Fly taper mot tog i Spania

Publisert

Stadig flere velger jernbane fremfor fly på innenlandsreiser i Spania. I fjor var antallet reisende med tog for første gang høyere enn fly. På sommeren har fremdeles flyselskapene flest passasjerer, men avstanden til jernbane minsker også der. Spesielt har satsingen på høyhastighetstog vært viktig for utviklingen, en investering som utgjør mer enn en tredjedel av budsjettet til det spanske utviklings- og samferdselsdepartementet.

Flyselskapene som operer innenlands i Spania taper stadig terreng til høyhastighetstog (AVE) og andre langdistansetog, skriver avisen El País. På sommeren har fremdeles flyselskapene flest passasjerer, men avstanden til jernbane minsker også der. I juni i år var det 75.000 flere reisende som valgte fly fremfor tog, en avstand som er redusert med 43.000 passasjerer sammenliknet med i fjor. Til sammen er det registrert 2,8 millioner flypassasjerer i juni, mens 2,7 millioner reiste med tog.

I fjor var antallet reisende med tog for første gang høyere enn fly, en tendens som ser ut til å fortsette i år. I løpet av årets seks første måneder reiste 15 millioner med tog, mens 14,3 millioner valgte fly. Spesielt har satsingen på høyhastighetstog vært viktig for utviklingen. I budsjettet for 2016 er bevilgningene til utviklingen av det nye jernbanenettet på nærmere 3,7 milliarder euro (ca. 33 milliarder kroner). Det utgjør mer enn en tredjedel av budsjettet til det spanske utviklings- og samferdselsdepartementet.

 

23 år med AVE-tog

Å reise med tog i Spania er de siste tjue årene blitt stadig mer attraktivt. Avstanden mellom de store byene er ikke lenger like lang med de nye høyhastighetstogene. Den første AVE-strekningen (Alta Velocidad Española) ble bygget til verdensutstillingen Expo i Sevilla i 1992 og gikk mellom den andalusiske hovedstaden og Madrid. I dag er byer som Girona, Barcelona, Zarragoza i nord og Sevilla, Malaga og Cordoba i syd alle knyttet opp mot det samme jernbanenettet med en maksimum hastighet på 310 kilometer i timen. Sommeren 2013 åpnet også forbindelsen mellom Madrid og Alicante på Costa Blanca, en reise som i dag går på rundt to timer. Samtidig er nye strekninger under utbygging, som Alicante til Murcia og Alicante til Barcelona. I desember 2013 åpnet også forbindelsen videre nordover til Frankrike med samme sporvidde som de franske TGV-togene. En reise fra Barcelona til Paris går i dag på seks timer.


Les også: Fly og tog på én billett

 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter