Organisasjonen som organiserer de spanske flygelederne (USCA) vedtok med stort flertall å gå ut i streik i løpet av august måned. Dette blir den første offisielle streiken i historien for spanske flygeldere. De har vært mistenkt for å drive ulovlig streiking ved organisert bruk av sykefravær som virkemiddel. Antallet sykemeldte flygeldere har tredoblet seg siden februar måned.
Som loven krever i Spania må streik varsles ti dager i forveien så man regner med at streiken vil ha effekt fra ca. 18.-20. august.
Organisasjonen som organiserer de spanske flygelederne (USCA) vedtok med stort flertall å gå ut i streik i løpet av august måned. Dette blir den første offisielle streiken i historien for spanske flygeldere. De har vært mistenkt for å drive ulovlig streiking ved organisert bruk av sykefravær som virkemiddel. Antallet sykemeldte flygeldere har tredoblet seg siden februar måned.
Som loven krever i Spania må streik varsles ti dager i forveien så man regner med at streiken vil ha effekt fra ca. 18.-20. august.
Konflikten mellom departementet for infrastruktur (Fomento) og det spanske luftfartsverket, AENA, har økt i intensitet etter at det ble lansert planer som vil endre arbeidsbetingelsene for flygelederne. De vil få utvidet sin arbeidsdag, mindre pauser og i praksis få sine lønninger redusert med 40%, i gjennomsnitt går de ned fra 350.000 Euro til ca. 200.000 Euro i årslønn.
Myndighetene har varslet at de vil sparke flygeledere som bruker sykemelding som streikemiddel og at de vil sette inn militære flygeledere for å erstatte eventuelle sivile flygeledere i streik. Juli og august er høysesong på spanske flyplasser. Forsinkelser og kanselleringer har store økonomiske ringvirkninger.
Les også: