10.1 C
Alicante
30.4 C
Málaga
19.1 C
Las Palmas de Gran Canaria

Spanske el-biler til Posten i Norge

Et selskap i Murcia som samarbeider med mannen bak Arngren Electronics, Frithjof Arngren, produserer Postens nye elektriske biler. De spanske kjøretøyene har etter tre måneders prøvetid greid seg bra i vinter-Norge. På åttitallet var Frithjof Arngren kongen av norske postkasser med sin postordrekatalog, med alle de artige elektroniske og digitale dingsene (inkludert en flygende bil) for priser som sluttet på 99,-.
 

Et selskap i Murcia som samarbeider med mannen bak Arngren Electronics, Frithjof Arngren, produserer Postens nye elektriske biler. De spanske kjøretøyene har etter tre måneders prøvetid greid seg bra i vinter-Norge. På åttitallet var Frithjof Arngren kongen av norske postkasser med sin postordrekatalog, med alle de artige elektroniske og digitale dingsene (inkludert en flygende bil) for priser som sluttet på 99,-.
 

Gründer Frithjof Arngren opplyser til Spaniaposten at selskapet hans, Arngren Sky Commuter, i november i fjor solgte ti Arngren Comarth el-biler til Posten.

– De ble så fornøyde at nå har de bestilt 50 eksemplarer til. Disse skal leveres i slutten av juni 2011. Om alt går etter planen skal Posten kjøpe mellom 500 og 800 biler i løpet av 2012, sier Arngren, som er glad i Costa Blanca og kommer til Albir så ofte han kan.

Samarbeidsprosjekt
De miljøvennlige bilene er utviklet i samarbeid mellom Posten Norge, Arngren Sky Commuter og spanske Comarth, som holder til i Murcia.

Arngren Comarth-bilen er den første elektriske bilen som Posten noensinne kjøper inn. Nå er den testet i vinter-Norge. Ifølge Postens informasjonssjef Pål Jakobsen har bilene kommet seg bra gjennom testen.

– Ti biler brukes nå til postdistribusjon hos oss. Den som går lengst nord deler ut post i Tromsø. Bilene har vært i bruk i omtrent tre måneder.

– Hvorfor ble en fabrikk i Spania valgt som produsent?

Få produsenter
– Postbiler er en nisjekategori i el-bilmarkedet og det finnes derfor ikke mange aktuelle produsenter. Comarth hadde allerede utviklet en modell som postvesenet i Spania og Frankrike benyttet. Det en denne vi har videre utviklet for norske forhold. Testen viser at produktet dekker vårt funksjonelle behov. I tillegg har produktet god kvalitet og et konkurransedyktig kostnadsnivå – da er det et godt alternativ for Posten Norge i vår innsats for å bytte til en mer miljøvennlig kjøretøypark.

– Hvordan har responsen vært hos postbudene?

– Veldig bra. Bilene tar seg godt frem også i norsk vinterlandskap, og er godt egnet til formålet. Vi har meldt noen forbedringer tilbake til fabrikanten, og fått tilbakemelding på at disse vil bli gjennomført.  Ny forbedret versjon er forventet klar rett over påske. Først og fremst vil det bli gjort forbedringer på hjulstørrelse, akslingshøyde og et noe mer romslig kjørerom, forklarer Jakobsen.

Miljøvennlig alternativ   
– Hvilke fordeler har disse bilene sammenliknet med andre postbiler dere bruker?
– Først og fremst miljøaspektet. Posten har en målsetning om at egne utslipp av CO2 skal reduseres med 30 prosent, fra 2009-nivå  innen 2015. Da  må vi gjøre noe også med kjøretøyparken vår. I tillegg er dette en åpen bil som gjør inn- og utstigning enkel og rask, noe som er viktig når man leverer post, sier informasjonssjefen.

– Hvilke ulemper må brukerne regne med?

– Veldig få. Det viktigste er at batterikapasiteten er dekkende for vårt behov, det vil si at bilen må laste høy vekt og får mange  start og stopp. En gjennomsnittlig rute er på fire-fem timer og kan ha 2-300 stopp. Så langt viser testene  at dette har fungert godt.
 

Relaterte saker

- Advertisement -