropeiske industrien.

Å velge riktig materiale for norsk spisskompetanse

For norsk industri er materialvalget sjelden enkelt. Det er en nøye balansegang mellom ytelse, kostnad og levetid.

  • For offshore- og maritim industri: Dette er den mest krevende arenaen. Det er en evig kamp mot saltvann, høyt trykk og aggressive kjemikalier. Her er standard sjelden godt nok. Valget faller nesten alltid på høytytende austenittisk stål (som 316L eller 6Mo-stål som 1.4547/254 SMO) og, i økende grad, på Duplex og Super Duplex.
  • For fiskeoppdrett: En voksende sektor med unike krav. Utstyr som merder, fôringssystemer og sløyelinjer krever høy motstand mot sjøvann og biologisk materiale. Her er «syrefast» 316L ofte et minimum, men Duplex vinner terreng på grunn av sin styrke og overlegne korrosjonsmotstand.
  • For prosess- og landbasert industri: For kjemisk, farmasøytisk og næringsmiddelindustri på land, er kravene ofte knyttet til hygiene og motstand mot spesifikke kjemikalier, der 304L og 316L vanligvis er de foretrukne valgene.

Oppsummering: Din partner for riktig valg

Å navigere i jungelen av rustfrie kvaliteter – fra 1.4301 til 1.4410 – krever mer enn å bare lese et datablad. Det krever dyp kunnskap om hvordan materialene oppfører seg i reelle applikasjoner. Den totale livssykluskostnaden (LCC), ikke bare innkjøpsprisen, er det som teller. Å velge et billigere materiale som svikter for tidlig i en kritisk applikasjon til havs, er en økonomisk katastrofe.

Enten du spesifiserer materiale for et subsea-system, en kjemikalietanker eller en komponent til et oppdrettsanlegg, har Stainless Europe materialet og den tekniske ekspertisen. Med et omfattende lager av alt fra stålplater i standard austenittisk stål til høytytende rundstenger i Super Duplex og nikkellegeringer, er vi klare til å levere materialet som norsk industri krever for å forbli i verdensklasse.

Vinterens spennende sport på TV

0

Når mørket senker seg over Norge og kulden tar grep, er det lite som samler oss som sport på TV. Vintermånedene er fullpakket med høydepunkter – fra Premier League og Champions League til langrenn og håndball-VM. Dette er tiden da sofakosen møter adrenalinet fra de store arenaene, og når både norske og internasjonale utøvere gir oss noe å juble for. For mange nordmenn er det nettopp sportssendingene som setter rytmen i vinterhverdagen. Og med et mangfold av kanaler og strømmetjenester, finnes det alltid en kamp, et renn eller en finale å følge – uansett interesse.

Se Haaland i Manchester City

Erling Braut Haaland har på kort tid blitt et globalt fenomen. Etter overgangen til Manchester City har han satt Premier League i fyr og flamme med sine målrekorder og rå fysikk. Denne vinteren fortsetter han jakten på både ligatittel og Champions League-triumf – og fotballfans over hele verden følger hvert spark på ballen.

Manchester City spiller som vanlig på flere fronter: Premier League, Champions League og de engelske cupene. Hålands intensitet og evne til å dominere i boksen gjør hver kamp til et must-see.

Slik kan du se kampene på TV

Kampene med Manchester City sendes på Viaplay (V Sport) i Norge, som har rettighetene til Premier League. Du kan strømme alle rundene direkte eller se høydepunktene i reprise. Champions League-kampene sendes også på Viaplay, samt utvalgte oppgjør på TV 2 Play.

Se Sørloth i Atlético Madrid

Alexander Sørloth har funnet seg godt til rette i spansk fotball, og overgangen til Atlético Madrid har gitt ham en ny mulighet til å vise seg fram på toppnivå. Under trener Diego Simeone får han sjansen til å kombinere sin kraft og arbeidsmoral med klubbens kompromissløse spillestil.

Atlético er alltid med i toppstriden i La Liga og spiller jevnlig i Champions League. Med Sørloth på topp er det ventet flere store øyeblikk for norske fotballfans i vinter.

Slik kan du se kampene på TV

La Liga sendes i Norge på TV 2 Play, som dekker alle rundene gjennom sesongen. Champions League-kampene sendes på Viaplay og TV 2 Play, avhengig av rundene. Atlético Madrids kamper kan enkelt følges både på smart-TV og mobil via strømmetjenestene.

