Mulig forbud mot kortdistanseflyvninger i Spania

Publisert

Spania vil forby kortdistanseflyvninger når det finnes et alternativ med tog som tar mindre enn 2,5 timer. Forslaget kommer fra Spanias regjerende sosialistparti (PSOE) og det venstreekstreme Sumar-partiet. De to ble forrige måned ble enige om å danne en ny koalisjonsregjering.

Tiltaket er ment å redusere utslippene fra raske innenlands-flyvninger og oppmuntre til mer bærekraftige reiser, som en del av Spanias klimahandlingsplan for 2050.

Det kan påvirke flyvninger fra byer som Alicante, Barcelona, Sevilla og Valencia til Madrid. Flyvninger som benytter hovedstaden som mellomlanding til internasjonale ruter, vil imidlertid ikke omfattes av forbudet.

Frankrike innførte et lignende tiltak tidligere i år, men miljøvernere har stilt spørsmål ved hvor effektivt det er for å redusere flytrafikken.
Kommer Spania til å innføre et forbud mot kortdistanseflyvninger?

Det gjenstår å se om forbudet vil tre i kraft. Koalisjonen mellom PSOE og Sumar er ikke nok til å skape flertall, og derfor trengs det fortsatt støtte fra mindre regionale partier, inkludert katalanske uavhengighetspartier.

Avtroppende statsminister Pedro Sánchez har frist til 27. november med å skaffe flertall, ellers vil det bli avholdt nyvalg i januar 2024.
Hvordan kan et forbud mot kortdistanseflyvninger hjelpe miljøet?

Hvis man fjerner korte flyreiser der det finnes et togalternativ på opptil fire timer, vil man kunne spare opptil 300 000 tonn CO2 og 50 000 flyreiser i året, ifølge en studie som Ecologistas en Acción offentliggjorde i forrige måned.

Sammenslutningen av miljøorganisasjoner har foreslått 11 flyruter som kan erstattes av togreiser, noe som vil redusere Spanias CO2-utslipp fra innenriks luftfart med nesten 10 prosent.

Regjeringens forslag vanner imidlertid ut dette målet ved å fokusere på reiser som kan gjøres med tog på under 2,5 timer.

Det vil heller ikke gjelde for flyreiser til knutepunktflyplasser – et forbehold som har fått Ecologistas en Acción til å kalle forbudet et teoretisk “fantastisk tiltak” som i praksis forblir “rent symbolsk”.

Frankrikes forbud mot kortdistanseflyvninger viste seg å være tilsvarende begrenset, og påvirket bare tre flyruter.

Har Spania nok togforbindelser til å erstatte kortdistanseflyvninger?

Togreiser blir stadig mer populære i Spania, og på strekningen Madrid-Valencia er togets andel av flyreisene allerede 90 prosent, sier Javier Gándara, president i den spanske flyselskapssammenslutningen ALA, til avisen Politico.

Det er imidlertid ikke alltid like lett å erstatte kortdistanseflyvninger med togreiser. For å få en internasjonal forbindelse på Barajas-flyplassen i Madrid fra en by som Valencia må man ta et høyhastighetstog til hovedstadens sentralstasjon og deretter bytte til et regionaltog.

Internasjonale mellomlandinger er derfor ikke omfattet av det foreslåtte forbudet, ettersom passasjerene sannsynligvis vil velge å fly videre til andre europeiske flyplasser i stedet.

Det spanske flyselskapet Iberia har også hevdet at frekvensen på togene som betjener store flyplasser i dag ikke kan matche frekvensen på korte innenriksflyvninger.

ALA har argumentert for at man i stedet for å innføre et forbud bør knytte de store flyplassene til høyhastighetsnettet, slik at de reisende kan velge mellom fly og tog.

Nettverket utvides raskt, og Barajas lufthavn skal etter planen kobles til det innen 2026.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter