Hvilke rettigheter har du?

Publisert

Flyselskapet Spanair begjærte seg 29. januar, konkurs. Dette førte til at hundrevis av nordmenn ble rammet av kansellerte flyvninger.
Charterselskapene ordnet opp for de som hadde kjøpt pakkereiser med Spanair, men mange av de som har kjøpt flybilletter direkte av flyselskapet har feilaktig blitt henvist til Reisegarantifondet.
Der får de nemlig ingen hjelp.

Kommunikasjonsrådgiver i forbrukerpolitikk, John E. Andersson, forteller at Reisegarantifondet ikke kan hjelpe deg dersom du ikke har kjøpt billetten gjennom en turoperatør eller gjennom et charterselskap.

Flyselskapet Spanair begjærte seg 29. januar, konkurs. Dette førte til at hundrevis av nordmenn ble rammet av kansellerte flyvninger.
Charterselskapene ordnet opp for de som hadde kjøpt pakkereiser med Spanair, men mange av de som har kjøpt flybilletter direkte av flyselskapet har feilaktig blitt henvist til Reisegarantifondet.
Der får de nemlig ingen hjelp.

Kommunikasjonsrådgiver i forbrukerpolitikk, John E. Andersson, forteller at Reisegarantifondet ikke kan hjelpe deg dersom du ikke har kjøpt billetten gjennom en turoperatør eller gjennom et charterselskap.
Enkeltstående flyreiser dekkes nemlig ikke gjennom denne ordningen. De som har kjøpt flybilletter direkte fra flyselskapet kan dermed belage seg på å ha tapt de pengene. Har man derimot betalt billettene med kredittkort, er det muligheter for å få pengene tilbake.
Finansavtaleloven §54b, sier at man kan kreve tapte penger av kredittyter. Men, kravet for å gjøre dette er at man først har kontaktet selskapet.

Skulle man ikke nå frem med krav om tilbakebetaling hos kredittkortselskapet, kan man klage til neste instans, som er Finansklagenemda.

Forbruker Europa har laget denne oversikten:
Er flyreisen en del av en pakkereise?
Du kan fremsette et refusjonskrav via Reisegarantifondet.
Har du betalt for reisen med kredittkort?
Du kan rette et refusjonskrav mot kredittyter med hjemmel i finansavtaleloven § 54b.
Har du bestilt billett gjennom et reisebyrå og betalt kontant eller via bankoverføring?
Spanair er i ferd med å sluttføre en avtale med International Air Transport Association (IATA) for å sikre at de passasjerene som har bestilt billett gjennom et reisebyrå og har betalt kontant eller ved bankoverføring, skal bli refundert. Refusjon vil da kunne rettes til reisebyrået.
Har du bestilt din billett direkte gjennom SAS?
SAS sier de vil erstatte eller refundere billetter som er bestilt direkte gjennom de.
Har du tegnet konkursforsikring ved bestilling?
Rett et krav til ditt forsikringsselskap.
Har du betalt med VISA debetkort?
Sjekk dine avtalevilkår eller hør med kortutsteder om det er mulig å rette et refusjonskrav med hjemmel i avtalevilkårene.
Har du betalt for billetten på annen måte?
Du kan kontakte et av følgende vedrørende ditt refusjonskrav:
– Spanair salgskontor
– AENA skranker lokalisert på spanske flyplasser
– Turistinformasjonskontor på flyplasser i Spania
– Forbrukerorganisasjon i Catalan
  European Consumer Section
  Catalan Consumer Agency
  C. Pamplona, 113. 08018 Barcelona
  Tlf: +34 935 516 537 Faks: +34 935 516 611
  Epost: cec@gencat.cat
 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter