Ny terminal skal stå ferdig i 2010

0
77
dsc_9198_0.jpg

Arbeidene med den nye terminalen ved Costa Blancas hovedflyplass, El Altet like sør for Alicante, skal etter planen ferdigstilles ved utgangen av 2010. Den 333.500 kvadratmeter store terminal 3, får blant annet 96 innsjekkingsluker, 26 boarding gates og 14 bagasjebelter. 7.624 kvadratmeter av den nye terminalen er satt av til shoppingområde, melder flyplassmyndighetene – Aena.

Arbeidene med den nye terminalen ved Costa Blancas hovedflyplass, El Altet like sør for Alicante, skal etter planen ferdigstilles ved utgangen av 2010. Den 333.500 kvadratmeter store terminal 3, får blant annet 96 innsjekkingsluker, 26 boarding gates og 14 bagasjebelter. 7.624 kvadratmeter av den nye terminalen er satt av til shoppingområde, melder flyplassmyndighetene – Aena.

El Altet vil ha kapasitet til å doble passasjertrafikken til rundt 20 millioner passasjerer i året da terminal 3 tas i bruk. I underetasjen bygges et 122.500 kvadratmeter stort parkeringshus med kapasitet til 4.200 biler. Det er litt over dobbelt så mange som terminal 1 og 2 til sammen har plass til per i dag. Antall parkeringsplasser for buss vil også nesten dobles fra 66 til 126.

Eksplosiv utvikling     

Alicantes første sivile flyplass ble etablert på den tidligere militærbasen Rabasa i juli 1951. Siden den gang har pilene bare pekt oppover. Det første året hadde flyplassen 3171 passasjerer, syv år senere hadde tallet økt til 8.552.

Det ble tidlig klart at La Rabasa ble for liten til å kunne handskes den eksplosive utviklingen, og i en periode tok flyselskapene flyplassen i Valencia i bruk, derfra fraktet de passasjerene i buss sørover til Costa Blanca.

Som følge av den nasjonale planen for økonomisk og sosial utvikling – Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social – ble det etter hvert bestemt at det skulle bygges en turistflyplass i Alicante. Etter å ha kartlagt vær, vind og andre forhold, ble det besluttet å legge flyplassen til El Altet.

I 1967 åpnet Alicantes nye flyplass dørene, med en kapasitet på opp mot en million passasjerer i året. Allerede i 1971 mottok imidlertid flyplassen 1.250.554 passasjerer, dermed måtte det bygges en ny terminal i 1972.

I 1988 rundet trafikken ved El Altet 3 millioner passasjerer. Åtte år senere var flyplassen gjenstand for omfattende oppgraderingsarbeider som økte kapasiteten til ni millioner passasjerer i året. Dette holdt en stund, men det ble snart nødvendig med mindre oppgraderinger for å holde tritt med den økende trafikken. Terminal 1 ble ferdigstilt i 2005 og to år senere sto Terminal 2 ferdig. I 2008 reiste 9.578.308 passasjerer til og fra El Altet.

Lokaltogforbindelse

Å komme seg til og fra El Altet har ikke alltid vært like enkelt. Særlig hvis man ikke skal til Torrevieja, Benidorm eller Alicante, hvor det finnes lokalbussforbindelse. Flere private busselskaper har spesialisert seg på flyplasstransport, men et velutbygd offentlig transporttilbud er i praksis fraværende.

Det er mulig å ta bussen inn til Alicante, Torrevieja eller Benidorm og ta tog eller buss videre derfra, men dette en temmelig tungvinn og langtekkelig affære. Taxi er en annen mulighet, men det kan ofte bli dyrt.  

I fremtiden kan det bli en forandring på disse forholdene. En ny lokaltoglinje – TRAM – er planlagt fra Alicante til Denia, og meningen er at denne også skal knyttes til El Altet. TRAM-prosjektet er underlagt det valencianske jernbaneverket – Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Arbeidene med å gjøre den eksisterende toglinjen om fra å være drevet av diesel til elektrisitet er i god gang. Prosjektet er imidlertid gjenstand for politisk debatt, og det foreligger derfor ingen sikre datoer for når det hele skal stå ferdig.