Svenskene vil selge «spansk gullgås»

Publisert

Det svenske investeringsfondet EQT har lagt Spanias ledende eiendomsportal Idealista ut for salg for svimlende 2,5 milliarder euro, en rekordpris for et IT-selskap på det spanske markedet.

Idealistas suksesshistorie ble født sommeren 2000. Avisen El País beskriver hvordan en gruppe på 15 personer i Madrids stekende hete lette etter salgs- og utleieannonser for leiligheter på busskur, supermarkeder, bakerier og gatelykter. De ringte annonsørenes telefonnumre, og i stedet for å spørre om pris eller bestille et besøk, tilbød de seg å annonsere boligen på nettet. Det var en plattform som mange huseiere på den tiden knapt visste om.

Nesten et kvart århundre senere har dette eventyret, kalt Idealista, blitt en uunnværlig ressurs for alle som leter etter en bolig å kjøpe eller leie i Spania, Italia og Portugal. Nå har selskapet fått en prislapp på 2,5 milliarder euro, noe som gjenspeiler selskapets innflytelse på nettet.

For å forstå selskapets suksess og dets plass i den kollektive bevisstheten må man se tilbake på selskapets opprinnelse og den parallelle utviklingen i eiendomsmarkedet. Idealista ble lansert like før sommeren 2000 av Jesús Encinar, etter at han kom hjem fra USA der han hadde studert ved Harvard og jobbet for Amazon. Plattformen fylte et tomrom i det spanske markedet for boligsøkende. Sammen med broren Fernando og en venn, César Oteiza, overlevde Idealista mange lignende initiativer og ble ledende på det spanske markedet og en sterk aktør i Italia og Portugal. Med rundt 1100 ansatte og en omsetning på 220 millioner euro innen 2022 er Idealistas største konkurrent i Spania Fotocasa, som eies av den norske reklamegiganten Adevintia.

Nøkkelen til Idealistas suksess sies å være enkelheten og kostnadsfriheten for brukerne, noe som har tiltrukket både privatpersoner og bedrifter som annonsører. I tillegg har selskapets investeringer i teknologi og brukeropplevelse bidratt til å gjøre søkeprosessen smidig og effektiv. Idealistas navn, som har blitt en sterk merkevare, var ikke et resultat av en omfattende markedsføringsstrategi, men oppsto spontant etter at moren til Jesús og Fernando Encinar kalte sønnene sine «idealister».

Med svenske EQT som majoritetseier og rykter om et forestående salg har Idealista ikke bare ekspandert internasjonalt, men også utvidet tjenestespekteret innen boligsektoren. Det spekuleres i om selskapets neste skritt kan være en større internasjonal ekspansjon eller en børsnotering, noe som vil være en milepæl for spanske teknologiselskaper.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter