Spanske og tyske piloter kritiske til Ryanair

Publisert

Ryanair er under etterforskning etter at tre av selskapets fly i slutten av juli måtte nødlande ved flyplassen i Valencia. Årsaken til nødlandingene var at flyene var på vei til å slippe opp for drivstoff.

Ryanair er under etterforskning etter at tre av selskapets fly i slutten av juli måtte nødlande ved flyplassen i Valencia. Årsaken til nødlandingene var at flyene var på vei til å slippe opp for drivstoff.

Flyene kunne hatt mer bensin på tanken, men selskapet har en praksis der de instruerer flyverne om ikke å fylle mer drivstoff enn strengt tatt nødvendig.

Den spanske fagorganisasjonen for piloter, Sepla, og den tyske, Cockpit, har nå gått sammen om en uttalelse der de kritiserer lavprisselskapets drivstoff-policy.

De tre flyene som måtte nødlande i Valencia 26. juli skulle egentlig ha landet i Madrid, men ble omdirigert på grunn av vanskelige værforhold. Etter å ha sirkulert luftrommet over Valencia i påvente av klarsignal for landing, ble flyene i tur og orden nødt til å gi mayday-anrop til kontrolltårnet. Som følge av regelen om at alle nødropssituasjoner skal undersøkes, har det spanske luftfartstilsynet startet etterforskning i saken.

Styreformann i Ryanair, Michael O’Leary, aviser påstandene om at selskapet har opptrådt uforsvarlig og sier i et intervju med tyske Financial Times at situasjonen med de tre flyene i Valencia var eksepsjonell.
 
I følge internasjonale regler skal flyene lande med nok drivstoff på tanken til ca. 30 minutters videre flyvning, en sikkerhetsgrense de tre Ryanair-flyene var i ferd med å passere. Pilotene ble derfor nødt til å bruke nødropssignalet som etter protokollen gir et fly prioritet til å lande før andre fly.

I følge den spanske avisen La Vanguardia har pilotene i Sepla lenge vært kritiske til det de mener er uforsvarlig drift hos Ryanair. Selskapet skal blant annet tidligere ha omgått liknende nødropssituasjoner ved å spørre andre luftfartøy om å få lande før dem og på den måten slippe å ty til mayday-signalet. I følge Sepla måtte Ryanair forlate denne praksisen på grunn av klager fra de andre flyselskapene.

Også den spanske foreningen for flyveledere (Aprocta) advarer nå mot praksisen med å begrense drivstoffet på flyturene. I en pressemelding sier foreningen at stadig flere selskaper spekulerer med å fly på grensen av hva som er tillat og at dette kan føre til økt fare i flytrafikken.  

Etter hendelsen i Valencia har Ryanair også møtt kritikk på hjemmebane. Den irske fagorganisasjonen for piloter, The Irish Airline Pilots Association, skal ha uttalt at selskapets stadige kostnadskutt går på akkord med sikkerheten og presser pilotene til å gjøre valg de er ukomfortable med.

Lederen for organisasjonen, Evan Cullen, sier til den irske avisen The Irish Examiner at Ryanair har utarbeidet et eget drivstoffdirektiv på sine ruter der pilotene er instruert om ikke å tanke mer enn det som er strengt tatt nødvendig. Dersom en pilot gjentatte ganger fyller mer enn reglementet tilsier, risikerer vedkommende å bli kaldt inn på teppet.

Generelt trenger en pilot i et flyselskap sjelden eller aldri å bruke mayday-signalet, sier Cullen som opplever tre slike anrop på en og samme dag som bekymringsverdig.

I følge The Irish Examiner er drivstoffreglene til Ryanair en del av selskapets kostnads- og effektiviseringsplan. Mer drivstoff betyr mer vekt i flyet og jo tyngre flyet er jo mer bensin må til for å holde det i luften. Ved å fly med så lite drivstoff som mulig sparer selskapet penger.

Av Ole C. Glad

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Og om du føler deg litt generøs, spander en kaffe på redaksjonen! ??? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter