Økt oljepris har tvunget regjeringen til en rekke tiltak for å spare energi. Nå blir det slutt på at offentlige kontorer har lysene på etter stengetid.
– Det er en skandale at hele bygninger har lysene på klokken ni om kvelden, sa innenriksminister Rubalcaba på en pressekonferanse i denne uken.
Den 7. mars iverksettes en energisparingsplan, som i tillegg til å redusere strømforbruket også skal føre til lavere bensin- og dieselbruk generelt i Spania.
Økt oljepris har tvunget regjeringen til en rekke tiltak for å spare energi. Nå blir det slutt på at offentlige kontorer har lysene på etter stengetid.
– Det er en skandale at hele bygninger har lysene på klokken ni om kvelden, sa innenriksminister Rubalcaba på en pressekonferanse i denne uken.
Den 7. mars iverksettes en energisparingsplan, som i tillegg til å redusere strømforbruket også skal føre til lavere bensin- og dieselbruk generelt i Spania.
Det er også snakk om å redusere gatebelysningen, men ifølge Rubalcaba vil det ikke gjennomføres tiltak som kan gå på sikkerheten løs.
Det mest kontroversielle tiltaket er reduksjon av fartsgrensene, noe som har satt sinnene i kok både hos opposisjonen og hos bileierforeningene. En del av pakken er også billigere kollektivtrafikk. Forslaget om billigere nærtog møter imidlertid motstand hos regionale myndigheter. Både Madrid og Catalonia protesterer mot dette fordi det vil føre til store inntektstap på lokalt plan.
Til El País sier talsmannen for den katalanske regjeringen, Francesc Homs, at det er uakseptabelt at katalanerne må stå for kostnadene av sentrale myndigheters vedtak.
– De inviterer oss på kaffe. Og etterpå ber de oss om å betale regningen. Dette går vi ikke med på, sier Homs til avisen.
Av: Trond Ola Tilseth