Kan du tenke deg å komme deg fra Malaga til Marbella på bare 15 minutter med en førerløs lufttaxi? Det høres ut som science fiction av Jules Verne, men om noen år vil denne og mange andre reiser være mulig takket være bruk av passasjerdroner. I dette futuristiske scenariet ligger Malaga flyplass i forkant av utviklingen av ny luftmobilitet i Spania.
Enaire, det offentlige selskapet som administrerer flynavigasjon i Spania, og Crida, datterselskapet innen forskning og utvikling, var på utkikk etter en flyplass for å teste denne nye teknologien, «og i Malaga rakk vi umiddelbart opp hånden», sier Raúl Delgado, leder for kontrolltårnet, som er en pioner innen dette og andre områder av luftfartsforskning. «Vi har et team som elsker luftfart, og vi ønsker å gi byen den plassen den fortjener», sier han.
Kontrollørene i Malaga-tårnet er involvert i to ledende prosjekter i Europa, hvorav det første fokuserer på å studere sikker sameksistens mellom tradisjonell og ny flynavigasjon. Dette initiativet kalles Ensure, for kontroll av dronetrafikk.
Det andre er OperA-prosjektet: «Målet er å studere hvordan man kan koble sammen flyplassen med luftfartøyer i bysentra, praktisk talt fra dør til dør, slik at de to systemene kan sameksistere på en trygg måte», sier Delgado.
Ikke bare for de rike
Kontrolltårnet er involvert i disse to programmene innenfor Sesar, et EU-konsortium bestående av offentlige og private selskaper som arbeider for å utvikle fremtidens luftfart i det felles europeiske luftrommet. «Malaga er en spydspiss, det er Enaires referanse i Spania for denne typen teknologi.»
For byreiser vil det bli brukt 100 prosent elektriske, vertikalt startende og landende kjøretøy. I første omgang vil disse flyene være bemannet av en pilot, men i nær fremtid forventes de å bli autonome. Målet, understreker eksperten, er å gjøre denne nye urbane mobiliteten i luften tilgjengelig, «ikke bare for de rike».
OperA-prosjektet planlegger også å bygge en «vertiport» på flyplassen, som tilsvarer en helikopterlandingsplass for droner, og som skal utstyres med kraftige elektriske ladepunkter. Man ser også på muligheten for å bygge en annekterminal eller bruke de eksisterende terminalene. Aena, som er ansvarlig for bakkeområdet, ser etter mulige lokasjoner.
«Passasjerene kommer med fly fra London, går til vertiport-området og setter seg på en drone som tar dem til Granada eller Marbella, eller til et hotell i sentrum, eller til hjemmet deres på landsbygda», forklarer Delgado.
Flyturen fra Malaga til Marbella vil ta mellom 15 og 20 minutter, mens turen til Granada vil ta rundt 50 minutter.
De første testflyvningene vil være mellom Malaga og Granada, og tanken er at de skal starte i andre halvdel av 2025. Korridorene for disse operasjonene er allerede under utforming, slik at de er kompatible med tradisjonelle flyruter.
Og når vil de første passasjerene kunne gå om bord? Regelverket i EU er i ferd med å bli raskere fordi etterspørselen og teknologien allerede finnes.
«I løpet av tre til fire år kan vi være der, og jeg vet at det finnes selskaper i Malaga som allerede er interessert i denne teknologien, for å bli operatører og sette flytaxier i omløp. Vi vet ikke om det kommer til å bli mer som en taxi, et flyselskap eller en blanding av de to. I USA er for eksempel Uber sterkt involvert i denne nye teknologien, sier han.
Malaga er et spesielt interessant punkt for fremtidige luftfartsoperatører på grunn av muligheten for å koble seg til Costa del Sol, som har en klar mangel på mobilitet. «Vi har allerede fått forespørsler fra selskaper som ønsker å koble flyplassen til Marbella med helikopter, men med de rigide prosedyrene som finnes i Europa i dag, er det svært komplisert. Disse prosjektene er ment å gjøre dette til en realitet på mellomlang sikt», forklarer Delgado.
Om ti år vil droneoperasjoner være ti til én sammenlignet med kommersielle flyvninger. Hvis det i Malaga er 600 ankomster og avganger på toppdager, betyr det at det vil være opptil 6000 flyvninger med småfly hver dag. Dette gjelder droner i alle fasetter: overvåking, landbruk, rengjøring osv. I tillegg til disse allerede vanlige bruksområdene vil det snart komme andre, som pakkelevering og, fremfor alt, urban mobilitet.
De første passasjerdronene som sannsynligvis kommer til å fly fra Malaga flyplass, er de som for tiden designes av det tyske firmaet Lilium, og en del av prosessen foregår faktisk i Andalucía. Lilium ble grunnlagt i 2015 i München, og har et testsenter i Villacarrillo (Jaén). Lilium Jet er 100 % elektrisk og lander og tar av vertikalt. Det kan ta fire til seks passasjerer, har en marsjfart på 280 km/t og en rekkevidde på 250 kilometer. Det kan nå en høyde på 3000 meter. Hélity, flyselskapet som i dag driver helikopterruten mellom Malaga, Algeciras og Ceuta, har allerede vist interesse for å kjøpe fem av disse luftmobilitetskjøretøyene.