Fra 30. juni blir det forbudt med telefonsalg der noen ringer opp for å selge forsikringer, gunstige betalingsbetingelser eller telefonabonnementer.
Forbrukerorganisasjonene stiller seg imidlertid tvilende til hvordan loven vil bli håndhevet, og ser i stedet etter smutthull i loven.
Siden 2014 har «spam-samtaler» der selskaper selger produkter og tjenester, vært forbudt fra kl. 21.00 til kl. 09.00 neste dag og i helgene.
Nå utvides forbrukerloven til å stoppe uønskede oppringninger fra telefonselgere døgnet rundt, med mindre forbrukeren har bedt om eller gitt tillatelse på forhånd.
Ifølge forbrukerorganisasjonen OCU vil selskaper ikke lenger kunne bruke personopplysninger til å selge produkter via telefonsamtaler.
Den spanske datatilsynsmyndigheten AEPD (Agencia Española de Protección de Datos), som normalt har som oppgave å beskytte dine personopplysninger, for eksempel helse- og finansopplysninger, slik at de håndteres korrekt og ikke havner i feil hender, skal nå også kontrollere og overvåke og ilegge sanksjoner når reglene ikke overholdes.