Ryanair flyr til «spøkelsesflyplass»

Publisert

Lavprisselskapet Ryanair blir det første kommersielle flyselskapet til å starte opp med rutefly fra den nye flyplassen i Castellón. Selskapet har i første omgang lansert to ruter til England, nærmere bestemt Castellón-London og Castellón-Bristol. De første avgangene er lagt til september i år og billetter legges ut for salg om få dager opplyser selskapet. Dermed ser det endelig ut til at den kontroversielle flyplassen som har stått ubrukt i fire år skal bli kvitt stempelet som «spøkelsesflyplassen».

Aeropuerto de Castellón-Costa Azahar ble åpnet av lokalpolitikere fra Partido Popular i 2011 men har grunnet tekniske mangler og en korrupt ledelse ikke hatt noen avtale om drift før det kanadiske selskapet SNC-Lavalin tok over for litt under et år siden.

Les også: Avtale i boks for «spøkelsesflyplass»

At Castellón i motsetning til andre spanske flyplasser ikke drives av det statlige Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (AENA) trekkes frem som en fordel av Ryanair. Det irske lavprisselskapet er i likhet med det norske Norwegian konstant ute etter å redusere utgiftene, noe de mener vil bli mulig ved den nye flyplassen. I følge avisen El País skal Ryanair har fått en garanti på at prisen for å lande på flyplassen skal holdes konstant de neste fem årene og ikke kan justeres opp.

Den nye avtalen innebærer ingen direkte inntekter for provinsen Castellón eller Valencia-regionen som i sin tid investerte 150 millioner euro for å få bygget flyplassen. Regionale myndigheter håper likevel at avtalen skal bidra til økt interesse for Castellón som reisemål og er godt fornøyd med at det satses på det britiske markedet. Ansvarlig for turisme, Daniel Marco, sier i en uttalelse at britene utgjør 35 posent av alle tilreisende til Comunidad Valenciana (Alicante/ Costa Blanca, Valencia og Castellón). I Castellón-provinsen er imidlertid denne andelen på «kun» 10 prosent, noe man håper vil endre seg med det nye rutetilbudet.

Ryanair har med de to nye rutene Castellón-London (Stansted) og Castellón-Bristol i første omgang satt seg som mål å komme opp i 60.000 passasjerer i året.

 

 

 

 

 

 

 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter