Statsminister Pedro Sánchez kunngjorde den store pengesummen under et besøk på Alicante lufthavn denne uken, og lovet større rullebaner, nye terminaler og grønnere teknologi mellom 2027 og 2031.
Spania gjør seg klar for en massiv oppgradering av flyplassene – med en investering på nesten 13 milliarder euro for å øke kapasiteten på de travleste knutepunktene.
Hoveddelen av utgiftene – nesten 10 milliarder euro – vil gå direkte til utvidelse av flyplasser, mens ytterligere 1,5 milliarder euro er øremerket bærekraftsprosjekter.
De største vinnerne er Barcelona-El Prat og Madrid-Barajas, som vil få nesten halvparten av potten. Barcelona skal få 3,2 milliarder euro, inkludert en ny satellitterminal og en 600 meter lang rullebaneforlengelse for å håndtere flere langdistansereiser.
Madrid vil få 2,4 milliarder euro for å øke kapasiteten til hele 90 millioner passasjerer i året, med en enorm renovering av flaggskipet T4-terminalen til en kostnad av 1,7 milliarder euro.
Turistmagneter tjener også på dette. Malaga lufthavn vil få 1,5 milliarder euro, Alicante flyplass 1,1 milliarder euro, Valencia 400 millioner euro og Tenerifes to flyplasser til sammen 800 millioner euro.
Men tidspunktet har vekket oppsikt – bare noen dager etter at lavprisflyselskapet Ryanair kuttet over en million seter på sine spanske ruter i en heftig strid med flyplassoperatøren Aena om landingsavgifter. Ryanair beskyldte Spania for å prise ut flyselskapene, mens Aena slo tilbake og beskyldte flyselskapet for «utpressing».
Miljøaktivister er også rasende og advarer om at megaprosjektene vil skade økosystemene akkurat når verden kjemper for å redusere karbonutslippene.
Til tross for motstanden insisterer Sánchez på at planen – kalt «DORA III» – er avgjørende for å hindre at Spanias flyplasser sprekker i sømmene. Bare Barcelona håndterte over 55 millioner passasjerer i fjor, nær grensen på 60 millioner.
Byggingen av de største prosjektene forventes ikke å starte før i 2030 – men da vil millioner av turister allerede strømme til Spanias luftrom.