Spania produserte i underkant av to millioner biler i 2012, en nedgang på 16,6 % sammenliknet med 2011. Det ønsker organisasjonen for spansk bilproduksjon Anfac å gjøre noe med. En plan ble lagt i november der målet er å øke produksjonen ved landets 17 fabrikker til tre millioner biler. Til det trengs det offentlig støtte på en halv milliard euro.
Spania produserte i underkant av to millioner biler i 2012, en nedgang på 16,6 % sammenliknet med 2011. Det ønsker organisasjonen for spansk bilproduksjon Anfac å gjøre noe med. En plan ble lagt i november der målet er å øke produksjonen ved landets 17 fabrikker til tre millioner biler. Til det trengs det offentlig støtte på en halv milliard euro.
Det er første gang siden 2000 at bilproduksjonen er nede i under to millioner. Det gjør at Spania må se seg forbigått av både Thailand, Canada og Russland og havner som nummer 12 på listen over vedens mestproduserende land. Oversikten toppes av Kina, etterfulgt av USA og Japan. På verdensbasis økte bilproduksjonen med 5,3 % i fjor til rundt 84 millioner biler.
Finanskrisen får skylden for den spanske nedgangen. Selv om hele 80 % av bilproduksjonen går til eksport, påvirkes også resultatet av lavere etterspørsel hjemme. I 2012 ble det solgt 699 589 personbiler i Spania, en nedgang på 13,4 % sammenliknet med året før. Antallet er på høyde med salgstallene fra 1986.
Mye tyder imidlertid på at trenden kan snu. I tillegg til ambisiøse mål fra Anfac, investerte de store bilprodusentene i fjor mellom 1,5 og 2 milliarder euro i spansk produksjon. Den økte satsingen tillegges et fleksibelt arbeidsmarked og lavere lønnsutgifter. Spania er fremdeles andre største produsent i EU bare overgått av Tyskland. Rett bak Spania følger Frankrike.