Goya

Francisco de Goya blir ofte omtalt som den moderne kunstens far, og hans karriere startet rett etter barokken. Ved å utrykke egne følelser og tanker på sine lerreter ble han en eksponent for en mer moderne stil som kunstnere som Vincent van Gogh og Edvard Munch senere skulle trykke til sitt bryst.

Det var imidlertid aldri noe ordinært over Francisco de Goya. Allerede som 21 åring reiste han til Italia for å komme malerkunstens mestere nærmere. Han ble svært fascinert av det han så der, og i hans tidlige portretter kan man se tydelige elementer fra spesielt Giovanni Domenico Tiepolo. Han studerte i Italia i fire år før han flyttet tilbake til Madrid. Som ung kunne ikke Goya livnære seg av kunst og han jobbet i en årrekke på en teppefabrikk i Madrid mens han malte på fritiden.

Francisco de Goya lot seg også inspirere av Diego Velazques impresjonistiske stil og edle penselstrøk. Goya ble aldri så elegant som Velasquéz, men det han eventuelt manglet av eleganse tok han igjen i utrykksform og utrykk. Han utviklet med årene en svært depressiv stil, og mange av hans malerier fra slutten av attenhundretallet bærer preg av dette. Som maler for det kongelige spanske hoff fortsatte han sin egenrådige og usminkede stil. Fra denne perioden er spesielt hans akter av Den påkledde Maja og den nakne Maja kjent.

Se også: Prado Museet i Madrid

Hans verker fra begynnelsen av attenhundretallet bærer større og større preg av hans dype depresjon og desillusjonerte syn på verden. Dette kan man se svært tydelig i det symbolske verket ”Saturn fortærer sin sønn”, der vi ser guden Saturn i form av et redselsfullt blodtørstig monster slite sin sønn i stykker med kjeften, lem for lem. I italiensk mytologi kalles Saturns tid for den lykkelige gullalder, det samme som conquistadorenes tid etter erobringen av Amerika ble kalt.

Krigen mellom Spania og Frankrike inspirerte Goya til voldsomt utrykksfulle malerier. Spesielt ”Den tredje mai 1808” er gripende. Her ser vi henrettelsen av spanske krigsfanger. Det som gjør dette verket så spesielt er at Goya har frosset øyeblikket slik at man ser munningsilden slå ut av geværene samtidig med at man ser frykten i ansiktene til de dømte før de blir truffet av kulene. Dette bildet betraktes av mange eksperter som et av malerkunstens virkelige krigsskildringer.

Etter at krigen var over i 1814 trakk Goya seg tilbake til sin villa Huerta del Sordo, som han smykket med grufulle veggmalerier. I denne perioden produserte han en del serier blant annet ”Tauromachia” – tyrefekting. Hans senere produksjon kjennetegnes av et mørkt og dystert bruk av farger, spesielt i mørke naturtoner og blått.

Gjennom hele sitt liv hevdet Francisco de Goya sin personlige og kunstneriske frihet, og dette satte ham utenfor både det kunstneriske og det akademiske liv. Hans verker skulle imidlertid bli en enorm inspirasjon for senere kunstnere, og i svært mye av senere europeisk produksjon kan man se trekk fra Goya. Selv vår egen Edvard Munch lot seg inspirere av Goya: ”Jeg tror ikke på den kunst som ikke er tvungen seg frem ved menneskers trang til å åpne sitt hjerte”.

Fakta

Francisco José de Goya y Lucientes

Født 1746

Studerte i Italia i årene 1767 – 1771

Jobbet for teppefabrikk 1776 – 1791

Direktør for akademiet San Fernando 1798

Utnevnt til hoffmaler 1799

Rammet av sykdom 1819

Flyttet til frankrike 1823

Død 1828

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

− 7 = 2