Grunnbudsjettet for anbudet er på 1 618 767 euro, med en gjennomføringstid på 3 måneder.
Kommunestyret (JGL) i Torrevieja kommune har godkjent utarbeidelsen av prosjektet og arbeidsledelsen av arbeidene med urbanisering av havnen i Torrevieja og tilstøtende områder, utvinning av Muelle Mínguez og ombygging av havnemiljøet, presentert av selskapet IPYDO-LAQUANT, UTE. Grunnbudsjettet for anbudet er på 1 618 767 euro (inkludert moms), med en gjennomføringstid på 3 måneder.
Formålet med disse arbeidene er å gjennopprette den østlige delen av Muelle Mínguez, som i dag ligger under bakken og er brukt av havneområdet. For å oppnå dette er det laget en variant av den nåværende havnekanten, slik at det dannes et vannspeil som skal føres inn i havnepromenaden. På denne vannspeilet vil pelene som skal bære rampen til fritidssenteret som er under oppføring, bli plassert. På den måten oppnår man to viktige mål: å gjenopprette og øke verdien av baksiden av Muelle Mínguez, og på den andre siden å integrere adkomsten til fritidsområdet i omgivelsene som er under utvikling i havnen.
Les også: Torreviejas første havn og historie: Salt og menneske-smugling av spanske bønder til Algerie
Oppgradering av den historiske Muelle Mínguez
Hensikten med dette tiltaket er å øke verdien av dette historiske elementet i byen og at det kan besøkes for å gjøre det kjent, ettersom Mínguez-kaien i tillegg er et unikt verk, som ikke finnes andre steder i Spania.
I bukten og innløpet til Torrevieja var den såkalte Muelle Mínguez den eneste kaien som eksisterte fra 1870-tallet og frem til 1950-tallet. Her kunne man laste og losse varer, særlig fiske- og hageprodukter fra Vega Baja. Det var riktignok to kaier i Eras de la Sal, som staten hadde bygget: den første i vest, fra 1777, og den østlige mellom 1835 og 1841. På den sistnevnte ble det bygget en bukk som var i drift fra 1898 til 1958. Men det var bare salt fra lagunen som ble lastet på Eras de la Sal-kaiene. Frem til Mínguez-kaien ble bygget, ble skipene lastet og losset ved å gå i land på stranden mellom Cornuda-punktet og stedet der Mínguez-kaien ligger.
Antonio Mínguez var en av de mest innflytelsesrike personene i Torrevieja på den tiden, og han var ordfører i byen i flere perioder i løpet av denne omveltningsperioden. Etter at Mínguez-kaien ble bygget, måtte all lasting og lossing av annet enn salt foregå på denne kaien.
Mínguez-kaien forsvinner
Muelle Mínguez-kaien forsvant funksjonelt, men ikke fysisk, på 1950-tallet da den nye fiskekaien, som fortsatt eksisterer i dag, ble bygget. I mars 1957 reiste flere ingeniører til Torrevieja for å undersøke på stedet det som skulle bli Torreviejas fiskerihavn. I løpet av 1958 ble utfyllingsarbeidene bak fiskekaien gjennomført i et godt tempo. Mínguez-kaien ble lagt inn i den første linjeføringen av fiskekaien fra 1959. I den andre traseen ble det på midten av 1960-tallet bygget et fiskemarked og andre tilleggsbygninger for fiskeindustrien. Da havnen ble «fylt opp», ble fiskekaien delt, slik at bare vestsiden av Mínguez-kaien har vært synlig siden den gang, og igjen står kvaderstenene, en rampe, en trapp og noen vakkert utformede noráis.
Denne kaien er en historisk og kulturhistorisk ressurs av ubestridelig verdi som har blitt bevart fordi den er en del av havneinfrastrukturen som senere ble bygget i Torrevieja. Den er inkludert i Torreviejas generelle byplanleggingskatalog som et historisk-kunstnerisk monumentalt element.