Spanjolene handlekurven med billigere og mindre ferske varer

Publisert

Inflasjonen presser stadig flere spanjoler til å kjøpe billigere produkter i stedet for dyrere ferskvarer av bedre kvalitet.

Endringen i forbrukernes vaner har gjort Spania til ledende i Europa når det gjelder kjøp av produkter med supermarkedenes egne merker i dagligvarebutikkene.

Til tross for at inflasjonen har begynt å stabilisere seg fra toppnoteringen på 10,8 % i juli i fjor til 3,5 % i september i år, ble forhåndstallene for KPI for oktober offentliggjort på mandag, og inflasjonen er fortsatt under press på 3,5 % på grunn av økte energipriser. Matvareprisene er også fortsatt høye, etter 17 måneder på rad med tosifret vekst på årsbasis.

Det vil tvinge familier til å fortsette med de samme handlevanene som de har hatt det siste året for å unngå en slik smell i lommeboken.

Kjøper mindre

Olje er et av produktene folk kjøper mindre av, ettersom det er sjelden man finner en liter til under åtte euro. “Oljeforbruket har gått ned med over 20 %, men det har ikke skjedd noen overgang til andre, billigere produkter av en annen kvalitet”, sier Ignacio Silva, administrerende direktør i oljeselskapet Deoleo. “Det vi gjør, er å forbruke mindre”, sier han. Kundene har også gått over fra dyrere protein til kylling og “byttet merkevare fra produsent til distribusjon, med en lavere kilopris”, tilføyde Javier Campo, president i Aecoc, Spanias nasjonale sammenslutning av produsenter og distributører.

Under en konferanse som Aecoc arrangerte i Zaragoza i forrige uke, og som samler mer enn 3000 bedrifter i sektoren, ble det påpekt at forbrukerne vil fortsette å handle på denne måten med mindre inflasjonen avtar. Men den siste tidens tørke og ødelagte avlinger truer også med å holde matvareprisene høye.
Sluttet å spise visse matvarer

Ifølge en fersk undersøkelse fra Aegon sier 45 % av spanjolene at de har sluttet å spise visse matvarer på grunn av prisstigningen. Fisk (52,5 %) ligger på førsteplass, etterfulgt av kjøtt (34,9 %) og frukt (18,1 %). “Mange har fjernet grunnleggende matvarer fra handlekurven, som er fulle av næringsstoffer som bør inngå i det daglige kostholdet, og som av den grunn erstattes av bearbeidede og mindre ferske matvarer”, advarer forsikringsselskapet.

De private merkevarene nyter godt av dette, og slike produkter opptar mer plass enn noensinne i handlekurven. Det har ført til at Spania nå er det landet i eurosonen som har den høyeste andelen av EMV-produkter, mer enn 43 % av totalen, og har gått forbi Tyskland og Storbritannia. “De hvite merkene er i ferd med å øke fordi lønningene ikke holder tritt, og folk gjør denne typen arbitrasje med billigere produkter”, sier Javier Roza, daglig leder i Mantequerías Arias. Selskapet har i likhet med resten av bransjen blitt hardt rammet av prisøkningen på melk: “Det kjøpes mer av de dyrere produktene, selv om årsaken kan være at en familie bestemmer seg for å holde seg hjemme i stedet for å gå ut på restaurant og velge premiumprodukter.”

Utfordringen med å tilføre verdi

Pilar Damborenea, daglig leder for General Mills Iberia, er enig: “Det finnes et tomrom for EMV, men vi må gjøre en innsats for å bli kjent med forbrukerne og forklare dem hvilken verdi vi kan tilføre”. Hun sa til Aecoc-konferansen at “nå er det forbrukere som er opptatt av pris, men det er også andre som ønsker å være hjemme eller være sammen med venner og ha det hyggelig når de tilbereder en middag med gode produkter”. “Vi snakker mye om pris, og det vi må gjøre er å oppmuntre til forbruk av merkevarene våre. Det viktigste er å vite hva forbrukerne er villige til å betale og gi dem det”, sier hun.

Etter noen tøffe år med fallende marginer på grunn av nedgang i kundenes kjøpekraft, er bransjen overbevist om at julekampanjen vil bidra til en god avslutning på året. “Det er en tid da folk liker å spise godt”, påpekte de. 76 % av selskapene i Aecoc tror imidlertid at forbrukerne fortsatt vil merke inflasjonens “gnagende effekt” på lommeboken i månedene som kommer.

Den dyreste melken i Europa

Den siste tidens moderasjon i melkeprisene, som ifølge data fra det nasjonale statistiske instituttet (INE) har falt med 0,5 % for helmelk og 2 % for skummet melk siden begynnelsen av året, ser ikke ut til å være nok for meieriindustrien, som i lengre tid har klaget over tap av konkurranseevne fordi den fortsetter å betale de høyeste prisene for råvaren ved kilden.

Ifølge statistikken har prisene på helmelk fortsatt å stige med 13 % sammenlignet med september 2022, mens prisene på skummet melk har økt med 11,3 %. Dette er et problem for produsenter som Javier Roza, daglig leder for et av de store nasjonale konsernene i sektoren. Han sier at 80 % av kostnadene deres kommer fra råvaren (melk), noe som fører til en prisøkning i butikkhyllene.

Prisen på smør har steget med 11,1 % de siste 12 månedene, og prisen på ost og yoghurt har steget med henholdsvis 9,2 % og 7,8 %, ifølge tall fra INE. “Prisen på kumelk i Spania har tradisjonelt vært lav. I 2019 ble det i gjennomsnitt betalt 32 cent per liter til produsenten, sammenlignet med det europeiske gjennomsnittet på rundt 35”, påpeker sektoren. “Etter inflasjonskrisen nådde den et maksimum på 65 cent, og nå betales det rundt 52 cent i Spania, mens den i Europa har falt til 45”, legger de til.

Spania har gått fra å være et av de billigste landene til å bli et av de dyreste. “Dette er ikke bra, for hvis det er billigere å produsere et produkt i Tyskland, er det logisk å flytte produksjonen til et annet land”, advarte bransjen.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter