Politi-kiosk til 50.000 fungerer ikke

0
131
ofipol_torrevieja.jpg

Politiets nye informasjons- og anmeldelses-kiosk på strandpromenaden i Torrevieja fungerer ikke. Installasjonen som er oppført av den spanske stat i samarbeid med Torrevieja kommune har kostet 50.000 euro, men kan ikke tas i bruk fordi det lokale telekommunikasjonsnettet er for svakt. Kiosken ble innviet av byens ordfører Eduardo Dolón (PP) i august, men har fremdeles ikke vært i bruk.

Ideen bak den så kalte Ofipol (Oficina Policial Permanente) er at folk rask og effektivt skal kunne oppnå kontakt med politiet via videokonferanse. På en skjerm inne i boden vil man få snakke med en politibetjent som står klar til å svare på henvendelser og ta imot eventuelle anmeldelser. Det er også meningen at ofre for vold eller folk som føler seg truet skal kunne være beskyttet mot eventuelle overgripere. Politi-kiosken som er et nytt spansk pionerprosjekt er utstyrt med skanner der identifikasjon, dokumenter og annet bevismaterialet kan sendes til politistasjonen. Det skal også være mulig å fornye identitetskort og pass.

Problemet med installasjonen i Torrevieja skal være at telekommunikasjonsnettet i området ikke gir rask nok Internett-forbindelse til at videokonferansene kan gjennomføres. Derfor har kiosken som er plassert på strandpromenaden Paseo Vista Alegre blitt stående ubrukt i flere måneder.

Installasjonen som skal ha kostet 50.000 euro (ca. 420.000 kroner) er oppført av den spanske stat i samarbeid med Torrevieja kommune. Kiosken ble formelt innviet i august av representanter fra staten og fra regionsadministrasjonen i Valencia samt ordføreren i Torrevieja, Eduardo Dolón (PP). De siste dagene skal teknikere fra selskapet som står bak oppføringen ha gjort nye forsøk på å få kiosken operativ, skriver avisen Información.