Knut FrostadTidligere toppseiler er sjef for verden tøffeste regatta
Knut Frostad begynte å seile på grunn av høysnue da han var ti år. Plagene var så ille at de førte ham langt til havs. Der kunne guttungen puste normalt og seiling ble etter hvert hans store lidenskap. Etter mange år i verdens toppelite står Knut Frostad (44) fortsatt bak roret. Siden 2008 har han vært administrerende direktør for Volvo Ocean Race med hovedkontor i Alicante by hvor nordmannen har bodd i et par år med sin familie.

Knut Frostad i Alicante

Det er en strålende morgen i Alicante by og solen skinner høyt oppe på himmelen. Det er helligdag i Spania og tempoet i den ellers travle storbyen er rolig og avslappet. Hovedkontoret til Volvo Ocean Race ligger ved enden av havna, midt i hjertet av byen. Det er også her starten går for den ni måneder lange og utfordrende regattaen den 5. november.
Regattaen begynte i 1972 og het da Whitbread around the world. Volvo tok over som eiere i 1999, derav navnet Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race
I løpet av regattaen skal lagene seile over 37 000 nautiske mil, gjennom seks kontinent og verdens mest utfordrende farvann. Turen går via Cape Town til Abu Dhabi, Sanya, Auckland, rundt Kapp Horn til Itajai, Miami, Lisboa og Lorient, før målgang i Galway, Irland i juli 2012.

Hovedkontoret
DSC_1781– Knut Frostad kommer snart, sier en smilende dame i resepsjonen.
– Vi bryr oss ikke så mye om helligdager her, forteller hun med et glimt i øye.
En solbrun, høy og norsk direktør dukker opp i det moderne og åpne kontorlandskapet. Knut Frostad er ikke lett å få tak i, for stort sett er han på reisefot.
– Vanligvis er det stor aktivitet her, men siden det er helligdag er det veldig rolig i dag, sier Frostad med et vennlig nikk. Rundt 40 personer har funnet veien til jobben i dag. Til vanlig er de 90 personer på kontoret.

Internasjonal bedrift
– Vi har tolv spanske medarbeidere, hovedsakelig fra Barcelona og Madrid. De har generelt mer respekt for autoriteter enn oss nordmenn, sier Knut Frostad til Spaniajournalen.

Ingen nordmann har tidligere hatt en tilsvarende toppjobb innen seilerverden og Frostad forteller at dette er hans største jobb i hans karriere. Den tidligere seileren har økonomisk utdannelse fra BI og han ble forespurt om å ta jobben som administrerende direktør av Volvo i 2007. Den gang lå kontoret i England og etter hvert ble det flyttet til Alicante.

Liker spansk livsstil

-Jeg trives kjempegodt i Spania, bedre enn i England. Menneskene er veldig hyggelige og jeg liker livsstilen, maten og klimaet her, forteller Frostad, som har bodd i Spania de siste to årene sammen med sin norske kone. Deres 18 måneder gamle datter går i spansk barnehage og nordmannen er imponert over alle tilbudene som finnes for barn.
– Alicante er full av parker med lekeplasser og Spania er et barnevennlig land hvor ting er godt tilrettelagt.


– Det er utfordrende å være nordmann i Spania og særlig det første året var frustrerende. En må bare lære kulturen her. Ting tar mer tid. Det går ikke an å gjøre en spanjol norsk, men nå er jeg blitt litt mykere og rundere i kantene, hevder den tidligere profesjonelle seileren.

Havet gir frihet
Knut Frostad er født i Harstad, men han vokste opp i Oslo og hadde venner med seilbåt i Vestfold.
– Vi seilte langs kysten og jeg begynte da jeg var ti år på grunn av høysnue. Først drev jeg med brettseiling og så gikk jeg over til seiling. Vi holdt på fra mars til desember, og det spilte ingen rolle om det var kaldt. Seiling krever for øvrig at en må bruke hode, armer og bein. En må kunne en del om vær og vind, strategi og taktikk. Det krever mye tenking og en må like havet. Havet gir frihet.
-Dør vinden, tar det bare lengre tid. På land har vi alltid dårlig tid. Der har vi alt vi trenger, unntatt tid. Havet er stikk motsatt og det tror jeg er sunt, sier Frostad.
I dag seiler han kun for moro skyld og familien har en liten seilbåt i San Juan, en forstad like nord for Alicante by. Frostad forteller at han var profesjonell seiler i 14 år og at han er et konkurransemenneske. Han var reserve under sommer OL-1988 og deltok i sommer-OL 1992. Han har deltatt fire ganger i Whitbread/Volvo Ocean Race. Første gang i 1993-94 på den svenske båten «Intrum Justitia», senere to ganger som skipper. Først på «Innovation Kværner» 97-98 og så «Djuice» 2001-02. I 2005-2006 var han vaktkaptein på sydishavsetappene på «Brasil 1» . Han har også seilt profesjonelt i Japan, USA og Frankrike.