Viktige datoer for langrenn

Langrenn er selve hjertet av norsk vintersport, og sesongen starter for alvor i slutten av november. Verdenscupen i langrenn byr på spenning fra første stavtak, og vinteren 2025 er full av både klassikere og nye løp.

Blant høydepunktene finner vi Tour de Ski i januar og verdenscupen på Lillehammer som samler verdenseliten til sesongens største begivenhet. For mange nordmenn handler vinterhelgene om å stå opp tidlig, sette på kaffetrakteren – og la lyden av skirenn fylle stua.

Slik kan du se langrenn på TV

NRK og Viaplay deler rettighetene til langrenn. NRK sender store deler av verdenscupen, samt VM og de norske rennene, mens Viaplay tilbyr strømmedekning av hele sesongen. For mange er det en tradisjon å følge Bjørgen-, Johaug- og Klæbo-arvingene i kampen om nye triumfer.

Følg Bodø/Glimt i Champions League

Et av de mest spennende eventyrene i norsk klubbfotball de siste årene er uten tvil Bodø/Glimt. Etter å ha dominert Eliteserien, har laget tatt steget ut i Europa med selvtillit og stil. I årets Champions League-gruppespill møter de noen av kontinentets største klubber – og for mange nordmenn blir dette vinterens store høydepunkt.

Bodø/Glimt har imponert med offensivt spill, teknisk kvalitet og ureddhet mot langt større motstandere. Deres kamper på Aspmyra, under nordlyset, har allerede blitt ikoniske.

Slik kan du se Champions League på TV

Viaplay (V Sport) har rettighetene til Champions League i Norge. Her kan du se alle Glimts kamper, både live og i reprise. Utvalgte oppgjør sendes også på TV 2 Play, som tilbyr et bredt utvalg av europeisk fotball.

Følg håndball-VM for kvinner i november

Når håndball-VM for kvinner går av stabelen i november, retter hele landet blikket mot håndballjentene. Norge stiller som regjerende mester og er blant favorittene til å løfte troféet nok en gang.

Landslaget har en unik posisjon i norsk idrett – både som forbilde og som garantist for spennende mesterskap. Spillerprofiler som Nora Mørk, Henny Reistad og Silje Solberg har gjort norsk håndball til en institusjon. VM spilles denne gangen med kamper i både Europa og Sør-Amerika, noe som gir turneringen ekstra spenning og reiseeventyr.

Slik kan du se håndball-VM på TV

TV 3 og Viaplay sender alle kampene fra håndball-VM for kvinner. Her kan du følge Norges vei gjennom gruppespillet og hele veien til finalen. Viaplay tilbyr også repriser, intervjuer og bakgrunnsstoff fra mesterskapet.

TVkampen hjelper med å holde oversikt over TV-tider

Med så mange store sportsbegivenheter gjennom vinteren kan det være utfordrende å holde oversikten over hvem som spiller når – og på hvilken kanal, men TVkampen har all informasjon om sport på TV.

TVkampen samler sendeskjemaer fra alle de største sportene på ett sted – fra fotball og håndball til vintersport og motorsport. Nettstedet oppdateres daglig, slik at du alltid vet hvilke kamper og konkurranser som går live.

Du kan søke på lag, liga eller idrett, og tilpasse kalenderen etter dine favoritter. Enten du bare vil se Håland i aksjon eller planlegger en hel sportshelg, gir TVkampen deg full kontroll.

Her kan du plassere ankerteksten naturlig og relevant:

For den som ønsker å finne oppdaterte sendetider og kanaler for hele vintersesongen, er det enkelt å bruke TVkampen. Her får du full oversikt over alle sportsbegivenheter – fra Premier League og Champions League til håndball-VM og vinteridrett.

Tjenesten fungerer både på PC og mobil, og mange nordmenn bruker den som en “sports-TV-guide” året rundt.

En vinter full av sport og spenning

Denne vinteren byr på alt man kan ønske seg som sportselsker: Hålands eksplosjoner i Premier League, Sørloths spanske eventyr, langrenn i verdensklasse, Glimts heltedåder i Champions League, og håndballjentenes jakt på gull.

Uansett hvilken idrett som får hjertet ditt til å slå litt raskere, blir det mange øyeblikk å glede seg til – både på skjermen og i fellesskapet som sport skaper. Så finn frem pleddet, sett på kaffetrakteren og gjør deg klar for en ny vinter med sport i verdensklasse – rett fra stua di.

86 åring lå død i leiligheten i 15 år

En 86 år gammel mann har ligget død i sin leilighet i en boligblokk i Valencia i 15 år. Verken naboene eller hans egne barn hadde savnet ham i løpet av denne tiden, og hadde det ikke vært for en lekkasje forårsaket av kraftig regnvær, ville liket hans ha ligget i leiligheten i ubestemt tid.

Liket av Antonio Famoso ble funnet i helgen i en forfallen leiegård i Luis Fenollet-gaten i utkanten av Valencia. Det var naboene som slo alarm etter at en blokkering i avløpssystemet, forårsaket av kraftig regn, førte til at vann strømmet inn i eiendommen.

Antonio, som var født i Malagón, men bodde i Fuensanta-distriktet, hadde levd et tilbaketrukket liv siden han ble skilt for tretti år siden. Ifølge bekjente hadde han brutt kontakten med både barn og venner. Liket hans ble funnet fullt påkledd i en seng, omgitt av døde fugler, insekter og skitt. Ingen hadde mistenkt noe, selv ikke da det begynte å lukte, da ventilasjonen gjennom et åpent vindu trolig forsinket funnet. Ifølge politiet er det ingen tegn til kriminell handling.

Få mennesker i nabolaget husket Antonio. Familien hans hadde heller ikke meldt ham savnet. Lokale kilder sier at bankkontoen hans fortsatte å betale regninger og motta pensjon gjennom alle disse årene.

Outlet-messe i Benidorm 17. til 19. oktober

Hovedattraksjonen på denne messen med gode tilbud er kjøp av klær, sko eller hvitevarer med rabatter på opptil 50 %. Outlet-messen arrangeres 17. til 19. oktober i L’Aigüera-parken for å selge ut produkter som er ute av sesong og som ligger på lager.

Den uavhengige handelsforeningen (AICO) vil denne helgen sette opp sine boder i L’Aigüera-parken, med 15 butikker fordelt på 28 telt.

Produktene vil dekke et bredt spekter av varer: fra mote og sko til sportsartikler, hvitevarer, tekstiler og husholdningsartikler. «Målet er å kunne tømme lagerene våre for å kjøpe inn nye produkter til neste sesong», understreker AICO-president Raúl Parra.

Regional interesse

Lederen har sammen med handelsrådmann Javier Jordá presentert denne messen, som hvert år samler en del av byens handelsmenn og tiltrekker seg forbrukere fra Benidorm og andre byer i regionen, gitt tilbudene som kan finnes i begynnelsen av høstsesongen.

Åpningen av denne handelsmessen finner sted fredag morgen kl. 10.30, samtidig med den offisielle innvielsen. Både denne dagen og lørdag vil messen være åpen fra kl. 10.30 til 21.30, mens søndag vil stengetiden være kl. 21.00.

I løpet av disse dagene vil publikum, i tillegg til produkter til nedsatte priser, også finne oppblåsbare leker for barn og en bar, som i år igjen vil bli drevet av bar- og restaurantforeningen ABRECA.

Bargains

Parra har bekreftet at messen er «veldig komplett» og har oppfordret besøkende til å «komme spesielt de første dagene, da det er lettere å finne de beste tilbudene».

I tillegg vil kunder som kommer utenfra byen få mulighet til å parkere bilene sine på parkeringsplassen l’Aigüera eller på en hvilken som helst annen offentlig parkeringsplass, og de får en time gratis parkering når de handler i en av butikkene.

Handelsordføreren minnet om at arrangementet gir mulighet til å bli kjent med en del av det store utvalget av butikker i kommunen, samtidig som man kan dra nytte av store rabatter på produktene. Målet med aktiviteten, sa han, er å «selge ut overskuddet i butikkene».

Alicante
broken clouds
20.2 ° C
21 °
19.1 °
83 %
1kmh
75 %
fre
22 °
lør
23 °
søn
25 °
man
20 °
tir
17 °
Fuengirola
few clouds
19 ° C
22.1 °
19 °
77 %
2.6kmh
20 %
fre
21 °
lør
21 °
søn
22 °
man
21 °
tir
19 °