Den Santandereide banken Banesto går nye veier for å bedre tilgangen på kontanter. I en ny kampanje kalt Sobre Ruedas (”på hjul”), blir bankens kunder tilbudt en bil eller en moped mot å åpne konto.
Den Santandereide banken Banesto går nye veier for å bedre tilgangen på kontanter. I en ny kampanje kalt Sobre Ruedas (”på hjul”), blir bankens kunder tilbudt en bil eller en moped mot å åpne konto.
Et tilbud som selvsagt ikke kommer helt uten betingelser. For det første er det snakk om bindingstid, og for det andre vil ikke kundene motta renteinntekter på innskuddene, som igjen må være av en viss størrelse. Dessuten må det betales en skatt basert på en rentesats som bestemmes av kjøretøyets verdi.
Det er ikke uvanlig at banker deler ut ”smøregaver” i form av for eksempel penner og notatblokker. Banesto har imidlertid alltid dratt denne tradisjonen litt lengre. I tidligere kampanjer har de delt ut både datamaskiner og flatskjermer til sine kunder.
Banestos nye kampanje gir et godt bilde av problemene både bankene og bilindustrien står overfor. Bankene har likviditetsproblemer etter stadig vanskeligere lånebetingelser for bankene seg imellom. Bilindustrien på sin side er rammet av dalende salgstall og har fulle lagre.
Kriteriene for å kvalifisere i Banestos nye kampanje, er et innskudd på mellom 18.000 og 160.000 euro. Bindingstiden vil ligge på mellom 24 og 36 måneder. Toppmodellen blant bilene som tilbys er en Citroen C4. For å kvalifisere til en C4 må kunden skyte inn 160.000 euro over tre år. Men banken tilbyr også de rimeligere C3 og C2 modellene, samt Piaggio mopeder, til lavere innskudd og kortere bindingstid.