Rapporten fra det lokale turistrådet inneholder detaljert informasjon om hva som tiltrekker seg reisende til Malaga-provinsen, og viser hvordan Costa ligger an på nasjonalt og internasjonalt nivå.
The sun and beach offering on the coast continues to be the magnet that attracts tourists to Malaga province. This strong attraction is in evidence all year round and brings in the highest volume of visitors. But what is this average traveller really like? A Turismo Costa del Sol tourist board report provides the details of the profile and positioning at a national and international level for the seaside destination.
De viktigste utenlandske markedene
Studien fokuserer på de viktigste utenlandske markedene Storbritannia, Tyskland og de nordiske landene. Med data fra Travellyze, en skybasert analyseplattform for turisme, viser studien at det er en marginal kjønnsforskjell, med en kvinnelig majoritet, spesielt i Storbritannia med 57,7 % kvinnelige reisende.
Aldersgruppene er svært forskjellige i de tre markedene, med en mindre andel reisende i alderen 18-24 år og over 75 år, som utgjør mindre enn 10 %. Halvparten av de reisende er gift eller samboende og har høy utdanning.
Det har lenge vært stilt spørsmålstegn ved kjøpekraften til de som kommer til Costa del Sol for å nyte sol og strand. Denne undersøkelsen viser at reisebudsjettet forblir det samme, og at 35 % av turistene fra de tre markedene bruker mellom ett og tre tusen euro.
De viktigste inspirasjonskildene for å planlegge en ferie på Malaga-kysten er først og fremst familie og venner, etterfulgt av søkemotorer og anmeldernettsteder for britenes vedkommende.
Hovedattraksjon
Hovedattraksjonen er å dra til stranden, selv om disse turistene er svært bevisste på renslighet og sanitære standarder, spesielt turister fra Storbritannia, som står for 30 % av ankomstene til Malaga lufthavn.
Skandinaver vil bo på hotell
Når det gjelder hvilke overnattingssteder de reisende foretrekker, skiller tre- og firestjerners hoteller seg ut som favorittalternativet. “Et alternativ som velges av mer enn 50 % i Norden og Storbritannia, mens det på det tyske markedet er svært mange som velger å booke feriehus.
Reiser mest i juli
Rapporten gjør det også klart at høysesongperioden blir stadig lengre. For reiser på under fem dager er juni den mest populære måneden i alle markeder. For lengre reiser er august den mest populære måneden i Tyskland og Storbritannia, mens juli er den mest populære måneden i Skandinavia. I disse landene er det vanligst å ankomme reisemålet etter å ha kjøpt en pakkereise med overnatting og fly fra nettbaserte reisebyråer, med unntak av at en betydelig andel av tyskerne foretrekker å bestille direkte via reisemålets nettside.
Internasjonal konkurranse
Undersøkelsen viser at det fortsatt er en vei å gå når det gjelder posisjonering av Costa del Sol for å forbedre reisemålets image. Blant de internasjonale konkurrentene skiller Italia og Frankrike seg ut, mens Kanariøyene skiller seg ut blant de nasjonale konkurrentene.
En av konklusjonene i studien er at det er “viktig å rette markedsføringsinnsatsen mot reisende som ikke kjenner reisemålet, for å øke oppfatningen og antall besøk”. Undersøkelsen viser også at de reisendes erfaringer med reisemålet er svært positive, mens oppfatningen av reisemålet får en mindre positiv vurdering.