Forbrukerdepartementet i Spania har innledet flere disiplinærsaker mot såkalte lavprisselskaper som tar ekstra betalt for håndbagasje i tillegg til setereservasjoner for foresatte til mindreårige som vi være sikre på å få sitte ved siden av barna.
Disse lavprisselskapene, som Ryanair, Vueling, Easyjet, Volotea og Eurowings, tilbyr konkurransedyktige priser i sine reklamekampanjer. Disse prisene samsvarer imidlertid ikke med den endelige prisen forbrukeren betaler.
Det har pågått en etterforskning mot lavprisselskapene, som har en andel på 30 % av antall reisende. Forbrukerdepartementet har besluttet å innlede disiplinærsak mot flere lavprisselskaper som opererer i Spania.
Disse selskapene tar blant annet betalt for håndbagasje som medbringes i kabinen.
Undersøkelsen kommer etter at forbrukerorganisasjonen Facua har klaget inn Ryanair, Vueling, easyJet, Volotea og Eurowings.
Disiplinærsakene gjelder flyselskapenes gebyrer for håndbagasje (40 cm x 30 cm x 15 cm) i tillegg til et lite personlig tilbehør som en liten veske.
Det dreier seg også om tilleggskostnader som tradisjonelt er inkludert i grunnprisen, og som de fleste flyselskaper tar for å la et familiemedlem bestille sete ved siden av en mindreårig eller en funksjonshemmet person som trenger assistanse.
Flyselskapenes interesseorganisasjon ALA (Asociación de Líneas Aéreas) mener imidlertid at flyselskapene har rett til å ta ekstra betalt for tjenester. De er «helt lovlige» og i samsvar med EU-forordning 1008/2008, som fastslår flyselskapenes frihet til å fastsette priser.
ALA er bekymret for at flyselskapene kan bli ilagt bøter på mellom 10 001 euro og 1 million euro.
Facua hevder at ekstrakostnadene er i strid med lufttrafikkloven, som sier at transportøren, i dette tilfellet flyselskapet, er forpliktet til å transportere den reisendes håndbagasje gratis. Det finnes unntak, men de er knyttet til sikkerhet, vekt eller størrelse.