Det spanske forbrukerdepartementet undersøker sju flyselskapers retningslinjer for håndbagasje og setefordeling. Bøter på opptil 100 000 euro eller fire til seks ganger den ulovlige fortjenesten. Dette er hva syv flyselskaper risikerer, på grunn av sine retningslinjer for håndbagasje og setefordeling på fly.
Departementets underdirektorat for inspeksjons- og sanksjonsprosedyrer etterforsker til sammen syv lavprisselskaper som opererer i Spania for “påståtte uregelmessigheter” i håndteringen av håndbagasje og fordelingen av seter blant passasjerene.
Tjenester som generelt er “nødvendige og essensielle” skal ikke koste ekstra
Praksisen som undersøkes av porteføljen som ledes av Alberto Garzón, er nærmere bestemt knyttet til fakturering som “tilleggstjenester” av tjenester som generelt er “nødvendige og essensielle” for forbrukerne når de reiser.
Forbrukerdepartementet undersøker derfor (i henhold til sine nye fullmakter til å ilegge sanksjoner for massebedrageri) om denne typen vanlig praksis hos lavprisselskapene kan anses som misbruk eller urimelig, og om den er i strid med forbrukerregelverket.
Underdirektoratet undersøker også om andre metoder, som for eksempel prissegmentering, kan føre til at selskaper får en privilegert posisjon i søkemotorer som Google og online-sammenligningstjenester ved å tilby priser som er mye lavere enn de prisene forbrukerne ender opp med å betale.
Flyselskapene som nå granskes av departementet, har en markedsandel på over 30 % både i og utenfor Europa, og ifølge Consumo påvirker retningslinjene deres millioner av passasjerer.
Bøter
Atferden som etterforskes, kan utgjøre alvorlige overtredelser som kan føre til bøter på mellom 10 000 og 100 000 for operatørene, som kan økes til mellom fire og seks ganger overskuddet de ville ha tjent ulovlig, eller til og med opptil 4 % av den totale omsetningen.
Hvis det viser seg at denne praksisen er ulovlig, kan dagene hvor man må betale for å gå om bord på et fly med håndbagasje eller for å velge sete ved siden av en ledsager, være talte.