Venter reaksjoner på «Always Franco»

0
122
0ea3ohr4ej-ntj__50xe2wuvkeixsmc_cktx6r-qci2q.jpg

Kunstneren Eugenio Merino har kledd opp en dukke av general Francisco Franco, og plassert ham i et rødt og hvitt kjøleskap. Kjøleskapet henviser til Coca-Cola og spiller på deres slagord. Kunstverket heter nemlig ”Always Franco”.

Kunstverket er et av de mest populære på en utstilling av samtidskunst i Madrid.
Kunstneren ønsker oppmerksomhet rundt kunstverket sitt og venter nå sterke reaksjoner.  
Diktatoren Franco og borgerkrigen er et vanskelig tema i den spanske befolkningen og det finnes mange åpne sår etter Francos styre.

Kunstneren Eugenio Merino har kledd opp en dukke av general Francisco Franco, og plassert ham i et rødt og hvitt kjøleskap. Kjøleskapet henviser til Coca-Cola og spiller på deres slagord. Kunstverket heter nemlig ”Always Franco”.

Kunstverket er et av de mest populære på en utstilling av samtidskunst i Madrid.
Kunstneren ønsker oppmerksomhet rundt kunstverket sitt og venter nå sterke reaksjoner.  
Diktatoren Franco og borgerkrigen er et vanskelig tema i den spanske befolkningen og det finnes mange åpne sår etter Francos styre.

– «Always Franco» representerer ideen av at det spanske folk fremdeles holder liv i bildet av Franco. Vi har ikke stoppet å snakke om ham, og et kjøleskap er stedet hvor vi prøver å holde ting ferske og i live, sier Merino.
Kunstverket er verdsatt til 225.000 kroner.

I tillegg til at mange spanjoler er sterke motstandere av tidligere general Franco og diktaturet, er det også mange fientlige holdninger mot USA å finne blant befolkningen. 
Bakgrunnen er at den amerikanske leskedrikkgiganten Coca-Cola inngikk en eksklusiv avtale med Franco under borgerkrigen.
Spania som i utgangspunktet var et svært lukket land under diktaturet, gav amerikanske selskaper innpass på det spanske markedet mot at de anerkjente Francos regime.
Noen spanjoler hevder derfor at amerikanernes anerkjennelse av det spanske diktaturet bidro til at det varte så lenge.