23.3 C
Alicante
30.4 C
Málaga
22 C
Las Palmas de Gran Canaria

Knut Frostad – Ble seil-direktør i Alicante

Knut FrostadTidligere toppseiler er sjef for verden tøffeste regatta
Knut Frostad begynte å seile på grunn av høysnue da han var ti år. Plagene var så ille at de førte ham langt til havs. Der kunne guttungen puste normalt og seiling ble etter hvert hans store lidenskap. Etter mange år i verdens toppelite står Knut Frostad (44) fortsatt bak roret. Siden 2008 har han vært administrerende direktør for Volvo Ocean Race med hovedkontor i Alicante by hvor nordmannen har bodd i et par år med sin familie.

Knut Frostad i Alicante

Det er en strålende morgen i Alicante by og solen skinner høyt oppe på himmelen. Det er helligdag i Spania og tempoet i den ellers travle storbyen er rolig og avslappet. Hovedkontoret til Volvo Ocean Race ligger ved enden av havna, midt i hjertet av byen. Det er også her starten går for den ni måneder lange og utfordrende regattaen den 5. november.
Regattaen begynte i 1972 og het da Whitbread around the world. Volvo tok over som eiere i 1999, derav navnet Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race
I løpet av regattaen skal lagene seile over 37 000 nautiske mil, gjennom seks kontinent og verdens mest utfordrende farvann. Turen går via Cape Town til Abu Dhabi, Sanya, Auckland, rundt Kapp Horn til Itajai, Miami, Lisboa og Lorient, før målgang i Galway, Irland i juli 2012.

Hovedkontoret
DSC_1781– Knut Frostad kommer snart, sier en smilende dame i resepsjonen.
– Vi bryr oss ikke så mye om helligdager her, forteller hun med et glimt i øye.
En solbrun, høy og norsk direktør dukker opp i det moderne og åpne kontorlandskapet. Knut Frostad er ikke lett å få tak i, for stort sett er han på reisefot.
– Vanligvis er det stor aktivitet her, men siden det er helligdag er det veldig rolig i dag, sier Frostad med et vennlig nikk. Rundt 40 personer har funnet veien til jobben i dag. Til vanlig er de 90 personer på kontoret.

Internasjonal bedrift
– Vi har tolv spanske medarbeidere, hovedsakelig fra Barcelona og Madrid. De har generelt mer respekt for autoriteter enn oss nordmenn, sier Knut Frostad til Spaniajournalen.

Ingen nordmann har tidligere hatt en tilsvarende toppjobb innen seilerverden og Frostad forteller at dette er hans største jobb i hans karriere. Den tidligere seileren har økonomisk utdannelse fra BI og han ble forespurt om å ta jobben som administrerende direktør av Volvo i 2007. Den gang lå kontoret i England og etter hvert ble det flyttet til Alicante.

Liker spansk livsstil

-Jeg trives kjempegodt i Spania, bedre enn i England. Menneskene er veldig hyggelige og jeg liker livsstilen, maten og klimaet her, forteller Frostad, som har bodd i Spania de siste to årene sammen med sin norske kone. Deres 18 måneder gamle datter går i spansk barnehage og nordmannen er imponert over alle tilbudene som finnes for barn.
– Alicante er full av parker med lekeplasser og Spania er et barnevennlig land hvor ting er godt tilrettelagt.


– Det er utfordrende å være nordmann i Spania og særlig det første året var frustrerende. En må bare lære kulturen her. Ting tar mer tid. Det går ikke an å gjøre en spanjol norsk, men nå er jeg blitt litt mykere og rundere i kantene, hevder den tidligere profesjonelle seileren.

Havet gir frihet
Knut Frostad er født i Harstad, men han vokste opp i Oslo og hadde venner med seilbåt i Vestfold.
– Vi seilte langs kysten og jeg begynte da jeg var ti år på grunn av høysnue. Først drev jeg med brettseiling og så gikk jeg over til seiling. Vi holdt på fra mars til desember, og det spilte ingen rolle om det var kaldt. Seiling krever for øvrig at en må bruke hode, armer og bein. En må kunne en del om vær og vind, strategi og taktikk. Det krever mye tenking og en må like havet. Havet gir frihet.
-Dør vinden, tar det bare lengre tid. På land har vi alltid dårlig tid. Der har vi alt vi trenger, unntatt tid. Havet er stikk motsatt og det tror jeg er sunt, sier Frostad.
I dag seiler han kun for moro skyld og familien har en liten seilbåt i San Juan, en forstad like nord for Alicante by. Frostad forteller at han var profesjonell seiler i 14 år og at han er et konkurransemenneske. Han var reserve under sommer OL-1988 og deltok i sommer-OL 1992. Han har deltatt fire ganger i Whitbread/Volvo Ocean Race. Første gang i 1993-94 på den svenske båten «Intrum Justitia», senere to ganger som skipper. Først på «Innovation Kværner» 97-98 og så «Djuice» 2001-02. I 2005-2006 var han vaktkaptein på sydishavsetappene på «Brasil 1» . Han har også seilt profesjonelt i Japan, USA og Frankrike.

La opp på grunn av frykt
– Jeg la opp seilingen fordi jeg faktisk ble redd. Det var under Volvo Ocean Race i 2005 og jeg seilte for Brasil. Under seilingen i sørishavet er det farlige isfjell og jeg hadde problemer med å sove og i tillegg var jeg bekymret. Da jeg følte at jeg ikke kunne stole på brasilianerne tenkte jeg at det var riktig å slutte. Jeg hadde hatt nok flaks, sier en åpenhjertig Knut Frostad.
– Seiling ligger i den norske folkesjelen. Vi har dyrket seilere. Nordmenn er oppvokst med mye dårlig vær og vi har levd i tøffe kår. Akkurat nå er der et generasjonsskifte i Norge hvor seilere som meg har sluttet. Den siste gangen Norge stilte opp med båt i Volvo Ocean Race var i 2002 og den tidligere seileren syntes det nærmest er en skandale at Norge ikke har en båt som deltar.

Seileren fra Tønsberg, Aksel Magdahl (32) er den eneste nordmannen som er med og han seiler for den kinesiske båten Sanya. Magdahl var min læregutt i 2004-2005, da han trente opp unge gutter til å race i Norge, forteller Frostad.

Spania stiller selv med to båter og Frostad sier at der er stor interesse rundt seiling i Spania. Valencia regionen har gitt Volvo Ocean Race gratis lokaler ved Alicantes havn. De stiller med økonomisk støtte og er delarrangører.

– Alle i den spanske kongefamilien seiler. Jeg har møtt de flere ganger. Da de var her under forrige Volvo Ocean Race i 2008-2009, var vi ute i en militærbåt sammen. Representanter fra den svenske kongefamilien kommer også til startene og prins Carl Philip er øverste beskytter, meddeler Frostad.
Begge kongefamiliene kommer også i år og ved åpningen av Volvo Ocean Race i 2008-09 i Alicante var der 920 000 besøkende. Flere hundre tok veien over fra Norge.

Volvo Alicante

Gratis for publikum
Foruten starthavna i Alicante er der ni vertshavner under regattaen. 82 byer var med i budrunden og Oslo var en av dem som ikke nådde opp.

– Stavanger jobber med å bli havn neste gang. Vi leverer noe og havnene leverer noe. De skal ha en bra infrastruktur, økonomi og underholdning. Spania bidrar veldig bra med arrangement og det å ha en båt fra landet har en positiv påvirkning, forteller Frostad. Han informerer om at en båt koster rundt 100 millioner norske kroner.

«Race Village» i Alicante åpnes den 14. oktober. Kinoer er på plass, et fast regatta museum, barer, restauranter, underholdning og aktiviteter for barn.

-«Race Village» er lagt opp til å være familievennlig og vi har masse arrangement for barn. Flere små « in port» regattaer er planlagt for publikum og det nye i år er at båter fra 1973 skal ha noe de kaller « Legend regatta». Ni båter er påmeldt.

– Berge Viking kommer med sitt originale mannskap fra 1981-82, med Peder Lunde som skipper, forteller Frostad, som oppfordrer nordmenn til å komme og heie.

Store utfordringer
Etter tre uker med «Race Village» arrangement dag og natt, starter de syv påmeldte båtene med sin lange og utfordrende ferd. Første stop er Cape Town. Her har Frostads team vært i forkant og satt opp en kopi av Alicantes «Race Village».

– Jeg har lært mye om mennesker og psykologi ved å være stengt inne på en båt med andre over lengre tid. Ut fra disse erfaringene har jeg utviklet teorier på hvordan en kan øke effektivitet mellom mennesker, motivere andre og bedre ens egen selvinnsikt. Jo, mer en vet om seg selv, desto lettere er det å håndtere konflikter, sier en engasjert Knut Frostad

Spanderer du en kaffe på redaksjonen?

Corona-krisen skadet våre annonsører såpass at de fleste ikke bruker penger på markedsføring nå. Dette blir langvarig da skaden på det norske næringlivet har stor i og med at de fleste nordmenn har blitt værende “hjemme” denne sommeren.

Vi ber om din støtte for å kunne bruke mer av vår tid på å holde deg oppdatert.

I steden for en betalingsmur har vi åpnet for ett frivillig abonnement. De som ikke er klare for det oppfordrer vi til å virtuell kopp kaffe på noen i redaksjonen nå og da.

Spanderer du på kaffen i dag?

leiebil i Spania

Trenger du leiebil til ferien i Spania?

Bruk SpaniaGuiden når du bestiller leiebilen så bidrar du også samtidig til SpaniaPostens som bringe gratis nyheter på norsk fra Spania. Avisen mottar «en kaffekopp» for hver leiebil som bestilles i 2020.

Fordeler med SpaniaGuiden:

  • Ingen forskuddsbetaling!
  • Pris-garanti! Finnes tilsvarende leiebil billigere, matcher vi prisen!
  • Gratis avbestilling!
  • Fri kilometer når du henter på Malaga eller Alicante-flyplass.
  • Gebyr for full refusjon av bensin-depositum inkl. i anvist pris.
  • Standard forsikring inkludert, utvidet forsikring er frivillig opsjon.
  • Flyplass-gebyr er alltid inkludert.
  • Nesten alle bilene er nye 2020 / 2019-modeller.

Se prisen for din her – husk at de større bilene fullbookes først, reserver i dag!

Kommentarer

SpaniaPosten
Etablert i 2002. SpaniaPosten publiseres på papir i Alicante og Malaga-provinsene. Våre skribenter er fastboende i Spania og fagfolk med årtier av erfaring fra nettopp Spania.

Drept av vannscooter under ferien

En 31 år gammel turist omkom i en vannscooter ulykke på Costa del Sol. Mannen som var fra Holland hadde leid fartøyet...

Nytt helsesenter til Orihuela Costa

Rådhuset i Orihuela jobber for å få regionale myndigheter til å bygge en klinikk på Orihuela Costa. Rådhuset foreslår at de lar...

Nødsentral med utlendingskontor til Orihuela Costa

Nødsentralen blir på 4.700 m2 og vil gjøre livet for de som bor på Orihuela Costa langt enklere. Den...

Halvparten av flyene var «kansellerte»

Sammenliknet med forrige sommer var det i år bare halvparten så mange flyavganger til Spania juli måned. Det spanske...

Relaterte saker

En heldagstur gjennom drueåkre og bortgjemte strender nord på Costa Blanca

Fra Altea eller Albir ligger det en rekke vakre landsbyer og et utall bortgjemte viker og bukter. Alt er tilgjengelige mindre enn...

Santa Barbara borgen i Alicante

Ruvende 166 meter over Alicante by med klar utsikt over Middelhavet troner den mer enn tusen år gamle Santa Barbara borgen over Costa Blancas hovedstad...

Allehelgens-marked i Cocentaina

Allehelgensdag var noe som ble innsatt av pave Urbano IV. Katolikkene måtte nemlig ha en dag for ukjente helgener og alle de helgenene som...

Hogueras i Alicante 21.-22. juni 2019

Årets fiesta begynner fredag 21. juni, gater stenges av og skulpturer plasseres i gatene, det hele fortsetter til den store finalen lørdag 22. juni,...

Alicante Flyplass (ALC)- Guide og info om transport, leiebil, taxi og busstider

Alicante flyplass eller Alicante–Elche Airport som en offisielt heter er en av de største og nyeste i Spania og den som mottar flest reisende fra...

Moros y Cristianos i Alcoy – Folkelig Historieforfalskning

Moros y Cristianos festivalen er godt kjent blant skandinaver som har tilbrakt en sommer i Villajoyosa eller en september måned i Altea. Men for...

Tradisjonell mat, keramikk og kultur-messe i Agost

Høst er messtid noe som betyr gastronomi og håndtverksmesse i Agost, en liten landsby ikke langt fra Alicante. Messedagene i 2017 er 6. til 9....

Dryppesteinsgrotter i Busot – Cuevas de Canelobre

I den lille landsbyen Busot, 24 kilometer nordvest for Alicante, ligger en av Spanias mest imponerende dryppsteinsgrotter, las Cuevas del Canelobre. I den 70 meter...

Severdigheter i Alicante

Med sine knappe 270 000 innbyggere er Alicante en relativt liten storby. Med sin beliggenhet på middelhavskysten er det en vakker by, med lange...

Marmorkirken i Novelda

Vakkert beliggende på en høyde 3 km fra sentrum av Novelda finner vi den mauriske borgen ”el castillo de La Mola” fra 1200 tallet....
- Advertisement -