Får ikke plass på flyet

0
300
hund-i-bur.jpg

TORREVIEJA: Hundeiere fortviler over flyselskapene som gjør det stadig vanskeligere å ha med kjæledyr på flyturen. Kapasiteten er meget begrenset, og det er svært tungvint å bestille plass, men det er mulig å få med seg hunden til Spania.

Først må det bestilles flybillett på vanlig måte, gjerne på internett. Reisen betales og du får reisekvittering. Så må du ringe til flyselskapets kundesenter og muntlig forespørre om plass til den firbente i familien. Sjansen for et nei er meget stor, og det tar opp til et døgn å få endelig svar.

TORREVIEJA: Hundeiere fortviler over flyselskapene som gjør det stadig vanskeligere å ha med kjæledyr på flyturen. Kapasiteten er meget begrenset, og det er svært tungvint å bestille plass, men det er mulig å få med seg hunden til Spania.

Først må det bestilles flybillett på vanlig måte, gjerne på internett. Reisen betales og du får reisekvittering. Så må du ringe til flyselskapets kundesenter og muntlig forespørre om plass til den firbente i familien. Sjansen for et nei er meget stor, og det tar opp til et døgn å få endelig svar.

Svært komplisert booking
Hunder og andre kjæledyr blir stadig mindre ettertraktet hos flyselskapene, i hvert fall settes det sterke begrensninger på kapasitet og bookingmuligheter. Det skaper store problemer for nordmenn som i årevis har hatt med kjæledyrene sine til lengre opphold i Spania.

Hundene og kattene er nærmest familiemedlemmer for mange, og de kan jo ikke etterlates hjemme i Norge når mor og far drar sydover. Men skal de sikres plass på fly må det bookes plass mange måneder i forveien. Heller ikke da er det sikkert at de firbente kommer med.  For det blir stadig flere dyr som vil reise.

Små hunder og katter har hittil kunnet bli fraktet til utlandet i en spesialbag inne i kabinen, som håndbagasje, men bare SAS har hatt dette tilbudet, og i meget begrenset omfang. Nå trapper SAS ned vintertilbudet til Spania.

Opp til enn tusenlapp

Det tillates bare to hunder inne i hvert fly, og dermed blir det kamp om plassene. I flyets lasterom er det plass til et lite antall hunder i bur, både hos SAS og Norwegian. Men også her er kapasiteten så liten at reisene må planlegges et halvt år i forveien. Blant annet konkurrerer kjæredyrene med elektriske rullestoler og annet utstyr i lasterommet.

Det koster opptil en tusenlapp ekstra å ha med en hund eller katt på reise i Europa, tur og retur. Det er nok de fleste kjæledyreiere mer enn villige til å betale for å få med den firbente til Syden-oppholdet. Men når det skal bestilles plass til dyret oppstår problemene.

Golfkøller viktigere enn hunder?
For mens flyselskapene stadig har forbedret booking-mulighetene på Internett har de gjort dyretransport vanskeligere. Flyreisende kan nå bestille alt på nettet, velge sete og reservere plass for spesialbagasje. Mens golfkøller og sykler uten videre avmerkes i egen rubrikk på nettsidene er det ingen informasjoner og hunder og katter. Ingen av flyselskapene har e-mailservice, kundene er henvist til å ringe hardt belastede sentralbord og kundesenter.
De som vil ha hund eller katt med om bord må først bestille reisen på vanlig måte, betale og få bekreftelse. Deretter kan flyselskapets kundesenter kontaktes telefonisk med spørsmål om det er mulig å få dyret med på turen. Det tar fra to timer til en hel dag å få en slik bekreftelse, som like gjerne ender med avslag. Da må turen bookes om og det må gjøre nye forsøk.

Selv ikke flyselskapenes egne kundebehandlere har tydeligvis tilgang til opplysninger om kapasitet og ledige plasser for kjæledyrene.

– Det er meget kostbart og strevsomt, og lite dyrevennlig, å kjøre egen bil til Spania eller andre destinasjoner i Syden, men snart er det eneste alternativet, mener frustrerte dyreeiere i den norske Spania-kolonien.

Allergikere må det tas hensyn til
– SAS tilbyr transport av hund/katt i flyenes lasterom, men volumet i lasterommet og antallet dyr i hvert lasterom har sin begrensning. Det er blant annet til dyrenes beste når man kun aksepterer ett bur i hvert lasterom på SAS’ sine flytyper som går til for eksempel Spania. Det kan unntaksvis aksepteres to bur i samme lasterom, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

SAS tillater to dyr i kabinen per flygning. Kun katt eller hund, ikke begge deler. Men dersom en allergiker allerede har bestilt plass, så vil ingen dyr i kabinen bli akseptert.
Hvis for eksempel det allerede er bestilt transport av elektrisk rullestol på en flyvning, så setter dette begrensninger ut fra plasshensyn.

– Bestilling av transport av dyr må gjøres på telefon fordi det forutsetter manuell behandling pga de ulike restriksjonene som ligger til grunn før transporten kan bekreftes. Dette dreier seg om informasjon på flytype, allergikere og evt. rullestoler. Vi har som mål å kunne gi tilbakemelding på forespørselen innen 24 timer, fastslår informasjonssjefen. Uten å gi noen direkte forklaring på manglende internettmuligheter.

SAS beklager
– Stadig flere ønsker å reise med dyr, så vi forstår at mange derfor opplever at de ikke får plass, spesielt på de tider som flest ønsker å reise. Dette er bare å beklage, men håper på forståelse for at det er til dyrenes beste at vi ikke går på akkord med antall dyr som vi skal ha med på hver flygning. Det er også slik at hensynet til allergikere og funksjonshemmede som er avhengige av større elektriske rullestoler at vi foretar prioriteringer som kanskje gjør at man ikke får plass til kjæledeggen, mener representanten for SAS.

Norwegian er også forelagt den vanskelige situasjonen for hunde- og katteeiere, men gir heller ingen god forklaring på de tungvinte bookingprosedyrene.
– Vi har ikke noe internettbasert system for å være sikre på at det fines plass til dyret, og ikke minst for at dyret skal bli tatt godt vare på under reisen, sier pressekontakt  Åsa Larsson.
Også i dette flyselskapet er veldig omstendelig og tungvindt å booke plass for dyr.
Dyreeiere har på grunn av det tungvinte systemet liten mulighet til å kjøpe de billigste flybillettene – de må ta det som er ledig. Men de norske flyselskapene åpner altså ikke for noen endringer.

 

Per Arne Skramstad