Spania innfører strengere regler for syklister, motorsyklister og el-sparkesyklister. Endringene, som trer i kraft 1. oktober, inkluderer obligatorisk hjelm og en minimumsalder på 15 år for å kjøre el-sparkesykkel.
Tirsdag godkjente regjeringen en omfattende reform av trafikkreglene som definerer begrepet «sårbare trafikanter» for første gang. Definisjonen inkluderer fotgjengere, syklister, motorsyklister og førere av såkalte personlige mobilitetskjøretøy som el-sparkesykler og enhjulinger.
For syklister betyr de nye reglene at hjelm blir obligatorisk på alle landeveier, uten unntakene som tidligere fantes. Yrkessyklister, som matleveringssjåfører, må også bruke refleksvester i alle situasjoner. Bilister som kjører forbi syklister på landeveier må redusere farten med minst 20 kilometer i timen under gjeldende fartsgrense. I tettbygde områder må motorkjøretøy holde en avstand på minst fem meter fra nærmeste syklist foran dem.
Elektriske sparkesykler og enhjulinger kan ikke lenger kjøres av personer under 15 år. Hjelm blir obligatorisk, og refleksvester vil være påkrevd om natten eller i dårlig sikt. Yrkessjåfører må bruke refleksvester til enhver tid. Overtredelser klassifiseres som alvorlige og medfører en bot på 200 euro.
Motorsyklister vil også møte nye krav. Vernehansker vil være obligatoriske på landeveier, og tildekkede sko vil være påkrevd overalt. Hjelmer må være typegodkjente, ikke bare sertifiserte. Som kompensasjon vil motorsykler få kjøre på høyre veiskulder i trafikkork, men med en maksimal hastighet på 30 kilometer i timen.
Reformen fjerner også tidligere unntak fra sikkerhetsbeltekravet for taxisjåfører, lastebilsjåfører og kjøreskolebiler. Det eneste unntaket er ambulansepersonell som tar vare på pasienter under transport.





