Madrid skal for første gang i historien erstatte en konge med svarte sminke med en normal farget person uten sminke i juleprosesjonen 5. januar. I alle år har De hellige tre konger vært representert av tre av byens kommunepolitikere med Baltasars ansikt malt svart. Tradisjonen har lenge møtt motstand fra forskjellige hold. I år har kommuneledelsen derfor bestemt at den svarte kongen skal representeres av en person med ekte mørk hudfarge.
I flere år har forskjellige organisasjoner og nabolag i Madrid bedt om at det blir slutt på tradisjonen med å male Baltasars ansikt, den svarte kongen som sammen med Melkior og Kaspar utgjør De hellige tre konger (De tre vise menn). Til nå er «ordningen» blitt forsvart med at det er kommunerepresentanter som har fått oppgaven med å fylle rollene som de tre kongene og at det så langt ikke har vært svarte kommunepolitikere i byrådet.
Partido Popular har lenge forsvart den gamle ordningen. Det nye byrådet og ordfører Manuela Carmena (Ahora Madrid) som tok over tidligere år, har imidlertid lyttet til kritikken og bestemt at ordningen skal endres. Det vises til at den spanske hovedstaden er en multikulturell by og at endringen vil ha en viktig symbolsk betydning ved at man uttrykker anerkjennelse for byens etniske mangfold.
Los Reyes
De hellige tre konger er en juletradisjon i Spania som feires på nyåret 6. januar. Kongene ankommer byene om kvelden 5. januar og går i tog gjennom gatene for å motta folkets hyllest. Tradisjonen inngår i den katolske julefeiringen og anses i dag som viktig spesielt for barna. I Spania er det nemlig ikke julenissen man sender ønskelisten til, men De hellige tre konger. Kongene kommer så med gaver, slik de etter sigende gjorde i Betlehem da Jesusbarnet var født.
La Cabalgata de Reyes (kongeprosesjonen) er blant arrangementene i Madrid som samler flest mennesker i byens gater. I fjor skal toget ha bestått av over tretti prosesjonsvogner og rundt 800 deltagere. Arrangementet har tradisjonelt vært i kommunens regi alene, men under økonomiske nedgangstider tillot PPs forrige ordfører, Ana Botella, en kommersialisering av toget for å redusere kommunens utgifter. Den nye kommuneledelsen skal i år ha ønsket å fjerne sponsorene slik at prosesjonen og tilhørende arrangementer igjen er fri for reklame og markedsføring.