Havnen i Torrevieja – 50 år

Publisert

Havnen i Torrevieja stod ferdig i 1963 og har siden fungert som hovedhavn i Vega Baja for eksport av salt og jordbruksprodukter. Havnen er en naturlig forlengelse av byen til sjøen og sees på som en naturlig og viktig del av byens sjøfartshistorie.
Havnen, som består av tre båthavner i tillegg til den kommersielle havnen og fiskeflåten, har stor betydning for byens handelsvirksomhet og turisme. Selve planleggingen av byggingen gikk ikke enkelt for seg. I mer enn et århundre stilte torreviejas innbyggere seg spørrende til byggingen av havnen, men tanken om en lokal havn skapte også et håp om fremgang og utvikling for hele regionen.

Havnen i Torrevieja stod ferdig i 1963 og har siden fungert som hovedhavn i Vega Baja for eksport av salt og jordbruksprodukter. Havnen er en naturlig forlengelse av byen til sjøen og sees på som en naturlig og viktig del av byens sjøfartshistorie.
Havnen, som består av tre båthavner i tillegg til den kommersielle havnen og fiskeflåten, har stor betydning for byens handelsvirksomhet og turisme. Selve planleggingen av byggingen gikk ikke enkelt for seg. I mer enn et århundre stilte torreviejas innbyggere seg spørrende til byggingen av havnen, men tanken om en lokal havn skapte også et håp om fremgang og utvikling for hele regionen.
Historien om byggingen kan lett sammenlignes med mange offentlig prosjekter av i dag, forsinkelser, økonomiske vanskeligheter, korrupsjon, nedleggelse av bedrifter og store prosjekt overskridelser. Arbeidet begynte allerede i 1862 og ble snart stanset på grunn manglende stein, men i kontaktoppsigelsen kan man lese at styresmaktene hadde oppveiet klager reist av havnene i Alicante og Cartagena som fryktet fremtidig kommersiell rivalisering. Prosjektet ble ytterligere forsinket på grunn av protester fra innbyggerne i Vega som stilte krav til sine kommuner formelt til Ministerio de Fomento, løst oversatt til norsk: Utviklingsdepartementet.
Flere ganger tydde regjeringen til privat sektor for finansiering, uten resultat. Penger fra offentlig eller privat sektor var vanskelig å oppdrive. Arbeidene ble ikke tatt opp igjen før i 1915 som førte til at bønder i regionen og i Torrevieja ble fratatt fordelene av stor handelsvirksomhet som foregikk i andre nærliggende havner under årene med krig i Europa.
Den viktigste utviklingen skjer mellom 1924 og starten på borgerkrigen. I denne perioden ble 1,2 millioner tonn stein kastet i sjøen fra Cape Santa Pola og man så starten på dagens 1400 meter lange havn. En alvorlig storm ødela bryggene i førtiårene. Men modernisering av saltutvinning i begynnelsen av 50 årene satte fart på byggingen og førte til at staten forpliktet seg til å forsterke og reparere skadene fra stormen. Byggearbeidene foregikk kontinuerlig fra 1952 og i 1963 stod havnen ferdig.
Havnen kom noe sent, men Torrevieja har benyttet dens særegenheter og fordeler med moderne lastebilflåter, ivaretakelse av fiskeflåten og tre marinaer mettet med tusenvis av fritidsbåter som tiltrekker turister.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter