Home Blog Page 122

Nyttårsfeiring med 12 lykke-druer

0

Allerede i november kan man finne ferdigskrelte og steinfrie druer på boks i butikkhyllene. I Spania har de nemlig en litt spesiell nyttårstradisjon for at det nye året skal fylles med hell og lykke. I årets 12 siste sekunder skal en drue inntas per sekund, og tiden løper fort.

På nyttårsaften samles spanjoler på rådhusplassene eller andre møtepunkter rundt omkring i Spania for sammen å spise de 12 lykkedruene. De som ikke tar turen til rådhusplassene samler seg foran tv-skjermen og følger den nasjonale tv-sendingen fra Puerta del Sol i Madrid. På de siste 12 sekundene før nyåret må en drue inntas i takt med sekundviseren.


Ferske nyttårsdruer

Druesesongen har avsluttet, men i Vinalopò-dalen dyrkes det spesielle nyttårsdruer i siste halvpart av desember.

Det var borgemesteren i Novelda som for over hundre år siden fant ut at han ville prøve å beskytte druene mot druepest, en type møll som angrep og ødela frukten, ved å henge papirposer utenpå drueklasene. Én og én pose med åpen bunn ble møysommelig knyttet rundt hver sin drueklase mens druene fremdeles var små som pepperkorn. Og resultatet var en suksess. Ikke bare var druene fullstendig fri for både pest, fuktskader og fugleskitt, uten direkte sollys brukte druene lenger tid på å bli modne, og ble dermed søtere og mer velsmakende. Det lille mikro-klimaet inni hver pose sørget i tillegg for at alle druene ble modne samtidig, sånn at alle var like store.

uvaspain.jpg

Det sies at tradisjonen med å spise druer på nyttårsaften ble innført i 1909 i Elche som skal ha vært et ekstra godt drue-år. Pga den store avlingen bestemte myndighetene at de skulle gi bort en del av druene i forbindelse med nyttår, og det å spise druer på nyttårsaften har siden blitt en tradisjon. Mange stiller seg imidlertid skeptisk til denne historien, og minner om det den gang ville vært bortimot umulig å oppbevare vanlige druer som ble høstet i august/september helt frem til nyttårsaften. Uansett opphav, så er det en tradisjon som er blitt mer og mer vanlig i Spania, og som også har spredd seg til flere land i Sør-Amerika.

Sikrer seg velstand

Når klokka slår sine tolv slag ved inngangen til det nye året, så skal alle stå med 12 druer i hånda. For hvert klokkeslag må de spise én drue. På den måten sikrer de velstand for seg selv og sine nærmeste i det kommende året.

På Puerta del Sol midt i hjertet av Madrid, møtes tusenvis av mennesker for å feire inngangen til det nye året med ekte spansk ”alegría”. Barer, puber og diskoteker pleier å arrangere sine egne nyttårsfester der man kan danse til morgengry, og gatene er en eneste stor fest. Latter, moro, grupper av ungdommer og musikk fyller byen, mens bilene tuter for å hilse det nye året velkommen.

På nyttårsaften i 1989 klarte programleder Marisa Naranjo å blingse med klokkeslagene under direktesendingen. Spanjolene ble rasende for at de hadde gått glipp av druesermonien. Programlederen fikk sparken, og fremdeles er det mange som snakker om fiaskosendingen. Man tuller ikke med spanske tradisjoner.

Flere flyttet til Alicante enn Malaga

0

Rundt 84 745 utlendinger flyttet til Alicante i 2022, ifølge tall fra Spanias nasjonale statistikkinstitutt INE. I samme periode fikk Malaga 61.056 nye innbyggere.

Madrid registrerte 238 354 innvandrere, Barcelona (202 812) og Valencia (80 350).

Les hele rapporten om migrasjon til Spania hos INE.

Fra Ukrania og Latin-Amerika

Av de 61 056 nye utlendingene som har flyttet til Malaga-provinsen, kommer 19 362 fra søramerikanske land: argentinere (6 824), etterfulgt av colombianere (4 798). Tallene viser at nesten 14 000 av de nye innbyggerne er europeere. Nesten halvparten av disse (6 784) er fra Ukraina, mens 3 300 er fra Storbritannia.

Malaga-provinsen tiltrakk seg også folk fra Nord-Amerika i fjor, nærmere bestemt 1 188 personer, hvorav 737 er født i USA, mens 283 er meksikanere og 168 kanadiere.

41 % økning i innvandringen til Spania i fjor

Spania tok imot 887 960 innvandrere i 2021 mot 1,258 millioner i 2022, en økning på 41 %, viser tallene.

Høyesterett opprettholder fjerningen av Callosakorset

0

Administrasjonskammeret i høyesterett har i en kjennelse slått fast at et kors med en liste over døde fra bare én av sidene i den spanske borgerkrigen «er en opphøyelse av det militære opprøret, borgerkrigen og diktaturets undertrykkelse». Dommen støtter dermed fjerningen av korset fra et offentlig torg i Callosa del Segura, foran kirken, i henhold til loven om historisk minne.

SpaniaPosten skrev første gang om korset i Callosa i 2016 da høyre-radikale begynte å organisere seg for å «beskytte» korset. Det var i den samme kommunen man i 2017 så medlemmer av det spanske fascistpartiet «La Falange» (FE) marsjere i gatene under kjente paroler.

Dommen fra høyesterett avviser anken fra Plataforma Ciudadana en defensa de la Cruz mot bystyrets vedtak av 26. januar 2017, som avviste et forslag fra PPs kommunetalsmann om å bevare monumentet.

For høyesterett, som er enig i det som er blitt avgjort i tidligere instanser av en domstol i Elche og av Valencias høyesterett, har vi i denne saken «å gjøre med et religiøst symbol – korset – som inneholder elementer som gjør at det ikke kan anerkjennes å ha en nøytral verdi som et rent kunstnerisk eller kunstnerisk-religiøst symbol. Tvert imot, tilstedeværelsen av korset i det offentlige rom gjør det mulig å vurdere det som en opphøyet handling, i og med at det bidrar til å forsterke verdien av den sivile konflikten ved å inkludere en liste over de døde på den ene siden, noe som implisitt også innebærer en fordømmelse av den motsatte siden i den sosiale oppfatningen».

I kjennelsen påpekes det at den aktuelle saken skiller seg fra sakene som ble avgjort i Galicia og Navarra om henholdsvis et kors og en monolitt, siden alle elementer som opphøyer borgerkrigen og diktaturet var fjernet i disse sakene, slik at motsetningen som de ankende parter hevder ikke eksisterer.

Dommerne er heller ikke enige med den ankende plattformen i at saken er lik den som ble avgjort av Høyesterett i 2014, i motsetning til hva den ankende plattformen hevder, siden det i den saken, som gjaldt korset i La Muela de Orihuela, dreide seg om hvorvidt et slikt religiøst symbol kompromitterte statens konfesjonsfrihet og nøytralitet, noe som ble avvist av høyesterett.

Høyesterett understreker at, som det fremgår av høyesterettsavgjørelsene om oppgravingen av levningene etter Francisco Franco, er målet med handlinger som den som gjelder korset i Callosa de Segura «ikke noe annet enn å fjerne fra forgrunnen alt som betyr, representerer eller symboliserer sivil konfrontasjon. Dette formålet er ikke uforenlig med religionsfrihet, og det innebærer heller ikke å fornekte eller se bort fra noens tro».

Høyesterett påpekte som et vesentlig moment i de beviste fakta at det ved foten av korset eller sokkelen var ført en liste over avdøde personer, noe som gjorde at det ikke kunne anses som nøytralt, til tross for at en plakett som henviste til José Antonio Primo de Rivera og falangistiske helter var fjernet.

Utmerkelse til tursti i Villajoyosa

Turstien som går langs havet forbi Villajoyosa, Colada de Costa, har fått utmerkelsen «Sendero Azul» altså «Blå sti» for 2024. Det er foreningen for miljø- og forbrukeropplæring (ADEAC) som deler ut denne prisen til natur-områder for å anerkjenne kommunenes innsats for å gjenopprette og forbedre stier og ruter.

Colada de la Costa-stien, forbinder Torres-stranden med bukten og gir tilgang til Torre de l’Aguiló (et forsvarstårn mot korsarer og pirater fra 1500-tallet). Det er en rundløype på ca. 8 kilometer som går langs en del av den gamle kvegstien som tidligere krysset hele kysten av Villajoyosa.

Langs ruten er det noen viker som er vanskelig tilgjengelige, unntaket er «Racó del Conill». Hele ruten har utsikt over Middelhavet.

I 2024 er det tildelt 128 blå ruter, med 30 nye stier, inkludert den i La Vila Joiosa, og et nettverk på nesten 860 kilometer. De blå rutene finnes i 115 kommuner i 21 provinser.

Byråd for miljø i Villajoyosa, Carlos Soler, understreker at «dette er første gang denne skogstien har fått denne anerkjennelsen, så jeg er stolt over at arbeidet med å rydde og beskytte naturområdene i kommunen, som dette, bærer frukter, ettersom disse områdene beskytter oss, i tillegg til at Sendero de la Costa har blitt en attraksjon for aktiv turisme på grunn av nærheten til havet».

Senderos Azul-programmet belønner og anerkjenner bevaring og gjenoppretting av stier og ruter som er blitt til verdifulle ressurser for formidling og miljøopplæring, og som gjør det mulig å nyte naturen gjennom bærekraftige rekreasjons-, sports- og turistaktiviteter. For å få utmerkelsen Blå stier må man oppfylle en rekke kriterier og indikatorer som er gruppert i fire kategorier: stienes og rutenes egenskaper, informasjon, skilting og infrastruktur på stiene, bevaring og forvaltning av natur- og kulturarven og allmennhetens bruk av stiene.

Vil innføre vann-rasjonering i Fuengirola

Tiltaket vil bli innført om det ikke kommer noe regn den nærmeste tiden. Det vil det bli avbrudd i vannforsyningen i enkelte timer av døgnet.

Kommunen har allerede stengt alle dusjer i offentlige idrettsanlegg. Tidligere år har parkvesenet plantet julestjerner, noe de ikke gjør i år for å spare på vanningen.

Kommunen er sammen med det offentlige vannselskapet Gestagua i ferd med å utarbeide en tidsplan for avbruddene i vannforsyningen.

Byrådet har lansert en handlingsplan mot tørken, som blant annet omfatter arbeid for å fordele vannmengdene bedre. Ordføreren ber innbyggerne om å ta sitt «ansvar» i det som beskrives som en «svært bekymringsfull situasjon».

På en pressekonferanse nylig appellerte Ana Mula til innbyggerne i Fuengirola:

«Situasjonen er i ferd med å forverres, og vi må alle gjøre vår del og være ansvarlige i måten vi bruker vann på, både hjemme, på jobb og i offentlige lokaler. Jeg ber dere om å være ansvarlige og gå foran med et godt eksempel slik dere alltid har gjort når situasjonen krever det.

For øyeblikket opplever anslagsvis 200 000 innbyggere på Costa del Sol, hovedsakelig øst for Málaga, daglige avbrudd i vannforsyningen på grunn av tørken.

Typer av demens hos eldre: Tegn du ikke bør ignorere

0

Dr. Mirko Alavena, nevrolog ved Quirónsalud Torrevieja, svarer på de vanligste spørsmålene om ulike typer demens hos eldre og gir råd om hvordan man kan leve med sykdommen.

Hvilke typer demens finnes det?

«Demens er tap av mentale evner på grunn av skade på hjernen, noe som resulterer i manglende evne til å leve et selvstendig liv», forklarer Dr. Alavena.

Skader på hjernen kan ha ulike årsaker, men de vanligste hos eldre er nevrodegenerative sykdommer og vaskulære lesjoner.

Hva er symptomene på de ulike typene demens?

Spesialisten ved Quirónsalud Torrevieja legger vekt på følgende typer demens:

Alzheimers

Den vanligste nevrodegenerative sykdommen som forårsaker demens hos eldre, er Alzheimers, der hovedsymptomet er hukommelsestap.

Til å begynne med er det korttidshukommelsen som rammes, men etter hvert svekkes også andre tankefunksjoner som språk, resonnering, håndtering av gjenstander osv.

Det finnes mange andre nevrodegenerative demenssykdommer der hukommelsen ikke påvirkes like markant, men der andre hjernefunksjoner påvirkes. For eksempel frontotemporal demens, som påvirker språk og resonnering. Lewylegeme-demens, som gir fluktuasjoner og hallusinasjoner, demens assosiert med Parkinsons sykdom, posterior kortikal atrofi, primær progressiv afasi …

Vaskulær demens

Det finnes også vaskulær demens, som forårsakes av infarkter og/eller blødninger som ødelegger spredte områder i hjernen, og som kan ha svært varierte symptomer som vanligvis utvikler seg forskjøvet i tid.

Andre mindre vanlige former for demens skyldes normotensiv hydrocephalus, svulstlesjoner eller blødninger utenfor hjernen, autoimmune sykdommer, prionsykdommer, atypisk parkinsonisme, Wernicke-Korsakoff osv.

Hva er årsakene til de ulike typene demens i den eldre befolkningen?

Den vanligste årsaken er nevrodegenerativ, som ligger til grunn for sykdommer som Alzheimers, Parkinsons, frontotemporal demens, demens med Lewy-legemer, atypisk parkinsonisme osv. Selv om man vet at det finnes avleiringer av unormale proteiner som forgifter og ødelegger nevronene, er det ikke klart hva som utløser dem.

Den nest vanligste årsaken er vaskulær, som er relatert til hjerneinfarkter eller blødninger på grunn av progressiv opphopning av lesjoner i blodårene. De kan være relatert til vaskulære risikofaktorer som kan behandles (blodtrykk, kolesterol, diabetes, røyking), men det finnes også andre ikke-modifiserbare faktorer.

Andre mindre vanlige årsaker er normotensiv hydrocephalus hos voksne, hjernesvulster og hematomer utenfor hjernen, prionsykdommer eller autoimmune sykdommer. Kronisk syfilisinfeksjon blir også stadig sjeldnere.

Hvordan diagnostiseres og utredes de ulike typene demens hos eldre?

Demens kan diagnostiseres ved hjelp av et kort intervju med pasienten. Begynnende tilfeller («mild kognitiv svikt») krever imidlertid noen ganger en mer omfattende vurdering av kognitive funksjoner for å oppdage, bekrefte og kategorisere dem.

Når kognitiv svikt er bekreftet, må det tas bildeundersøkelser (CT, MR) og analytiske tester for å utelukke lesjoner som svulster, blødninger, infarkter, vitaminmangel, metabolske forandringer eller infeksjoner.

Nevrodegenerative sykdommer kan bare verifiseres ved mikroskopisk observasjon av hjernevev, noe som ikke er mulig i levende live uten at pasienten skades.

Det finnes nå nukleærmedisinske tester (SPECT og PET) og spinalvæskeundersøkelser (spinalpunksjon) som kan påvise både tap av aktivitet i ulike områder av hjernen og avleiring av enkelte unormale proteiner i hjernen. Disse testene kan gi større sikkerhet når det gjelder å stille diagnosen nevrodegenerativ sykdom.

Hvilken innvirkning har demens på livskvaliteten til eldre og deres omsorgspersoner?

Det avhenger av mange faktorer, blant annet tidligere personlighet og miljø.
Noen demenssyke kan være veldig føyelige og blide, mens andre kan være krevende og til og med aggressive. Selv om de har samme diagnose.

Vanligvis benekter Alzheimer-pasienter at hukommelsen er svekket, men de gjør feil, forlegger ting og klandrer til og med pleierne. Noen ganger kan de også forlate hjemmet og vandre rundt uten mål og mening. De er svært sårbare for ondsinnet bedrageri. De kan også være involvert i ulykker i hjemmet eller feilmedisinering.

Ved frontotemporal demens kan det være personer som er i stand til å tilbakevise og argumentere med korrekt informasjon, men som oppfører seg helt uhensiktsmessig og noen ganger til og med farlig. Det finnes tilfeller der de ødelegger for sine eiendeler før man i det hele tatt får mistanke om at de har et problem.

Ved Lewy body-demens kan hallusinasjoner av personer være svært bekymringsfulle. Det er svingninger som forvirrer omsorgspersoner, ettersom de kan ha dager med tilsynelatende klarhet avbrutt av dager med tydelig desorientering. De er også ofte forbundet med søvnforstyrrelser, slik at de sover om dagen og er urolige om natten. Balanseproblemer og fall er også vanlig.

Vaskulære demenssykdommer kan ha svært forskjellige symptomer, ettersom de avhenger av hvor i hjernen lesjonene oppstår, forklarer Alavena.

Varsel om fly-streik rundt årsskiftet

0

Bakkepersonalet i Iberia har varslet en åtte dager lang streik over nyttårshelgen som vil ramme tusenvis av reisende på 29 flyplasser. Bakgrunnen er en konflikt om bortfall av handlingtjenester på flere store flyplasser.

