Spansk-produsert ubåt: 10 år forsinket, dobbelt så dyr og motorene mangler

Publisert

Etter nesten to tiår med utvikling og en rekke utfordringer har den spanske marinen endelig fått sin første egenproduserte ubåt. Leveransen skjer ti år senere enn planlagt, ettersom den første modellen hadde store problemer med å holde seg flytende. Og prosjektet har kostet med enn det dobbelte av det man opprinnelig hadde estimert.

Veier 125 tonn for mye

Ubåten er av modellen S-81 og har fått navnet “Isaac Peral” etter den banebrytende spanske ingeniøren. Det opprinnelige budsjettet for prosjektet var på 1,75 milliarder euro, men har steget til over 3,9 milliarder euro. Ubåten, som ble bygget av det statseide verftet Navantia, har overvunnet betydelige hindringer, blant annet et kritisk problem på grunn av en overvekt på 125 tonn.

Til tross for utfordringene sies S-81 å være en milepæl for den spanske forsvarsindustrien. Spania slutter seg nå til den eksklusive gruppen av land som kan designe og bygge sine egne ubåter. Den tekniske kompleksiteten sammenlignes med romfartøyer.

Uten endelige motorer til 2026

“Isaac Peral” er 81 meter lang og veier til slutt 2965 tonn. Selv om ubåten endelig er bestilt, er den ennå ikke ferdig utstyrt. Det endelige fremdriftssystemet, basert på brenselceller som bruker bioetanol til å produsere hydrogen, forventes ikke å være klart før i 2026. Det vil muliggjøre lengre og mer diskrete undervannsoperasjoner.

Mangler også bakkeangrepsmissiler

Ubåten mangler også bakkeangrepsmissiler, som er avgjørende for enkelte oppdrag. De planlagte Harpoon-missilene er i ferd med å bli erstattet av alternative løsninger fordi den opprinnelige leverandøren har kansellert produksjonen.

Avhengig av ubåter fra 80-tallet

Til tross for begrensningene er den nye ubåten fullt funksjonell og vil gjennomgå omfattende testing i løpet av det første driftsåret. Den spanske marinen vil identifisere og løse eventuelle problemer før S-81 blir fullt operativ og tilgjengelig for NATO-oppdrag. I mellomtiden er Spania fortsatt avhengig av ubåter som “Galerna”, som ble sjøsatt i 1983, i sitt forsvar.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter