I Malaga provinsen har callcenter som jobber mot skandinavia samlet seg over flere år nå. Fra senter i Mijas, Marbella, Benalmadena og Fuengirola ringer de til Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen jobber over tusen skandinaver, de fleste av dem kvinner i mellom 20 og 30 år.
Ett av de største er Barona lokalisert i Fuengirola. Her har 250 finner sine arbeidsplasser i Spania. På oppdrag fra flere forskjellige selskaper i Finland tar de telefonsamtaler for å hjelpe sine kunder i Nordmenn med å løse opp i trafikkbøter og dataproblemer. Barona håndterer også døgnåpen supportlinje for teleoperatører som Telia og DNA. De som ikke er på kundesupport selger internet og mobil-abbonementer. Noen jobber også med avtalebooking for pasienter innen den private helsesektoren i Finland.
Norske Sector Alarm har lenge vært lokalisert i Mijas like utenfor Fuengirola hvor det finnes en stor norsk koloni. Svenske Call4u er basert i Marbella hvor de har rundt 30 ansatte fra både Sverige og Norge.
Franske Webhelp betjener sine skandinaviske kunder fra sitt callcenter i Benalmadena hvor selskapet HeroBase har holdt til siden 2015. De utvikler programvare for nettopp callcenter.
Norwegian har satt ut mye av sin kundeservice til selskapet Runway. De holder til i Benalmádena sammen med Webhelp. Norwegian har en annet callcenter i Torrevieja hvor de har rundt 150 ansatte.
For bedriftene som etablerer seg på Costa del Sol er det langt enklere å rekruttere enn hjemme i Skandinavia samtidig som lønningene her er lavere. Det oppfattes som attraktivt og spennende å bo i Spania, samtidig som man faktisk kan få seg jobb i Spania uten å lære seg spansk.
Det er ingen grunn til å kjede seg på Costa del Sol. Fra Malaga til Marbella ligger den ene turistbyen etter den andre. Det er et utall restauranter, nattklubber og shoppingmulighetene er endeløse.