Streikevarselet dekker en av årets travleste perioder. De åtte streikedagene som fagforeningene UGT og CC OO har varslet, er planlagt til 29., 30. og 31. desember samt 1., 4., 5., 6. og 7. januar. Streikene omfatter 8 000 ansatte ved Iberia Airport Services, som håndterer passasjerer, bagasje og bakketjenester for fly.

Bakgrunnen for konflikten er at Iberia mister handling-tjenester på flere store flyplasser etter at luftfartsmyndigheten Aena la ut et anbud i september. Dette vil føre til at rundt 3000 ansatte fra Iberia Airport Services blir overført til nye selskaper som vant kontraktene, noe som har skapt bekymring blant fagforeningene for tap av arbeidstakerrettigheter og lavere lønninger. Streiken berører 29 nasjonale flyplasser, deriblant de ledende flyplassene Madrid-Barajas og Barcelona-El Prat, og berører ikke bare Iberia og selskapets samarbeidspartnere, men også mange andre flyselskaper som benytter Iberias bakketjenester.

Nøyaktig hvor mange flyvninger som vil bli berørt, er ennå ikke kjent, men forventes å bli avklart når samferdselsdepartementet fastsetter minimumstjenestene. Passasjerer som rammes av streiken, kan ikke kreve erstatning fra flyselskapene, men har krav på alternative flyvninger eller refusjon, samt kompensasjon for eventuelle ekstrautgifter.

Arbeidene på Foya Blanca går inn i sluttfasen

Renoveringen og oppussingen av vanninfrastrukturen i Foia Blanca-urbanisasjonen gjennomføres i flere faser, og den første av disse, som har pågått siden oktober i fjor, har nå gått inn i sluttfasen, som rådmann for byplanlegging Toni Such kunngjorde i morges. «En like viktig som nødvendig investering, 484 909,77 euro inkludert moms, for å utbedre foreldet infrastruktur som er mer enn 40 år gammel».

I oktober begynte kommunen i L’Alfàs del Pi å renovere vanninfrastrukturen i boligområdet Foia Blanca, et prosjekt som ble tildelt selskapet Tyosa Obras Públicas. På grunn av kompleksiteten utføres arbeidene etappevis langs de offentlige veiene Violeta, Sauce og Fern, som utgjør en del av boligområdet, der det er flest eneboliger.

Foia Blanca er en av de eldste urbanisasjonene i kommunen, og den hydrauliske infrastrukturen er over 40 år gammel og utilstrekkelig for å kunne tilby tjenester av høy kvalitet. Derfor installeres det et nytt forsynings- og avløpssystem i hele prosjektområdet, i samsvar med gjeldende standarder og med en kapasitet som er tilstrekkelig til å opprettholde den vannføringen som er planlagt av kommunens tekniske etat.

Det er verdt å merke seg at det eksisterende avløpsnettet for det meste går gjennom private tomter og samler opp avløpsvannet fra husene. Denne detaljen kompliserer og fordyrer løsningen, og det understrekes at «disse nettverkenes trasé gjennom private tomter gjør det vanskelig og ofte umulig å vedlikeholde dem skikkelig». Dette er en omstendighet som fører til at ledningsnettet blir ødelagt og skaper en rekke ulemper for nabolaget. På den annen side, legger rådmannen for byplanlegging i l’Alfàs til, «har vi i Calle Violeta oppdaget en rekke boliger som ikke er koblet til avløpsnettet, og som i dag tømmer vannet i septiktanker med de miljøproblemene det kan medføre. Vi måtte begrense arbeidet og prioritere de mest presserende tiltakene fra et teknisk synspunkt: Calle Violeta, Calle Sauce og Calle Helecho.

I samarbeid med Comunidad de Regantes del Canal Bajo del Algar skal det i forbindelse med de samme anleggsarbeidene installeres en gjenbrukbar vannledning for vanning, med sikte på å bevare de tilgjengelige vannressursene ved å gjenbruke renset vann, slik at alle grøntområdene i urbanisasjonen kan vannes med resirkulert vann. Til slutt vil alle berørte gater få nytt veidekke, noe som vil forbedre veidekket og sikkerheten, samt ny horisontal og vertikal skilting som vil gjøre bruken av veiene mer hensiktsmessig.

Tyveri fra bagasje: Guardia Civil arresterer 14 flyplassansatte

0

Fjorten ansatte ved en av Spanias største flyplasser for turister er arrestert mistenkt for å ha stjålet gjenstander fra innsjekket bagasje, opplyser Guardia Civil fredag.

Politiet beslagla angivelig stjålne gjenstander til en verdi av nesten 2 millioner euro, inkludert rundt 13 000 euro i kontanter, fra gruppen av ansatte ved den største flyplassen på Tenerife på Kanariøyene, heter det i en uttalelse. Ytterligere 20 flyplassansatte er under etterforskning i samme sak.

Flyplassen Sur-Reina Sofía de Tenerife håndterer rundt 11 millioner passasjerer i året, de fleste av dem europeiske turister. Etterforskningen ble innledet etter en økning i antall klager fra passasjerer om gjenstander som manglet i bagasjen, heter det i politiets uttalelse.

Tyveriene skjedde mens bagasjen ble plassert i flyets lasterom, opplyser politiet.

Når koffertene ble overført til flyene, ble de lastet og losset i et langsommere tempo og med større avstand mellom dem. Inne i lasterommet brøt de påståtte tyvene opp koffertene uten at resten av brukerne kunne se dem, og punkterte glidelåsen på koffertene for å åpne dem helt. Deretter tok de ut verdisaker og lukket dem igjen, slik at koffertene så ut som om de ikke hadde blitt tuklet med.

Ifølge politiets uttalelse var de påståtte medlemmene av banden «perfekt strukturert, med hierarkisk definerte funksjoner». Hvert medlem var ansvarlig for en av handlingene i forbrytelsen: valg av fly, gjemming av de stjålne gjenstandene, fjerning av dem fra flyplassens fasiliteter, salg til smykkehandlere eller via internett og fordeling av fortjenesten.

Guardia Civil gjennomførte flere ransakinger, både i skapene til flyplassansatte og i deres private biler og hjem. Myndighetene beslagla 29 luksusklokker, 120 smykker, 22 eksklusive mobiltelefoner og diverse elektronisk utstyr. Politiet mener at de mistenkte hadde solgt mange andre varer på nettet eller i lokale butikker.

Tørke: Havnen i Malaga forbereder tankskip med vann også til neste sommer

Hoveddelen av infrastrukturen som trengs for å losse vann fra tankskip på opptil 100 000 kubikkmeter, er allerede på plass.

Skip lastet med vann kan komme til å legge til kai i havnen i Malaga for å forsyne provinsen hvis nedbøren fortsetter å utebli. Junta de Andalucía og havnemyndighetene har denne uken redegjort for planene, ettersom Malaga fortsatt er plaget av tørke og vannstanden i de ulike vannmagasinene er rekordlav.

Størstedelen av infrastrukturen og rørledningene i havnen er allerede klare til å transportere vann til distribusjonssentrene i Malaga by, hovedsakelig til vannbehandlingsanlegget i El Atabal. Men for at rørledningen skal kunne tas i bruk, må den forlenges med ca. 100 meter til Pier 9 (containerkaien), der tankskipene med opptil 100 000 kubikkmeter råvann (ubehandlet vann) skal legge til. Kapasiteten for ferdig behandlet vann vil være 40 000 kubikkmeter.

Rørledningen til El Atabal – som aldri har vært i bruk – vil også trenge en vedlikeholdssjekk ettersom den er 30 år gammel. Den rimelige operasjonen vil innebære bruk av robotenheter som inspiserer rørledningen med kameraer og vurderer om det er behov for reparasjoner.

Juntaen og havnen i Malaga ønsker at rørledningen skal være ferdig og i drift i løpet av tre til fire måneder, mens rederier som Noatum får ansvaret for å organisere skipslastene med vann.

«Rederiene har blitt bedt om å lete etter tankskip med plass til 100 000 m3 råvann som skal leveres til El Atabal», bekrefter Carmen Crespo, delegat for Malaga-provinsen i Juntaen.

Malaga og Algeciras vil være de to hovedpunktene hvorfra vannet vil bli distribuert til Malaga by, Costa del Sol og Axarquía, blant andre deler av den andalusiske kysten, takket være sammenkoblingen av systemet.

Samtidig arbeides det for tiden med å øke vannmengden som overføres langs kysten fra Campo de Gibraltar til Nerja, med anlegget i Malaga som ryggrad for rensing og distribusjon til begge sider av Costa del Sol.
Siste utvei

Det er mange faktorer som kan påvirke kostnadene. De viktigste er fartøyets størrelse og egenskaper, hvor langt det skal transporteres og prisen på råstoffet. Det har også stor innvirkning på budsjettet om det er drikkevann eller råvann som transporteres. For det første fordi vannet ved kilden ikke er like mye verdt. For det andre fordi transporten og kravene om bord ikke er de samme. Og for det tredje fordi størrelsen på tankskipet også varierer.

Tekniske kilder har forklart at hver båt kan koste rundt én million euro. Andre eksperter sier at det ikke i noe tilfelle vil dreie seg om mindre enn 500 000-700 000 euro. En tredje gruppe av de som ble konsultert, anslår kostnadene til å være enda høyere.

Både Junta de Andalucía og de offentlige selskapene som leverer vann til innbyggerne, har allerede innledet kontakt med rederier, noe flere kilder i sektoren bekrefter overfor SUR.

Vannet som skal transporteres til Malaga, kan ifølge enkelte kilder komme fra havnen i Lisboa, som ligger i nærheten av det gigantiske Alqueva-reservoaret. Alqueva-reservoaret, som ble åpnet i 2002, er den største demningen i Vest-Europa og regulerer elven Guadiana i Alentejo-regionen. Et annet alternativ er at vannet kan komme fra avsaltingsanlegget Carboneras i Almeria.
Større etterspørsel

Catalonia har allerede offentliggjort detaljene i planen, som vil koste 22 millioner euro per måned og involvere ti skip. Skipene skal komme fra Tarragona, Carboneras og Marseille for å unngå vannrestriksjoner i byen neste sommer.

I mellomtiden har vannkonsortiet Bilbao Bizkaia i Baskerland lagt ut en anbudskonkurranse for vannforsyningen til 16 kommuner i Busturialdea-regionen for båter på 4000 kubikkmeter som skal transportere vann fra Santurce til Bermeo. Den månedlige kostnaden er 1,17 millioner euro.

Å hente vann fra havet er på ingen måte en ny idé i Spania.

Det var under tørken i 1995 at den første ledningen som kan brukes neste år, ble lagt i Malaga. På Costa del Sol var det aldri behov for dette, men samme år ble vann fra Chanza-reservoaret i Huelva fraktet til Cadiz og Ceuta.

Under tørken i 2005 var det, ifølge en pensjonert leder for byens vannselskap Emasa, forhandlinger om å hente tankbiler med vann fra Norge. «Prosessen var ganske langt fremskreden», sier José Luis Rodríguez, «men heldigvis begynte det å regne.»

Lenger borte var tørkesituasjonen så alvorlig i Benidorm i 1978 at vann måtte skipes inn. Og det samme skjedde i Barcelona i 2008

I Baskerland begynte man i fjor å frakte vann mellom havnene i regionen.

Å frakte vann sjøveien som et nødtiltak utvikles parallelt med andre tiltak, som for eksempel installering av mobile avsaltingsanlegg, som Junta de Andalucía kunngjorde i forrige uke.

Alicante-provinsen opplever det tørreste kvartalet i historien

0

Det spanske meteorologiske byrået (Aemet) advarte i går om at Alicante-provinsen og Valencia-regionen står overfor det tørreste kvartalet i historien. En tørr høst uten sidestykke, og en av de få månedene i november hvor det ikke har regnet en eneste dråpe vann i Alicante, skriver Aemet i sin siste oppsummering av værsituasjonen i regionen. På sin X-konto (tidligere Twitter) advarer Aemet om at det siden 20. september kun har regnet fire liter per kvadratmeter i byen Alicante i løpet av fem dager. «Alt som har regnet har kommet mellom kl. 22.00 og kl. 06.00 om morgenen, det vil si om natten, noe som betyr at mange innbyggere i Alicante ikke har sett regn på tre måneder», advarte han. Og dessuten er det ingen prognoser for at det etterlengtede regnet skal komme i løpet av de få ukene som er igjen av året.

Nye prosjekter for Altea kommune 2024

Rådhuset i Altea har presentert kommunens viktigste prosjekter for årets som kommer:

Trafikklysene på veien til Albir vil bli fjernet og at det snart bare blir ett kjørefelt i retning Altea-Albir langs sjøen. Til tross for at det har gått mange år siden sjøen spiste deler av veibanen her har man ikke reparert dette. Problemet «løses» nå med å gjøre strekningen enveis-kjørt.

| Rådhuset vil si opp kontrakten med konsesjonæren for parkeringsplassene og den blå sonen, og to store parkeringsplasser vil bli bygget ved siden av Palau Altea og i Sant Pere-gaten.

Året 2024 blir et av de viktigste årene for Altea siden den fikk sin nye general-plan. Urbaniseringen av PAI Bellas Artes, startet 28. november. Arbeidet med boulevarden Avenida Comunidad Valenciana vil begynne, munningen av Algar-elven vil bli økologisk restaurert, og blant andre prosjekter vil trafikklysene på Albir-veien bli fjernet, og når kontrakten med selskapet Asterita er på plass, kan prosjekteringen av to store underjordiske parkeringshus ved siden av Palau Altea og i Sant Pere-gaten begynne.

Ordføreren la til at «nå trenger vi at Generalitat Valenciana endelig godkjenner den, og fra da av vil en ny fase av fremgang begynne for kommunen». Han påpekte at med planen «vil vi kunne vokse urbanistisk, for frem til nå har vi blitt kvalt av mangel på nye boliger, det er markert hvor vi skal ha et industriområde, og det vil bli flere helse-, utdannings- og idrettsområder. I tillegg vil det nåværende trafikkproblemet bli løst». På samme måte påpekte han at PAI Bellas Artes «er en nødvendig plan for Altea og vil være en realitet i 2024, etter 23 års ventetid, når hovedveiene og infrastrukturen er ferdigstilt. Da vil det være på tide å begynne å bygge boliger, ettersom den offentlige tomten allerede er okkupert av Palau Altea og fakultetet for billedkunst ved UMH».

Bygging av to store underjordiske parkeringshus

Ordføreren kunngjorde at kontrakten med konsesjonæren for parkeringshusene og den blå sonen, Asterita, skal kanselleres. Dette er i følge ordføreren «er like rundt hjørnet». Rådhusets juridiske tjenester forsikrer at i løpet av første kvartal 2024 vil man kansellere kontrakten som frem til 2060 som regulerer parkeringen i byen. Etter denne «frigjøringen» ordføreren jobbe med å utarbeide og legge ut anbud på to store parkeringsplasser. En av dem ved siden av Palau Altea og i Sant Pere-gaten.

Fjerning av kontroversielle trafikklys

Trafikklysene som regulerer trafikken langs sjøen har lenge skapt mange protester. De politiske partiene lovet å fjerne dem i sine valgprogrammer for årets kommunevalg. Byråd Diego Zaragozí kunngjorde at den vil bli fjernet neste år, og at det bare vil være «ett kjørefelt i retning El Albir, mens det andre kjørefeltet er forbeholdt fotgjengere og syklister. Jeg har forståelse for at beboerne som bor der, må kjøre lenger med bil for å komme til sentrum, men dette tiltaket er til fordel for de fleste», sa han.

Flytter markedet

Frukt- og grønnsaksmarkedet i januar vil bli flyttet til Garganes-Basseta-parkeringen ved siden av klesmarkedet. Byråden sier dette ettersom «vi tror at begge markedene vil gjensidig forsterke hverandre ved å være lokalisert på samme sted, i tillegg til at det vil være økonomisk gunstig for rådhuset ved å halvere kostnadene til renhold og overvåking, og det vil også redusere trafikkbelastningen på Avenida de La Nucía, der frukt- og grønnsaksmarkedet ligger i dag».

Lager «ny» boulevard

Rådmannen kunngjorde også at etter helligtrekongershelgen «vil arbeidet med å fornye den sentrale boulevarden Avenida Comunidad Valenciana, midt i Altea sentrum, starte. Det underutnyttede område skal fornyes ved å bevare trærne og tilføre mer vegetasjon, der det også skal etableres lekeplasser for barn og områder for passiv gymnastikk og gymnastikk i skyggen».

Til slutt fremhevet Aurora Serrat prosjektet for «økologisk restaurering av Algar-elvens utløp over en strekning på 1600 meter», med en investering på nærmere en million euro «hvorav 95 prosent er subsidiert av EU-fondet for forbedring av elveleiet og gjenvinning av 27 hektar av elvens overflate».

Alicante
clear sky
30.2 ° C
31.5 °
28.9 °
57 %
6.7kmh
0 %
tor
30 °
fre
27 °
lør
27 °
søn
27 °
man
26 °
Fuengirola
clear sky
28.6 ° C
28.6 °
26 °
47 %
4.6kmh
0 %
tor
29 °
fre
26 °
lør
25 °
søn
25 °
man
24 °