SpaniaGuiden – 15 år med leiebil i Spania

Publisert


SpaniaGuiden har siden starten i år 2000 vokst kraftig og har i mange år vært den mest populære tilbyder av leiebil i Spania for nordmenn.

Med base i Alicante samarbeider det norsk-eide selskapet tett med spanske tilbydere av leiebil for å fremforhandle gode avtaler og kunne forhinder og eventuelt løse opp alle potensielle problemer som kan oppstå når man leier bil i Spania. Primært handler det om å informere best mulig om betingelser, ofte spurte spørsmål og veilede om det skulle oppstå uhell mens man er på ferie med leiebilen.

– Å være fysisk tilstede i Spania og ikke jobbe fra et kontor i Norge er en stor fordel da. Vi kjenner mye av personalet hos leverandørene av bilene personlig etter å ha vært her siden 2001. Det gir oss mange fordeler både når vi forhandler om priser og når problemer oppstår, forteller daglig leder til SpaniaPosten.

SpaniaGuiden har sitt kundesenter sentralt i Albir i Alicante provinsen på Costa Blanca.

– Vi har spesialisert oss på steder i Spania med direktefly fra Norge, Alicante er den største destinajonen men mange nordmenn ankommer også på flyplassene i Malaga, Barcelona og Murcia. Lokalkontorene i Torrevieja og Benidorm blir også brukt av mange mens de oppholder seg i Spania.

Stort sett lite problemer med nordmenn

Det er stort sett ingen problemer knyttet til leie av bil i Spania. I sommersesongen er det mer “turist-utleie” og mange leier bil for første gang. Da anbefaler vi alltid at man ser ekstra nøye på info om leie. Det er lite spesielt egentlig å ta hensyn til, men noen blir overasket over at man i noen sammenhenger må legge igjen depositum når man leier. Dette er noe leverandørene har praktiskert mer siste årene. Også prisen på bensin er et tema som går igjen, prisene er så lave på leiebil i Spania at leverandørene har blitt strenge på alle slags ekstra og tar nå noe betalt for service knyttet til å fylle opp bilene med bensin og administrere refusjon av bensin på tanken osv.


Bedre kundeservice

– Første årene gjorde vi kun kundeservice på e-post, det var ikke kapasitet til mere. Siden begynt vi med kundeservice på telefon for de som har spørsmål, trenger hjelp til booking eller har spørsmål etter endte leie av bil. Vi jobber konstant for å bli bedre på kundeservice, analyserer de henvendelser vi får og oppdaterer både datasystemer og den info vi gir til kundene basert på det vi lærer av tilbakemeldingene. Dette er en bransje hvor det er viktig å ha teknikken i orden, det er mye data når man har tusener av kunder og biler over hele Spania samtidig som både tilgjengelighet og priser kan endre seg fra time til time når det er på det mest ekstreme. Implementering av store IT systemer kan være en utfordring, men det nye IT-systemet har vi hatt i drift nå i et par år, så tekniske feil er borte og nå handler det mest om å forbedre og justere ting etter kundenes ønsker og behov,  avslutter daglig leder. 

 

Har du spørsmål til det praktiske rundt leie av bil Spania og SpaniaGuidens tjeneste bør du først ta en titt på våre ofte spurte spørsmål om leie av bil i Spania.

Les mer om SpaniaGuiden og leiebil bransjen i Spania i artikkelen “SpaniaGuiden leiebil erfaringer gjennom 15år“.

Forsikring av leiebil i Spania – Er reiseforsikringens dekning tilstrekkelig?

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter