Madrid-Museo-del-Prado
Madrid-Museo-del-Prado

Rom XII i Prado-museet i Madrid er kanskje viktigste museums-rom i verden. I denne salen i første etasje i Prado-museet henger 26 av den spanske maleren Diego Velasquéz (1599 – 1660) viktigste verker.

Mange av museets besøkende kommer utelukkende for å se denne samlingen, og hvert av disse bildene ville nær sagt i ethvert annet museum i verden vært en av juvelene. I rom XII henger det 26 stykker på rad og rekke. Verkene er så varierte og så perfekte i sin dynamikk og virkelighet at man må besøke samlingen for å virkelig forstå det. Hvis man skal sette seg inn i usedvanlige kunstneren så er et besøk til Prados rom XII nærmest obligatorisk.

Diego Velasquéz ble i 1623 kalt til det spanske hoff for å være hoffmaler for Felipe IV. Fra denne perioden kommer blant annet bildet Los Barrachos; Bacchus og drikkebrødrene. Maleriet er svært kraftig malt, med glimrende portretteringer av karakterene. Her ser vi vinguden Bacchus med en gruppe svirebrødre. Bildet er så levende malt at det nærmest er mulig å se hvor mye de enkelte har drukket bare ved å se på utrykket i ansiktene deres. I perioden ved det Spanske hoffet malte også Velasquéz portretter av de kongelige. Spesielt av Baltasar Carlos, sønn av Felipe IV, som han fulgte gjennom deler av oppveksten. Baltasar Carlos´ tidlige død ble betraktet som en tragedie, og representerte sannsynligvis slutten på Den Habsburgske kongerekken i Spania. Baltasar Carlos er representer på to malerier i rom XII. Begge som ung gutt, det første kledd som knekt og det andre i jaktantrekk, flankert av to glimrende definerte jakthunder.

Madrid Prado: Las Meninas fra 1656 er betraktet som et av Velasquéz´ mesterverker

Las Meninas fra 1656 er betraktet som et av Velasquéz´ mesterverker. Bildet viser kunstnerens eget atelier i Alcazár i Madrid, og forestiller Felipe IVs familie. I bildets sentrum er den unge Margarita, datter av Felipe IV og søster til Baltasar Carlos. Også hun døde ung, bare 22 år gammel. Velasquéz portretterte henne ved flere anledninger gjennom hennes oppvekst, og det er naturlig å tro at han hadde en spesiell forkjærlighet for henne. Til venstre på maleriet kan vi se kunstneren selv sitte ved sitt lerret. På veggen bakerst på bildet kan man se en kopi av Rubens Minerva og Arachne. Las Meninas betraktes som et av malerkunstens virkelige mesterverker.

I en serie på tre malerier skildres det spanske dagliglivet med Vinmakerne, Smedene og Veverne. Disse tre bildene skildrer datidens Spania på en mesterlig måte. Karakterene er naturtro gjengitt og bildene nærmest vibrerer av dynamikk. Hvert av disse tre bildene kunne ha vært midtpunktet i enhver annen samling.

Las Lanzas, kunstnerens største bilde, er et av malerkunstens mektigste historiemalerier. Det enorme lerretet flyter over av vitalitet og perfeksjon. Bildet, som også kalles Bredas overgivelse, ble opprinnelig malt for det nåværende Militærmuseet og skulle være ett av verkene i en samling om Det Spanske imperiets seire.

Det er umulig å vurdere verdien på samlingen i rom VII på Prado. Samlingen er kanskje verdens mest verdifulle, selv sammenlignet med Uffizi-museet i Firenzes berømte Første rom.

DEL

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

+ 79 = 80