Rådhuset i Torrevieja har asfaltert sentrumsgatene Calle Ramón y Cajal. Man vil nå bruke disse gatene for å løse opp i trafikk-probmeene som i årevis har plaget en av hovedveiene ut av sentrum. Gatene som går parallelt med kysten og Juan Aparicio-promenaden.
Fjernet parkering og terrasser
Fra og med denne uken har den første strekningen, ca. 200 meter mellom Paseo de la Libertad og Calle Zoa, fått fjernet parkering og terrasser på høyre side. Til tross for at denne gaten er bred nok til å ha parkeringsplass på begge sider, har den en høy tetthet av trafikk og fotgjengere, spesielt i helgene og i de månedene det er mye turister her.
Hoteller og puber
Dette tiltaket rydder også veien slik at den på mellomlang sikt vil bli en av utkjøringene for trafikk som ikke finner parkeringsplass når strandpromenaden i Torrevieja blir gågate. Et prosjekt som i sin helhet berører Paseo de la Libertad, der alléen forsvinner, frem til Paseo de Vista Alegre. At det ikke lenger er plass til å anlegge terrasser har rammet minst tre etablissementer som har holdt store deler av gateløpet okkupert hele året. To av byens mest populære og kjente kebap-restauranter og en av de få gjenværende historiske pubene i Ramón y Cajal, som en gang var Torreviejas viktigste utested.
Restaurantene beholder sine uteområder i de tilstøtende gatene mot Paseo de Juan Aparicio, mens puben beholder halvparten av terrassen foran lokalene. Fjerningen av terrassene og parkeringsplassene rydder opp i en gate som i store deler av året har hatt store problemer med trengsel. Enkelte steder er det satt opp pullerter for å hindre at biler parkerer på fortauet.
Containere
Beslutningen om å rydde opp i gaterommet har også omfattet fjerning av øya med containere i krysset med Calle Zoa, som tvang fotgjengere til å bruke kjørebanen for å krysse gaten på grunn av det smale fortauet. Problemet er løst for trafikken, også ved å fjerne en underjordisk container, men ikke for fotgjengere, som fortsatt er tvunget til å gå ned til asfalten for å passere fordi bredden ikke tillater mer enn én person, umulig hvis du trenger rullestol eller skyver en tralle. Fortauet er fortsatt bittelite. Byrådet har besluttet å flytte containerne – åtte i alt – til enden av Zoa-gaten, foran et hus i første etasje.
Trafikk
Trafikkavdelingen gjennomførte en lignende aksjon langs Calle Heraclio for noen måneder siden. I forbindelse med asfalteringen ble det forbudt å anlegge terrasser og parkere langs hele gaten. Dette tiltaket fullføres nå med asfaltering av den siste strekningen mellom gatene Ramón Gallud og Pedro Lorca. Totalt 300 meter mellom gatene Ramón Gallud og Pedro Lorca.
Parkeringsforbudet på den siste strekningen mellom Heraclio og Ramón y Cajal er et tiltak som også har til hensikt å øke sikkerheten i et område som naboer og sikkerhetsstyrker har kritisert for tilstedeværelsen av et narkotikasalg, som nå har forsvunnet, og som utnyttet den trange gaten og parkeringsplassen til å skjule sin virksomhet.
Sikkerhet
Fjerningen av bilparkeringen setter samtidig en stopper for andre typer aktiviteter, som for eksempel gorillaene som hadde begynt å spre seg om sommeren i det samme området, eller den sporadiske lagringen av produkter for folk som selger klær, tilbehør og sko uten lisens – manteros – på strandpromenaden. Rådmennene for sikkerhet, arbeid og renhold, ledet av Federico Alarcón, Sandra Sánchez og María José Ruiz, har samarbeidet om disse løsningene.