La opp på grunn av frykt
– Jeg la opp seilingen fordi jeg faktisk ble redd. Det var under Volvo Ocean Race i 2005 og jeg seilte for Brasil. Under seilingen i sørishavet er det farlige isfjell og jeg hadde problemer med å sove og i tillegg var jeg bekymret. Da jeg følte at jeg ikke kunne stole på brasilianerne tenkte jeg at det var riktig å slutte. Jeg hadde hatt nok flaks, sier en åpenhjertig Knut Frostad.
– Seiling ligger i den norske folkesjelen. Vi har dyrket seilere. Nordmenn er oppvokst med mye dårlig vær og vi har levd i tøffe kår. Akkurat nå er der et generasjonsskifte i Norge hvor seilere som meg har sluttet. Den siste gangen Norge stilte opp med båt i Volvo Ocean Race var i 2002 og den tidligere seileren syntes det nærmest er en skandale at Norge ikke har en båt som deltar.

Seileren fra Tønsberg, Aksel Magdahl (32) er den eneste nordmannen som er med og han seiler for den kinesiske båten Sanya. Magdahl var min læregutt i 2004-2005, da han trente opp unge gutter til å race i Norge, forteller Frostad.

Spania stiller selv med to båter og Frostad sier at der er stor interesse rundt seiling i Spania. Valencia regionen har gitt Volvo Ocean Race gratis lokaler ved Alicantes havn. De stiller med økonomisk støtte og er delarrangører.

– Alle i den spanske kongefamilien seiler. Jeg har møtt de flere ganger. Da de var her under forrige Volvo Ocean Race i 2008-2009, var vi ute i en militærbåt sammen. Representanter fra den svenske kongefamilien kommer også til startene og prins Carl Philip er øverste beskytter, meddeler Frostad.
Begge kongefamiliene kommer også i år og ved åpningen av Volvo Ocean Race i 2008-09 i Alicante var der 920 000 besøkende. Flere hundre tok veien over fra Norge.

Volvo Alicante

Gratis for publikum
Foruten starthavna i Alicante er der ni vertshavner under regattaen. 82 byer var med i budrunden og Oslo var en av dem som ikke nådde opp.

– Stavanger jobber med å bli havn neste gang. Vi leverer noe og havnene leverer noe. De skal ha en bra infrastruktur, økonomi og underholdning. Spania bidrar veldig bra med arrangement og det å ha en båt fra landet har en positiv påvirkning, forteller Frostad. Han informerer om at en båt koster rundt 100 millioner norske kroner.

«Race Village» i Alicante åpnes den 14. oktober. Kinoer er på plass, et fast regatta museum, barer, restauranter, underholdning og aktiviteter for barn.

-«Race Village» er lagt opp til å være familievennlig og vi har masse arrangement for barn. Flere små « in port» regattaer er planlagt for publikum og det nye i år er at båter fra 1973 skal ha noe de kaller « Legend regatta». Ni båter er påmeldt.

– Berge Viking kommer med sitt originale mannskap fra 1981-82, med Peder Lunde som skipper, forteller Frostad, som oppfordrer nordmenn til å komme og heie.

Store utfordringer
Etter tre uker med «Race Village» arrangement dag og natt, starter de syv påmeldte båtene med sin lange og utfordrende ferd. Første stop er Cape Town. Her har Frostads team vært i forkant og satt opp en kopi av Alicantes «Race Village».

– Jeg har lært mye om mennesker og psykologi ved å være stengt inne på en båt med andre over lengre tid. Ut fra disse erfaringene har jeg utviklet teorier på hvordan en kan øke effektivitet mellom mennesker, motivere andre og bedre ens egen selvinnsikt. Jo, mer en vet om seg selv, desto lettere er det å håndtere konflikter, sier en engasjert Knut Frostad