Vil du jobbe på Callcenter i Spania dra til Malaga

Publisert

I Malaga provinsen har callcenter som jobber mot skandinavia samlet seg over flere år nå. Fra senter i Mijas, Marbella, Benalmadena og Fuengirola ringer de til Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen jobber over tusen skandinaver, de fleste av dem kvinner i mellom 20 og 30 år.

Ett av de største er Barona lokalisert i Fuengirola. Her har 250 finner sine arbeidsplasser i Spania. På oppdrag fra flere forskjellige selskaper i Finland tar de telefonsamtaler for å hjelpe sine kunder i Nordmenn med å løse opp i trafikkbøter og dataproblemer. Barona håndterer også døgnåpen supportlinje for teleoperatører som Telia og DNA. De som ikke er på kundesupport selger internet og mobil-abbonementer. Noen jobber også med avtalebooking for pasienter innen den private helsesektoren i Finland.

Norske Sector Alarm har lenge vært lokalisert i Mijas like utenfor Fuengirola hvor det finnes en stor norsk koloni. Svenske Call4u er basert i Marbella hvor de har rundt 30 ansatte fra både Sverige og Norge.

Franske Webhelp betjener sine skandinaviske kunder fra sitt callcenter i Benalmadena hvor selskapet HeroBase har holdt til siden 2015. De utvikler programvare for nettopp callcenter.

Norwegian har satt ut mye av sin kundeservice til selskapet Runway. De holder til i Benalmádena sammen med Webhelp. Norwegian har en annet callcenter i Torrevieja hvor de har rundt 150 ansatte.

For bedriftene som etablerer seg på Costa del Sol er det langt enklere å rekruttere enn hjemme i Skandinavia samtidig som lønningene her er lavere. Det oppfattes som attraktivt og spennende å bo i Spania, samtidig som man faktisk kan få seg jobb i Spania uten å lære seg spansk.

Det er ingen grunn til å kjede seg på Costa del Sol. Fra Malaga til Marbella ligger den ene turistbyen etter den andre. Det er et utall restauranter, nattklubber og shoppingmulighetene er endeløse.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter