Sjokkerte med reklameavbrekk i nedtellingen til nyttår

Publisert

Den spanske nyttårstradisjonen med å spise tolv druer, ett for hvert klokkeslag ved midnatt, gikk ikke helt som den skulle for innbyggerne i regionen Andalucia. Tv-kanalen Canal Sur sjokkerte nemlig seere med reklameavbrekk midt i den årlige nedtellingen. Dersom man ikke klarer å spise de tolv druene riktig heter det at året som kommer vil bringe ulykke eller i det minste ikke den lykken man kunne fått ved å spise druene. Da tv-kanalen tilslutt kom tilbake til sendingen var det bare to klokkeslag igjen. Programlederne måtte senere gå ut og beklage hendelsen.

Campanadas de fin de año (Klokkeslagene ved årets slutt) er en spansk tradisjon som angivelig går helt tilbake til 1800-tallet. Nedtellingen har vært tv-sendt siden 1962 og er ved siden av den nasjonale tv-kanalen RTVE også sendt på en rekke regionale kanaler. En drue skal spises for hvert klokkeslag ved midnatt. På den måten tas det farvel med det gamle året og året som kommer kan starte. Druene er nøye talt og tilberedt på forhånd og skal dersom man klarer å spise dem bringe lykke i det nye året. Da Canal Surs sending ble avbrutt med reklame ble også seernes mulighet til å følge klokkeslagene avbrutt.

Viktigere enn myten om lykke eller ulykke for året som kommer er fokuset på bruk av tv-reklame i Spania. Reklameindustrien dominerer i stor grad spansk tv med hyppige avbrekk i så vel serier og filmer som sport, underholdning og overføringer av kulturelle arrangementer som dette. Programlederne i Canal Sur så seg etterpå nødt til å gå ut og beklage hendelsen på sine Twitter-kontoer.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter