12 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20.3 C
Las Palmas de Gran Canaria

Norsk gigantskip kommer til Spania

Snart legger et gigantisk norsk bostedsskip fra kai i Haugesund og legger baugen i retning Middelhavet.
Fra og med 1. desember skal bostedsbåten Edda Fides starte jobben et par mil øst for byen Valencia, med å huse 250 arbeidere fra det nybygde gasslageret Castor UGS. 

Edda Fides er et nytt hotellskip og har innredning for totalt 611 personer i dobbeltlugarer og skal i Spania bli bosted for 250 arbeidere.
Dette er det første skipet av denne typen med mono skrog.

Snart legger et gigantisk norsk bostedsskip fra kai i Haugesund og legger baugen i retning Middelhavet.
Fra og med 1. desember skal bostedsbåten Edda Fides starte jobben et par mil øst for byen Valencia, med å huse 250 arbeidere fra det nybygde gasslageret Castor UGS. 

Edda Fides er et nytt hotellskip og har innredning for totalt 611 personer i dobbeltlugarer og skal i Spania bli bosted for 250 arbeidere.
Dette er det første skipet av denne typen med mono skrog.

Gasslageret Castor UGS er bygd under havbunnen i dette området, og er viktig for å sikre gassforsyningen i Spania.
Befraktingssjef Hilde Svendsen i Østensjø rederi, melder at rederiet har skrevet under en kontrakt som går ut på at hotellskipet skal huse arbeiderne i Spania i fire måneder. Dermed blir det spansk julefeiring på det norske skipet.

– Etter fire måneder gir kontrakten åpning for en tre måneders forlengelse, sier Svendsen.
Edda Fides har tidligere vært brukt som bostedsskip i Nordsjøen på britisk sektor for oljeselskapet Shell ved installasjonen Gannet.
Denne jobben ble en suksess og hadde god fortjeneste. Etterspørselen etter hotellskip er i følge Svendsen veldig høy i hele verden.

– Den neste jobben for Edda Fides etter Spania kan bli hvor som helst i verden, sier Svendsen.
Ombord har skipet i hovedsaklige norske og polske toppoffiserer og mannskap, og seiler under Malta-flagg.

Edda Fides er født og døpt ved verftet Astillero HJ Barreras i Vigo, Spania. Det sto ferdig i 2010.

– Siden skipet er bygget i Vigo, har vi allerede gode relasjoner til Spania, sier Arnfinn Herland, HMS-rådgiver i operasjonsgruppen for Edda Accommodation.

Skipet er 130 meter langt og 27 meter bredt. Skipet har 177 lugarer og et dekksareal på 1.400 kvadratmeter og innebygd verkstedhall.

Skipet har en knuckle boom kran på 60 tonns kapasitet og to dekkskraner på 15 tonn, levert av TTS. Helidekk er designet for S-61, S-92 helikopter.

Disse flytende hotellene har i flere sammenhenger fått tilnavnet Flotels for deres mulighet til å tilby sengeplass, mat, klesvask og utallige andre tilbud som trengs for å huse de som jobber offshore.

I tillegg har skipet treningsrom, badstue, svømmebasseng, bibliotek og kino ombord. 
Skipet bruker et system som kalles Voith Schneider, en propell med et framdriftssystem som oftere blir satt i sammenheng med slepebåter og minesveipere, for å sikre stabilitet for en landgang mellom skipet og plattformen. Dette gjør at mannskapet trygt kan bevege seg frem og tilbake mellom skipet og plattformen. 

Denne type propellanlegg kan spare opp til 20 prosent i bunkersforbruket og miljøutslippene.
Med dette skipet tror de at de kan revolusjonere offshoreindustrien hva innkvartering gjelder. Dette betyr at helikoptertrafikken ikke er nødvendig for å frakte arbeiderne frem og tilbake fra plattformene.

Skipet er bygd for at det skal kunne operere med en signifikant bølgehøyde på fem meter når landgangen er festet.

– Jeg tror at vi alle er veldig innstilte på å reise til Spania. Det er veldig kjekt å få lov til å jobbe i sydlige strøk når vinteren herjer som verst i Norge, sier Herland. 

På gasslageret Castor UGS er søylene allerede satt, og Edda Fide skal huse mannskapet som arbeider med montering og installasjon av toppseiden.
Verdien av skipet ligger på ca. 150 millioner euro.

 

Relaterte saker

- Advertisement -