Flere som har garasje med utkjøring til smågater har satt opp skilt med parkering forbudt foran inngangen til garasjen. Vanligvis må garasjeeier betale en årlig avgift for å ha denne rettigheten, men kommunen har kommet frem til at eiere har unnlatt å betale opp til 80.000 euro bare i Orihuela sentrum.
Frem til nå har det vært dårlig kontroll på innbetalingene, og kommuneledelsen i byen har sett seg nødt til å sette en strek på det som ser ut til å ha blitt en vane blant svindlerne.
Flere som har garasje med utkjøring til smågater har satt opp skilt med parkering forbudt foran inngangen til garasjen. Vanligvis må garasjeeier betale en årlig avgift for å ha denne rettigheten, men kommunen har kommet frem til at eiere har unnlatt å betale opp til 80.000 euro bare i Orihuela sentrum.
Frem til nå har det vært dårlig kontroll på innbetalingene, og kommuneledelsen i byen har sett seg nødt til å sette en strek på det som ser ut til å ha blitt en vane blant svindlerne.
De har også funnet tilfeller der enkelte har hengt opp falske skilt utenfor garasjeporten.
– Teknikere fra kommunen har kalkulert en sum på 80.000 euro som er unnlatt å betale til kommunen bare fra sentrum av byen, sier talsmann Pedro Mancebo.
Svindelen er i hovedsak utført at eiere som mottok parkering forbudt-skiltet for mange år siden, men som deretter sluttet å betale den årlige avgiften.
– Det finnes personer med garasjer som kjøper skiltet på butikken ”Todo a cien” uten å betale kommunen, sier ordfører Antonia Moreno som mener at byens borgere må være behjelpelige til å ta fatt i problemet.
På den annen side finnes det tilfeller der noen har betalt den årlige avgiften uten å ha mottatt godkjennelse til å henge opp parkering forbudt-skiltet.
I 2001 gav kommunen 132 tillatelser til fri inn- og utkjøring fra garasjer. I 2010 gav kommunen bare 62 tillatelser.
Tillatelsene koster mellom 108 og 130 euro per år.