Orihuela Costa, den verste sommeren i historien

Publisert

Innlegg skrevet av Asociación de Vecinos de Cabo Roig y Lomas de Orihuela Costa Tomas Moreno.

Som talsmann for Foreningen for naboer i Cabo Roig og Lomas de Orihuela Costa, skriver jeg denne artikkelen for å formidle følelsen av enorm skuffelse og frustrasjon blant innbyggerne på kysten, over den situasjonen de opplever.

Bystyret, med ordfører Pepe Vegara (Partido Popular) i spissen, ble utnevnt den 20. juni, og de ansvarlige rådmennene og deres 23 rådgivere ble utnevnt, med lønninger som til sammen vil overstige to millioner euro/år. Manuel Mestre, leder for Vox, ble utnevnt til byråd for området Orihuela Costa.

I løpet av de siste to månedene har innbyggerne på kysten med forundring observert at praktisk talt ingen av de alvorlige problemene de lider under, har blitt løst. Dette som en konsekvens av kommunal handlingslammelse og passivitet, noe som fremgår av følgende fakta:

Siden begynnelsen av året har strendene i Orihuela vært uten strandbarer og tilhørende tjenester (solsenger, parasoller, vannsport). Dette har ført til en betydelig nedgang i antall brukere, som har flyttet til andre strender i nærområdet. I tillegg har det tatt lang tid å få toalettene på plass, og de er nå mangelfullt rengjort. Den nye regjeringen har besluttet å endre anbudssystemet, noe som vil utsette gjenopptakelsen av strandbarene til tidligst i begynnelsen av 2024. Dette er en torpedo i kystturismens vannlinje og vil koste oss nærmere en million euro.

Renovasjons- og gateryddingstjenesten er fortsatt svært mangelfull i forhold til behovene på Orihuela Costa, både når det gjelder renovasjonskjøretøy og maskiner, samt containere, som krever totalrenovering. Hva venter de på for å kjøpe de tusen nye containerne som kysten trenger?

Som en konsekvens av disse manglene er tilstanden i gatene våre i sommer, med overfylte containere, søppelsekker på fortauet, sigevann overalt, manglende feiing osv., katastrofal, ifølge innbyggerne og kan sees på sosiale nettverk.

Sommerskolene, som er så nødvendige for balansen mellom arbeid og fritid for foreldre til elever på kysten, har ikke blitt etablert, noe som er til stor skade for lokalsamfunnet.

Rydde- og søppeltjenesten fungerer fortsatt ikke som den skal, på grunn av mangel på ressurser, planlegging, samfunnsengasjement og politikontroll. Resultatet er at gatene våre ser ut som i den tredje verden, fulle av søppel, husholdningsartikler og beskjæringsrester. Oppryddingen av et par søppelfyllinger som rådhuset nylig har gjennomført, er helt utilstrekkelig hvis den ikke følges opp av en miljøpark, noe vi har krevd i mange år.

Vi har ikke sett noen forbedring av veiene langs kysten de siste to månedene, til tross for at vi har engasjert et firma til å vedlikeholde dem. Ingen lapping av hull (Villamartín-veien skriker etter det!), og heller ingen fornyelse av den vertikale og horisontale skiltingen. Mangelen på materialer er en alvorlig hindring for de tjenestene som inngår i kontrakten. Hva venter de på for å få kjøpt inn asfalt, belegningsstein, maling osv.? I mellomtiden fortsetter trafikksikkerheten og integriteten til kjøretøyene som kjører i gatene våre å bli alvorlig kompromittert, og innbyggerne lurer på hvordan slikt tull er mulig.

Parkene, hagene, trærne (palmer osv.) og lekeplassene våre er forlatt fordi kontrakten for vedlikehold ennå ikke er tildelt. Vi vet foreløpig ikke når denne nye kontrakten, som er så nødvendig, vil være operativ. Så lenge den ikke er på plass, vil vi fortsatt ha mer enn 50 % av parkene og hagene uten skikkelig vedlikehold, ubeskårne palmer som sprer jord på fortauene, busker på rundt en halv meter i gatene og på fortauene osv.

Til slutt vil vi påpeke at foreningen den 29. juni i fjor presenterte en sjokkplan for rådmannen i Orihuela Costa, Mestre, med sikte på å forbedre de grunnleggende tjenestene frem til sommeren 2023. Det er svært nedslående å se at praktisk talt ingen av de 26 tiltakene vi foreslo, har blitt gjennomført til dags dato.

Samtidig er det enighet blant innbyggerne om at dette er den verste sommeren i Orihuela Costas historie. Og en følelse av raseri, avmakt, frustrasjon og tristhet er i ferd med å innfinne seg blant dem, når de ser hvordan tiden går og det eneste håndfaste de siste to månedene har vært de gode godtgjørelsene som er etablert for rådmennene og det høye antallet rådgivere som er ansatt, som for øyeblikket ikke ser ut til å være nyttige for å nå målene.

Kystens innbyggere er lei av å vente i årevis på grunnleggende tjenester og infrastruktur som er minst like bra som i de omkringliggende kommunene.

Pepe Vegara, ordfører i Orihuela, kysten er nær kollapsen av sine grunnleggende tjenester og innbyggernes tålmodighet. Vær så snill å gjøre noe, og gjør det snart, ved å informere oss offentlig om hvilke tiltak du planlegger å iverksette på kort og mellomlang sikt. I løpet av de siste to månedene har dere undergravd den tilliten og entusiasmen dere har skapt hos innbyggerne.

Vår støtte og vårt samarbeid vil ikke mangle for å sikre at de oppfyller sine valgløfter og at denne sommeren, den verste sommeren i Orihuela Costas historie, ikke gjentar seg.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter